کیش بریم یا قشم؟ | کدام جزیره برای سفر نوروزی بهتر است؟

کیش بریم یا قشم؟
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

کیش بریم یا قشم؟ مسئله این است. اگر شما هم تصمیم دارید که پاییز امسال سفری به جزایر زیبای قشم و کیش در جنوب ایران داشته باشید اما نمی‌دانید که کدام جزیره را برای سفر پاییزی خود انتخاب کنید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. در این راهنما برایتان خواهیم گفت که کدام جزیره برای سفر اول بهتر است؟ و با مقایسه این دو جزیره با یکدیگر به شما کمک خواهیم کرد تا جزیره مناسب را برای سفر خود به راحتی انتخاب کنید. هر چند نباید از این مسئله غافل شد که هر دو این جزایر زیبایی‌ها خاص خود را دارند.

جزایر قشم و کیش جز مهم‌ترین مقاصد سفر ایرانیان هستند که گردشگران زیادی را در نیمه دوم سال از نقاط مختلف به سوی خود جذب می‌کنند. اما آنچه باعث می‌شود تا بسیاری از گردشگران در انتخاب بین این دو جزیره دچار تردید شوند این است که کدام یک از این دو جزیره مقصد بهتری برای سفر است؟ هر کدام از جزایر قشم و کیش زیبایی‌های خاص، امکانات، ویژگی‌ها، تفریح‌ها و جاذبه‌های دیدنی منحصر به فردی را دارند که بدون شک بازدید از هر کدام از آنها برای گردشگران جذابیت خود را دارد و میتوانند تجربه‌های متفاوت و جدیدی را به دست آورند. برای اینکه انتخاب بین این دو جزیره برای سفر راحت شود در ادامه می‌خواهیم همه آنچه باید در رابطه با جزیره قشم و کیش بدانید را از آب و هوا گرفته تا بهترین مراکز برای خرید و تفریح را به شما معرفی کنیم.

فهرست مطالب

مقایسه کامل سفر به قشم و کیش

مقایسه کیش و قشم
راهنمای کامل سفر به قشم و کیش

در این بخش از مقایسه سفر به جزیره قشم و کیش می‌خواهیم این دو جزیره را از جهات مختلف با هم مورد بررسی قرار دهیم. این دو جزیره را می‌توان از جنبه‌های متفاوتی همچون امکانات تفریحی، سیاست‌های تاریخی، هتل‌های رستوران‌ها و نوع غذا با یکدیگر مقایسه کرد. قشم و کیش علاوه بر شباهت‌های بسیار زیادی که با هم دارند تفاوت‌های چشمگیری هم دارند که اطلاع از آنها به شما کمک خواهد کرد تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. قطعاً که سفر به یکی از این دو جزیره می‌تواند سفری لذت بخش و مفرح باشد اما باز هم بستگی به سلیقه شما دارد.

به طور کلی جزیره قشم در مقایسه با کیش جزیره‌ای سنتی تر است و دارای فضاهای مدرن کمتری است بنابراین اگر شما علاقمند به فضای سنتی و بومی هستین رفتن به جزیره قشم بهتر از جزیره کیش می‌باشد. اما اگر به دنبال فضایی مدرن برای تفریح و خوشگذرانی هستید جزیره کیش نسبت به جزیره قشم گزینه مناسب‌تری است چرا که با وجود داشتن فضای شهری، ساختمان‌ها و سبک ماشین‌ هایی که در این جزیره وجود دارد محلی ویژه برای تفریح می‌باشد.

یکی از مواردی که در سفر به این دو جزیره می‌تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد نوع آب و هوای جزیره قشم و کیش است. خب، باید بدانید که آب و هوایی این دو جزیره تفاوت چندان زیادی با هم ندارند و هر دو از موقعیت مکانی مشابهی برخوردارند. قشم و کیش جزایری هستند که به شدت تحت تاثیر آب و هوای خلیج فارس قرار گرفته و دارای آب و هوای شرجی می‌باشند.

این دو جزیره در نزدیکی خط استوا و در خطه جنوبی ایران قرار گرفتند و آب و هوای گرمسیری دارند و بیشتر اوقات سال می‌توانید با لباس‌های خنک در این جزایر گشت و گذار کنید. اما اگر می‌خواهید بدانید که بهترین زمان و ماه برای سفر به قشم و کیش چه فصلی از سال است باید بگوییم که بهترین زمان در ماه اول فصل بهار و ماه آخر فصل پاییز است.

چگونه به قشم و کیش سفر کنیم؟

تفاوت سفر کیش و قشم
چگونه به قشم و کیش سفر کنیم؟

مسئله دیگری که در که در راهنمای سفر به جزیره قشم و کیش می‌خواهیم در مورد آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم راه‌های دسترسی به این دو جزیره می‌باشد.

برای سفر به قشم و کیش راه‌های دسترسی تقریباً دارای شرایط یکسانی می‌باشد مثلاً برای رفتن به جزیره قشم شما سه راه دارید سفر به قشم با اتومبیل شخصی یا اتوبوس (سفرهای زمینی)، سفر با هواپیما و سفر با قطار به قشم و کیش.

اگر اولین راه را برای رفتن به جزیره قشم انتخاب کرده‌اید یعنی تصمیم دارید که با اتومبیل شخصی خود به این جزیره زیبا سفری داشته باشید باید از شهر مبدا به بندر پل رفته و از آنجا با تهیه بلیط به وسیله لنج‌های مخصوص به قشم بروید. فقط در این مورد یکسری محدودیت‌ها وجود دارد و آنهم این است که برای سفر به این جزیره به هر مدل خودرویی اجازه ورود داده نمی‌شود و باید حتما قبل از سفر اطلاعات لازم را نسبت به این محدودیت‌ها به دست آورید تا با مشکل مواجه نشوید.

اما اگر شما سفر با قطار یا اتوبوس را انتخاب کرده‌اید باید به بندرعباس رفته و از آنجا با قایق‌های موتوری یا اتوبوسی بندرعباس را به مقصد قشم ترک کنید. آخرین روش هم برای رفتن به جزیره قشم هواپیماست که ساده‌ترین و راحت‌ترین روش سفر محسوب می‌شود.

برای رفتن به جزیره کیش هم، همین سه روش می‌توان استفاده کرد اما از آنجایی که دسترسی هوایی به جزیره کیش راحت‌تر است بیشتر گردشگران این روش را انتخاب می‌کنند زیرا هم در زمان صرفه‌جویی خواهد شد هم خستگی کمتری برایشان دارد.

مقایسه اقامت در جزایر کیش و قشم

مقایسه هتل های کیش و قشم
اقامت در جزایر کیش و قشم

نحوه اقامت در جزایر قشم و کیش به سلیقه و سبک زندگی شما بستگی دارد اینکه بخواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و برای اقامت هتل‌های مقرون به صرفه و قیمت مناسب را انتخاب کنید یا دوست دارید در هتل‌های لوکس و مجلل ۵ ستاره این جزایر باشید.

خوب در رابطه با اقامت در جزایر قشم و کیش باید بگوییم که جزیره کیش دارای هتل‌های لوکس بسیار زیاد با امکانات فراوانی می‌باشد اما در عوض در جزیره قشم اقامتگاه‌های بوم گردی متنوعی وجود دارد که مناسب افرادی است که به چنین مکان‌هایی علاقه زیادی دارند البته این به این معنی نیست که در قشم هتل‌های نوساز و خوبی وجود نداشته باشد.

برای اقامت در کیش هتل‌ها و اقامتگاه‌های لوکسی وجود دارند که از جمله آنها میتوان به هتل داریوش کیش، هتل مارینا پارک، هتل فلامینگو اشاره کرد. این هتل‌ها با امکاناتی که برای مسافرین فراهم آورده اند سفری به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم خواهند زد.

در قشم هم هتل‌ها و اقامتگاه‌های لوکس و مناسبی همچون جزیره کیش وجود دارد که خدمات را به بهترین شکل و با کیفیت بالا ارائه می‌دهد اما از بعضی جهات هتل‌های جزیره قشم به لوکسی هتل‌های کیش نیستند به همین خاطر است که هتل‌های جزیره کیش نسبت به جزیره قشم برتری دارند.

بهترین هتل‌های ۵ ستاره جزیره قشم شامل: هتل زیگورات و سورینت هستند که از لحاظ قیمتی بسیار ارزانتر از بهترین هتل‌های ۵ ستاره کیش همچون هتل داریوش و ترنج می‌باشند. اما، اصلی‌ترین نقطه قوت قشم برای اقامت وجود اقامتگاه‌های بوم گردی است که به علت بافت بومی در این جزیره تعدادشان بسیار زیاد است ولی در جزیره کیش اقامتگاه‌های بوم گردی وجود ندارد.

حال دیگر تصمیم با خود شما است که کدامیک از این دو جزیره زیبا را برای سفر خود انتخاب کنید. برای اطلاعات بیشتر از هتل های قشم و کیش روی لینک های زیر کلیک کنید.

رستوران‌های قشم بهتره یا کیش؟

تفاوت رستوران های کیش و قشم
رستوران‌های قشم و کیش کدام بهتر است؟

از دیگر مواردی که در راهنمای سفر به کیش و قشم باید با هم مورد بررسی قرار دهیم و آنها را با هم مقایسه کنیم رستوران‌ها و فست فودهای این دو جزیره هستند.

در جزیره کیش شما با انواع و اقسام رستوران‌ها و کافه‌های مدرن روبرو خواهید بود که در تمامی آنها انواع و اقسام غذاهای سنتی و بین‌المللی سرو می‌شود. مجموعه رستوران‌هایی که در جزیره کیش وجود دارند بسیار لوکس‌تر از جزیره قشم هستند و در کنار غذاهای سنتی و بین‌المللی انواع غذاهای دریایی را نیز سرو می‌کنند.ناگفته نماند که هزینه خوراک در شهر کیش نسبت به جزیره قشم بالاتر می‌باشد.

در رستوران‌های جزیره قشم بیشتر منوی غذاها به صورت دریایی و سنتی است.

به طور کلی، تنوع رستوران‌ها در هر دو جزیره زیاد است و شما می‌توانید هم رستوران‌های لوکس در قشم و کیش پیدا کنید هم رستوران‌های اقتصادی اما آنچه باعث تفاوت میان این دو جزیره شده است تعداد رستوران‌های آنهاست. از آنجایی که جزیره کیش زمینه گردشگری پیشینه‌ای نسبت به جزیره قشم دارد تعداد رستوران‌های آن بیشتر و متنوع‌تر است.

جاهای دیدنی کیش و قشم چه تفاوتی دارند؟

جاهای دیدنی کیش بهتر است یا قشم
مقایسه جاهای دیدنی کیش و قشم

جاذبه‌های دیدنی و گردشگری در جزایر قشم و کیش کم نیستند و از جمله عواملی هستند که باعث جذب مسافران و گردشگران زیادی شده‌اند. در هر دو جزیره شاهد جاذبه‌های گردشگری متنوع هستید که با یکدیگر کاملاً متفاوتند.

جزیره کیش که یک جزیره مدرن است جاذبه‌های مدرنیته‌تری دارد مثل کشتی یونانی، شهر زیرزمینی کاریز، پارک دلفین‌ها و غیر.

همچنین بخوانید :

اما در عوض جزیره قشم به دلیل خطه پهناور و فراز و نشیب فراوانی که دارد جاذبه‌های تاریخی زیاد و مثال زدنی دارد البته این جزیره از زندگی مدرن عقب نمانده و جاذبه‌های گردشگری مدرنیته‌ای نیز در آن وجود دارد. از جمله جاذبه‌های گردشگری و دیدنی جزیره قشم می‌توان به مقبره بی بی مریم، روستای لافت، بام قشم، سد گوران، چاکو، دره ستارگان، جنگل های حرا و غیره اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

به طور کلی برای اینکه بهتر و راحت تر بتوانید انتخاب خود را از بین این دو جزیره انجام دهید باید بگوییم که جزیره قشم نسبت به جزیره کیش جاذبه‌های گردشگری بیشتری دارد. در زیر تعدادی از دیدنی ترین جاهای این 2 جزیره را معرفی میکنیم:

جنگل حرا قشم

از جمله زیباترین و پرمخاطب‌ترین جاذبه دیدنی جزیره قشم طلای سبز آن یعنی جنگل حرا است که به یکی از جاذبه‌های طبیعی محبوب در این جزیره تبدیل شده است. این جنگل سرسبز و زیبا به دلیل وجود آبراهه‌های متعدد و وجود پرندگان متنوع به یکی از دیدنی‌ترین جاهای قشم تبدیل شده است که هر چهار فصل سال مکان مناسبی برای رفتن به جنگل حرا طلای سبز جزیره قشم می‌باشد.

دره ستارگان قشم

این دره زیبا و بینظیر که یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی جزیره قشم از نظر مسافران و گردشگران می باشد به مرور زمان و بر اثر بارش باران و وزش باد تغییر شکل داده‌ و همین تغییر شکل دادن صخره‎‌ و کوه‌ها باعث به وجود آمد این دره زیبا شده‌اند.

تالاب پرندگان قشم

معرفی تالاب پرندگان دوکوهک قشم

یکی از جذابترین و بهترین جاهای دیدنی جزیره قشم تالاب پرندگان دوکوهک در این جزیره می‌باشد. این تالاب زیبا در شمال و شمال شرقی جزیره قشم واقع شده است و با پایین آب دریا می‌توان آنرا از فاصله یک کیلومتری هم به آسانی مشاهده کرد. تنوع گونه‌های مختلفی از آبزیان، نرم تنان و بی مهره‌ها در این تالاب به دلیل عمق کم و جریان ملایم آب زندگی می‌کنند. اما از معروف ترین گونه های آبزی که در این تالاب زندگی می کنند می توان به میگو و ماهی حلوا سفید اشاره کرد.

موزه خلیج‌فارس جزیره کیش

از جاذبه‌های دیدنی جزیره کیش می‌توان به موزه خلیج فارس که در ساحل جنوب غربی این جزیره واقع شده است اشاره کرد این مجموعه هنری دارای معماری شبیه به صدف است که آن را بسیار جذاب و خاص کرده است. مجموعه هنری و موزه خلیج فارس مساحتی نزدیک به ۳۶۲۰ متر مربع دارد و محلی برای برگزاری انواع نمایشگاه‌ها و فروش آثار هنری و صنایع دستی داخلی و خارجی است.

آب‌انبار دوقلو کیش

از دیگر دیدنی‌های کیش آب انبار دوقلو است که در گذشته برای نگهداری و خنک نگه داشتن آب مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این آب انبار با وجود بادگیرهایی به شکل خانه‌های منطقه کویری باعث می‌شده که آب بهتر خنک شود. قرار گرفتن دو گنبد در کنار هم در این آب انبار باعث شد که به آب انبار دوقلو شهرت پیدا کند. رفتن به این آب انبار شما را به دنیای متفاوت از بافت مدرن جزیره می‌برد.

باغ پرندگان کیش

جاهای دیدنی جزیره کیش/ معرفی مکان های دیدنی کیش

باغ پرندگان کیش یک جاذبه دیدنی بسیار مناسب برای خانواده ها و گردشگران است که به دنبال دیدن پرندگان و طبیعت هستند. این باغ دو بخش دارد، بخش اول که به پرندگان در قفس اختصاص دارد و بخش دیگری که شما پرندگان را به صورت آزاد در یک محوطه فنس کشیده شده می‌توانید ببینید.

برای تفریح کیش بهتره یا قشم؟

مقایسه تفریحات کیش و قشم
برای تفریح کیش بهتره یا قشم

قبل‌تر به این موضوع اشاره کردیم که جزیره قشم نسبت به جزیره کیش دارای جاذبه‌های دیدنی و طبیعی بیشتری است. حال می‌خواهیم بدانیم که مراکز تفریحی در جزیره قشم بیشتر است یا کیش؟!

جزیره کیش در مقایسه با جزیره قشم از زیرساخت‌های گردشگری طولانی‌تری برخوردار است و ابزارهای تفریحی مدرن‌تر و بیشتری دارد. همچنین در طی سال‌های اخیر هم مراکز تفریحی متعددی در این جزیره افتتاح شده که در جذب گردشگر نقش بسیار موثری داشته است. از جمله مهیج‌ترین و بهترین تفریحاتی که با سفر به جزیره کیش می‌توانید آنها را انجام دهید می‌توان به تفریحاتی همچون: غواصی، جت اسکی، اسکی روی آب، کایت بوردینگ، پاراگلایدر، اتاق فرار، بانجی جامپینگ، پرش آزاد، تله کابین کیش، جایروکوپتر، تم پارک سنتر، پاراسل، شاتل، اسکوتر زیردریایی، فلای برد، بنانا، پدل بورد اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

تفریحاتی هم که در جزیره قشم برای گردشگران فراهم شده است شباهت زیادی به تفریحات موجود در جزیره کیش دارند که لیست این تفریحات به شرح زیر می‌باشد.

  •  سافاری
  • پاراسل
  • غواصی
  • شاتل
  • بنانا
  • فلای بورد
  • اسکی روی آب
  • جت اسکی
  • اسکوتری زیر آب
  • قایق سواری
  • پاراگلایدر

غواصی در جزیره قشم

برای انجام این تفریح آبی و مهیج در جزیره قشم می بایست به سواحل سیمرغ، مرجان، دامون و اسکله تفریحی بروید تا با تن کردن لباس غواصی بتوانید تجربه و لذت غواصی کردن در آب های جنوب کشور را بدست آورید.

مراکز تفریحی قشم که برای انجام  این تفریح آبی در نظر گرفته شده‌اند محدودیت جنسیت نداشته و هم آقایون و هم خانم‌های علاقه‌مند به غواصی می‌توانند از این تفریح استفاده کنند .فقط باید بدانید که غواصی در قشم برای افراد بالای ۵۰ سال و کودکان کمتر از ۱۰ سال محدودیت سنی دارد.

پاراگلایدر قشم

این تفریح در عین مهیج بودن و ترسناک بودن یکی از گران قیمت‌ترین تفریحاتی است که در جزیره قشم می‌توانید آنرا تجربه کنید و لذت پرواز را بدست آورید. لازم است بدانید که انجام این تفریح نیاز به مناطق هموار دارد که در جزیره قشم به خوبی این امکان برای چتربازی طرفداران فراهم آمده است. شما سوار بر چتری که به یک ماشین متصل شده و با سرعت زیادی حرکت می‌کند کشیده خواهید شد و ارتفاع نسبت زیادی از زمین بلند شده و بر فراز آُمان جزیره قشم پرواز خواهید کرد.

غواصی در کیش

در جزیره کیش هم کلوپ‌ها، مجتمع‌ها و مجموعه‌های مختلفی برای غواصی احداث شدند که هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان غواصی کردن را راجت کرده است. در مجتمع‌های غواصی جزیره کیش امکانات و تجهیزات مورد نیاز این تفریح آبی مهیج به طور کامل و استاندارد تعبیه شده است.

بالن سواری

از جمله تفریحات هیجان‌انگیزی که در جزیره کیش می‌توانید تجربه متفاوتی از آنرا بدست آورید بالن سواری است که در میان جوانان بسیار طرفدار دارد.

بالن‌هایی که برای این تفریح در نظر گرفته شده اند تا ارتفاع بین ۱۲۰۰ تا ۳۰۰۰ فوت پرواز خواهند کرد. در صورتیکه تمایل داشته باشید بالن سواری را در کیش تجربه کنید یک ساعت قبل از پرواز آموزش های لازم  به شما داده خواهد. برای آسودگی خاطر شما دوستان عزیز باید بگوییم که بالن‌ها و محکم بودن طناب‌های آن‌ها قبل از هر پرواز با دقت بالایی بررسی خواهند شد تا شما سفری ایمن داشته باشید.

مراکز خرید کیش یا قشم؟

مراکز خرید کیش بهتر است یا قشم؟
خرید کردن در کیش یا قشم

به طور کلی افرادی که به جزایر قشم و کیش سفر می‌کنند یکی از هدف‌هاشون برای سفر خرید در این جزایر است زیرا که قشم و کیش دو جزیره مناطق آزاد تجاری ایران به حساب می‌آیند که قیمت کالاهای آنها نسبت به دیگر شهرهای ایران مناسب‌تر است. اما درباره اینکه خرید از کیش بهتر است یا از مراکز خرید قشم؟! کار را کمی سخت خواهد کرد چرا که در این مورد نمی‌توان خیلی مانور داد.

جزیره کیش که از جزایر بنادر آزاد به شمار می‌آید دارای فروشگاه‌ها و مراکز خرید متنوع با ارائه کالاهای لوکس می‌باشد. در حقیقت شما در جزیره کیش مراکز خرید مدرن زیادی را خواهید دید که در آنجا انواع و اقسام برندها در حوزه پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی و غیره وجود دارد. اما حقیقت ماجرا این است که جزیره کیش کالاهای قیمت مناسب و اقتصادی وجود ندارد و به طور معمول قیمت‌ها در مراکز خرید کیش بالا هستند.

در عوض در جزیره قشم مراکز خرید متعدد و مختلفی وجود دارند که در تمام نقاط جزیره پراکنده شده و اجناسی که عرضه می‌کنند قیمت بسیار مناسبی دارد. علت آنهم این است که این جزیره از دیرباز تا به امروز به عنوان بازارهای عمده فروشی در ایران شهرت زیادی پیدا کرده است.

نکته مهم اینکه بهترین زمان خرید از مراکز خرید جزیره قشم فصل تابستان است چرا که به علت گرمای بیش از اندازه حضور مسافران گردشگران کم و قیمت‌ها افت زیادی خواهند داشت.

لیست مراکز خرید کیش

مرکز خرید دامون کیش

  • آدرس: جزیره کیش، انتهای خیابان وصال، بلوار ایران
  • ساعت کاری: همه روزه 9:00 تا 13:30، 17:00 تا 23:00

مجتمع تجاری و سیاحتی مرجان

  • آدرس: مقابل پارک مرجان کیش
  • ساعت کاری: همه‌روزه از ساعت 10:00 تا 13:00، 16:00 تا 22:00

بازار مروارید

  • آدرس: کیش، واقع در بلوار مروارید
  • ساعت کاری: همه روزه از ساعت 9:00 تا 13:30، 17:00 تا 23:00

مراکز خرید پردیس ۱

  • آدرس: جزیره کیش، حدفاصل خیابان فردوسی و بلوار رازی کیش
  • ساعت کاری: همه روزه از ساعت 9:00 تا 13:30، 17:30 تا 22:30

مراکز خرید پردیس  ۲

  • آدرس: جزیره کیش، خیابان راضی، بین هتل پارمیس و بازار پردیس ۱
  • ساعت کاری: همه روزه از ساعت 9:00 الی 13:30، 17:30تا 22:30

مرکز تجاری کوروش

  • آدرس: جزیره کیش، جنب برج های طلایی
  • ساعت کاری: همه روزه از 9:00 تا 13:00، 16:00 تا 23:00

بازار زیتون

  • آدرس: کیش، خیابان فردوسی، میدان امیرکبیر، بلوار ساحل
  • ساعت کاری: همه روزه از 9:00 تا 13:00، 17:00 تا 23:00

مرکز خرید پانیذ کیش

  • آدرس: کیش، واقع در خیابان فردوسی کیش
  • ساعت کاری: همه‌روزه از ساعت 10:00 تا 13:00، 16:00 تا 22:00

لیست مراکز خرید جزیره قشم

مرکز خرید دو دلفین

  • آدرس: قشم، درگهان، روبروی مجتمع تجاری نور
  • ساعت کاری: از ساعت 9الی 21 در روزهای تعطیل و نوروز از ساعت 9 الی 24

مرکز خرید مرجان

  • آدرس: قشم، بلوار ولیعصر، چهارراه پردیس
  • ساعت کاری: از ساعت 9 الی 14 و 17 الی 22

مرکز خرید پردیس

  • آدرس: قشم، چهارراه پردیس، بلوار ولیعصر، روبروی بازار ستاره، مرکز خرید پردیس
  • ساعت کاری: از ساعت 30 : 9 الی 14 و 17 الی 30 : 22

مرکز خرید سیتی سنتر

  • آدرس: قشم، خیابان ولیعصر، خیابان دریا، پایین‌تر از میدان امام قلی‌خان، بازار سیتی سنتر قشم
  • ساعت کاری: از ساعت 10 الی 14 و 17 الی 24 و در تعطیلات از ساعت 9 الی 24

مجتمع تجاری دریا

  • آدرس: قشم، درگهان، میدان انقلاب، مجتمع تجاری دریا
  • ساعت کاری: از ساعت 9الی 21 در روزهای تعطیل تا ساعت 24

مقایسه سوغات کیش و قشم

مقایسه سوغاتی کیش و قشم
مقایسه سوغات کیش و قشم

یکی از مواردی که هر گردشگر و مسافر ایرانی در سفر خود به آن توجه زیادی می‌کند خرید سوغاتی‌های زیبا و شایسته برای اقوام و دوستان است.

جزیره کیش که یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران به شمار می‌آید و سالانه میزبان گردشگران زیادی است علاوه بر خدمات و سرویس دهی عالی دارای بهترین سوغات نیز می‌باشد از جمله سوغاتی‌های جزیره کیش که می‌توانید برای دوستان و اقوام خود ببرید موارد زیر هستند:

  • ماهی
  • لاباستر
  • میگو ادویه‌های جنوب
  • عسل مرغوب
  • شکلات و قهوه
  • خرما و مرکبات
  • پوشاک برند
  • صنایع دستی زیبا

سوغات جزیره قشم هم چندان تفاوت زیادی با کیش ندارد. ولی تنوع بالای سوغاتی‌های این منطقه باعث شده تا سوغات قشم ناشناخته باقی بماند. از جمله سوغات قشم هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کیک هلر
  • خرما
  • ادویه‌جات
  • نان محلی
  • گلابتون دوزی
  • شک بافی
  • زری‌ بافی
  • خوس دوزی
  • حصیر، سوند و سبدبافی

آشنایی با غذاهای محلی جزایر قشم و کیش

آشنایی با غذاهای محلی جزایر قشم و کیش

غذاهای سنتی و محلی جزایر قشم و کیش طعم‌های به یاد ماندنی دارند که سفر شما را به این جزایر لذت بخش‌تر می‌کند.

غذاهای سنتی کیش نمادی از موقعیت جغرافیایی و ساحلی این جزیره است که بیشتر غذاهای این منطقه از ماهی و سایر مواد دریایی تهیه می‌شود از آنجایی که بومیان اصلی این جزیره عرب زبان هستند غذاهای تند بخش جدایی‌ناپذیری از غذاهای محلی کیش به شمار می‌آید. از جمله غذاهای محلی و خوشمزه جزیره کیش می‌توان به غذاهای زیر اشاره کرد.

  •  سمک مشوی
  • مضروبه
  • قلیه ماهی
  • خورشت میگو
  • کله‌کندی
  • مارگوگ
  • پودنی
  • حمسه‌الخرت
  • برنج مجبوس
  • برنج بریانی

در جزیره قشم هم که به سرزمین افسانه‌ها شناخته شده است و به خاطر ارتباط دور و دراز مردم این جزیره با هندوستان سلیقه غذایی مردم آنجا تا حدودی شبیه به ذائقه هندی‌هاست در واقع غذاهای تند و پر از ادویه که خوشمزه‌ترین آنها عبارتند از:

  • کلمبا
  • ماهی کبابی
  • مهیاوه
  • عنکاسی
  • برنج دیشو
  • کاتوغ
  • زیبون و…

مقایسه آداب و رسوم قشم و کیش

با توجه به این مسئله که ایران کشوری پهناور است که جای جای آن مردمی با فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت زندگی می‌کنند در این بخش از راهنمای سفر به قشم و کیش می‌خواهیم در رابطه با آداب و رسوم این دو جزیره صحبت کنیم.

مردم جزیره کیش به دلیل مجاورت با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و تماس فرهنگی که با آنها دارند آداب و رسومشان متاثر از این حوزه می‌باشد و همچنین به دلیل قرار گرفتن نژادها، زبان‌ها و مذهب‌های گوناگون در جزیره کیش انواع مراسم و آیین‌هایی وجود دارد که برخی از آنها به دست فراموشی سپرده شدند.

جزیره قشم هم که بزرگترین جزیره ایران در خلیج فارس می‌باشد دارای آداب و رسوم خاصی است که برخی از آنها شباهت زیادی به آداب و رسوم استان هرمزگان،جزایر لاوان و لارک دارد.

برای  اینکه بیشتر و بهتر آداب و رسوم این دو جزیره را شناخته و درک کنید برایتان یکی از آداب و رسوم این دو جزیره که مربوط به مراسم عروسی می‌شود را مثال زده‌ایم.

در جزیره کیش آیین خاصی برای مراسم بله برون و ازدواج وجود دارد و آن هم این گونه است که بعد از انتخاب دختر توسط پدر و مادر پسری از بزرگان فامیل به منزل پدر دختر رفته و در صورت موافقت با وصلت در همان جلسه میزان پول جهیزیه و لباس دختر و تمام هزینه‌های سه روز جشن عروسی تعیین می‌شود و اگر مشکلی نباشد سه روز پس از موافقت طرفین در منزل پدر دختر اتاقی تزیین می‌شود به عنوان حجله و به مدت سه روز به رقص با دهل و ساز مشغول می‌شوند.

در بین مردم کیش مهریه مرسوم نیست اما تعداد مهریه ممکن است از ۱۷ تا ۱۹ سکه باشد. سه روز بعد از مراسم عقد زن‌های فامیل به خانه عروس رفته مورد پذیرایی قرار می‌گیرند و بعد از گذشت ۷ روز به منزل پدر عروس دعوت شده و شادی کنان عروس را به خانه داماد می‌برند.

در جزیره کیش جهیزیه بر عهده داماد است و زوج تازه مزدوج می‌تواند بعد از عروسی خانه پدر داماد بماند کلیه مخارج عروسی بر دوش داماد بوده و باید علاوه بر این مخارج برای عروس چندین لباس سنتی و طلا تهیه کند. نکته‌ جالب توجه در آداب و رسوم مردم قشم هنگام عروسی، برگزاری مراسم به صورت جداگانه است. یک مراسم در خانه‌ی داماد و دیگری در خانه‌ی عروس که هر دو به هزینه‌ی داماد هستند برگزار می‌شود.

سوالات متداول مقایسه جزایر قشم و کیش

بهترین زمان و ماه برای سفر به قشم و کیش چه فصلی از سال است؟

بهترین زمان در ماه اول فصل بهار و ماه آخر فصل پاییز است.

در سفر به جزایر قشم و کیش با اتومبیل شخصی چه محدودیتی وجود دارد؟

برای سفر به این جزایر به هر مدل خودرویی اجازه ورود داده نمی‌شود و باید حتما قبل از سفر اطلاعات لازم را نسبت به این محدودیت‌ها به دست آورید تا با مشکل مواجه نشوید.

بهترین جاذبه‌های دیدنی و گردشگری قشم کدامند؟

مقبره بی بی مریم، روستای لافت، بام قشم، سد گوران، چاکو، دره ستارگان، جنگل های حرا

بهترین تفریحاتی که با سفر به جزیره کیش می‌توان آنها را انجام داد کدامند؟

غواصی، جت اسکی، اسکی روی آب، کایت بوردینگ، پاراگلایدر، اتاق فرار، بانجی جامپینگ، پرش آزاد، تله کابین کیش، جایروکوپتر، تم پارک سنتر، پاراسل، شاتل، اسکوتر زیردریایی، فلای برد، بنانا، پدل بورد

جمع بندی

در این مقاله به مقایسه جزیره زیبای کیش و قشم پرداختیم.

کیش و قشم از جمله جزایر زیبا و منحصر به فردی هستند که هر کدام به نوبه خود جاذبه‌های گردشگری و مراکز تفریحی متنوع بسیاری دارند که بدون شک سفر به هر کدام از آنها می‌تواند برای هر گردشگری لذت بخش باشد. اما اینکه کیش بریم یا قشم؟ امری است کاملاً سلیقه‌ای که بسته به سلیقه و نظر شخص شما دارد. مواردی که در این مطلب به عنوان مقایسه میان این دو جزیره عنوان کرده‌ایم قیاس‌هایی هستند که سبب نمی‌شوند جذابیت این دو جزیره نادیده گرفته شود یا یکی نسبت به دیگری ارجعیت پیدا کند. اگر شما به دنبال سفری اقتصادی‌تر هستید قشم گزینه مناسبی است که با رفتن به این جزیره می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و با مدیریتی که انجام می‌دهید سفری شیرین را برای خود و همراهانتان به ارمغان آورید. اما اگر اقامت در هتل‌های لوکس و لاکچری را به  اقامتگاه‌های بوم گردی ترجیح می‌دهید و هزینه سفر برایتان اهمیت ندارد و محدودیتی در این مورد ندارید جزیره کیش می‌تواند گزینه‌ای باشد که بیشتر باب میلتان است.

شما تا به حال به جزایر کیش و قشم سفر کرده‌اید؟ به نظر شما کدامیک از این دو جزیره برای سفر اول گزینه مناسبتری هستند؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402