بررسی گوشی شیائومی می 8 لایت (بخش اول)

Xiaomi Mi 8 Lite / شیائومی می 8 لایت
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

شیائومی محصول جدیدی از گوشی‌های سری جوانان عرضه کرده که با نام شیائومی می 8 لایت شناخته می‌شود. در اینجا با بخش نخست از بررسی کامل این میان‌رده قدرتمند شیائومی با شما هستیم.

با عرضه گوشی می 8 لایت به نظر می‌رسد شرکت شیائومی مجموعه گوشی‌های می 8 را تکمیل کرده است. دو پرچمدار می 8 و می 8 اکسپلورر ادیشن و گوشی‌های میان‌رده می 8 SE و می 8 لایت از جمله گوشی‌های این سری هستند. مقاله حاضر بخش اول از بررسی کامل گوشی می 8 لایت است.

با توجه به شباهت نام این گوشی با چند گوشی دیگر که پیش‌تر عرضه شده‌اند، این فکر به ذهن خطور می‌کند که شاید می 8 لایت یک گوشی ضعیف است که شیائومی قصد دارد با این نام به آن اعتبار ببخشد تا مشتریان به خاطر تشابه نام با برخی گوشی‌های باکیفیت دست به خرید آن بزنند. این مشکلی بوده که گوشی‌های دارای پسوند «لایت» گاهی با آن روبرو بوده‌اند.

اما خوشبختانه این مساله در مورد گوشی شیائومی می 8 لایت صدق نمی‌کند. برخلاف برخی گوشی‌های دارای پسوند لایت، می 8 لایت علاوه بر قیمت مناسب از قدرت سخت افزاری بالایی نیز برخوردار است.

همچنین شیائومی سعی نکرده با مشخصات به ظاهر بالا و گول‌زننده، این گوشی را شبیه گوشی‌های گران قیمت هم خانواده‌اش جا بزند و یک محصول باکیفیت و خاص را طراحی کرده است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

بررسی شیائومی می 8 لایت

مشخصات شیائومی می 8 لایت (می 8 Youth)
بدنهقاب پشت شیشه‌ای با چارچوب آلومینیومی
ابعاد156.4×75.8×7.5 میلیمتر
وزن169 گرم
صفحه نمایش6.26 اینچ، IPS LCD، با وضوح 1080×2280، نسبت ابعاد 19:9، چگالی 403 پیکسل بر اینچ
تراشهاسنپدراگون 660 (14 نانومتری)
پردازنده مرکزیهشت هسته‌ای (4 هسته کریو 260 با سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز، 4 هسته کریو 260 با سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز)
پردازنده گرافیکیآدرنو 512
حافظه رم4 گیگابایت از نوع LPDDR4X
حافظه داخلی64 یا 128 گیگابایت از نوع EMMC 5.1، امکان استفاده از کارت حافظه میکرواس‌دی به جای سیم کارت دوم
سیستم عاملاندروید 8.1 اوریو با رابط کاربری MIUI 9.6
دوربین اصلی (دوگانه)حسگر اصلی با وضوح 12 مگاپیکسل، دریچه دیافراگم f/1.9 و اندازه 1/2.55 اینچ، اندازه پیکسل 1.4 میکرومتر، و دارای سیستم فوکوس خودکار تشخیص فازی dual pixel + حسگر عمق‌سنج با وضوح 5 مگاپیکسل، دریچه دیافراگم f/2.0 و اندازه پیکسل 1.2 میکرومتر

فلاش LED، فیلمبرداری 1080p با نرخ فریم 60، 4K با نرخ فریم 30، 1080p و 720p با نرخ فریم 120، همگی با صدای استریو

دوربین سلفی24 مگاپیکسل، دریچه دیافراگم f/2.0، اندازه پیکسل 1.8 میکرومتر، فیلمبرداری با وضوح 1080p
باتری3350 میلی‌آمپرساعت، پشتیبانی از شارژ سریع 3 (فاقد شارژر سریع)
امکانات اتصال‌پذیریدو سیم کارت، LTE Cat.12 دانلود و LTE Cat.13 آپلود، وای‌فای a/b/g/n/ac، فناوری MIMO دو باند، آنتن 2×2، بلوتوث 5.0، USB-C
قیمتحدود 260 دلار
سایر خصوصیاتحسگر اثر انگشت در قسمت پشت، بلندگو (در قسمت پایین)

 

البته طبیعی است که برای پایین آوردن قیمت در این حد، شیائومی مجبور به حذف یا پایین آوردن کیفیت برخی خصوصیات شده است. اما در سمت مقابل، چند ویژگی در این گوشی قرار گرفته که باعث شده برخی آن را به گوشی گران قیمت‌تر می 8 SE ترجیح دهند. به عنوان نمونه، نمایشگر می 8 لایت بزرگ‌تر و بلندتر است. بریدگی بالای نمایشگر این گوشی نیز کوچک‌تر است. همچنین اگر یک گوشی با پردازنده میان‌رده قدرتمند می‌خواهید و طرفدار رابط کاربری شیائومی (MIUI) هستید، تنها گوشی در دسترس مجهز به پردارنده اسنپدراگون 660 همین گوشی می 8 لایت خواهد بود (در کنار می‌ A2 مبتنی بر اندروید وان).

 


جعبه گشایی شیائومی می 8 لایت


Xiaomi Mi 8 Lite / شیائومی می 8 لایت

همچنین بخوانید :

محتویات جعبه این گوشی همان چیزهایی است که از هر گوشی دیگر با این رده قیمتی انتظار می‌رود و خبری از هدفون نیست. اما اگر خودتان یک هدفون دارید می‌توانید از مبدل USB-C به جک 3.5 میلیمتری که درون جعبه قرار داده شده استفاده کنید. متاسفانه این گوشی جک هدفون ندارد.

این گوشی همانند بیشتر گوشی‌های خانواده می 8، از شارژ سریع نسخه 3.0 پشتیبانی می‌کند. اما شارژر و کابلی که درون جعبه قرار داده شده از خروجی 5 ولت و 2 آمپر (به عبارت دیگر سرعت 10 وات) پشتیبانی می‌کنند. این بدین معناست که اگر می‌خواهید حداکثر بهره را از شارژ سریع نسخه 3.0 ببرید باید کلگی شارژر که از این سرعت پشتیبانی کند خریداری کنید.

راهنمای استفاده از گوشی و ابزار مخصوص بیرون آوردن سیمکارت نیز مثل همیشه درون جعبه این گوشی قرار دارند؛ اما بهتر از همه گنجانده شدن یک قاب محافظ شفاف است که به خوبی حاشیه‌های گوشی را در بر می‌گیرد تا در برابر زمین خوردن از گوشی محافظت کند. هرچند شاید این قاب خیلی مورد پسند برخی نباشد اما حداقل برای استفاده موقت بسیار عالی است.

 


طراحی و کیفیت ساخت


از نظر طراحی، می 8 لایت تقریبا از برادر خود یعنی می 8 SE غیرقابل تشخیص است. تنها در صورتی که به اندازه بریدگی ناچ یا جایگذاری دوربین پشت آن دقت کنید، تفاوت‌هایی خواهید دید. حسگرهای دوربین دوگانه گوشی شیائومی می 8 لایت به صورت افقی جایگذاری شده‌اند و بریدگی ناچ آن نیز کوچک‌تر است. به طور کلی ظاهر این گوشی خیلی با گوشی‌های گران‌قیمت تفاوت ندارد.

شیائومی می 8 لایت از قاب شیشه‌ای در قسمت پشت و چارچوب فلزی بهره می‌برد. چارچوب آلومینیومی‌ آن با رنگ کرومی‌ براق خود به قاب شیشه‌ای پشت که حاشیه منحنی دارد به خوبی متصل شده است. در مقابل، شیشه جلو منحنی نیست و به نظر می‌رسد در سطحی بالاتر قرار گرفته است، اما این مساله اصلا ناخوشایند نیست.

Xiaomi Mi 8 Lite / شیائومی می 8 لایت

نمایشگر شیائومی می 8 لایت حاشیه بسیار کمی‌ در دو طرف خود دارد اما در قسمت پایین و بالا حاشیه بیشتر می‌شود. البته همچنان 82.5 درصد کل پنل جلو توسط نمایشگر پوشیده شده است که بسیار خوب و حتی بیشتر از گوشی می 8 SE است.

 

در سمت چپ گوشی یک شکاف برای قرار دادن دو سیم کارت (یا یک سیم کارت با یک کارت حافظه microSD)، در سمت راست دکمه تنظیم صدا و دکمه پاور، در بالای گوشی میکروفون دوم جهت حذف نویز و در قسمت پایین نیز خروجی صدای اسپیکر تعبیه شده است. در بین سوراخ‌های اسپیکر نیز یک درگاه USB-C می‌بینید. شایان ذکر است که دکمه‌های گوشی بسیار خوب طراحی شده و کاملا در جای خود محکم هستند.

البته این گوشی خالی از ایراد هم نیست. طراحی تخت در قسمت پشت و نمایشگر بسیار بلند آن (با نسبت ابعاد 19:9) می‌تواند برخی افراد که دست‌های کوچکی دارند را از خرید آن منصرف کند. کار با یک دست با آن دشوار است و نمی‌توان به راحتی سمت مقابل یا بالای نمایشگر را با انگشت شست لمس کرد. خبر خوب اینکه حسگر اثر انگشت و نیز دکمه پاور در مکان‌های کاملا مناسبی قرار گرفته‌اند و عملکرد حسگر اثر انگشت نیز بسیار خوب و سریع است.

همان طور که انتظار می‌رود، قاب شیشه‌ای این گوشی نیز مانند بسیاری از گوشی‌های دیگر، نه تنها مستعد به خراشیدگی و شکسته شدن، به راحتی دچار لکه نیز می‌شود. گفته می‌شود که رنگ مشکی این گوشی هرچند اثر انگشت را به خود جذب می‌کند اما این اثر انگشت‌ها تنها در زوایای خاصی نمایان هستند. به نظر می‌رسد اثر انگشت‌ها برروی بدنه نسخه آبی شفقی این گوشی بیشتر به چشم می‌آیند.

اما مهم‌ترین ایراد گوشی، فقدان استانداردهای ضدآب و ضدغبار IP است. هرچند با توجه به قیمت ارزان گوشی نمی‌توان شیائومی را از این بابت نکوهش کرد.

همان طور که پیش‌تر اشاره شد دو گوشی می 8 SE و می 8 لایت را به سختی می‌توان از هم تشخیص داد. از نظر وزن، گوشی لایت تنها 5 گرم سنگین‌تر است و نیز از نظر ابعاد حدود یک سانتیمتر بلندتر است. نمایشگر گوشی لایت نیز تقریبا 0.4 اینچ بزرگ‌تر است. خوشبختانه بزرگ بودن صفحه منجر به افزایش قابل توجه پهنای گوشی نشده است. روی هم رفته باید گفت شیائومی می 8 لایت طراحی بسیار خوبی دارد و از نظر کیفیت ساخت ایراد چندانی در آن مشاهده نمی‌شود. البته شیائومی می‌توانست از نظر ارگونومی عملکرد بهتری داشته باشد تا می 8 لایت راحت‌تر، طبیعی‌تر و محکم‌تر در دست قرار گیرد.

 


نمایشگر IPS بسیار خوب و کم نقص


شیائومی می 8 لایت از یک نمایشگر 6.26 اینچی از نوع IPS با نسبت ابعاد 19:9، وضوح 1080 در 2280 و چگالی 403 پیکسل بر اینچ برخوردار است. به استثنای ناچ، نمایشگر چندان خارق العاده نیست و معمولی محسوب می‌شود. ممکن است برخی ناچ را دوست نداشته باشند، اما چون کاملا باریک است نمی‌توان گفت حواس کاربر را بیش از حد پرت می‌کند. این بریدگی محل قرارگیری بلندگوی مکالمه، دوربین سلفی، حسگرها و چراغ نوتیفیکیشن‌ها است. تنها مشکلی که در ناچ مشاهده می‌شود عدم هماهنگی رنگ نور پس زمینه نمایشگر و حاشیه بالای نمایشگر است.

Xiaomi Mi 8 Lite / شیائومی می 8 لایت

نفوذ نور پس زمینه هنگام نمایش تصاویر سفید یا خاکستری رنگ بیشتر به چشم می‌آید و با توجه به اینکه اغلب منوها و برنامه‌ها از رنگ‌های روشن استفاده می‌کنند، این مساله شکل وخیم‌تری به خود می‌گیرد. البته این امکان مفید برای کاربر وجود دارد که ناچ را با یک سطح سیاه (که قسمت بالای نمایشگر را فرا می‌گیرد) بپوشاند.

به خاطر داشته باشید که در حال صحبت درباره یک گوشی میان‌رده هستیم. میزان روشنایی نمایشگر این گوشی از 400 نیت که به نظر می‌رسد رقم میانه برای نمایشگرهای LCD ارزان قیمت کنونی باشد فراتر می‌رود. نمایشگر می 8 لایت هنگامی‌ که روشنایی نمایشگر در بالاترین حد تنظیم می‌شود به 468 نیت می‌رسد. این رقم هرچند جزو بهترین‌ها نیست اما به نظر می‌رسد این روشنایی برای خوانا شدن تصویر در مکان‌های باز کافی باشد؛ البته باید از نور مستقیم آفتاب دوری کنید.

نمایشگر شیائومی می 8 لایت در روشنایی 100 درصد، از شدت روشنایی رنگ سیاه برابر با 0.322 نیت، شدت روشنایی رنگ سفید 468 نیت و نیز نسبت کنتراست 1453 برخوردار است.

پیشنهاد می‌شود در قسمت رنگ‌ها در تنظیمات، گزینه استاندارد را انتخاب کنید چون این گزینه رنگ‌ها را دقیق‌تر نمایش می‌دهد. در حالت Automatic (خودکار) میانگین انحراف رنگ 5 و حداکثر 10.1 مشاهده شده است؛ در حالی که حالت استاندارد، این رقم‌ها را به‌ ترتیب به 0.9 و 2 می‌رسد که فوق العاده است. توجه داشته باشید که اگر میزان انحراف رنگ (deltaE) کمتر از 2 باشد با چشم غیرمسلح و بدون تجهیزات آزمایشگاهی قابل تشخیص نخواهد بود. البته یک مشکل وجود دارد و آن هم اینکه با انتخاب این گزینه حداکثر روشنایی نمایشگر به 415 نیت کاهش خواهد یافت.

در نهایت شما باید بین دقت رنگ بالا با کمی‌ روشنایی پایین‌تر و رنگ‌های سفید متمایل به آبی با روشنایی نزدیک به 470 نیت یکی را انتخاب کنید.

Xiaomi Mi 8 Lite Sunlight contrast ratio

با گزینه پیش فرض، میزان روشنایی نمایشگر برای کار در هوای آفتابی رضایت بخش بوده و نسبت کنتراست آن در زیر نور آفتاب اندکی پایین‌تر از گوشی هواوی P20 لایت و نیز موتورولا وان است (تصویر بالا). باز هم باید گفت این بهترین عملکرد ممکن نیست اما برای خواندن مطالب در هوای آفتابی تقریبا کافی است.

 


ماندگاری باتری


باتری شیائومی می 8 لایت با ظرفیت 3350 میلی‌آمپرساعت عرضه شده اما با توجه به اینکه این باتری قرار است پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 660 را تغذیه کند نمی‌توان انتظار ماندگاری فوق العاده‌ای داشت.

اسنپدراگون 660 از هشت هسته کریو 260 (4 هسته 2.2 گیگاهرتز و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز) برخوردار است که از قرار معلوم خبری از هسته‌های کم مصرف نیست. با اسنپدراگون 660 شما ماندگاری باتری را فدای قدرت سخت افزاری می‌کنید. با این وجود ماندگاری باتری در حالت مکالمه 3G و در حالت آماده به کار خوب است. اما در هنگام وبگردی نمره پایین‌تری برای ماندگاری باتری بدست می‌آید.

به گفته وبسایت GSMArena مساله اصلی در مورد ماندگاری باتری این گوشی این است که پردازنده اسنپدراگون 660 و نمایشگر IPS این گوشی باعث می‌شوند ماندگاری باتری در حالتی که نمایشگر روشن است پایین بیاید.

Xiaomi Mi 8 Lite battery life / ماندگاری باتری شیائومی می 8 لایت

ماندگاری باتری گوشی می 8 لایت در صورتی که روزانه یک ساعت به طور جداگانه برای هر یک از سه مورد مکالمه، وبگردی و پخش ویدیو وقت صرف کنید 77 ساعت (بیش از سه روز) خواهد بود. همچنین باتری این گوشی در صورت مکالمه 3G حدود 30 ساعت، و نیز وبگردی یا پخش ویدیو نیز بیش از 10 ساعت ماندگاری خواهد داشت.

شیائومی می 8 لایت از حیث ماندگاری باتری ضعیف‌تر از رقیبانش ظاهر شده است. اما توجه داشته باشید که تنها تعداد اندکی از آن‌ها پردازنده‌ای بسیار قدرتمند مانند اسنپدراگون 660 را دارند. همچنین نتایج تست‌های ماندگاری باتری شباهت زیادی به گوشی می‌ A2 داشتند که به نظر می‌رسد به خاطر سخت افزارهای مشابه این دو گوشی است.

با استفاده از شارژر درون جعبه، این گوشی در یک ساعت حدود 36 درصد شارژ می‌شود که چندان با سرعت‌های معمول در سال 2018 همخوانی ندارد. اما چون گوشی از شارژ سریع نسخه 3.0 پشتیبانی می‌کند، می‌توانید یک شارژر بهتر خریداری کنید. وبسایت GSMArena که این گوشی را با یک شارژر سازگار با شارژ سریع نسخه 3.0 شارژ کرده از 52 درصد شارژ در 30 دقیقه خبر داده که بسیار خوب است.

 


امکانات صوتی


بلندگو

شیائومی می 8 لایت یک اسپیکر در قسمت پایین گوشی دارد که صدای کاملا بلندی دارد. این مساله به خصوص هنگامی‌ که بخواهید صدای زنگ گوشی را در مکان‌های شلوغ بشنوید سودمند است. در آزمایش انجام شده برروی بلندگوی گوشی که توسط GSMArena صورت گرفته است، شدت صوت بلندگوی این گوشی برای صدای انسان 67.5 دسی‌بل، برای نویز صورتی و موسیقی 77.8 دسی‌بل و برای زنگ گوشی 77.6 دسی‌بل ارزیابی شده که امتیاز کلی «بسیار خوب» را برای بلندگوی آن به ارمغان آورده است.

 

کیفیت پخش صدا

شیائومی می 8 لایت از یک بلندگوی اکتیو با آمپلی‌فایر خارجی بهره می‌برد که بسیار خوب است و صدای بسیار بلند با کیفیت عالی تولید می‌کند. وبسایت مذکور بلندگوی این گوشی را از نظر حجم صدای بالا و حفظ کیفیت آن، فوق العاده توصیف کرده است.

در آزمایش انجام شده با هدفون نیز، هرچند حجم صدا به اندازه بلندگو فوق العاده نیست اما همچنان حجم بالایی دارد. افزایش قابل توجه هم‌شنوی (crosstalk)، مقداری اعوجاج مدوله سازی (intermodulation distortion)، و مقداری تزلزل در پاسخ‌های فرکانسی همگی دست به دست هم دادند تا میزان کاهش کیفیت صدای خروجی اندکی بالاتر از متوسط گوشی‌ها باشد. البته می 8 لایت در هنگام استفاده از هدفون نیز همچنان یک گوشی بسیار توانا است، اما مثل بخش بلندگو در بالاترین رتبه‌ها در میان گوشی‌های هم رده‌اش قرار نمی‌گیرد.

حالتپاسخ فرکانسیسطح نویزدامنه دینامیکیاعوجاج‌ هارمونیکیاعوجاج مدوله سازی + نویزهم‌شنوی استریو
شیائومی می 8 لایت (بلندگو)0.04+ ، 0.04-93.5-93.40.00110.007093.4-
شیائومی می 8 لایت (هدفون)0.45+ ، 0.18-93.4-93.40.0210.45754.9-

پاسخ فرکانسی گوشی شیائومی می 8 لایت

پاسخ فرکانسی گوشی شیائومی می 8 لایت

منتخب کاربران
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402