به لطف پروژه Treble، اندروید پای سریع‌ تر از تمامی نسخه‌ ها منتشر می شود

اندروید پای / Android Pie
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوگل که امسال نسخه اندروید پای را ارائه کرده، با اجرای پروژه‌ای تحت عنوان Treble، قصد دارد تا آپدیت‌های اندروید را سریع‌تر منتشر کند.

گوگل سالیان زیادی است که روی بهتر و سریع‌تر کردن آپدیت‌های اندروید کار می‌کند. این امر یکی از شکایت‌های معمول از سوی کاربران اندروید است و عامل اصلی خرید گوشی‌های پیکسل از سوی افراد به حساب می‌آید. دلیلش هم آن است که گوشی‌های هوشمند سری پیکسل آپدیت‌های خود را به صورت مستقیم از گوگل دریافت می‌کنند. اما گوگل پروژه‌ای را آغاز کرده که قرار است به بهبود فرآیند این آپدیت‌ها کمک کند. این پروژه Treble نام دارد. گوگل اعلام کرده که انتظار دارد، دستگاه‌های بیشتری تا پایان سال 2018 به اندروید پای مجهز شوند و این میزان بیشتر از تعداد کاربران اندروید 8.0 اوریو در پایان سال 2017 خواهد بود. حالا، این امر به نظر در حال وقوع است. بسیاری از گوشی‌های هوشمند، آپدیت اندروید پای را برای گوشی‌های خود ارائه کرده‌اند. گوشی‌های اسنشال، وان‌ پلاس و سونی تنها تعدادی از این برندها هستند و سامسونگ نیز به تازگی نسخه بتای خود را برای اندروید 9 پای عرضه کرد. اما این ادعا سال گذشته و زمانی بیان گردید که پروژه Treble با نسخه اندروید اوریو اجرایی شد. البته تفاوت در این است که امسال تمامی گوشی‌های مجهز به اندروید پای و بعد از آن منطبق با Treble خواهند بود، چرا که حالا دیگر این امر یکی از الزامات است. در مورد اندروید اوریو این امر اجباری نبود و بسیاری از سازندگان گوشی‌های هوشمند این چارچوب به‌روزرسانی‌شده را در مدل‌های خود به کار نمی‌گرفتند.

اندروید پای / Android Pie

در نشست اندروید که هفته گذشته برگزار شد، گوگل تعدادی از گوشی‌های اندرویدی مختلف را به نمایش گذاشت که دارای سیستم GSI یا Generic System Image هستند. این سیستم از آخرین کد منبع AOSP موجود تهیه شده، به همین خاطر واقعا از نوع اندروید استوک است و همچنین در جدیدترین نسخه، باگ‌ها یا نواقص موجود رفع شده و این کار با همکاری شرکت‌های OEM صورت گرفته است. تولیدکنندگان در حال حاضر از GSI برای اعتبارسنجی اجرای واسط کاربری روی گوشی‌های خود استفاده می‌نمایند. حالا، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی می‌توانند از GSI برای آزمایش اپلیکیشن‌های خود روی گوشی‌های مختلف اندروید استفاده نمایند. این امر آماده‌سازی اپلیکیشن‌های مختلف توسط توسعه‌دهندگان را برای اجرای نسخه‌های جدید اندروید ساده‌تر می‌سازد و این امر حتی پیش از عرضه رسمی آنها صورت می‌گیرد.

اندروید پای / Android Pie

پروژه Treble اولین فرآیند برای افزایش سرعت آپدیت‌های نرم‌افزاری نیست که گوگل آزمایش می‌کند. این شرکت نوعی معاهده و پیمان‌نامه را خیلی سال قبل اجرا کرده بود تا آپدیت‌های سریع‌تری را در اختیار کاربران قرار دهد. این شرکت همچنین خدمات گوگل پلی را نیز آغاز کرد که نوعی چارچوب قانونی برای گوشی‌های اندروید مورد تایید گوگل بود و قابلیت‌های جدیدی را ارائه می‌کرد، نواقص را رفع می‌نمود و حتی جلوی برخی سوءاستفاده‌ها را نیز می‌گرفت؛ بدون اینکه نیاز باشد که نسخه جدیدی از اندروید را ارائه کند. اما به نظر می‌رسد که پروژه Treble موفق‌ترین فرآیند اجرا شده توسط این شرکت به حساب می‌آید. گوگل وعده آپدیت‌های نرم‌افزاری را برای گوشی‌های هوشمند دیگر در آینده ارائه نمی‌دهد، بلکه تعهد داده که آپدیت‌ها را با سرعت بالاتری عرضه نماید. البته، اجرای برنامه بتا برای نسخه‌های جدید قطعا به گوگل کمک می‌کند، به خصوص این که امسال برخی از شرکای تجاری گوگل به برنامه بتا پیوسته‌اند که از آن جمله می‌توان به سونی، وان‌پلاس، شیائومی و برندهای دیگر اشاره کرد.

آپدیت‌های نرم‌افزاری همیشه نقطه ضعف اندروید بوده‌اند. دلیل آن که این آپدیت‌ها زمان زیادی طول می‌کشند، آن است که اندروید توسط هر کس و هر چیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن دسته از گوشی‌های هوشمند که از نوعی پوسته استفاده می‌کنند، همچون سامسونگ، ال‌ جی و اچ‌تی‌سی زمان بیشتری برای این آپدیت نیاز دارند؛ چرا که باید روی آن کار کنند و درون پوسته خود یکپارچه نمایند. برای مثال، سامسونگ در واقع به صورت کامل، روی پوسته خود کار کرد و آن را تحت عنوان One UI همراه با اندروید 9.0 پای عرضه کرد که مشخصا نیاز به کار زیادی داشت و در نتیجه، زمان بیشتری برای اجرای اندروید پای می‌خواهد. اما، حتی با آن کار مجدد روی واسط کاربری، سامسونگ نسخه بتای خود را برای اندروید پای زودتر از زمانی عرضه خواهد کرد که سال گذشته برای اندروید اوریو ارائه نمود و این نسخه برای تعداد بیشتری از کاربران عرضه می‌گردد.

علاوه بر بهینه‌سازی‌های این آپدیت‌ها برای پوسته، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند همچنین باید آنها را مورد تایید نیز قرار دهند. گوگل باید آپدیت را تایید کند و همین طور اپراتورهای آنها را به خصوص در آمریکا مورد تایید قرار دهد. همین امر باعث می‌شود که آپدیت‌ها زمان زیادی طول بکشند، عوامل زیادی در این زمینه دخیل هستند. در عین حال، اپل نیز باید آپدیت خود را به تایید برساند، اما از آنجا که این شرکت، فایل‌های آپدیت را می‌سازد، به همین دلیل، تنها باید برای آن تاییدیه بگیرد. آنها همچنین این روند را بسیار پیش از اعلام زمان آپدیت انجام می‌دهند. به همین خاطر است که iOS بسیار سریع‌تر از اندروید اجرایی می‌شود. در حالی که تعداد مدل‌های گوشی‌های مختلف آیفون کم است، اما هزاران مدل مختلف از گوشی‌های اندرویدی در بازار عرضه گردیده است.

اندروید پای / Android Pie

بسیاری از کاربران انتظارات بالایی از پروژه Treble دارند و این چیزی است که گوگل نتیجه گرفته است. اما، واقعیت این است که بسیاری از تولیدکنندگان قصد داشتند تا از پروژه Treble خارج شوند؛ چرا که آپدیت‌های اندروید اوریو که سال گذشته اتفاق افتاد مشکلات بزرگی برای آنها به وجود آورد و همین مسئله پروژه مورد نظر را برای گوگل بی‌فایده کرد. حالا ملحق شدن به این پروژه برای تولیدکنندگان اجباری شده که برای گوگل نکته بسیار خوبی است، چرا که باعث می‌شود تا آپدیت‌ها بسیار سریع‌تر صورت گیرد. در حالی که پروژه مذکور سال گذشته اجرایی شد، اما حالا شاهد به ثمر نشستن این تلاش‌ها هستیم. تاکنون، بسیاری از گوشی‌های هوشمند آپدیت‌های خود را ارائه کرده‌اند و اندروید پای را برای گوشی‌های خود عرضه داشته‌اند و از این پس نیز هر نوع نسخه‌ای از اندروید بعد از رونمایی برای گوشی‌ها ارائه خواهد شد. گوشی‌هایی همچون سونی اکسپریا XZ3، وان‌پلاس 6T و هواوی میت 20 همگی با اندروید پای عرضه شده‌اند و ده‌ها گوشی دیگر نیز بوده‌اند که اخیرا آپدیت‌هایی برای این نسخه از اندروید ارائه کرده‌اند. هرچند که هنوز هم اندروید پای وارد جدول توزیع ماهیانه نشده که با توجه به تعداد گوشی‌هایی که دارای این نسخه هستند، جای تعجب بسیاری دارد.

سخن پایانی

پروژه Treble قرار نیست که تمامی مشکلات آپدیت‌های نرم‌افزاری اندروید را برای گوگل حل کند، اما فرآیند ارائه این آپدیت‌ها را سریع‌تر می‌کند و همین امر در حال حاضر اهمیت دارد. آپدیت‌ها همیشه مشکلاتی را به همراه آورده‌اند؛ در واقع، هنوز هم شاهد گوشی‌هایی هستیم که تازه آپدیت اندروید اوریو خود را یک سال بعد از عرضه دریافت کرده‌اند. این امر جای تاسف بسیاری دارد. علاوه بر اینکه کاربران تمایل دارند آخرین و جدیدترین نسخه از اندروید را در اختیار داشته باشند، همچنین به دلایل امنیتی، برای تمامی کاربران اهمیت بسیاری دارد که همواره آپدیت باشند. نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید، همچون نسخه‌های جدیدتر نیستند. به همین دلیل است که گوگل مشکلاتی را که در آنها یافته، در نسخه‌های بعدی اندروید حل کرده است. اگر نسخه‌ای از اندروید دو سال از عرضه‌اش گذشته باشد و حالا گزینه‌ای بسیار مرسوم در میان کاربران شده باشد، بدان معناست که کاربران زیادی در دنیا هستند که از سطح امنیتی بالایی برخوردار نشده و در معرض خطر هک شدن قرار دارند و یا امکان دارد، مشکلی برای گوشی‌شان به وجود آید. هرچند که پروژه Treble قصد دارد تا این مشکلات را حل نماید. در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402