بزرگ‌ ترین خودروسازان دنیا برای رقابت با شرکت‌ های سیلیکون ولی تجزیه می‌ شوند

automaker/خودرو سازان
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

خودرسازان بزرگی همچون دایملر و فورد، تصمیم گرفته‌اند تا بخش‌های مختلف خود را به صورت شرکت‌های مستقل درآورند و بیش از پیش بر خودروی خودران تمرکز کنند.

دایملر آگ، (Daimler AG) شرکت خودروسازی آلمانی و چندملیتی و مادر مرسدس بنز است، این شرکت خود را به سه شرکت مجزا تقسیم می‌کند تا بدین صورت خود را برای تغییرات آینده آماده سازد. «مرسدس بنز»، بخش «کامیون دایملر» و بخش «تحرک دایملر» (Daimler’s mobility)، بخش‌هایی هستند که دایملر آگ، قصد دارد در آینده نزدیک به آن‌ها تقسیم شود. دایملر این برنامه خود را «PROJECT FUTURE» می‌نامد و تمام حروف این عبارت را هم برای تأکید بیشتر در شکل حروف بزرگ به کار برده است.

تحت این سازماندهی مجدد، بخش‌های ون‌های مرسدس بنز و خودروها، با هم در زیر نام «مرسدس بنز آگ» جمع می‌شوند. اتوبوس‌ها و کامیون‌های تجاری با هم تحت عنوان بخش «کامیون دایملر آگ» ادغام خواهند شد و بخش تحرک دایملر با بخش خدمات مالی آن ادغام خواهد شد تا «تحرک دایملر آگ» (Daimler Mobility AG) را تشکیل دهند. پس از این تقسم‌بندی، تمام سه شرکت هم‌چنان تحت فرمان دایملر آگ خواهند بود.

دایملر آگ

دایملر می‌گوید، با تقسیم این بخش‌های گوناگون به شرکت‌های مجزا، امیدوار است تا «آزادی کارآفرینی» بیشتر، تمرکز قوی‌تر روی «بازار و مشتری» و توانایی «همکاری سریع و انعطاف پذیر با سایر شرکت‌ها» را برای رقابت بهتر در صنعت خودروسازی که به طور مداوم در حال رشد و تکامل است، فراهم آورد. سهامداران دایملر همچنان باید برای تصویب این تصمیم در جلسه سالانه شرکت در ماه مه (فروردین) سال 2019 به آن رأی دهند. درصورتی که این طرح تایید شود، دایملر، باید تا آغاز سال 2020 صبر کرد تا دایملر در شکل جدید خود، شروع به کار کند.

تصمیمی که شرکت دایملر برای تقسیم بخش‌های خود گرفته است، دومین حرکتی است که در این راستا از طرف شرکت‌های خودروسازی طی هفته گذشته انجام شده است. در روز دوشنبه، فورد خبر از یک بنگاه جدید به نام « Ford Autonomous Vehicles LLC» داد. این خودروساز آمریکایی روز چهارشنبه اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای بازسازی مدل کسب و کار جهانی خود است و هدفش از این بازسازی «افزایش رقابت» است. (فورد پیش از این هم، خدمات فناوری خود مانند بایک-شیرینگ (bike-sharing) و راید-شیرنیگ (ride-sharing) را تحت نام Ford Smart Mobility LLC در هم ادغام کرده بود). در سیستم راید-شیرینگ خودروهای تک سرنشین تشویق می‌شوند که صندلی‌های خالی خود را در اختیار هم مسیرهای خود قرار دهند. این شیوه این روزها به یکی از موفق‌ترین کسب‌وکارهای اروپا نیز تبدیل شده است.

خودروسازان در طی دهه گذشته، برای ورود به عرصه‌های جدید هم سایر شرکت‌ها را تحت فشار قرار داده‌اند و هم خودشان با افزایش تقاضا، تحت فشار قرار گرفته‌اند. آنها مجبور شده‌اند با توجه به تقاضای رو به رشد برای موتورهای ترکیبی و الکتریکی، خود را سازگار کنند، که این هم بیشتر به لطف سیاست‌های دولت، و البته موفقیت شرکت‌هایی مانند تسلا امکان‌پذیر شده است. تقریبا همه آن‌ها نیز به ایده خودروهای خودران و به طور عمده به گوگل و بقیه شرکت‌های واقع در دره سیلیکون، مدیون هستند. شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی و دیجیتال بیش از هر زمان دیگری به صنعت خودرو روی آورده‌اند. جدای از شرکت‌های بزرگ و معروف این عرصه مانند تسلا، گوگل و اپل شرکت‌های کوچک‌تر دیگری نیز هستند که عمدتا در منطقه سیلیکون ولی کالیفرنیا واقع شده‌اند. آنها با برنامه‌هایی که در زمینه فناوری خودرو دارند، در حال تبدیل کردن ماشین‌ها به ابزارهای هوشمند هستند.

همچنین بخوانید :

تمام این تحوالات زمانی اتفاق می‌افتد که کمپانی‌های خودروسازی بزرگتر از همیشه ظاهر شده‌اند و  فعالیت‌هایشان در مقیاس جهانی بی سابقه است. به عنوان مثال، دایملر آگ، ظاهرا یک شرکت آلمانی است اما یکی از شرکت های بزرگ خودرو است که وسایل نقلیه را در چین تولید می‌کند، این همکاری در واقع بخشی از معامله با گروه دولتی BAIC است. این شرکت همچنین با شرکت بایدو (Baidu) برای گسترش فناوری خودران، همکاری می‌کند. همچنین رئیس شرکت خودروسازی چینی Geely، که مالک Volvo  هم است، اخیرا بزرگترین سهامدار دایملر بوده است. این تنها یک نمونه در چین است؛ دایملر تلاش‌های تولیدی زیادی در سراسر جهان دارد.

افزون بر این‌ها، تنش‌های شدید ناشی از علاقه رئیس‌جمهور، ترامپ، به آغاز جنگ‌های تجاری، فشار بر صنعت خودرو به طور عادی بیشتر از هر زمان دیگری است.

 در این جا فقط چند مورد از اقدامات کمپانی‌های خودروسازی را از نظر می‌گذرانیم. در طی چند سال گذشته، خودروسازان بیشتر تلاش کردند تا برای فائق آمدن بر برخی از این عدم اطمینان‌ها، وارد معاملات قابل توجه با شرکت‌های فناوری، که در حال همکاری با یکدیگر بودند، بشوند و از آن به عنوان اهرم استفاده کنند. جنرال موتورز در لیفت (Lyft) سرمایه گذاری کرد تا صنعت خودروهای خود‌ران را توسعه دهد، همچنین استارتاپ وسیله نقلیه Cruise Automation را هم خرید. این استارتاپ اخیرا 2.25 میلیارد دلار از صندوق سرمایه گذاری سافت بانک (SoftBank) بودجه دریافت کرده است. فورد 1 میلیارد دلار را به شرکت فعال در زومینه هوش مصنوعی و خودروهای خودران به نام آرگو (Argo) پرداخت کرد و بخش هوشمند Mobility LLC آن را که با سازنده چینی Zotye همکاری داشت تا سرویس‌های راید-هیلینگ را در آن کشور را توسعه دهد، به خدمت گرفت. کمپانی‌های دایملر و بی‌ام‌و اخیرا موافقت کردند که  بخش تحرک (mobility) خود را در جهت ایجاد یک شرکت جداگانه ادغام کنند.

اما تصمیم‌گیری‌های اخیر دایملر و فورد در این هفته نشان داد که تمایل به تغییرات صنعت خودروسازی در مقیاسی عمیق‌تر و درونی‌تر بیشتر از آنچه که قبلا دیده‎ایم، در حال حاضر وجود دارد. در حالی که بازار سهام در ابتدا واکنش منفی به هر دو اعلامیه نشان داد (فورد به ویژه در حال حاضر در پایین‌ترین نقطه‌اش ظرف شش سال اخیر قرار داد)، اما دایملر به سرعت بهبود یافت. به گفته تحلیلگر ARK Invest ، تاشا کینی (Tasha Keeney)، دلایلی وجود دارد برای اینکه معتقد باشیم این تصمیمات واقعا می‌توانند در بلند مدت به این خودروسازان کمک کنند.او می گوید:

این حرکتی هوشمندانه برای جدا کردن کسب و کارها از هم است؛ زیرا می تواند درآینده، برای تحرک بازار سهام IPO خوب عمل کند و شاید وسیله‌ای باشد برای جذب پول از منابعی مانند قرارداد SoftBank Cruise 

از آنجایی که سرمایه گذاران پس از تقسیم‌بندی بخش‌های شرکت‌ها، دقیقا می‌دانند که پول‌شان در چه حوزه‌ای به جریان می‌افتد و با توجه به پول قابل توجهی که حالا در شرکت های متمرکز بر حمل‌ونقل (از راید-هیلینگ گرفته تا اسکوتر-شرینگ) و خودروهای خودران وجود دارد، تقسیم کردن این شرکت‌ها، بالقوه می‌تواند جذابیت سرمایه گذاری را افزایش دهد. 

کینی می‌گوید، جداسازی این کسب و کارها هم‌چنین می‌تواند منجر به جذب به استعدادهای جدید شود. «جدایی بخش‌ها می تواند به طور بالقوه مكانیزمی را ایجاد كند كه در آن شما می‌توانید به منظور دستیابی به مشاغل بالقوه، در شركت مربوط به خودروسازی خاصی اقدام كنید. ارائه سهام شرکت‌های خودروسازی از ارائه سهام سنتی OEM برای استعدادهای فنی جوان بسیار جذاب‌تر خواهد بود». این دقیقا همان چیزی است که فورد تلاش می‌کند با تمرکز بر ساخت خودروهای خودران به آن برسد؛ ایجاد فضای استارتاپی مثل دره سیلیکون.

هر دو شرکت اشاره کردند که بعضی از این ایده‌ها در مطبوعات منتشر می‌شود و نتایج تصمیمات را منعکس خواهد کرد، تا جایی که فورد می‌گوید که سرمایه گذاری شخص ثالث را در بخش خودروهای خودران LLC امکان‌پذیر می‌داند. کینی می‌گوید: این حرکت ها نشان می‌دهد که دایملر و فورد در نهایت به احتمال زیاد می توانند خودروهای خودران را به یک منبع درآمد بزرگ تبدیل کنند.

با این وجود، آنچه واقعا در قلب این تصمیمات می‌تواند نهفته باشد، این است که همه این ایده‌ها در مورد مدل های جدید کسب و کار بازار خودرو متمرکز بر یک مفهوم اصلی است و آن کاهش یا حداقل تغییر مالکیت در صنعت خودرو است. آنها می گویند ترس، یک انگیزه بزرگ است.

کلام آخر

برای اخبار بیشتر از خودرو با پلازا همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402