سه اشتباه که در مصاحبه های شغلی باید از آنها دوری کنید

مصاحبه
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در حالی که از جلسه مصاحبه کاری بر میگردید، همه چیز را در ذهن خود مرور می کنید. شاید این شغل رویاهایتان باشد و شاید هم نه. اما احساس بسیار خوبی دارید. فکر میکنید که شغل مورد نظر خود را به دست آورده اید. و تنها کاری که برای انجام دادن باقی مانده این است که گوشه ای بنشینید و منتظر پیشنهاد باشید.

این پیشنهاد هیچوقت اتفاق نخواهد افتاد. یک هفته بعد با خود خواهید گفت، حتما یک جای کار اشتباه شده. جدا از اینکه رقابت سخت تر و یا آسان تر از آن چیزی که فکر می کردید باشد، احساس می کنید گیر کرده اید. مسلما چیزی در آخرین لحظه اشتباه شده.

این اتفاق رایج تر از آن چیزی است که تصورش را می کنید. بسیاری از نامزدهای انتخاب یک سمت شغلی به حدی درگیر پروسه استخدام و مراحل و آزمون های آن می شوند که فراموش می کنند چطور ممکن است در آخرین مرحله یعنی دریافت پیشنهاد فرصت را از دست بدهند.

در زیر به سه مورد از رایج ترین اشتباهاتی که متقاضیان کار مرتکب می شوند و تصور می کنند که شغل را به دست آورده اند، در صورتی که تنها نتیجه آن شگفتی از این موضوع خواهد بود که چطور در مصاحبه موفق نشده اند.

مصاحبه

شما دلیل مصاحبه آخر را فراموش کرده اید

بعد از چند مرحله مصاحبه احتمالا شما را برای دیدار با ارشدترین عضو تیم دعوت خواهند کرد. در این مرحله بیشتر نامزدهای یک سمت شغلی تصور می کنند تنها کاری که نیاز است انجام دهند این است که به رزومه خود بچسبند. آنها فکر می کنند رزومه شان آنها را تا این مرحله بالا آورده پس چرا حالا این استراتژی را تغییر دهند.

اما معرفی کردن خودتان دقیقا به همان صورتی که در مراحل قبل مساحبه این کار را انجام داده اید کار اشتباهی است. چیزی که ممکن است شما متوجه آن نباشید این است که شاخص اینکه چه کسی شما را قضاوت می کند، دورنمای مصاحبه شغلی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در مراحل اولیه مسئولین استخدام سعی در انتخاب افرادی می کنند که نیازهای اصلی یک مهارت خاص را داشته باشند. آنها راجع به تجربیات گذشته شما خواهند پرسید زیرا می خواهند اطمینان حاصل کنند شما برای شغل مورد نظر مناسب باشید.

اما به محض اینکه متوجه شوند شما مهارت های تکنیکی لازم برای شغل مورد نظر را دارا هستید به سراغ مهارت های دیگر ی خواهند رفت. بنابراین اگر برای قرار مصاحبه دوم و یا سوم فراخوانده شدید حواستان باشد که چگونه سوالات را تفسیر می کنید. شاید سوال ها همان هایی باشند که شما در مراحل قبل شنیده اید. به عنوان مثال: “فکر می کنید بزرگترین ارزشی که می توانید به شغل جدیدتان وارد کنید چه خواهد بود؟”  می تواند جواب های بسیار متفاوتی در هر مرحله داشته باشد. اگر بخواهید پاسخ این سوال را به وسیله دانش فنی خود بدهید، همانطور که در مراحل قبلی این کار را انجام داده اید، مرتکب اشتباه بزرگی شده اید. این روش بیان کردن شاید برای نشان دادن توانایی های تکنیکی شما موثر باشند. اما توانایی رهبری، ارتباط برقرار کردن و مهارت های درون فردی، فاکتورهای تصمیم گیری مهم تری در مراحل پایانی مساحبه هستند. هرچقدر بهتر بتوانید این مهارت ها را نشان دهید احتمال اینکه شغل مورد نظر را بگیرید بیشتر خواهد بود.

خیلی برای پیگیری کردن صبر کرده اید و یا پیگیری شما به نتیجه ای نرسیده است

مصاحبه کاری شما بسیار خوب پیش رفته به طوری که مدیر استخدام به وضوح عنوان می کند به زودی به شما خبر خواهیم داد. پس شما به خانه رفته و منتظر می مانید. اما خبری از کمپانی مورد نظر نمی شود. هیچ پیغامی به شما نمیرسد و شما نمی دانید چرا؟

احتمالش هست که نشانه های آنها مبنی بر تمایل برای همکاری را اینطور تعبیر کنید که کار شما تمام شده است. شما به حدی باهوش بوده اید که بدانید یک ایمیل تشکر ارسال کنید، اما این چه نوع تشکری خواهد بود؟ و چه موقع باید این ایمیل را ارسال کرد؟ کمپانی ها این توجه شما را چیزی بیش از یک فرصت می دانند. بنابراین اگر سرد برخورد کنید و یا دیر اقدام به پیگیری کنید، کمپانی اینطور تصور خواهد کرد که درخواست شما درخواستی شل و ول بوده و پیشنهاد کاری را به کسی خواهد داد که مشتاق تر باشد.

حتی بعضی افراد به این موضوع را مبنایی برای تشخیص این موضوع می دانند که شما چقدر به کار مورد نظر علاقه دارید و در صورت انتخاب چطور آن را پیگیری خواهید کرد.

مهم نیست در آخرین مرحله مصاحبه چه چیزی به شما خواهند گفت، تا هنگامی که یک پیشنهاد کار کتبی دریافت نکرده باشید نمی توانید دست از رفتار به صورت یک متقاضی شغل برداشته و مانند یک کارمند رفتار کنید. دنبال کردن شغل مورد نظر می تواند به اندازه رفتار شما در اتاق مصاحبه مهم باشد. مهم نیست در جلسه مساحبه تا کجا پیش رفته اید. یک ایمیل به تیم مساحبه کننده ارسال کنید و در آن توصیف کنید که چطور برای شغل مورد نظر مشتاق هستید و این کار را همان روز انجام دهید. این آخرین فرصت شما برای فروختن توانایی هایتان برای شغل مورد نظر و بیان این موضوع است که چرا آنها نمی توانند بدون شما به زندگی خود ادامه دهند!!!

در ارسال سابقه کاری خود تاخیر کرده اید

سابقه کاری برای بیشتر صاحب کاران به عنوان بیمه و ضمانتی برای توانایی های شما می باشد. مدیران معمولا ترجیح میدهند با کسانی که قبلا با شما کار کرده اند صحبت کنند. وقتی در پایان مصاحبه از شما خواسته می شود سوابق کاری خود را ارسال کنید شاید اینطور به نظر برسد که این موضوع تنها یک روال خسته کننده کاری است. حتی اگر درخواست آنها خیلی جدی به نظر نمیرسید باز سوابق کاری خود را ارسال کنید. به محض اینکه از اتاق مصاحبه بیرون آمدید و از شما درخواست شد تا سوابق خود را ارسال کنید بهتر است ظرف 24 تا 48 ساعت آینده اقدام به ارسال آنها کنید.

علت اصلی اینکه افراد متقاضی کار به سختی مرحله فرستادن سابقه کاری را پشت سر می گذارند و یا نمی توانند از این مرحله عبور کنند این نیست که شانه های خود را بالا انداخته و با بی تفاوتی از کنار آن می گذرند. علت اصلی این است که زمان زیادی را صرف می کنند تا این مدارک خود را مرتب کنند. اگر شروع به زنگ زدن به اینجا و آنجا کرده اید، در پایان فرایند مصاحبه ها، شاید یک هفته بگذرد تا شما بتوانید سه گزینه را پیدا کنید که تمایل دارند شما را انتخاب کنند. این گزینه ها را به ابتدای لیست خود منتقل کنید و مدارک تان را سریع تر برایشان ارسال کنید.

در طول مدتی که شما این کار را انجام میدهید بسیاری چیزهای دیگر ممکن است اتفاق بیافتد. ممکن است کسی از درون شرکت بخواهد برای آن ردیف شغلی اقدام کند و یا متقاضی ای توانا بیاید و نظر مدیران استخدامی که منتظر سوابق کاری شما هستند را به خود جلب کند. شاید بودجه کاری افزایش یافته و کمپانی تصمیم بگیرد شغل مورد نظر را بین افرادی که در شرکت کار می کنند تقسیم کند. شما لازم است خویشتن دار بوده و خود را برای انجام دادن کار مصمم نشان دهید. با منتظر نگه داشتن یک شرکت به راحتی ممکن است شانس خود را برای انتخاب شدن از بین ببرید.

اشتباه کردن در این موارد بسیار راحت است زیرا بقیه مراحل مصاحبه به خوبی پیش می روند. هرگز تسلیم نشوید و یا به خود مغرور نشوید و خود را از پیش برای یک شغل انتخاب شده ندانید. و تا زمانی که شغل را از آن خود نکرده اید دست از تلاش برندارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402