آشنایی با ۱۰ مورد از بهترین موزه‌های ایران

بهترین موزه های ایران
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

مهمترین موزه های ایران کدامند؟ یکی از مهمترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهرهای ایران موزه‌های آنها است. ایران کشوری غنی از تاریخ و فرهنگ است و کلانشهرهای تاریخی بسیار زیادی در آن قرار دارد از این رو موزه‌های ایران از مهم‌ترین بناهای فرهنگی و تاریخی ایران به شمار می‌آیند. موزه‌های مختلفی در شهرهای ایران وجود دارند که به نوبه خود از مهم‌ترین جاهای دیدنی ایران محسوب می‌شوند. امروز می‌خواهیم شما را با بهترین موزه های ایران از تهران تا همدان بیشتر آشنا کنیم.

بازدید از موزه‌های ایران مورد علاقه افرادی است که به تاریخ  و فرهنگ علاقه بسیار زیادی دارند یقینا می‌توان گفت: موزه‌های ایران فرصتی منحصر به فرد هستند تا شما با طیف گسترده‌ای از تاریخ، هنر، علم، فرهنگ و مردم شناسی بیشتر آشنا شوید. معروف‌ترین موزه‌های ایران در واقع گنجینه‌هایی با ارزش و گرانبهایی هستند که در آنها گوشه‌ای از تاریخ تمدن و فرهنگ ایران از گذشته تا به امروز به نمایش گذاشته شدند. ایران که گهواره تاریخ و تمدن جهان است با وجود موزه‌های بسیاری که در دل خود جای داده یکی از بهترین مقاصد گردشگری در دنیا محسوب می‌شود که سالانه میزبان توریست‌های بسیار زیادی از کشورهای دور و نزدیک می‌باشد.

فهرست مطالب

لیست بهترین موزه‌های ایران

لیست بهترین موزه های ایران
لیست بهترین موزه های ایران

از آنجایی که موزه‌ها پل ارتباطی ما با گذشته می‌باشند با قدم زدن در هر یک از آنها می‌توانیم دنیای جدیدی را زندگی کرده و با گذشته نیاکان خود در سرزمین ایران بیشتر آشنا شویم. در هر یک از موزه‌های ایران از تهران تا همدان روایت‌های زیادی از تاریخ را شاهد خواهیم بود. شی‌هایی که هزاران قصه و داستان را در خود جای داده‌اند و برای ما حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

اگر شما هم علاقه زیادی به تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران دارید با ما همراه شوید تا یک موزه گردی حسابی در شهرهای مختلف ایران داشته باشیم.

1- موزه ملی ایران

موزه ملی ایران
موزه ملی ایران

یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران که در شهر تهران و پایتخت ایران قرار دارد موزه ملی ایران است این موزه به لحاظ قدمت و به لحاظ اشیای نگهداری شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد.

موزه ملی ایران که دارای قدمتی بیش از ۱۰۳ سال می‌باشد در زمینی به مساحت ۱۸۰۰۰ متر مربع در سال ۱۳۱۶ احداث شد. این موزه دارای دو بخش اصلی موزه ایران باستان و موزه باستان شناسی و هنر اسلامی می‌باشد. که در موزه ایران باستان آن آثاری با قدمت بین یک میلیون تا ۱۲ هزار سال پیش نگهداری شدند نکته جالب در رابطه با اشیای موجود در موزه ایران باستان موزه ملی این است که بعضی از آنها به دوره پارینه سنگی برمی‌گردند.

موزه باستان شناسی و هنر اسلامی موزه ملی ایران در سال ۱۳۷۶ و با الهام از طراحی کاخ ساسانی نیشابور تاسیس شد. در این موزه بسیاری از گنجینه‌های تاریخی هنر اسلامی دوره پادشاهی بعد از اسلام در ایران قرار دارد.

  • آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک
  • ساعت بازدید: بهار و تابستان همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۹؛ پاییز و زمستان همه‌روزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷
  • شماره تلفن: ۰۲۱۶۶۷۰۲۰۶۱
همچنین بخوانید :

2- موزه ملی ملک

موزه ملی ملک
موزه ملی ملک

یکی دیگر از معروف‌ترین موزه‌های تهران که به عنوان بهترین موزه‌های ایران نیز شناخته شده است موزه و کتابخانه ملی ملک است که در سال ۱۳۷۵ در خانه ملک در بازار بزرگ تهران برپا شد و بعد از آن به محل کنونی در باغ ملی تهران انتقال پیدا کرد.

در این موزه مجموعه متعددی از دوره‌های مختلف فرهنگی ایران مانند: نسخ خطی، تمبر، سکه و نشان، منسوجات، فلز، نقاشی، آثار لاکی، فرش، شیشه، سنگ، خوش‌نویسی، چوب، نگارگری، سفال، سرامیک، چینی و آثاری چون عکس و آلبوم، اسناد و فرامین، مطبوعات و نشریات، نقشه، عاج و استخوان، اسناد کتابخانه‌ای و کتاب‌های چاپی به نمایش گذاشته است.

کتابخانه موزه ملک از بزرگترین گنجینه‌های خطی ایران به شمار می‌آید که در آنجا مجموعه‌های خطی نفیسی از خوشنویسان بزرگ همچون قبله‌الکتاب، یاقوت مستعصمی و میرزا احمد نیریزی نگهداری و در اختیار مخاطبان قرار داده می‌شود.

  • آدرس: تهران، میدان امام خمینی، سر در باغ ملی، خیابان ملل متحد یا میدان مشق
  • ساعت بازدید: شنبه تا پنجشنبه: ۹ تا ۱۶:۵۰
  • شماره تلفن:  ۰۲۱۶۶۷۰۰۹۸۸

3- موزه جواهرات ملی

موزه جواهرات ملی
آدرس موزه جواهرات ملی

این موزه جذاب و دیدنی در خزانه بانک مرکزی ایران قرار دارد که بازدید کنندگان برای رفتن به این موزه می‌توانند به ساختمان بانک مرکزی که در خیابان فردوسی تهران واقع شده است مراجعه کنند.

موزه جواهرات ملی ایران در واقع موزه‌ای است که تصویری شگفت انگیز از میراث فرهنگی ایران که مرتبط با هنر جواهرسازی ایران می‌باشد را به نمایش گذاشته است. این موزه دارای طیف گسترده‌ای از جواهرات گرانبها و طرح‌های پیچیده تاریخی همچون تاج‌ها و گردنبندها می‌باشد.

از جمله گنجینه جواهرات گرانبهایی که در موزه جواهرات ملی ایران به نمایش گذاشته شده‌اند می‌توان به انواع  زيورآلات تزئينی، تاج و نيمتاج، جقه یا پيش‌کلاه، گلدان، سرپوش‌های غذا، قليان، آينه، تنگ‌های مينا، شمعدان، فيروزه، شمشير، خنجر، سپر، ساعت، قلمدان، انفيه‌دان، اشيای آراسته به ياقوت و لعل، تفنگ، عصا، مدال، تخت، سنجاق و گل سينه، مرواريد اشاره کرد. علاوه بر موارد عنوان شده در این موزه الماس دریای نور که یکی از بزرگترین الماس‌های صورتی جهان نیز می‌باشد نگهداری می‌شود.

  • آدرس: تهران، میدان امام خمینی (ره)، خيابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، نبش کوچه بانک مرکزی، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران
  • ساعت بازدید: روزهای شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶:۳۰
  • شماره تلفن: ۰۲۱۶۴۴۶۳۰۳۰ – ۰۲۱۶۴۴۶۳۷۹۳ – ۰۲۱۶۴۴۶۳۷۹۰

4- موزه فرش ایران

موزه فرش ایران
آشنایی با موزه فرش ایران

یکی دیگر از بهترین موزه‌های تهران که جز معروف‌ترین موزه‌های ایران نیز به شمار می‌آید موزه فرش ایران است. این موزه نمایانگر کیفیت و زیبایی فرش‌های ایرانی می‌باشد.

در موزه فرش ایران مجموعه گسترده از فرش‌ها و گلیم‌های مناطق مختلف ایران که شاهکاری از طراحی و تکنیک می‌باشند به نمایش گذاشته شدند.

این موزه که از آن به عنوان موزه هنری و موزه تاریخی نیز یاد می‌شود در سال ۱۳۵۷ در تهران افتتاح شد. در حقیقت باید بگوییم که موزه فرش ایران یک موسسه فرهنگی ارزشمند است که تصویر جامعی از تاریخ فرهنگ و اهمیت فرش ایرانی در آن به نمایش گذاشته شده است.

  • آدرس:  تهران، خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی
  • ساعت بازدید: ۹ الی ۱۸
  • شماره تلفن: ۰۲۱۸۸۹۷۷۹۰۳

5- موزه عاج رامسر

موزه عاج رامسر
ساعت بازدید موزه عاج رامسر

از دیگر معروف‌ترین و بهترین موزه‌های ایران می‌توان به یکی از جذاب‌ترین موزه‌ها در شمال کشور یعنی موزه عاج رامسر اشاره کرد. این موزه که اولین موزه تخصصی عاج در ایران و غرب آسیا می‌باشد در یک کاخ دو طبقه که متعلق به دوره پهلوی می‌باشد و بهتاج الملوک پهلوی مشهور است قرار دارد.

این موزه تنها موزه‌ای است که از تمامی نقاط زیستگاه فیل‌ها آثار بسیاری در آن جمع آوری شده و به نمایش گذاشته شده است.

  • ساعت بازدید: ساعت ۹ الی ۱۷
  • آدرس: رامسر، خیابان شهید رجایی یا سخت‌سر سابق، غرب هتل رامسر و در مجتمع فرهنگی – موزه‌ای شهدای رامسر
همچنین بخوانید :

6- موزه‌های آستان قدس رضوی

موزه های آستان قدس رضوی
مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس رضوی در مجاورت بارگاه حرم مطهر امام رضا علیه السلام قرار دارد و از جمله بهترین موزه‌های ایران به شمار می‌آید. در این موزه اشیایی نگهداری می‌شوند که از نظر ارزش مادی و معنوی جایگاه بی‌نظیری در فرهنگ ایران دارند.

مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی در سال ۱۳۲۴ افتتاح شده است و اشیایی که در آن نگهداری می‌شوند اکثراً هدایایی هستند که مالکان و مجموعه داران به این مجموعه اهدا کردند.

از جمله بخش‌های جالب توجه در موزه آستان قدس رضوی گنجینه‌های سکه و اسکناس، گنجینه‌های صدف و حلزون دریایی، گنجینه سلاح، موزه ساعت و نجوم و گنجینه مدال‌ها هستند.

ناگفته نماند که در این مجموعه بخشی بزرگ تحت عنوان موزه فرش نیز وجود دارد که بخشی از آن اهدایی از طرف استاد فرشچیان است.

  • ساعت بازدید: همه‌روزه به‌جز ایام تعطیل، از ساعت هشت تا ۱۸. در ایام تابستان و عید نوروز از هشت تا ۲۰:۴۵
  • شماره تلفن: ۰۵۱۳۲۲۴۱۱۰۵
  • آدرس: مشهد، حرم امام رضا (ع)، صحن کوثر، ضلع شرقی
همچنین بخوانید :

7- موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان
جذابترین موزه معروف در ایران

از جمله خاص‌ترین و منحصر به فردترین موزه‌های ایران می‌توان به تنها موزه موسیقی خصوصی در کشور که توسط دو تن از موسیقی دانان علاقمند موسیقی سنتی ایران در سال ۱۳۹۴ در شهر اصفهان تاسیس شد اشاره کرد.

موزه موسیقی اصفهان که یک موزه کوچک است نمایش دهنده بیش از ۳۰۰ نمونه از آلات موسیقی از سراسر ایران می‌باشد. این موزه در مدت زمان کمی که بازگشایی شده است موفق به کسب دو جایزه شده که آخرین آن از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها به عنوان بهترین موزه خصوصی ایران بوده.

این موزه دارای دو تالار به نام تالار سازهای ملی و تالار سازهای محلی است که مجموعه بسیار متنوعی از سازهای ایرانی را شامل می‌شود.

  • آدرس: اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی، پلاک۷۴
  • ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۱۷ عصر
  • شماره تلفن: ۰۳۱۳۶۲۵۶۹۱۲

8- موزه پارس شیراز

موزه پارس شیراز
معرفی موزه پارس شیراز

یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ایران که در سال ۱۳۱۴ تاسیس شده است موزه پارس شیراز است که محل حفظ و نمایش آثاری از دوران پیش و پس از اسلام می‌باشد. در موزه پارس شیراز می‌توانید مجموعه متنوعی از اشیایی را مشاهده کنید که بیانگر تاریخ و فرهنگ غنی ایران است.

در این موزه، آثاری از سلسله زندیه و جنبه‌های مختلف هنر ایرانی از جمله خوشنویسی، نقاشی، سرامیک و فلزکاری به نمایش گذاشته شده‌اند. علاوه بر آنها بخشی از موزه پارس شیراز نمایش دهنده اسناد تاریخی، عکس‌ها و لباس‌های سنتی است که همه نمایی از میراث فرهنگی شیراز و اطراف این شهر است.

  • آدرس: شیراز، خیابان زند، نزدیک به ارگ کریم خان
  • ساعات بازدید: نیمه اول سال از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۹:۳۰، نیمه دوم سال از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۸:۳۰
  • شماره تلفن: ۰۷۱۳۲۲۲۴۱۵۱

9- موزه آب یزد

موزه آب یزد
موزه زیبا و دیدنی آب در شهر یزد

یکی دیگر از بهترین موزه‌های ایران موزه آب در شهرستان یزد است که از جمله جاذبه‌های توریستی متفاوت در این شهر می‌باشد. این موزه در واقع نشان دهنده اهمیت آب در مناطق کویری است. در موزه آب یزد با تکنیک‌ها و ابزارهایی آشنا می‌شوید که در حفاری قنات‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در این موزه مجموعه متنوعی از ابزار آلات اندازه‌گیری حجم آب، وسایل روشنایی مورد استفاده در قنات و اسناد تاریخی مربوط به تهیه آب نگهداری می‌شود.

موزه آب شهر یزد در سال ۱۳۷۸ جهت برجسته کردن ارزش و اهمیت آب در مناطق کویری تاسیس شده است.

  • آدرس: یزد، خیابان امام، شمال میدان امیر چخماق، خیابان قیام
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۸:۳۰
  • شماره تلفن: ۰۳۵۳۶۲۶۸۳۸۰
همچنین بخوانید :

10- موزه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان
موزه تاریخ طبیعی همدان

این موزه مجموعه‌ای کم‌نظیر از انواع گونه‌های حیوانی، گیاهی و طبیعی مربوط به اقلیم ایران و جهان را در خود دارد که در سال 1351 و به همت استاد جعفر محمد علیزاده در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی همدان تأسیس شده است. موزه تاریخ طبیعی همدان دارای 5 سالن اصلی می‌باشد که در سالن اول به نام سالن خلیج فارس حلزون‌ها، سخت پوستان، مرجان‌ها و اسفنج‌های خلیج فارس نگهداری می‌شود.

در سالن دوم این موزه طبیعی انواع حشرات و پروانه‌های دنیا و ایران به نمایش گذاشته شده. در سالن شماره ۳ و ۴ نیز پستانداران، پرندگان، آبزیان و دوزیستان نمایش داده شدند. سالن پنجم موزه تاریخ طبیعی همدان هم به سنگ‌ها، کانی‌ها و فسیل‌ها اختصاص دارد.

  • آدرس: همدان، میدان مدرس، انتهای بلوار آزادگان، جنب دانشکده کشاورزی
  • شماره تلفن: 08134424200

سوالات متداول آشنایی با بهترین موزه های ایران

مهمترین موزه های ایران کدامند؟

موزه ملی ایران، موزه ملی مل، موزه جواهرات ملی، موزه فرش ایران، موزه عاج رامسر، موزه های آستان قدس رضوی، موزه موسیقی اصفهان، موزه پارس شیراز، موزه آب یزد و موزه تاریخ طبیعی همدان

بهترین موزه‌های تهران کدامند؟

موزه ملی ایران، موزه ملی مل، موزه جواهرات ملی و موزه فرش ایران

تنها موزه موسیقی خصوصی ایران کدام موزه است؟

تنها موزه موسیقی خصوصی در کشور که توسط دو تن از موسیقی دانان علاقمند موسیقی سنتی ایران در سال ۱۳۹۴ در شهر اصفهان تاسیس شده است موزه موسیقی اصفهان است.

جمع بندی

کشور ایران کشوری غنی از فرهنگ و تاریخ‌های متعدد می‌باشد، مجموعه‌ای از بهترین موزه‌ها را که بازدید از آنها نگاهی به میراث فرهنگی ایران می‌باشد را در خود جای داده است. از جمله معروف‌ترین و بهترین موزه‌های ایران می‌توان به موزه‌های موزه ملی ایران، موزه ملی مل، موزه جواهرات ملی، موزه فرش ایران، موزه عاج رامسر، موزه های آستان قدس رضوی، موزه موسیقی اصفهان، موزه پارس شیراز، موزه آب یزد و موزه تاریخ طبیعی همدان اشاره کرد. البته لازم به گفتن است که تعداد موزه‌های ایران در شهرهای مختلف بسیار زیاد و متنوع هستند که هر یک از آنها به موارد مختلفی اختصاص داده شدند.

در موزه‌گردی امروز ما سعی کردیم تا شما را با چندی از بهترین موزه‌ها ایران از تهران تا همدان آشنا کرده و اطلاعاتی درباره این موزه‌های معروف را در اختیارتان قرار دهیم در فرصت‌‌های بعدی شما را با چندی دیگر از بهترین موزه‌های ایران در دیگر شهرهای توریستی و دیدنی آشنا خواهیم کرد.

تا به حال از کدام موزه‌های ایران دیدن کرده‌اید؟ تجربیات خود را درباره موزه‌هایی که در شهرهای مختلف ایران از آنها بازدید کرده‌اید با ما و خوانندگان پلازا به اشتراک بگذارید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402