کارت‌ پیش‌ پرداخت (PrePaid) چیست و چگونه استفاده می‌شود؟

کارت پیش‌ پرداخت
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

دنیای ما، دنیای ارتباطات است و یکی از راه‌های ارتباطی، مبادلات و خریدوفروش بین‌المللی است. متأسفانه به دلیل تحریم‌های شدید علیه کشور عزیزمان، خرید از سایت‌ها و درگاه‌های خارجی یا انتقال ارز به خارج از کشور بسیار دشوار است و نیاز به استفاده از ابزارها و کارت‌های ارزی بین‌المللی است. اما این ابزارها شامل چه چیزهایی است؟ کارت‌ پیش‌ پرداخت (prepaid card) یکی از این ابزارها است که کار ما را راحت تر کرده و امکان ارتباط با دنیای بیرون را برای ما فراهم می‌کند. این کارت‌ها در انواع مسترکارت، ویزا کارت و گیفت‌کارت‌ها مجازی قابل‌شارژ و غیرقابل‌شارژ است. در ادمه از این مقاله از پلازا به بررسی این کارتها، انواع آن، کاربردها، مزایا و معایب، نحوه خرید و نکات مربوط به آن می‌پردازیم و نحوه شارژ کارت‌ پیش‌ پرداخت را شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

کارت پیش‌ پرداخت
در این مطلب هر آنچه که بایدد در مورد کارت پیش پرداخت بدانید را توضیح می دهیم.

کارت‌های پیش ‌پرداخت چه کارت‌هایی هستند و چه کاربردی دارند؟

کارت‌ پیش‌ پرداخت یک کارت شبیه به کارت‌های بانکی ایرانی است، اما با این تفاوت که به هیچ حساب بانکی متصل نمی‌شود. شما می‌توانید مبلغ موردنظر خود را از قبل در آن شارژ و سپس برای هر نوع تراکنشی استفاده کنید. این کارت‌ها ممکن است شامل لوگو ویزاکارت یا مسترکارت باشند. prepaid card با مبالغ مشخصی شارژ می‌شود و می‌توان به‌صورت حضوری و یا آنلاین انواع پرداخت‌ها را با آن انجام داد. البته در ایران، به دلیل تحریم‌های شدید استفاده از این کارت به‌صورت فیزیکی‌ امکان‌پذیر نیست و فقط باید از کارت‌‌های مجازی استفاده کرد. به همین دلیل تنها می‌توانید برای خرید‌های اینترنتی از آن استفاده کنید. در واقع کارت های پیش پرداخت بین المللی شبیه کارت هدیه هستند.

کاربردهای کارت‌ پیش‌ پرداخت

آن‌ها مشابه سایر کارت های بانکی و کارت های اعتباری هستند، اما به‌جای اینکه به یک حساب بانکی یا خط اعتباری متصل شوند، به موجودی از پیش‌پرداخت شده متصل می شوند. برخی از کاربردهای کارت‌ پیش‌ پرداخت که در دنیا رایج است، عبارت‌اند از:

  1. خرید آنلاین: از کارت‌های پیش‌پرداخت می‌توان برای خرید آنلاین استفاده کرد، درست مانند کارت‌های اعتباری یا نقدی. آنها گزینه خوبی برای افرادی هستند که حساب بانکی یا کارت اعتباری ندارند یا می خواهند هزینه‌های خود را به مقدار مشخصی محدود کنند
  2. استفاده در سفر: prepaid card می‌تواند راه مناسبی برای حمل پول در حین سفر باشند.آن‌ها را می‌توان با ارز خارجی شارژ کرد و برای برداشت پول نقد یا خرید در خارج از کشور استفاده نمود
  3. هدیه به دیگران: prepaid card را می‌توان به‌صورت فیزیکی یا دیجیتالی به دیگران هدیه داد. به این صورت که این کارت را با مبلغ مشخصی شارژ می‌کنید و آن را به فرد موردنظر خود هدیه می‌کنید.

کاربرد کارت‌های پیش‌پرداخت برای ایرانیان

کارت‌های پیش‌پرداخت برای ایرانیان می‌توانند در برخی موارد مفید باشند. همان‌طور که گفتیم، با استفاده از آن‌ها می‌توانید در وب‌سایت‌های خارجی پرداخت داشته باشید و خرید انجام دهید. در ایران، Prepaid Card‌ها مانند مسترکارت یا ویزاکارت در انواع فیزیکی، مجازی و قابل‌شارژ به دلار و یورو وجود دارند و امکان پرداخت آنلاین هتل، هواپیما، آزمون زبان، خرید فروشگاه و برداشت را فراهم می‌کنند.

مزایای کارت‌ پیش‌ پرداخت

برخی از مزایای استفاده از کارت‌ پیش‌ پرداخت عبارت‌اند از:

  • کنترل هزینه‌ها: برای استفاده از کارت‌های پیش‌پرداخت باید آن‌ها را با مبلغ مشخص و دلخواه خود شارژ کنید. این موضوع به شما این امکان را می‌دهند که با محدودکردن مبلغ خرید، هزینه‌های خود را کنترل کنند.
  • امنیت بالا: این کارت‌ها جایگزین مطمئن‌تری برای پول نقد هستند، زیرا در صورت گم‌شدن یا دزدیده‌شدن، می‌توان کارت جایگزین آن را دریافت کرد.
  • راحتی: کارت‌های پیش‌پرداخت را می‌توان برای خریدهای آنلاین خارجی، مسافرت و سایر معاملاتی بین‌المللی که ممکن است به ارز نیاز داشته باشید، استفاده کرد.
  • عدم نیاز به‌حساب بانکی: prepaid card نیازی به‌حساب بانکی ندارد. این بدان معناست که افرادی که حساب بانکی ندارند، همچنان می‌توانند از این کارت‌ها برای خرید و کنترل هزینه‌های خود استفاده کنند.
  • کارت‌های پیش‌پرداخت می‌توانند در برخی موارد مانع خروج اسکناس از کشور نیز شوند. به این صورت که افراد قادرند پرداخت‌های بین‌المللی را با این کارت انجام دهند و دیگر نیازی به خارج‌کردن ارز از کشور ندارند.

انواع کارت‌ پیش‌ پرداخت

کارت‌ پیش‌ پرداخت در دو نوع قابل‌شارژ و غیرقابل‌شارژ وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. Prepaid Card بانکی یا مجازی
  2. کارت‌های هدیه و گیفت‌کارت‌ها
  3. Prepaid Card بدهی یا دبیت

در ادامه هریک از این موارد را برایتان شرح می‌دهیم.

کارت‌ پیش‌ پرداخت بانکی یا مجازی

کارت‌ پیش‌ پرداخت بانکی یا مجازی شامل ویزاکارت مجازی، مسترکارت مجازی، امریکن اکسپرس و مینت کارت می‌شود. علت اینکه به این کارت‌‌ها مجازی می‌گویند، این است که ما به دلیل تحریم کشورمان، قادر به دریافت کارت فیزیکی نیستیم و پس از ثبت‌نام تنها یک تصویر و اطلاعات کارت را به‌صورت مجازی دریافت خواهیم کرد. استفاده از کارت‌های پیش‌پرداخت مجازی به شما کمک می‌کند تا بدون پرداخت کارمزد از هر سایتی که می‌خواهید خرید انجام دهید. این نوع کارت‌ها در ایران امکاناتی مانند پرداخت آنلاین هتل، هواپیما، آزمون زبان، خرید فروشگاه و برداشت را فراهم می‌کنند.

کارت‌های هدیه و گیفت‌کارت‌ها

کارت‌های پیش‌پرداخت هدیه، کارت‌هایی هستند که به‌صورت پیش‌پرداخت شده و بدون وصل بودن به‌حساب بانکی، به شخص دیگری به‌عنوان هدیه، اهدا می‌شوند. این کارت‌ها کاربرد گسترده ای در پرداخت های آنلاین داشته و برای استفاده از آن‌ها در فروشگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی، باید کد رمز آن‌ها را وارد کرد. در برخی موارد، کارت‌های هدیه با کارت‌های بانکی یا مجازی اشتباه گرفته می‌شوند، اما این دو نوع کارت تفاوت‌هایی نیز دارند و تفاوت آن‌ها می‌تواند در قابل‌شارژ و غیرقابل‌شارژ بودن باشد.

کارت‌های پیش‌پرداخت بدهی یا دبیت

در مقایسه با کارت‌های اعتباری مجازی و هدیه، کارت دبیت به‌حساب جاری شخص متصل شده و به ازای هر بار پرداخت، مبلغ موردنظر مستقیماً از حساب کاربر کسر می‌شود. برخی از کارت‌های دبیت به‌صورت پیش‌پرداخت هستند و توسط یک مؤسسه مالی، مانند ویزاکارت، شارژ می‌شوند. این کارت اعتباری یک ابزار ایجاد بدهی است که به‌جای پول نقد یا چک یا کارت دبیت برای معاملات مالی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بیشتر شرکت‌های کارت اعتباری مدت 30 روز به مشتری فرصت می‌دهند تا این بدهی را پرداخت کند.

کارت پیش‌ پرداخت
مقایسه کارت پیش‌ پرداخت با کارت های اعتباری

معایب و محدودیت‌های کارت‌ پیش‌ پرداخت

باتوجه‌به نوع کارت (فیزیکی، هدیه مجازی، قابل‌شارژ یا غیرقابل‌شارژ)، ممکن است محدودیت‌هایی در استفاده از آن در ایران وجود داشته باشد. برخی از معایب و محدودیت‌های استفاده از کارت‌ پیش‌ پرداخت در ایران، شامل موارد زیر می‌شود:

  • کارمزد زیاد: یکی از بزرگ‌ترین معایب کارت‌های پیش‌پرداخت، هزینه‌های مربوط به آن‌، مانند کارمزد بالا است.
  • محدودیت در افزایش اعتبار: محدودیت در میزان پولی که می‌توان به کارت پیش ‌پرداخت اضافه کرد، معمولاً برای هر کارت متفاوت است و به نوع کارت و شرکت صادرکننده آن بستگی دارد.
  • هزینه‌های بیشتر: همان‌طور که گفتیم، کارت‌های معمولی در کشور ما قابل‌استفاده برای خرید در سایت‌های بین‌المللی نیستند و باید از کارت‌های پیش‌پرداخت استفاده کرد که هزینه‌های زیاد از جمله کارمزد بالا دارند.
  • عدم امکان برداشت وجه از ATM: به دلیل عدم توانایی شناسایی این کارت‌ها توسط دستگاه ATM، امکان برداشت وجود ندارد.

شرایط و مدارک دریافت کارت‌ پیش ‌پرداخت

در ایران، کارت‌ پیش‌ پرداخت به‌راحتی در دسترس هستند و می‌توانید آن‌ها را دریافت کنید. درصورتی‌که به کارت اعتباری بین‌المللی نیاز دارید، کارت‌های ارزی بین‌المللی مانند ویزاکارت و مسترکارت را تهیه کنید. به دلیل تحریم‌های موجود، بیشتر کارت‌های ارزی که در ایران در دسترس هستند از نوع پیش‌پرداخت هستند.

برای خرید این کارت‌ها از شرکت‌های مختلف، باید مبلغی را پرداخت کنید و پس از ارسال مدارک، منتظر باشید تا اطلاعات شما را تأیید و کارت مجازی را برای شما ارسال کنند. مراحل کلی شامل مراحلی به ترتیب زیر است:

  1. ثبت‌نام در وب‌سایت شرکت مربوطه
  2. ثبت درخواست صدور کارت موردنظر
  3. تکمیل فرم بانکی
  4. ارسال اسکن گذرنامه و کارت ملی
  5. پرداخت مبلغ پیش‌پرداخت برای صدور کارت

همچنین، برای دریافت کارت‌های اعتباری بین‌المللی از طریق بانک‌ها، باید مدارک هویتی، شهروندی و فیش حقوقی و غیره را به بانک موردنظر خود ارائه داده و کارت خود را دریافت کنید. برای اطلاع بیشتر پیشنهاد می‌کنیم به بانک مربوطه مراجعه کنید.

نحوه خرید و شارژ کارت‌ پیش‌ پرداخت

برای خرید کارت‌ پیش‌ پرداخت، می‌توانید به یکی از وب‌سایت‌های فروش کارت پیش‌ پرداخت مراجعه کنید و کارت موردنظر خود را خریداری کنید. برای خرید کارت‌ پیش‌ پرداخت، می‌توانید از وب‌سایت‌هایی مانند Tehran Credit Card، Suits Me و غیره استفاده کنید. همچنین، می‌توانید به بانک‌هایی مانند بانک سامان مراجعه کنید و از آن‌ها کارت پیش‌پرداخت بخرید.

قبل از خرید و شارژ کارت پیش‌ پرداخت، بهتر است به نکات مهمی مانند موارد زیر توجه کنید:

  1. بررسی نوع کارت و شرایط استفاده از آن
  2. بررسی هزینه‌ و کارمزدهای مربوط به کارت
  3. توجه به محدودیت‌های مربوط به کارت
  4. توجه به محل‌های قابل‌استفاده از کارت
  5. بررسی مدت‌زمان اعتبار کارت
  6. نحوه شارژ کارت‌ پیش‌ پرداخت

سؤالات متداول

مزایای کارت پیش ‌پرداخت چیست؟

از مزایای این کارت‌ها می‌توان به مدیریت هزینه‌ها، عدم نیاز به‌حساب بانکی‌ و امنیت بالا اشاره کرد.

معایب و محدودیت Prepaid Card چیست؟

از معایب و محدودیت این کارت‌ها می‌توان به کارمزد بالا و محدودیت در استفاده و مبلغ اشاره کرد.

کاربردهای کارت پیش ‌پرداخت در ایران چیست؟

شما می‌توانید Prepaid Card را از بانک‌ها و شرکت‌های معتبر در ایران خریداری کنید. برای استفاده از این کارت‌ها، شما می‌توانید پول موردنظر خود را به آن اضافه کنید و سپس هر جایی که خواستید از آن استفاده کنید. برای شارژ کارت‌ پیش‌ پرداخت، می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند شارژ آنلاین، شارژ از طریق بانک، شارژ از طریق فروشگاه‌ها و. . استفاده کنید.

این کارت‌ها برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟

به‌طورکلی، کارت‌ پیش‌ پرداخت برای استفاده در خریدهای آنلاین و در فروشگاه‌ها مناسب هستند و می‌توانند به‌عنوان جایگزینی برای کارت‌های بانکی و کارت‌های اعتباری استفاده شوند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در خصوص کارت‌ پیش‌ پرداخت، انواع، مزایا و معایب و نحوه خرید و استفاده از آن صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم، این نوع از کارت‌ها ابزاری برای ارتباط ما با خارج از کشور است که امکان خرید و تراکنش‌های بین‌المللی را برای ما فراهم می‌کند. علاوه بر مزایای بسیار، برخی از کارت‌های پیش‌پرداخت دارای محدودیت‌هایی هستند. این محدودیت‌ها شامل میزان برداشت و یا محدودیت در تعداد تراکنش‌هایی که می‌توان با آن‌ها انجام داد. این کارت‌ها می‌توانند برای خرید اقلام ضروری یا تراکنش‌های بین‌المللی مورداستفاده قرار گیرند. در انتخاب، خرید و شارژ کارت‌ پیش‌ پرداخت، به کارمزدهای کارت و محدودیت‌های آن دقت کنید. همچنین، حتما این کارت‌ها را از شرکت‌های معتبر یا بانک‌ها خریداری کنید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402