لیکویید شدن در ارزهای دیجیتال به زبان ساده

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

لیکویید شدن در بازار ارزهای دیجیتال یکی از اتفاقات بسیار تلخی است که برای هر شخص در بازارهای مارجین و فیوچرز و حساب‌های دارای لوریج ممکن است اتفاق بیفتد. اگر یک معامله‌گر بتواند درک درستی از لیکویید شدن داشته باشد می‌تواند نقاط افول را در هنگام خرید یا فروش یک ارز دیجیتال تشخیص دهد. در واقع معامله در بازار کریپتو کارنسی با سود و ضررهای مختلفی همراه است و هر شخصی که ریسک بیشتری کند، از سود یا ضرر بیشتری نیز بهره‌مند می‌شود.

برای اینکه بتوانیم به سوال لیکویید شدن چیست، پاسخ دهیم باید بازارهای معاملاتی مختلف را شناخته و بررسی کنیم. در این مقاله به طور کامل به معنی و مفهوم لیکویید شدن در حالت‌های مختلف و همچنین به راه‌های جلوگیری از این اتفاق نیز می‌پردازیم.

لیکویید شدن در بازار ارزهای دیجیتال چه مفهومی دارد؟

اگر بخواهیم به طور خیلی ساده بگوییم که لیکویید شدن چیست می‌توانیم اینگونه بیان نماییم که لیکویید شدن یک شخص در معاملات مارجین و فیوچرز رخ می‌دهد؛ بدین ترتیب که معامله‌گر از بازار یا صرافی وام گرفته و با آن دست به معامله میزند اما در این حین پیش بینی او اشتباه از آب درآمده و بخشی از سرمایه یا تمام آن را از دست می‌دهد.

به طور معمول در معاملات لانگ یا شورت اکثر صرافی‌ها زمانی که قیمت بازار سقوط کرده و بخشی یا تمام حاشیه سود اولیه تریدر از دست می‌رود معامله را به صورت خودکار می‌بندند؛ چرا که باز ماندن معامله به ضرر بیشتر سرمایه گذار و از دست رفتن سرمایه او می‌انجامد.

ارتباط میان معاملات مارجین و لیکویید شدن چیست؟

در معامله مارجین یک معامله‌گر می‌تواند با پولی بیشتر از دارایی خود به معامله بپردازد. به عبارت دیگر این سرمایه اضافی را صرافی‌ها به عنوان وام تامین می‌کنند و در ازای آن مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می‌نمایند. در این معاملات معامله‌گران اجازه دارند چندین برابر سرمایه خود را وام گرفته و با آن معامله کنند. البته تا زمانی می‌توانند از این وام استفاده کنند که ضررشان از مبلغ کل دارایی آن‌ها بیشتر نباشد.

برای اینکه بتوانید بهتر این موضوع را درک کنید و ارتباط آن را با لیکویید شدن چیست دریابید تصور نمایید که یک فرد با 1000 دلار قصد ورود به معامله 3000 دلاری را با استفاده از معاملات مارجین دارد. در این وضعیت معامله‌گر با سه برابر کل دارایی خود معامله را انجام می‌دهد. یعنی صرافی 2000 دلار را به سرمایه او اضافه کرده است.

اگر شخص وام گیرنده در همان ابتدا کارمزد صرافی را پرداخت کرده باشد در واقع می‌تواند در این معامله نهایتا تا سقف یک سوم ارزش کل آن را ضرر کند. یعنی اگر قیمت ارز خریداری شده 34 درصد کاهش یابد تمام سرمایه شخص بر باد می‌رود و تنها سرمایه صرافی باقی می‌ماند.

البته ناگفته نماند که صرافی با استفاده از کال مارجین به فرد هشدار می‌دهد که با واریز وجه پوزیشن خود را باز نگهداشته و یا بخشی از معامله خود را با فروش نقد کند. آیا می‌دانید تفاوت لیکوئید شدن و کال مارجین چیست؟ در لیکویید شدن پس از رسیدن به حد آستانه، صرافی معامله را بسته و سرمایه خود را به همراه کارمزد برداشت می‌نماید و کاربر دسترسی برای برداشت مبلغ وام گرفته شده از حساب مارجین نخواهد داشت.

معاملات فیوچرز چه ارتباطی با لیکویید شدن دارند؟

معامله فیوچرز از جهات بسیاری به معامله مارجین شباهت دارد. در این نوع معامله نیز می‌توان با قرض گرفتن از صرافی، وارد معاملات بزرگ شد. اهرم‌هایی ک در این معاملات استفاده می‌شود بسیار بالاتر از اهرم‌های معاملات مارجین بوده و به 50 و 100 نیز می‌رسد. به عبارت دیگر معامله‌گران می توانند برای معاملات فیوچرز 50 یا حتی 100 برابر سرمایه خود را از صرافی وام بگیرند. که این امر سبب بالا رفتن شدید درصد ریسک در این معاملات می‌شود.

در معاملات مارجین کاربران دارایی خود را که به صورت ارز دیجیتال است معامله کرده و پس از خروج از معامله سرمایه خود را به صورت رمز ارز به حساب خود منتقل می‌نمایند اما در معاملات فیوچرز بدین صورت نیست. در این معاملات به جای خرید و فروش دارایی قراردادهایی مبتنی بر تغییر قیمت دارایی معامله می‌شوند. یعنی در معامله فیوچرز بر روی قیمت یک رمز ارز قراردادی بسته می‌شود و سود و ضرر معامله‌گر به صورت دلاری با تغییر قیمت ارز مورد نظر مشخص می‌گردد. در هر دو نوع معامله فیوچرز چه بدون تاریخ انقضا و چه دارای تاریخ انقضا این شرایط برقرار است.

روش‌هایی برای جلوگیری از لیکویید شدن

حال که متوجه شدیم لیکوئید در ارز دیجیتال چیست و در آن ممکن است فرد تمام سرمایه خود را از دست بدهد، اهمیت روش‌هایی برای پیشگیری از این اتفاق بیشتر به چشم می‌آید. در ادامه این روش‌ها را که برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال بسیار مهم است معرفی می‌کنیم. چگونه لیکویید شدن در ارزهای دیجیتال جلوگیری کنیم؟

استفاده از معاملات اسپات

با توجه به این موضوع که در معاملات مارجین و فیوچرز معاملات برحسب پیش بینی انجام می‌شوند و در بسیاری از موارد افراد از استراتژی یا روند معاملاتی خود اطمینان ندارند، توصیه می‌شود که از معاملات اسپات استفاده کنند. اگرچه سودهای کلان بسیار خوشایند می‌باشند اما توجه به این مسئله که در صورت اشتباه کل سرمایه نیز از دست می‌رود مهم است.

مهم‌ترین اصل در تمام بازارهای مالی حفظ کردن اصل سرمایه است که این مسئله در معاملات اسپات نسبت به مارجین و فیوچرز امکان پذیرتر است. به علاوه بالا بودن بار روانی در معاملات مارجین و فیوچرز می‌تواند سبب عدم موفقیت و در نتیجه عدم حضور دائمی شما در بازار کریپتو کارنسی باشد. بنابراین رعایت جوانب احتیاط بسیار مهم است.

به فردی حرفه‌ای تبدیل شوید

کسب سودهای کلان در بازار پرنوسان و پرریسک ارزهای دیجیتال نیازمند دانش و تجربه بالا می‌باشد. افرادی که می‌دانند لیکویید شدن چیست اگر بر تحلیل تکنیکال و روش‌های آن به همراه تحلیل بنیادی و اثرات اخبار و احساسات بر قیمت تسط کامل داشته باشند؛ درصد موفقیت بالاتری را به خود اختصاص خواهند داد. بخشی از این اطلاعات توسط دیدن آموزشات حرفه‌ای به دست آمده و بخش دیگری از آن نیازمند تجربه و افزایش قدرت ریسک پذیری است.

استفاده از اهرم‌های معاملاتی پایین

برای ورود به معاملات اهرمی بهتر است با اهرم‌های زیر 5 این کار را انجام دهید. چرا که در اهرم‌های بالای 5 کوچک‌ترین نوسان قیمتی می‌تواند شما را به لیکویید شدن نزدیک کند.

تعیین حد ضرر در معاملات

برای معاملاتتان حد ضرر تعیین کنید تا در صورت اشتباه بودن پیش بینی، پس از رسیدن قیمت ارز به قیمت تعیین شده شما معامله بسته شده و از بازار خارج گردید. این روش در جلوگیری از ضررهای لیکویید شدن بسیار موثر است.

چند نکته دیگر جهت جلوگیری از لیکویید شدن

حال که درک کردید منظور از لیکویید شدن در ارز دیجیتال چیست توصیه می‌شود هیچگاه بر اساس هیجانات بازار تصمیم نگیرید و معاملات خود را به صورت منطقی انجام دهید. به علاوه بهتر است در طول روز تعداد معاملات خود را محدود کنید تا تمرکز کافی برای بررسی روند بازار داشته باشید و سود بیشتری به دست آورید.

به راحتی لیکویید شدن را دور بزنید!

حال که می‌دانیم لیکویید شدن چیست و چقدر می‌تواند اتفاق ناخوشایندی باشد. می‌توانیم با بالابردن اطلاعات خود در این رابطه درصد اتفاق افتادن آن را تا حد بسیار زیادی کاهش دهیم. بسیاری از افرادی که به تازگی به جمع تریدرها پیوسته‌اند با انجام معاملات هیجانی و طمع بسیار سعی در کسب سودهای کلان از طریق اهرم‌های بالا می‌باشند. بر همین اساس بهتر است حتما قبل از انجام چنین معاملاتی اطلاعات و تجربه خود را افزایش دهید تا سرمایه‌تان از دست نرود.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402