هواوی و رویای تبدیل شدن به بزرگترین سازنده گوشی های هوشمند

huawei / هواوی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بعد از تصاحب جایگاه اپل به عنوان دومین تولیده کننده گوشی‌ های موبایل توسط هواوی حالا این شرکت چینی هدف بعدی خود را تصاحب رتبه نخست و کنار زدن سامسونگ در سال 2020 عنوان کرده است.

اگر در شهرهای بزرگ و پر جمعیت چین قدم بزنید، فروشگاه‌ها و تبلیغات هواوی را در همه جا خواهید دید؛ زیرا هواوی بازیگر شماره یک در بزرگترین بازار تلفن‌های همراه جهان است و به یکی از بازیگران بزرگ و مدعی در عرصه‌های جهانی نیز تبدیل شده است. این شرکت فناوری چینی در سه ماهه دوم سال 2018 توانست از اپل به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های موبایل با به دست آوردن سهم بیشتری از این بازار سبقت بگیرد و برنامه ریزی کرده است که به رتبه اول که هم اکنون در اختیار سامسونگ است، تا سال 2020 دست پیدا کند.

آمار فروش گوشی های موبایل

ریچارد یو (Richard Yu) مدیر عامل بخش مصرف کننده هواوی، در مصاحبه‌ای اختصاصی با CNBC گفت:

سال بعد، ما به رتبه اول خیلی نزدیک خواهیم بود؛ شاید در جایگاهی برابر با سامسونگ باشیم و حداقل در سال بعد از آن، شاید این شانس را داشته باشیم که در سال 2020 شماره یک باشیم.

هواوی بزرگترین سازنده گوشی هوشمند؟

پیشرفت سریع

این روزها، شرکت هواوی در خصوص گوشی‌های تاشو، فناوری شبکه‌های مخابراتی 5G و عینک‌های واقعیت افزوده صحبت می‌کند، اما همیشه این‌طور نبود. در واقع، هواوی حتی تا سال 2010 یعنی سه سال بعد از آغاز به‌کار اولین آیفون در بازار، گوشی هوشمندی با برند خودش نداشت.

این شرکت با توجه رشد تجهیزات شبکه‌‌های همراه تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت فناوری چین شد و حالا یکی از بزرگترین تأمین کنندگان بازار تجهیزات شبکه‌‌های همراه جهان است. همچنین این شرکت به عنوان ODM فعالیت می‌کرد، یعنی طراحی و ساخت یک محصول را برای شرکت‌های دیگر به عهده می‌گرفت.

در سال 2010، هواوی اولین گوشی هوشمند با برند خود به نام IDEOS را عرضه کرد که به سیستم عامل اندروید مجهز بود و قیمتی در حدود 60 یورو (60.50 دلار) داشت. خیلی سریع به سال 2018 برویم، در این سال هواوی گوشی‌های را عرضه کرد که دارای تراشه‌های مجهز به هوش مصنوعی ساخت این شرکت بودند که باعث شد هواوی به اولین شرکتی تبدیل شود که گوشی‌هایش به چنین تراشه‌هایی مجهز هستند و قیمتی بیش از 1000 دلار داشتند.

هواوی از یک شرکت طراح و سازنده محصولات مختلف برای سایر شرکت‌ها به غول بازار گوشی‌های هوشمند توسط ریچارد یو تبدیل شد، کسی که سابق بر این در بخش B2B شرکت هواوی کار می‌کرد و در سال 2012 به سمت مدیر عاملی بخش مصرف کننده هواوی نائل گشت. در آن زمان، تعدادی از تمایلات بازار ریچارد یو را در خصوص پتانسیل هواوی در فضای گوشی‌های هوشمند هیجان زده کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به جایگزین کردن گوشی‌‌های ارزان قیمت و با امکانات کم (فیچر فون‌ها) با گوشی‌های هوشمند و ورود اینترنت همراه 4G را نام برد. او تصمیم گرفت که هواوی ساخت فیچر فون‌ها را متوقف کند و روی گوشی‌های هوشمند رده بالا با باطری‌های پرظرفیت‌تر و صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر که مشتریان درخواست کرده بودند، تمرکز کند.

 

برخورد با هیئت مدیره

ریچارد یو چهره بخش مصرف‌کننده هواوی و اغلب جلودار عرضه محصولات این شرکت در رویدادهای بزرگ بازاریابی آن‌ها بوده است. شاید او خارج از حوزه فناوری شخصی ناشناخته باشد، اما فردی بی‌محابا است.

مدیر عامل این شرکت می‌گوید که او ریسک پذیری را تشویق می‌کند، زیرا این عامل به رشد سریع هواوی کمک کرده است. ریچارد یو به CNBC گفت:

من تیم را به داشتن توانایی نوآوری تشویق می‌کنم؛ به ساخت نوآوری‌‌های جسورانه، به انجام دادن چیزی که شخص حس کند کمی دیوانه‌وار است، به چالش کشیدن خودمان و صنعت.

همچنین او در خصوص دیوان سالاری (بوروکراسی) می‌گوید: «من یک شخص بسیار ساده هستم. من از بوروکراسی متنفرم.»

هواوی از لحاظ تاریخی دارای تمرکز روی B2B است و این اغلب به این معنا بود که ریچارد یو با مدیریت ارشد در جدال بود، همان طور که تلاش کرد تا کسب و کار مصرف کننده این شرکت را تحت فشار قرار دهد.

ریچارد یو در بخشی بسیار بی پرده در مصاحبه خود گفت:

کار کردن برای یک شرکت چالشی بزرگ برای من است. تمام شرکت روی B2B می چرخد؛ مدیران ما، همه افرادمان و مدیران اجرایی، دارای تفکر مدل B2B هستند، اما با این تفکر، ما یک تجارت کسب و کار به مصرف کننده را می‌چرخانیم. پس بحث و جدل‌های بسیاری وجود دارد، موانع بسیاری زیادی به خاطر این که مردم می‌گویند «تو این را به شیوه نادرست انجام می‌دهی»؛ این بزرگ‌ترین مانع است.

 

هوش مصنوعی و صفحه نمایش‌های انعطاف پذیر

با این حال، هواوی با محصولات مصرفی پیشروی کرده است. بیشتر موفقیت‌‌های هواوی تاکنون به این دلیل بوده است که آنها فناوری‌های جدید را با گوشی‌های هوشمندی که قیمت مناسبی دارند، عرضه می‌کنند. آن‌ها موانع را با قیمت‌های مناسب و همچنین ویژگی‌های پیشرفته‌ای که ارائه می‌کنند، از پیش رو بر‌ می‌دارند. برای مثال، گوشی هواوی P20 پرو اوایل امسال عرضه شد، این گوشی دوربین سه‌گانه خود را به رخ سایر رقبا کشید که تقریباً بیش از هزار دلار فروخته شد.

Huawei P20 pro

 

همچنین هواوی تراشه‌های هوش مصنوعی خود را طراحی می‌کند که در گوشی‌های هوشمند خودشان استفاده می‌شوند؛ شبیه به کاری که اپل انجام می‌دهد. برای ریچارد یو، هوش مصنوعی یک فناوری کلیدی خواهد بود که گوشی‌های هوشمند را سطح بعدی می‌برد و کمک می‌کند که هواوی در آینده رشد کند.

ریچارد یو در خصوص هوش مصنوعی به CNBC گفت:

هوش مصنوعی در حال آمدن است و موتوری برای تمام سرویس‌های آینده خواهد بود. هوش مصنوعی برای کار بر روی بسیاری از دستگاه‌ها ابتدایی خواهد بود، تمام اپلیکیشن‌ها را متصل می‌کند، می‌توانید تمام سرویس‌ها را از این توانایی هوش مصنوعی دریافت کنید. بزرگترین تغییرات در 10 سال آینده، گوشی‌های دارای قابیلت هوش مصنوعی خواهد بود.

هواوی در حال کار بر روی گوشی های تاشو است که در سال آینده برای اولین بار شروع به کار خواهند کرد و گوشی تاشوی این شرکت اولین گوشی هواوی خواهد بود که از شبکه‌های مخابراتی 5G پشتیبانی می‌کند. همچنین ریچارد یو به CNBC گفته است که این شرکت در حال کار بر روی عینک‌های واقعیت افزوده (AR) نیز است. غول فناوری چینی از عرضه محصلات مصرفی جدید همچون لپ تاپ‌ها و اسپیکرهای هوشمند ترسی نداشته است. این فناوری‌های جدید می‌توانند یک موتور رشد و پیشرفت را برای پیشروی هواوی فراهم کنند؛ اما همچنین هواوی آینده خود را را فراتر از سخت افزار می‌بیند.

این شرکت سرویس‌هایی مانند ذخیره سازی ابری و استریم محتوای موسیقایی و ویدیویی را ارئه می‌کند که در خارج از چین کمتر شناخته شده هستند. چیزی که این شرکت در خصوص آن زیاد صحبت نمی‌کند، اما ادعا می‌کند که پلتفرم استریم موسیقی آن‌ها یعتی هواوی موزیک (Huawei Music)، صد میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. برای مقایسه، اسپاتیفای 191 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

سرویس‌ها به طور سنتی یک جنبه سخت تجارت برای بازیگران سخت افزاری جهت ورود به بخش‌های دیگر تجارت هستند. در حالی که اپل موفق به ایجاد یک تجارت مولتی میلیارد دلاری از نرم افزار و سرویس‌ها شده است که بیش‌تر آن به خاطر سیستم عامل این شرکت است که گوشی‌های آیفون آن را اجرا می‌کنند. رقبایی مانند سامسونگ تقلا کرده‌اند زیرا آن‌ها بر سیستم عامل گوگل یعنی اندروید تکیه می‌کنند. این مبارزه‌ای دشوار برای هواوی خواهد بود؛ به خصوص اگر به دنبال بین‌المللی کردن هر سرویس باشد (با توجه به قدرت شرکت‌هایی مانند اسپاتیفای و نتفلیکس در خارج از خاک چین).

بن وود (Ben Wood) مدیر تحقیقات در CCS Insight، در ایمیلی به CNBC گفت:

در حال حاضر و در درجه اول، هواوی مترادف است با یک ارائه دهنده سخت افزار و ممکن است به این نتیجه برسد که باید آگاهی بیشتری از برند خود را برای مصرف کننده ایجاد کند و پیش از آن می‌تواند انتقال را برای ارائه خدمات نیز انجام دهد. با وجود سرویس‌های شناخته شده‌ای همچون اسپاتیفای برای موسیقی و نتفلیکس برای برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی که هم اکنون برای تعداد زیادی از مصرف کنندگان شناخته شده هستند، بدون شک برای هواوی سخت است که سهمی از این حوزه‌‌‌ها را به دست آورد.

با این حال، تاریخ نشان می‌دهد که هواوی می‌تواند به صورت باور نکردنی سر سخت باشد، پس نمی‌توانستم در نظر نگیرم که این شرکت به آرامی شروع به جذب مصرف کنندگان خارج از چین در طول زمان می‌کند. همان طور که گفتم، این یک سفر طولانی و سخت برای آن‌ها خواهد بود.

 

سیاست و رقابت

هواوی در جاه طلبی‌های جهانی خود با برخی مخالفت‌ها روبرو است. این شرکت در چند سال گذشته درگیر سیاست بوده است و بخش مصرف کننده آن نیز وارد این موضوع شده است. در سال 2012، به صورت موثر از بازار تجهیزات شبکه ایالات متحده مسدود شد؛ بعد از آن که دولت آمریکا به این موضوع به عنوان یک ریسک امنیتی اشاره کرد که می‌توانست یک در پشتی برای دسترسی به اطلاعات حساس را ایجاد کند و آن‌ها را برای چین افشا کند. البته هواوی این ادعا را رد کرد.

اوایل امسال، شش مقام اطلاعات جاسوسی ایالات متحده به مصرف کنندگان آمریکایی هشدار دادند که گوشی‌های هواوی را نخرند.

 

یو خطاب به شرایط سخت در ایالات متحده می‌گوید، لازم نیست در بازار این کشور به منظور رشد بود.

او گفت:

جنگ تجاری چین و آمریکا مانعی بلندتر برای ما ایجاد می کند. به خاطر این که تجارت مصرف کننده بسیار بزرگ است، فکر می‌کنم که می‌توانیم بر بازارهای دیگری به جز بازار ایالات متحده تمرکز کنیم. بازار بسیار بزرگ است و نیازی نداریم که برای بازار آمریکا صبر کنیم؛ در عوض می‌توانیم انرژی بیشتری را صرف بازار جهانی کنیم. البته هواوی امیدوار است که به آمریکا برگردد اما باید صبور باشیم.

فراتر از سیاست، هواوی با رقابت شدید در بازار گوشی‌های هوشمند همیشه در حال رشد است. شرکت‌های چینی مانند شیائومی، اوپو و ویوو رقبای کلیدی هستند؛ در حالی که سامسونگ را به راحتی از رتبه اول نمی‌توان به پایین کشید.

دی جی کو (DJ Koh) مدیر عامل بخش موبایل سامسونگ در مصاحبه‌ای که در ماه سپتامبر (شهریور ماه) با CNBC انجام داده بود، گفت که این شرکت در حال تغییر استراتژی گوشی‌های میان رده خود است و تصمیم دارد که قابلیت‌های خلاقانه بیشتری را به گوشی‌های ارزان قیمت‌تر خود بیاورد؛ حرکتی که می‌تواند به دفع تهدید‌ هواوی کمک کند. این استراتژی با گوشی گلکسی A9 دیده می‌شود، اولین گوشی هوشمند جهان که دارای دوربین چهارگانه است که در ماه اکتبر (مهر ماه) عرضه شد.

سامسونگ رقیب ضعیفی نخواهد بود که به آسانی شکست بخورد. بر طبق اطلاعاتی که توسط Counterpoint Research منتشر شده است، جایگاه سامسونگ به عنوان شرکت پیشرو در تولید گوشی‌های هوشمند در پنج سال گذشته تنها سه بار متزلزل شده است که معمولاً فقط برای یک سه ماهه بوده است. نیل شاه (Neil Shah)، مدیر تحقیقات در Counterpoint تخمین می‌زند که هواوی برای سبقت گرفتن از سامسونگ نیاز دارد که در هر سه ماهه در حدود 30 تا 40 میلیون گوشی هوشمند بفروشد.

شاه گفت:

بازارهای آمریکا، اروپا و هند که سامسونگ در آن‌ها قوی است، باید توسط هواوی فتح شود تا این مهم اتفاق بیافتد. شکست دادن سامسونگ در بازار هند به خاطر تولید، توزیع و نام تجاری این شرکت بسیار سخت خواهد بود؛ در حالی که در خصوص آمریکا، بازار آن از دسترس هواوی خارج است و این شرکت فاصله زیادی با آن پیدا کرده است.

اما شاه گفت که سامسونگ می‌تواند کاهش عرضه گوشی‌های هوشمند خود را ببیند که به خاطر رقابت شدیدی است که می‌تواند به هواوی برای به دست آوردن رتبه اول کمک کند.

با این حال، بلند پروازی‌های ریچارد یو بزرگ‌تر از گوشی‌های هوشمند است و با عرضه محصولاتی همچون اسپیکر و دستگاه‌های پوشیدنی توسط این شرکت می‌توان به این موضوع پی برد. یو در نظر دارد که اکو سیستمی از دستگاه‌های هوشمند را بسازد.

یو در این خصوص به CNBC گفت:

ما می‌خواهیم که در ده سال آینده نقش اصلی را به عنوان ارائه دهنده خدمات خانه‌های هوشمند ایفا کنیم.

سخن پایانی

برای اخبار بیشتر از دنیای فناوری با پلازا همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402