ایکس باکس وان در حال واگذاری رقابت بین کنسول هاست

xbox one
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

با توجه به فروش کم کنسول ایکس باکس وان کمپانی مایکروسافت نسبت به دستگاه پلی استیشن 4، این کمپانی در تلاش است تا با ایده‌های خلاقانه و جدید، باری دیگر در صدر رقابت با کنسول کمپانی سونی قرار بگیرد.

اول از همه بهتر است این موضوع را درک کنید که رقابتی بین کنسول‌ها وجود ندارد. این ایده که کنسول پلی استیشن 4 (Play Station 4) کمپانی سونی و کنسول ایکس باکس وان (Xbox One) درگیر نوعی مبارزه هستند و برنده همه چیز را تصاحب می کند بسیار قدیمی و ناشی از شایعات است. این ایده تنها ساخته ذهن عده ای از طرفداران کنسول ها بوده است تا بتوانند به طور تهاجمی با کسانی که رقیب آن‌ها هستند برخورد کنند و خود را نسبت به رقیبانشان برتر نشان دهند. بازار بازی های ویدئویی، به قدری وسیع است و فضا دارد که می تواند حتی تعداد دستگاه‌های بیشتری را نسبت به چند تولید کننده از این کنسول ها، که در حال حاضر وجود دارند، در خود جای دهد.

طبق اخبار موجود، به نظر می رسد که در صورت وجود رقابت بین دستگاه های بازی، کنسول ایکس باکس وان شکست می‌خورد، ولی این موضوع اتفاق بدی به شمار نمی رود.

همانطور که هرکسی می تواند حدس بزند، در حال حاضر فروش کنسول های پلی استیشن 4 در مقادیر بیشتری نسبت به کنسول های ایکس باکس وان صورت می گیرد (البته در نهایت، پلتفرم نینتندو سوییچ هر دوی این کنسول ها را شکست داد ولی اهداف نینتندو تاکنون از بازار اصلی گیمینگ حذف شده و ناعادلانه است که این پلتفرم را به زور وارد رقابت بین دستگاه های بازی کنیم). نمی توان با اطمینان کامل این موضوع را گفت که کمپانی مایکروسافت در فروش مقادیر زیاد از کنسول ایکس باکس وان مشکل دارد ولی طبق اطلاعاتی که از ناشران بازی های ویدئویی بدست آمده است، به نظر می رسد که کمپانی سونی با حاشیه بسیار زیادی نسبت به کمپانی مایکروسافت در حال حرکت به سمت آینده است و از نظر خود کمپانی مایکروسافت نیز، قطعا فروش کم کنسول ایکس باکس وان مشکل مهمی به شمار می رود. این موضوع به استراتژی های کمپانی مایکروسافت اطلاع می دهد که منافع آن ها در خطر قرار دارد اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که برای مقام دوم نیز منافعی یا حداقل فرصت هایی وجود دارند که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد.

البته قبلا نیز رقابت، بین این دو کنسول وجود داشته است، اما وضعیت رقابتی آن ها نسبت به الان متفاوت بود، به طوری که کنسول پلی استیشن 3 به دلیل اینکه قیمت بسیار بالایی داشت و طراحی سخت افزاری آن مورد انتقاد قرار گرفت نتوانست سهم بازار را از کنسول اکس باکس 360 (Xbox 360) کمپانی مایکروسافت بگیرد. همچنین کنسول پلی استیشن 3 به خاطر محدودیت کنترلر خود (نداشتن Vibration) مورد انتقاد قرار گرفت اما در برخورد با این مسائل، کمپانی سونی کاملا خلاقانه عمل کرد و توانست خود را برای رقابت آینده به موفقیت برساند.

ایکس باکس وان در برابر PS4

بنابراین در صورتی که گذشته را به عنوان مقدمه رقابت ها در نظر بگیریم، می بینیم که کنسولی که در مقام دوم قرار داشت موفقیت بیشتری کسب کرده است و همچنین مقام دوم برای اکس باکس وان باعث می شود تا فشار کمتری از طرف هواداران برای حفظ کردن رتبه، به کمپانی مایکروسافت وارد شود و همین موضوع می تواند زمینه پیشرفت این کمپانی را در رقابت های آینده اش فراهم کند. البته برای فهمیدن علت شکست یک محصول باید آزمایشات مختلفی را تجربه کرد، تا بتوان دوباره نظر طرفداران قدیمی یک محصول را جلب کرد.

این موضوع برای پلی استیشن 3 بدان معنی بود که کمپانی خانه پلی استیشن و پلتفرم اجتماعی Second Life-esque که به عنوان ستون سرویس های آنلاین این کنسول محسوب می شد و همچنین کنترلر های حرکتی پلی استیشن باید برای ساختار این کنسول و بازی های آن تلاش بیشتری انجام دهند تا بتوانند نظر افراد را بیشتر به خود جلب کنند. تمامی این موارد باعث شد تا کنسول پلی استیشن 3  به موفقیت زیادی دست پیدا نکند اما منجر به این شد تا تلنگری به کمپانی سونی  بخورد تا این کمپانی بتواند سخت افزار های خود را ارتقا دهد و کنسول موفق پلی استیشن 4 را با امکاناتی مثل VR به بازار عرضه کند.

همچنین این موضوع به کمپانی سونی کمک کرد تا بتواند راه‌های خلاقانه و جدیدی را برای جلب نظر طرفداران اصلی خود طراحی کند. یکی از برنامه های خلاقانه کمپانی سونی، کراس پلی بین دو کنسول پلی استیشن ویتا (Play Station Vita) و PS3 بود که به بازیکنان این اجازه را می داد تا بتوانند اطلاعات ذخیره شده خود را بین این دو کنسول انتقال دهند. همچنین خدمات پرداخت آنلاین نیز مواردی مانند بازی های رایگان ماهانه را شامل می شد که بیش از پیش منجر به جلب توجه طرفداران، برای کمک به قوی تر شدن زیرساخت های آنلاین این کنسول شد. در حال حاضر بازی های رایگان، جزء خدمات هر دو کنسول بازی پلی استیشن پلاس (Play Station Plus) و Xbox Live Gold هستند و به نظر می‌رسد که این مورد در دستگاه نینتندویی که در آینده ارائه می شود نیز وجود خواهد داشت. در نتیجه توسعه های آزمایشی که برای یک کنسول انجام می گیرد، می تواند منجر به موفقیت دستگاه نسل بعد شود.

xbox one

کمپانی مایکروسافت در حال حاضر چنین فرصتی را دارد تا با ریسک های مشابه برای دستگاه ایکس باکس وان، موفقیت کنسول آینده خود را تضمین کند و به نظر می‌رسد که این کمپانی الان نیز در حال انجام این ریسک‌ها باشد. کمپانی مایکروسافت در تلاش است تا عقب ماندگی خود را جبران کند، به طور مثال در تلاش است تا مجموعه ای از بازی های اوریجینال ایکس باکس وان را توسعه دهد و قابلیت بازی کردن آن ها را به این کنسول اضافه کند. همچنین این کمپانی در حال اصلاح و طراحی مجدد تمام رابط های کاربری خود به چیزی روان تر و پر استفاده تر است و مطمئنا کنترلر سازگار شونده ایکس باکس وان نخستین حرکت مجموعه طراحی سخت افزاری کمپانی مایکروسافت در این زمینه بوده که شرایطی را برای افراد ناتوان فراهم کرد تا بتوانند بازی ها را در سطح بهتری تجربه کنند. این حرکت قطعا منجر به در دسترس قرار گرفتن هرچه بیشتر بازی ها می شود.

البته این استدلال درست نیست که کمپانی مایکروسافت با انجام این کارها به صدر نمودار فروش کنسول اکس باکس وان خواهد رسید و نمی توان گفت که در نسل بعدی کنسول ها، دستگاه اکس باکس وان موفق ترین خواهد بود. در واقع اصلا این موضوع اهمیت خاصی ندارد؛ اما به هر حال کمپانی مایکروسافت این فرصت را دارد تا خدمات ارائه شده برای کنسول اکس باکس وان را ارتقا دهد و تلاش کند تا این کنسول را بیشتر گسترش دهد. استفاده از این فرصت ها نه تنها برای مایکروسافت مفید است، بلکه منجر به دلگرم شدن هرچه بیشتر طرفداران به کنسول اکس باکس وان می‌شود.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402