تعویق کنکور رد شد! کنکور قطعا آخر مرداد برگزار می شود!

به تعویق انداختن کنکور
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تعویق کنکور برای بار دوم رد شد! این خبر را دیروز خبرگزاری ایسنا منتشر کرد و آن را نتیجه جلسه مشترک وزرای بهداشت و علوم دانست. به نظر می‌رسد کنکور قطعا آخر مرداد برگزار می‌شود.

از زمان شیوع ویروس کرونا، زمزمه‌هایی درباره تعویق کنکور سراسری و برگزاری آن در شرایطی بهتر و ایمن‌تر در میان مردم وجود داشت. قرار بر آن بود که کنکور سراسری کارشناسی 99 طبق روال هر سال در تیرماه برگزار شود، اما ویروس کرونا تمام برنامه‌ریزی‌ها را بر هم زد و کنکور سراسری در موعد مقرر خود برگزار نشد. در این میان گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تعویق کنکور و موکول کردن آن به فصل پاییز یا زمستان وجود داشت.

تعویق تمام کنکورهای سراسری

پس از تاخیر 45 روزه برگزاری کنکور سراسری و نگرانی‌های کنکوری‌ها و والدین آنها، جلسه‌ای رسمی با حضور وزیر بهداشت و چند تن از مسئولین برگزار شد و تصمیم نهایی درباره موضوع چالش‌برانگیز برگزاری یا عدم برگزاری کنکورها اتخاذ شد. بر اساس گزارش وبدا، وزیر بهداشت دکتر سعید نمکی در نشست ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در اواسط مرداد 99 در خصوص بررسی برگزاری آزمون‌های سراسری اظهار داشت:

با وجود احتمال سخت بودن شرایط فصل پاییز پس یا نباید کنکور سراسری را برگزار کنیم و یا به تعویق انداختن آن به امید روزهای بهتر، کار درستی نیست و باید آن را برگزار کنیم. از سویی بلاتکلیفی، داوطلبان کنکور سراسری را دچار اضطراب می‌کند و طولانی شدن اضطراب، ضعف سیستم ایمنی بدن و گرفتار شدن به کرونا را در پی خواهد داشت و باید زودتر تصمیمی در مورد برگزاری کنکور سراسری بگیریم.

دکتر نمکی در ادامه سخنان خود به برگزاری ایمن و موفق کنکور دکترا اشاره کرد و خاطر نشان کرد که تصمیم بر آن بود که اگر کنکور دکترا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به درستی برگزار نشود، تعویق کنکور سراسری و ارشد، حتمی خواهد بود. اما پس از برگزاری کنکور دکترا، ایشان از شرایط این آزمون رضایت داشتند و اعلام کردند که کنکور در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد.

طبق گزارش خبرنگار سیاسی برنا، علی ربیعی سخنگوی دولت نیز درباره تعویق کنکور گفت:

کارشناسان و همکاران بهداشتی و درمانی ما پیش بینی می‌کنند که در ماه‌های آتی نه تنها از میزان شیوع بیماری کرونا کاسته نخواهد شد، بلکه این وضعیت در پاییز و زمستان بدتر نیز می‌شود. لذا تعویق و یا برگزاری کنکور در ماه‌های سرد سال را هیچ کارشناسی پیشنهاد ننموده چرا که مخاطرات آن بسیار بیشتر از شرایط فعلی است.

با توجه به اظهارات وزیر بهداشت در اواسط مرداد 99 در نهایت تصمیم بر آن شد که کنکور در موعد مقرر خود و با رعایت موازین بهداشتی برگزار شود.  با اعلام این تصمیم بسیاری از مردم و مسئولین نسبت به برگزاری کنکور سراسری در همان موعد مقرر خود اظهار نگرانی کردند. آن‌ها معتقدند که برگزاری کنکور سراسری با اعمال تمامی پروتکل‌های سخت گیرانه بهداشتی در سراسر کشور ممکن نخواهد بود. از آنجا که تعداد داوطلبین کنکور سراسری نسبت به داوطلبین کنکورهای ارشد و دکترا بسیار بیشتر است، این امر می‌تواند موجب عدم رعایت صحیح پروتکل‌ها شده و در نتیجه آمار مبتلایان به ویروس کرونا را افزایش دهد. گفتگوهای بسیاری در ستاد ویژه مبارزه با کرونا پیرامون این موضوع انجام گرفت.

روز 20 مرداد 99 سعید نمکی، وزیر بهداشت، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از احتمال تعویق یک ماهه کنکور سراسری خبر داد. طبق جلسه‌ای مهم در ستاد مبارزه با کرونا با حضور وزیر بهداشت ،وزیر علوم، رئیس سازمان سنجش و تعدادی از نمایندگان مجلس پیرامون موضوع زمان برگزاری کنکور سراسری بحث‌هایی صورت گرفت.

کنکور سراسری

دکتر نمکی در ادامه پست خود چنین اعلام کرد:

امروز عصر مجدد با حضور ریاست محترم کمیسیون‌های آموزش و بهداشت و درمان و تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و همچنین وزیر محترم علوم و رئیس سازمان سنجش جلسه‌ای داشتیم. وزیر محترم علوم و رئیس سازمان سنجش اعلام کردند که اجرای پروتکل‌های سختگیرانه در این زمان باقیمانده میسر نیست، مگر این دستورالعمل‌ها برای برگزاری آزمون سراسری تغییر کند. در این جلسه اعلام کردم به عنوان وزیر بهداشت و متولی سلامت این کشور، قطعا سلامت فرزندانمان برای ما در اولویت است و از این پروتکل‌های سختگیرانه کوتاه نخواهم آمد که رئیس محترم کمیسیون‌های آموزش و بهداشت نیز در این مورد کاملا همراه و موافق بودند.

با این وجود، در کمتر از 24 ساعت نظر وزیر بهداشت تغییر کرد!

سرانجام تاریخ برگزاری کنکور!

نتایج جلسه 20 مرداد بسیاری از مردم و داوطلبان را به تعویق کنکور امیدوار کرد و بسیاری نیز با هرگونه تعویق کنکور مخالفت کردند. سرانجام عصر روز 21 مرداد 99 تکلیف قطعی برگزاری کنکور روشن شد. کنکور سراسری سال 99 در موعد همیشگی خود برگزار خواهد شد!

به گزارش ایسنا عصر دیروز وزرای بهداشت و علوم با انتشار بیانیه‌ای مشترک از عدم تغییر تاریخ کنکور سراسری خبر دادند. پیش از این تصمیم این وزرا بر تعویق یک ماهه کنکور برای فراهم آوردن شرایط مورد نیاز از لحاظ بهداشتی بود. در این بیانیه ذکر شده است که عملی شدن این تصمیم در گرو موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا بود. ستاد ملی مبارزه با کرونا با این تصمیم موافقت نکرده و هرگونه تغییر در تاریخ کنکور را غیرضروری دانسته است. در  متن این بیانیه چنین آمده است که:

پیرو اعلام نیاز به زمان بیشتر جهت برگزاری آزمون سراسری توسط مجریان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها به نیت یافتن فضای مناسب برای برگزاری منطبق با پروتکل‌های سختگیرانه، مشروط به تایید تغییر تاریخ در ستاد ملی مدیریت کرونا، از آنجا که این تغییر به دلایل متعدد مورد تایید ستاد قرار نگرفت، مقرر شد با همکاری استانداران محترم، مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی، نظامی و انتظامی، کمبود فضاها و تجهیزات مورد نیاز جهت اعمال و اجرای پروتکل‌ها مهیا و آزمون سراسری در تاریخ مصوب قبلی ستاد ملی مدیریت کرونا (در روزهای 29 تا 31 مرداد و 1شهریورماه) برگزار گردد.

مانند هر تصمیم سرنوشت‌ساز دیگری، این بیانیه ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز موافقان و مخالفان بسیاری دارد.نظر شما در مورد عدم تغییر تاریخ کنکور سراسری چیست؟ آیا برگزاری کنکور در زمان مقرر تصمیم درستی است؟ نظرات خود را در کادر پایین با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402