معروف ترین غذاهای محلی ایران چیست؟

بهترین غذاهای محلی ایران
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ایران کدامند؟ کشور ایران جز کشورهایی است که از تنوع غذایی بالایی برخوردار می‌باشد چرا که در هر جای این کشور فرهنگ غذایی و آداب و رسوم خاصی وجود دارد به همین خاطر لذت خوردن غذاهای خاص و متنوع را در تمامی شهرهای ایران می‌توان تجربه کرد. این مسئله باعث شده تا گردشگرانی که به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کنند از خوردن غذاهای محلی ایران لذت برده و سفری خوشایند را تجربه کنند. بدون شک یکی از لذت‌های زندگی غذا خوردن است ما ایرانی‌ها در کشوری زندگی می‌کنیم که تنوع قومی و فرهنگی در آن بسیار زیاد است و به همین خاطر است که از این لذت زندگی بیشترین استفاده را می‌بریم به هر گوشه از ایران که سفر کنید اقوامی را می‌بینید که با توجه به طبیعت و فرهنگشان دارای غذاهای محلی و سنتی لذیذی هستند و ما امروز می‌خواهیم لیستی از بهترین غذاهای محلی ایران را در اختیارتان قرار دهیم.

شاید خیلی از شما دوستان ندانید که ایران در کنار کشورهایی همچون چین و روم یکی از سه مکتب خوراک جهانی است و به جرات می‌توان آن را بهترین مقصد گردشگری غذایی و شکم گردی معرفی کرد. غذاهای محلی ایران از شمال کشور گرفته تا جنوب و غرب و شرق آنقدر متنوع هستند که جمع آوری آنها به یک دایره المعارف چند هزار صفحه‌ای نیاز دارد. ایران که تمدن‌ها و تواریخ زیادی را از سرگذرانده و در مسیر تجارت جاده ابریشم قرار داشته است به خاطر داشتن روابط نزدیک اروپا، خاور دور و آفریقا دامنه غذاهای بومی است که هر یک از آنها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

فهرست مطالب 

لیست بهترین غذاهای محلی ایران

لیست بهترین غذاهای محلی ایران
لیست بهترین غذاهای محلی ایران

این روزها امتحان کردن غذاهای محلی در هر منطقه از دنیا در سفر بخش جدا نشدنی است که گردشگران اصلاً دوست ندارند آن را از دست بدهند. خوردن غذاهای محلی باعث می‌شود تا با فرهنگ غذایی هر شهر و کشوری بیشتر آشنا شوید. کشور ایران نیز از جمله کشورهایی است که هر استان آن دارای ده‌ها غذای محلی و اصیل مخصوص به خود می‌باشد که طعم‌های بی‌نظیری دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مشهورترین و لذیذترین غذاهای محلی ایران بیشتر آشنا کنیم.

1- هفت رنگ پلو

هفت رنگ پلو - از بهترین غذاهای تهران
غذای اصیل تهران قدیم

یکی از خوشمزه‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای ایران که در تهران قدیم طبخ می‌شده است “هفت رنگ پلو” است. از این غذا به عنوان غذای اعیانی در مراسم‌های خاص در زمان‌های قدیم استفاده می‌شده. این غذای خوشمزه و سنتی متشکل از هفت پلوی مجلسی مختلف است و علت نامگذاری آن نیز همین می‌باشد.

برای تهیه این غذای سنتی خوشمزه از انواع مختلف گوشت‌های مرغ، بوقلمون، کبک، گوشت گوسفند یا بره نیز استفاده می‌شده است.

نکته جالب در رابطه با این غذای محلی ایران این است که نوع دیگر هفت رنگ پلو هفت رنگ چلو است یعنی آن را با هفت نوع خورشت مانند: خورش بادمجان، فسنجان، قیمه، مسما کدو، شش انداز، قورمه سبزی و آلو اسفناج می‌توان تهیه کرد.

2- شیرین پلو

شیرین پلو - از بهترین غذاهای قزوین
معرفی غذای سنتی قزوین

یکی از لذیذترین و مجلسی‌ترین غذاهای سنتی استان قزوین، شیرین پلو یا نثار پلو است که در گذشته در مهمانی‌های مجلل و رسمی اولین انتخاب برای طبخ و پذیرایی از میهمان‌های بوده است.

شیرین پلو از دیگر غذاهای شیرین و محلی استان قزوین است که برای درست کردن آن از خلال پوست پرتقال شیرین و خلال نارنج استفاده می‌شود و شربت قوام آمده از شکر ، آب، گلاب و هل نیز به مواد آن اضافه می‌شود.

ترکیبات  بی‌‎نظیر که این غذا محلی ایران دارد باعث شده تا طرفداران زیادی پیدا کند و حتی اگر برای اولین بار هم آن را امتحان کنید از جمله غذاهای مورد علاقه شما خواهد شد.

3- سیر قلیه

سیر قلیه - از بهترین غذاهای گیلانی
غذاهای سنتی گیلانی

استان گیلان از جمله استان‌های خوش آب و هوای ایران است که به خاطر آب و هوا و مردم خونگرمش هر کسی را به سمت خودش جذب می‌کند. در استان گیلان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهر دستپخت اهالی گیلان و غذاهای خوشمزه آنها زبانزد عام و خاص است.

سبزی‌های محلی که در تهیه غذاهای این استان استفاده می‌شود آنقدر خوش عطر و طعم هستند که همه را شیفته خود می‌کنند از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم “سیر قلیه” است.

سیر از جمله مواد اولیه‌ای است که در بیشتر غذاهای گیلانی شاهد آن خواهید بود. برای تهیه سیر قلیه از برگ سیرهای تازه، لپه و گوشت مرغ استفاده می‌شود و برای طعم‌دار کردن این غذای لذیذ گیلانی نیز از آب نارنج استفاده می‌شود.

شاید برای خیلی از شما دوستان این غذای گیلانی یک غذای جدید باشد اما باید بدانید که سیر قلیه نیز همچون میرزا قاسمی یا باقلاقاتق از جمله غذاهای سنتی، قدیمی و اصیل این استان است که با برنج خورده می‌شود.

از همه مهمتر اینکه برک سیر استفاده شده در این غذا باعث بو گرفتن دهانتان نمی‌شود و نیازی نیست که نگران بوی سیر بعد از خوردن غذا باشید.

4- خورشت ناردون

خورش ناردون - از بهترین غذاهای مازندران
اصیل‌ترین غذاهای مازندران

اگر از خوردن سیرقلیه در استان گیلان خوشتان آمده باشد قطعاً از غذاهای مازندرانی هم خوشتان خواهد آمد چرا که تنوع غذاهای مازندرانی نیز همچون شهرهای استان گیلان بسیار زیاد است و تعداد زیادی از غذاهای دو استان شبیه به هم می‌باشد.

خورشت ناردون، غذاهای اصیل مازندران است و همانطور که می‌دانید در شهرهای شمالی ایران غذاهای زیادی با طعم ترش وجود دارد که خورشت ناردون یکی از همان غذاهای خوشمزه است.

اناردون نیز همچون سیر که مواد اصلی غذاهای گیلانی است یکی از پایه‌های ثابت برای تهیه غذاهای سنتی مازندران می‌باشد. برای تهیه کردن این خورشت ترش و خوشمزه ابتدا مرغ را سرخ کرده و در کنار آن انار دانه شده و پیاز داغ و رب انار را سرخ کرده بعد که سس و مرغ آماده شد این دو را با هم ترکیب می‌کنند.

5- بریانی

بریانی - از بهترین غذاهای اصفهان
مشهورترین غذاهای سنتی اصفهان

یکی از مشهورترین غذاهای سنتی اصفهان که اغلب آن را به نام بریانی می‌شناسند بریان یا بریون است. این غذا از جایگاه خاصی در میراث غذایی شهر اصفهان برخوردار است و طعم بسیار لذیذی دارد.

بهترین نوع بریان با گوشت گوسفند تازه تهیه می‌شود اما امروزه این غذا را با گوشت مرغ نیز طبخ می‌کند. بریونی که از جمله غذاهای سنتی بسیار لذیذ اصفهان است و از شهرت جهانی برخوردار می‌باشد یک غذای مقوی پرخاصیت و خوش طعم می‌باشد.

این غذای سنتی ایرانی از آن دسته غذاهایی است که طبخ آن کمی مشکل است اما طعم خارق العاده ای دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر تا به امروز این غذای سنتی ایرانی را امتحان نکرده‌اید حتما در اولین سفر خود به شهر اصفهان سری به بهترین رستوران‌های اصفهان زده و لذت خودردن بریان را از دست ندهید.

6- کلم پلو

کلم پلو - از بهترین غذاهای شیراز
معروف‌ترین غذای شیراز

از دیگر غذاهای محبوب و اصیل در میان ایرانیان که به روش‌های مختلفی در سراسر ایران طبخ می‌شود کلم پلو است که اصالت آن به شهر شیراز باز می‌گردد.

کلم پلو شیرازی از کلم، برنج، سبزی‌ها و ادویه‌های مختلف تشکیل می‌شود. در شیراز برای طبخ این غذا از کلم قمری استفاده می‌شود که برخی به آن کلم سنگ یا قنبید می‌گویند.

این غذای خوشمزه که جز معروف‌ترین غذاهای شیرازه است در پختش به غیر از کلم از سبزیجات معطر، گوشت و ادویه‌های مختلف نیز استفاده می‌شود و برخلاف تمام کلم پلوهای دیگری که در شهرهای مختلف ایران از کلم برگ، رب گوجه فرنگی و گوشت چرخ کرده برای طبخش استفاده می‌شود یک پلوی کاملاً سبز به همراه خلال‌های کلم قمری است که طعم اولیه این غذا از ترخون و سپس از  کلم قمری به وجود می‌آید و هیچ شباهتی به سایر پلوهای سبزی دار که تا به امروز می‌شناختید ندارد.

7- خورشت بِه آلو

خورشت بِه آلو

از جمله غذاهای محلی یزد که بدون شک نام آن را شنیده‌اید خورشتی با طعم ترش و شیرین به نام خورشت به الو است که در سایر استان‌ها و شهرهای ایران به روش‌های دیگری نیز تهیه می‌شود.

خورشت به آلو اصیل یزدی از گوشت، به آلو، لپه، زعفران، کمی شکر، گوجه فرنگی، پیاز و ادویه تهیه می‌شود.

8- کوفته تبریزی

کوفته تبریزی - از بهترین غذاهای تبریز
غذای محلی استان آذربایجان شرقی

از دیگر غذاهای مشهور و قدیمی و پرطرفدار که برای طبخ آن می‌توان از انواع سبزی‌های معطر استفاده کرد کوفته تبریزی معروف است. کوفته‌ها بر پایه مواد اولیه تشکیل دهنده به انواع مختلف تقسیم می‌شوند و به خاطر استفاده از مواد مغذی در پخت دارای ارزش غذایی بالایی هستند.

کوفته تبریزی که مشهورترین نسخه کوفته در سراسر ایران است با گوشت چرخ کرده، لپه و سبزیجات مخصوص درست می‌شود و برای مواد میانی آن از پیاز داغ، آلو، زرشک، گردو و تخم مرغ استفاده می‌شود.

این غذای خوشمزه یکی از اصیل‌ترین غذاهای استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود که دارای عطر و بوی بی‌نظیری است.

9- هلو کباب

هلو کباب - از بهترین غذاهای کرمانشاه
کوفته مخصوص کرمانشاهی

این غذای خوشمزه محلی متعلق به کرمانشاست که به دلیل شباهت آن به هلو به این اسم خوانده می‌شود. هلو کباب نیز مانند کوفته تبریزی نوعی کوفته است اما از دو لایه تشکیل شده. لایه بیرونی آن را خمیری از گوشت چرخ کرده، تخم مرغ و گاهی سیب زمینی و لپه پخته تشکیل می‌دهد و لایه درونی آن با گردو، کشمش، آلو بخارا و زرشک پر می‌شود.

این غذای مخصوص کرمانشاهی یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین غذاهای بومی این استان است که طرفداران بسیاری در سراسر کشور دارد.

10- سوتی پلو

سوتی پلو - از بهترین غذاهای اردبیل
غذای سنتی اردبیل

از دیگر غذاهای محلی خوشمزه در ایران می‌توان به غذای سنتی و محلی استان اردبیل که در چهارشنبه سوری درست می‌شود “سوتی پلو” اشاره کرد.

سوتی پلو که از جمله غذاهای اصیل استان اردبیل است همانطور که از نامش پیداست از برنج تهیه می‌شود اما نه یک برنج کته ساده، بلکه برنجی که با شیر و آب و زعفران و گاهی کمی هل به شکل کته درست می‌شود.

این غذا مردم محبوب و محلی شهر اردبیل را مردم محلی اردبیل در شب‌های بلند زمستان با قیسی و کشمش و ماهی دودی سرو می‌کنند. در زبان آذری سوتی به معنای شیر است و به همین دلیل به این غذا سوتی پلو گفته می‌شود.

11- آش ترخینه

آش ترخینه - از بهترین غذاهای ایلام
مشهورترین غذای سنتی ایلام

یکی دیگر از غذاهای محلی ایرانی که در این بخش می‌خواهیم به شما معرفی کنیم از جمله غذاهای سنتی استان ایلام است که همانند آن را در استان‌های لرستان، کرمانشاه و کردستان هم طبخ می‌کنند و بسیار مغذی است.

آش ترخینه از مشهورترین غذاهای ایلامی است و یک آش مقوی است که برای درمان سرماخوردگی بهترین دارو است. این غذای محلی استان ایلام از طعم و مزه فوق العاده برخورد است و مردم این استان در مناسبت‌ها و فصل‌های مختلف سال آن را می‌پزند.

آش مغذی ترخینه، متشکل از ترخینه جامد، حبوباتی چون عدس، لوبیا و نخود، سبزیجات معطر، پیاز، فلفل و زردچوبه است و از آنجایی که این غذای سنتی و محلی اغلب در فصل سرد تهیه می‌شود و برخی از مواد اولیه آن در فصول سرد ممکن است در دسترس نباشد محلی‌های ایلام مواد اولیه را قبل از شروع فصل زمستان آماده می‌کنند. سبزی خاصی که مردم محلی در تهیه این غذا از آن استفاده می‌کنند سبزی “شلم” است که طعم منحصر به فردی به غذا می‌دهد.

12- خورش ریواس

خورش ریواس - از بهترین غذاهای کردستان
غذای محبوب استان کردستان

یکی از شهرهای توریستی ایران که طبیعت چشم نواز و بی‌نظیری دارند و دارای آثار باستانی متعددی است کردستان است. کردها دارای آداب و رسوم خاصی هستند که می‌توان نشانه‌هایی از آن را در غذاهای محلی‌شان پیدا کرد.

از آنجایی که کردستان کوهستانی با طبیعتی منحصر به فرد است باعث شده که تنوع پوشش گیاهی در این منطقه زیاد باشد و اهالی کردستان در کوهنوردی و طبیعت گردی گیاهان مختلفی را می‌چینند و با آنها غذاهای سنتی و خاص درست می‌کنند که یکی از خوشمزه‌ترین، بی‌نظیرترین و اصیل‌ترین غذاهای مردم کردستان خورش ریواس است.

این خورشت خوشمزه، از جمله غذاهای بهاری این استان است که برای تهیه آن پیاز، گوشت خورشتی و ریواس خام پوست گرفته شده همراه ادویه و سبزی‌های معطر استفاده می‌شود.

این خورش به خاطر طعم ترش ریواس از جمله غذاهای باب میل افرادی است که بیشتر غذاهای ترش مورد پسندشان است.

لازم به گفتن است که ریواس اثر دارویی و درمانی نیز دارد و برای رفع تشنگی و تب، تقویت بینایی، افزایش سطح انرژی بدن، خاصیت ضد سرطانی، تسکین ناراحتی عصبی و کم خوابی نیز استفاده می‌شود.

سوالات متداول بهترین ترین غذاهای محلی ایران

1معروف ترین غذاهای محلی ایران چیست؟

هفت رنگ پلو، شیرین پلو، سیر قلیه، خورشت ناردون، بریانی، کلم پلو، خورشت بِه آلو،کوفته تبریزی، هلو کباب، سوتی پلو، آش ترخینه و خورش ریواس

2خورشت بِه آلو از غذاهای سنتی کدام شهر ایران است؟

خورشت به آلو از جمله غذاهای محلی یزد است که در سایر استان‌ها و شهرهای ایران به روش‌های دیگری نیز تهیه می‌شود.

3خورش ریواس کردستان دارای چه خاصیت‌های درمانی است؟

ریواس اثر دارویی و درمانی نیز دارد و برای رفع تشنگی و تب، تقویت بینایی، افزایش سطح انرژی بدن، خاصیت ضد سرطانی، تسکین ناراحتی عصبی و کم خوابی نیز استفاده می‌شود.

جمع بندی

همانطور که در جریان هستید غذاهای محلی متنوعی در شهرهای مختلف ایران وجود دارند که هر کدام روش طبخ و طعم خاصی دارند. ایران با وجود ۳۱ استان که هر یک دارای آداب و رسوم و فرهنگ‌های مختلف می باشند و هر استان دارای ده‌ها غذای محلی و اصیل مخصوص به خود باشد که طعم‌های بی‌نظیری دارد همین مسئله باعث شده تا از جمله کشورها به شمار آید که بعد از چین و روم به عنوان بهترین مقصد گردشگری غذایی و شکم گردی معرفی شده است. تعداد غذاهای محلی ایران در استان‌ها و شهرهای مختلف آنقدر متنوع است که صحبت در رابطه با تمامی آنها به زمان زیادی نیاز دارد. ما، در این مقاله سعی کردیم شما را تنها با ۱۲ مورد از غذاهای محلی ایران مانند: هفت زنگ پلو، شیرین پلو، سیر قلیه، خورشت ناردون، بریانی، کلم پلو، خورشت بِه آلو،کوفته تبریزی، هلو کباب، سوتی پلو، آش ترخینه و خورش ریواس در شهرهای مختلف آشنا کنیم. در مقالات بعدی لیست دیگری از بهترین غذاهای محلی ایران را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

آنچه لازم است در رابطه با غذاهای معرفی شده در این مطلب عنوان کنیم این است که این احتمال زیاد است که غذاهای نام برده شده در شهرهای دیگری نیز تهیه شوند اما روش طبخ آنها متفاوت خواهد بود. برای مثال: طرز تهیه و مواد اولیه‌ای که برای کلم پلوی شیرازی در شهر شیراز و استان فارس توسط شیرازی‌های اصیل استفاده می‌شود به مراتب متفاوت با کلم پلویی است که یک تهرانی آنرا تهیه می‌کند.

شما اهل کدام استان ایران هستید؟ غذاهای محلی و خوشمزه شهر و یا استان شما چیست؟ اسامی معروفترین و اصیلترین آنها را برای ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402