گسترده شدن یکی از برترین بازی های سال

بازی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

Horizon Zero Dawn از آن بازی های فوق العاده ای است که کاربران پلی استیشن حیف است آن را از دست بدهند. در اینجا Horizon Zero Dawn را معرفی می کنیم و از بخش جدید آن به نام The Frozen Wilds می گوییم. با ما همراه باشید تا یکی از برترین بازی های پلی استیشن را بهتر بشناسیم.

بازی

« طلوع افق صفر» (Horizon Zero Dawn) یک بازی اکشن نقش آفرینی است که اوایل 2017 منتشر شد و بی شک یکی از برترین بازی های این سال است. سازنده ی این بازی شرکت « گوریلا» (Guerrilla) و ناشر آن کمپانی سونی است.

نسخه ی 4K این بازی نیز توسط کمپانی سونی عرضه شده است و پیشنهاد می کنیم اگر صاحب پلی استیشن 4 هستید حتما آن را با کیفت 4K بازی کنید زیرا خلاقیت گرافیکی ناب « گوریلا» در بافت دیداری فوق العاده ی Horizon Zero Dawn با هر کیفیتی کمتر از 4K حیف می شود.

متاسفانه Horizon Zero Dawn از جمله گیم هایی است زیر نظر شرکت سونی ساخته شده و سونی آن را منحصرا برای پلتفرم خود نشر کرده است؛ به همین خاطر Horizon Zero Dawn تنها روی یک پلتفرم اجرا می شود که آن هم کنسول PS4 سونی است.

شرکت سونی سه و نیم میلیون نسخه از این بازی را به فروش رسانده و اگر می خواهید درک کنید Horizon Zero Dawn تا چه حد عالی است تنها کافی است بدانید که این بازی دومین بازی پرفروش کنسول پلی استیشن 4 است. فضای بازی مربوط به دو هزار سال بعد است، زمانی که تمدن انسان روی زمین از بین رفته و محیط زیست کره ی زمین برای ساکنان آن بسیار خصمانه و نامساعد است.

در دنیای « طلوع افق صفر» موجودات غول آسایی وجود دارد که همه یا بخشی از بدن آن ها ماشینی است. شخصیت اصلی بازی هم دختری به نام « الوی» (Aloy) است که برای زندگی در دنیای پرخطر و سخت بازی تبدیل به یک شکارچی ماهر شده است.

بازی

موفقیت کم نظیر Horizon Zero Dawn، استقبال فوق العاده ی گیمرها و تحسین منتقدان کمپانی سونی را در حمایت از آن مصمم تر کرد. ظرف چند ماه انتشار DLC (محتوای قابل دانلود) برای بازی شروع شد. غنیمت های جدیدی به بازی اضافه شد و زیبایی گرافیکی آن تقویت گردید. همچنین یک حالت NG+ به آن اضافه شد. New Game Plus یا بازی جدید پلاس حالتی بسیار دشوار است که برای علاقمندان و کسانی که در بازی ها تبحر دارند منتشر می شود. برای انجام NG+ باید حداقل یک بار کمپین بازی را به اتمام رسانده باشید.

شرکت گوریلا پس از مشاهده ی بازخوردهای بسیار خوب بلافاصله کار روی یک بخش های جدید را شروع کرد تا آن ها را به بازی اضافه کند. 16 آبان بخش افزوده ای به نام The Frozen Wilds (سرزمین وحشی یخ زده) منتشر شد که همانند بخش های اصلی بسیار جذاب است.

The Frozen Wilds شما را به شمالی ترین بخش های سرزمین می برد تا در دشت های یخ زده و کوه های برف گرفته شکار کنید. دانلود و افزودن این بخش ویژگی های جدیدی را به Horizon Zero Dawn می افزاید. برای نمونه سیستم های آب و هوایی و عناصر زنده ی محیط که در بخش جدید به بهترین نحو به تصویر کشده شده اند.

The Frozen Wilds تمامی خصوصیات عالی اصل بازی را در خود دارد. محیط های ناشناخته را به زیبایی به تصویر می کشد، نورپردازی آن فوق العاده است، اجرای نرم و روانی دارد، فناوری HDR به زیباترین شکل نشان می دهد و در مجموع نشان داده که شاید هیچ گیمی به اندازه ی Horizon Zero Dawn شایسته ی صفت « زیبا» نباشد.

در « سرزمین وحشی یخ زده»  شاید نوآوری های فوق العاده ی دنیای گیم هستیم. برای نشان دادن برف از یک فناوری نوین استفاده شده که تغییر در حالت برف را به خوبی نشان می دهد. الوی و موجودات دیگر پس از قدم گذاشتن در برف آن را فشرده می کنند و ردپاهایی به جا می گذارند که بسیار طبیعی است.

ردپاهایی که در برف ایجاد می شود، مدت زیادی می ماند و اگر برگردید می توانید آن ها را ببینید. بنابراین در حالت skirmish می توانید با استفاده از رد بر جای مانده در برف مسیر حرکت دشمن را در میدان نبرد پیدا کنید.

با حرکت الوی در برف پیکره ی انیمیشنی او مطابق آن تغییر می کند. پای او به شکلی کاملا طبیعی برف را پرت می کند و آن را فشار می دهد. نتیجه ی کار ایجاد یک حس طبیعی راه رفتن در دشت برفی است. بارش برف این حس را طبیعی تر هم می کند. دانه های سفیدی که از آسمان می آیند اغلب ضخیم هستند اما سبکی آن ها کاملا با نگاه حس می شود. سازندگان بهترین اتمسفر ممکن را به وسیله ی بارش برف در بازی به وجود آورده اند.

مکمل این ظرافت در طراحی، مجموعه رنگ های به کار رفته در بازی است. انتخاب رنگ ها بسیار با دقت و سلیقه انجام شده، طوری که رنگ های به کار رفته در سرزمین های یخ زده  علاوه بر زیبایی فراوان بسیار به جا استفاده شده اند. رنگ های انتخاب شده برای هر صحنه کاملا برای آن مناسب است.

بازی

قوانین طبیعت در محیط بازی کاملا رعایت شده است. هنگامی که دشمن با آتش به میدان می آید، لایه های یخ روی سطح آب دریاچه به تدریج آب می شود. یکی از آیتم های بسیار زیبا در محیط Horizon Zero Dawn همین دریاچه های کوچک آب است که معمولا روی آن ها یخ زده و به رودخانه های برفی متصل اند.

موجودات ربات مانند در بازی نقشی کلیدی دارند. هر موجود طوری طراحی شده است که بر اساس یک سری قوانین و حد و مرزهای از پیش تعریف شده به الوی واکنش نشان دهد. اگر موجودی در فاصله ی دور متوجه بازیکن شود به او نزدیک می شود تا بفهد آنچه دیده تهدیدآمیز است یا خیر.

خود بازیکن هم می تواند عناصر زنده ی بازی را بررسی کند. یکی از انتخاب های خود در بازی امکان پنهان شدن و اجتناب از درگیری است. در این میان، شناخت پیدا کردن از موجودات بسیار اهمیت دارد. دشمنان یک ابزار دید مخروطی شکل دارند که دو بخش دارد. نخست لایه ی مخرطی زرد رنگ که نشان دهنده ی حالت هشدار است و دیگری لایه ی قرمز رنگ که اگر فعال شود موجود بی درنگ واکنش نشان می دهد.

حین رویارویی با دشمن اگر در علف های بلند پنهان شوید دشمن به دنبال شما می گردد. اگر شما را ببیند یا حین حرکت به شما بخورد به صورت خودکار به حالت حمله می رود. این مبنای منطقی تمام دشمنان در دنیای بازی است و هر یک از آن ها بسته به نوع خود تکامل پیدا کرده و خصوصیات خود را دارند.

توانایی موجودات در مسیر یابی شگفت آور است. آن ها می توانند بدون برخورد با موانع پیچیده و متحرک حرکت کنند. تنظیم واکنش های موجود نسبت به تغییرات محیط آنی است و اگر ناگهان چیزی سر راه او سبز شود، سیستم هوش مصنوعی بی درنگ تشخیص داده و واکنش نشان می دهد تا موجود به مانع نخورد.

بازی

کاراکترها و آیتم های Horizon Zero Dawn از نظر جزییات و دقت در طراحی بی نظیرند. سیستم طراحی پوست، مو و لباس آن ها بسیار پیچیده است و باعث می شود این عناصر نسبت به حرکت فیزیکی واکنش طبیعی داشته باشند.

استاندارد مدلسازی کاراکترها در Horizon Zero Dawn به طور شگفت آوری بالاست. این ویژگی دست سازندگان را باز گذاشته تا هر کاراکتری را که می خواهند در سطح کیفی مورد نظر خود به کار ببرند. در بخش جدید The Frozen Wilds کاراکترهای جدیدی وجود دارد که نسخه های تغییر یافته ای از مدل های پیشین همراه شده اند.

ساخت و پرداخت دنیای بازی آن را به یکی از سنگین پروژه های چند سال اخیر بدل ساخته. ابزار اصلی ایجاد محیط اسکای باکس (Skybox) است که در نوع خود نظیر ندارد. پرسنل شرکت گوریلا صدها ساعت از وقت خود را صرف تحقیق روی رفتار ابرها کردند، آن ها مدت ها در مورد این مساله که بهترین راه تصویرسازی این رفتار چیست با هم همفکری کردند.

حاصل این تلاش ها مسلما ارزش فراوانی دارد. شکل گیری و حرکت ابرها در بازی به شکلی فوق العاده به تصویر کشیده شده و آنقدر عالی است که هزینه ی ساخت آن به ازای هر فریم بسیار بالا است، به خصوص در جاهایی که ابرها در نمای کامل نشان داده شده اند.

سیستم نورپردازی بازی هم خیلی جالب است. سازندگان از یک سیستم زمانی استفاده کرده اند که میزان و نحوه ی نور تصویر را با توجه اینکه در چه ساعتی از روز هستیم تنظیم می کند. به این منظور، موتور به کار رفته برای بازی با جلو رفتن روز به تدریج شش حالت نورپردازی مختلف را پیاده می کند.

اما این تنها ساز و کار نورپردازی بازی نیست. سیستم های دیگری نیست در موتور Horizon Zero Dawn وجود دارد که ویژگی های روشنایی مانند حرکت خورشید و تابش مستقیم آفتاب را تنظیم می کنند. برای تغییر شکل نور خورشید پس از عبور از ابرها تکنیک ویژه ای استفاده شده و بازتاب نور در محیط هم بر مبنای سیستم های موجود از بخش های مختلفی تشکیل شده است.

اجرای بازی در کنسول PS4 کاملا نرم و روان است. موتور بازی طوری طراحی شده که در فرکانس 30 هرتز بازی را اجرا کند اما سیستم های به کار رفته در بازی و نحوه ی طراحی موتور بازی که دسیما (Decima) نام دارد تجربه ی بازی را تا حد زیادی لذت بخش کرده است.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402