آیفون بهتر است یا اندروید ؟ پنج ویژگی اندرویدی ها که می تواند حسادت آیفون داران را برانگیزاند

آیفون
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

 بحث  اندروید بهتر است یا آیفون همیشه مطرح بوده است. کاربران اندروید از اندروید دفاع می کنند و کاربران آیفون از اپل دفاع می کنند. با اینکه هر دو خصوصیات و شباهت های زیادی با یکدیگر دارند ولی تفاوت هایی هم بین آنها وجود دارد. اگر شما کاربر آیفون یا سیستم اندرویدی هستید چیز زیادی را از دست نداده اید بلکه باید گفت که هر دو یعنی اپل و اندروید سیستم عامل های خوبی هستند.

برخی کارها هستند که در هر دو پلتفرم قابل انجام هستند و برخی امور هستند که در یکی از آنها قابل انجام و در دیگری قابل انجام نیست. البته واقعیت این است که  شما می توانید بسیاری از کارها را در هر دو پلت فرم انجام دهید.

آنچه می دانیم این است که اندروید O  و IOS11 آخرین نسخه های  هر دو سیستم عامل هستند.  با اینکه هر دو سیستم عامل در حال رشد هستند ولی تفاوت هایی دارند که در اینجا پنج مورد را بر می شماریم .

آیفون

پیش فرض های اپل

اگر شما لیست دلخواه IOS11 را در گوگل جستجو کرده باشید  ،متوجه می شوید که تقریبا در هر انتشارات و نشریه ای درخواست توانایی تغییر برنامه های پیش فرض را دارد. با این وجود، اپل درباره این پلتفرم، ترجیح می دهد ویژگی های برنامه های پیش فرض موجود را به روز نگه دارد.

به عنوان مثال، iMessage یک بروزرسانی بزرگ در نسخه  iOS 10  درحوزه استیکرهایش داشت.  iOS 11   پرداخت های بین شخصی از فردی به فرد دیگر را راه اندازی کرد.  در حالی که اپل مپ ،  در سال جاری اطلاعات داخلی را نیز به این اپلیکیشن اضافه کرد. سافاری نیز پیشرفت هایی را در زمینه  رعایت حریم خصوصی در اپلیکیشن خود بهبود بخشید.

اما حتی در سیستم عامل  iOS 11، هنوز در هایپرلینک های موقعیت مکانی مشکلاتی دیده می شود . مثلا وقتی شما در برنامه واتس آپ بر روی یک لینک موقعیت مکانی کلیک می کنید  ،ابتدا آن مکان در سافاری و بعد در گوگل مپ باز می شود . شاید اصلا این دو سرویس و اپلیکیشن  ،اپ مورد نظر شما نباشد ولی خود سیستم عامل چنین تصمیمی می گیرد.

اما در اندروید، گزینه ای برای انتخاب برنامه مورد نظر شما برای باز شدن موقعیت مکانی وجود دارد. اندروید از شما می رسد بعد اپلیکیشن مربوطه را باز می کند. به عنوان مثال، مثلا می پرسد آیا می خواهید آدرس ها را در Waze به جای Google Maps باز کنید؟ آیا می خواهید لینک ها را در اپرا به جای کروم باز کنید؟ بعد شما هستید که انتخاب می کنید کدام گزینه را انتخاب کنید.

بررسی های زیادی درباره این موضوع انجم شده است و واقعا این تفاوت بین اندروید و IOS وجود دارد.

آیفون

کنترل پیشرفته نوتیفیکیشن ها ( اعلان ها)

 یکی دیگر از ویژگی هایی که در iOS 11 دست نخورده باقی مانده است،  مرکز اطلاع رسانی یا نوتیفیکشن های آیفون هنوز برای هر اعلان یک مورد را در نظر می گیرد. و باعث می شود صفحه نوتیفیکیشن ها شلوغ به نظر برسد. درخواست بهبود این مساله از سوی کاربران بسیاری اعلام شده است .

در مقایسه با این وضعیت در سیستم عامل IOS ، ما در اندروید نوقا وضعیت دیگری داریم . در اندریود 7.0   چندین اعلان از همان برنامه به صورت منظم در داخل یک هدر یکپارچه قرار می گیرند که با یک حرکت ساده و البته حرکت تند و سریع می توان آنها را حرکت داد.

بعلاوه ، در IOS هیچ راهی برای خارج کردن یکباره این اعلان ها وجود ندارد و در دو مرحله اعلان ها باید حذف شوند. ابتدا باید از سمت راست به چپ سوئیپ کنید و بعد روی دکمه روشن کلیک کنید.

در حالی که در اندروید، این طور نیست و همه چیز ساده تر است. تنها با سوئیپ کردن اعلان از لیست خارج می شود. شاید فکر کنید پاک کردن اعلان های یک روز که کار سختی نیست ولی توجه داشته باشید که برخی اوقات که بخواهید در آیفون اعلان های چد روز را بررسی کنید اولا اعلان های یک گروه با هم دسته بندی نشده اند و ثانیا صفحه شلوغ می شود.

طراحی اطلاع رسانی در اندروید به گونه ای است که از فضای صفحه بهتر استفاده می کند. اگر حساب های متعدد Gmail را پیکربندی کرده باشید، می توانید ببینید که کدام ایمیل را دریافت کرده اید. برنامه های دیگری همچون Slack همچنین از این فضا برای نشان دادن گروهی اعلان ها هم کمک کننده تر هستند و با کمک آنها حتی بهتر می توانید بر اعلان ها مدیریت کنید.

بعلاوه در اندروید گزینه ای وجود دارد که می تواند اعلامیه ها را الویت بندی کند. مثلا اگر گزینه ای را الویت دار علوم کنید اعلان آن در بالای بقیه اعلان ها قرار خواهد گرفت. همین حالت برای برخی اعلان ها که الویت ندارند نیز صادق است و می تواند آنها را خاموش کنید.

Android O همچنین اطلاعیه ها را  سطح بعدی می کند. می توانید برخی را به تعویق بیاندازید. علاوه بر این، Android O   کانال های اعلان را معرفی می کند تا کاربران امکان کنترل دقیق بر اعلان هایی که می خواهند از یک برنامه دریافت کنند را داشته باشند.

آیفون

ضبط تماس بر روی دستگاه

این ویژگی خیلی وقت است در گوشی های اندروید موجود و قابل انجام است. ولی همین کار ساده در گوشی های آیفون قابل انجام نیست و شما نیست و شما نمی توانید بر روی گوشی خود حین تماس  ،آن تماس را ضبط کنید. البته از نظر قانونی باید در نظر داشت که بدون اطلاع طرف مقابل نباید صدا را ضبط کرد. ولی گاهی ضبط یک تماس مهم است و باید انجام بشود. به عنوان مثال، زمانی که شما مصاحبه تلفنی انجام می دهید و می خواهید صدای خود را ضبط کنید تا بعدا مقاله ای از آن تهیه کنید ، ضبط صدا برای شما مهم می شود.

در گوشی های اندروید پشتیبانی از برنامه های ضبط تماس ها هم وجود دارد. البته برخی از گوشی های اندروید، مانند شیائومی قابلیت ضبط تماس در خود برنامه شماره گیر وجود دارد.

اگر چه برنامه های ضبط تماس در فروشگاه App iOS وجود دارد، بسیاری از آنها برای فعال شدن نیازمند  یک کنفرانس سه طرفه هستند یا از نوع خاصی از سیستم Call-back VOIP استفاده می کنند و شما باید برای هر ضبط پرداخت کنید. در نهایت باید گفت ضبط تماس در آیفون به سادگی ضبط تماس در اندروید نیست.

 

آیفون

حالت چند کاربره یا مولتی یوزر

حالت چند کاربره یکی دیگر از ویژگی های است که اپل تصمیم به چشم پوشی از آن گرفته است. نه تنها  اپل در آیفون از این گزینه چشم پوشی کرده است بلکه  حتی در iPads، که احتمال دارد چند نفز ار اعضای خانواده با هم از آن استفاده کنند نیز حالت چند کاربره تعریف نشده است.

از زمان اندروید لیلیپوت و اندروید 5.0  ، گوگل گزینه چند کاربره را به سیستم خود اضافه کرده است. این به این معنی است که مثلا در یک رایانه ویندوز یا مک، میتوانید از یک حساب به حساب دیگر بروید. از اطلاعات هر حساب توسط پین، کد گذرواژه یا اثر انگشت محافظت می شود.  البته برای استفاده موقتی، حالت مهمان نیز وجود دارد.

برای دسترسی به این حالت چند کاربره، شما باید دوبار روی اعلان مربوطه کلیک کنید و روی آیکون پروفایل بروید.

البته متاسفانه ممکن است در برخی از گوشی های اندرویدی نیز این گزینه حذف شده باشد و یا برخی تولید کنندگان گوشی گزینه چند کاربره را از سیستم تلفن همراه خود حذف کرده باشند ولی آنچه مسلم است اندروید این قابلیت را پشتیبانی می کند.

مثلا در برخی تلفن های هوشمند سامسونگ به جای گزینه چند کاربره ، گزینه پوشه شخصی وجود دارد و مساله چند کاربره بودن را با این وضعیت به عنوان راه حلی، جایگزین کرده اند.

آیفون

برنامه های چند پنجره ای یا مولتی ویندوز

از زمان IOS9  برنامه های اپل توانایی اجرا شدن دوتایی در کنار هم روی صفحه را دارند. در iOS 11 برای iPad، شما نمی توانید برنامه ها را فقط در یک صفحه نمایش اسپلیت اجرا کنید، اما می توانید پنجره های شناور برنامه ها را سوئیپ کنید.

افسوس، این برنامه کارایی خوبی داشته است. کاربران آیفون این ویژگی را در نسه های جدید دریافت نمی کنند. اما گوشی های اندرویدی سامسونگ توانایی اجرای دو برنامه همزمان از زمان  Galaxy Note 2  در سال 2012 را داشته اند. و در سال گذشته با آمدن اندروید نوقا نیز ، گوگل به طور رسمی به این برنامه و توانایی های خوب آن پرداخته است و کاربران اندرویدی می توانند همزمان دو برنامه را با هم روی اسکرین داشته باشند.

مزایای زیادی برای اجرای دو برنامه در یک زمان وجود دارد. مثلا شما در حال تماشای یک ویدئوی  زنده در YouTube هستید و میخواهید به طور منظم در جریان توییتر باشید و یا همزمان می خواهید در اپ دیگری نیز باشید. البته شاید تصور کنید  صفحه نمایش تلفن هوشمند برای باز کردن دو برنامه زمان کوچک است ولی یادتان باشد تلفن های هوشمند امروزی صفحات بزرگ تری دارند و بعلاوه تبلت های بزرگ تر هم در بازار موجود هستند که کار را ساده تر می کنند.

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402