اختصاصی پلازامگ: نقد و بررسی فیلم ناگهان درخت + تیزر و معرفی بازیگران

نقد و بررسی فیلم ناگهان درخت
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم ناگهان درخت عنوانی در ژانر درام است که به تازگی اکران آنلاین آن شروع شده است. در این مقاله با معرفی فیلم ناگهان درخت و نقد و بررسی آن همراه ما باشید.

فیلم ناگهان درخت اثری درام به نویسندگی و کارگردانی صفی یزدانیان، فیلمساز و منتقد ایرانی است. این فیلم که محصول سال 1397 است در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در دو رشته بهترین بازیگر نقش مکمل زن (برای زهره عباسی) و بهترین موسیقی متن (برای کریستف رضاعی) نامزد شده بود که البته هیچ کدام از این جوایز را دریافت نکرد. اکران آنلاین فیلم ناگهان درخت از تاریخ 17 آذر 1399 آغاز شده و هم اکنون می‌توانید به صورت قانونی برای دانلود فیلم ناگهان درخت و تماشای آن در پلتفرم‌های آنلاین اقدام کنید.

شخصیت های فیلم ناگهان درخت چندان زیاد نیستند و مهناز افشار و پیمان معادی از بازیگران اصلی آن محسوب می‌شوند. در ویدیوی بالا می‌توانید تیزر فیلم ناگهان درخت را تماشا کنید و با داستان آن بیشتر آشنا شوید. در این مقاله از پلازا با نقد و بررسی فیلم ناگهان درخت همراه ما باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 

داستان فیلم ناگهان درخت

داستان فیلم سینمایی ناگهان درخت درباره مردی به نام فرهاد با بازی پیمان معادی است که دارد زندگی‌اش را از کودکی تا بزرگسالی برای یک روانکاو تعریف می‌کند. در واقع ما در طول فیلم شاهد برش‌هایی از زندگی فرهاد هستیم. فرهاد در جوانی به دلایلی به زندان می‌افتد و بعد از چند سال که آزاد می‌شود دوباره سراغ عشق قدیمی‌اش می‌رود؛ به این امید که این بار بتواند خانواده و زندگی آرامی داشته باشد. در ویدیوی زیر می‌توانید موزیک ویدئوی فیلم ناگهان درخت را با سکانس‌های از فیلم تماشا کنید.

 

بازیگران فیلم ناگهان درخت

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، فیلم ایرانی ناگهان درخت شخصیت‌ها و بازیگران زیادی ندارد. در این قسمت می‌توانید بیوگرافی کوتاهی از بازیگران فیلم Suddenly a Tree بخوانید و با نقش آنها در این اثر آشنا شوید.

 

پیمان معادی در نقش فرهاد

بازیگران فیلم ناگهان درخت

پیمان معادی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر ایرانی- آمریکایی است. این هنرمند متولد 9 تیر 1349 در نیویورک ایالات متحده آمریکا است. معادی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی متالوژی از دانشگاه آزاد کرج است. او فعالیتش را در سینما با فیلمنامه‌نویسی شروع کرد و متن فیلم آواز قو محصول سال 1379 را نوشته است. بعد از آن او فیلمنامه فیلم‌هایی چون عطش محصول سال 1381، فیلم کمدی کما محصول سال 1382 و کافه ستاره محصول سال 1384 را نیز نوشت.

اولین فیلمی که پیمان معادی کارگردانی کرد یک فیلم کوتاه به نام ماتیک محصول سال 1385 بود. او سپس با فیلم درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی و محصول 1387 وارد عرصه بازیگری شد و بعد از آن در فیلم‌های چون جدایی نادر از سیمین محصول سال 1389، کمپ ایکس ری محصول سال 2014، ملبورن محصول سال 1392 و ابد و یک روز محصول سال 1394 نیز به ایفای نقش پرداخت.

معادی در شصت و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برای فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را گرفت. همچنین این هنرمند در هجدهمین دوره جشن خانه سینمای ایران و دهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای فیلم ابد و یک روز دریافت کرد. علاوه بر این پیمان معادی تاکنون دو فیلم بلند به نام‌های برف روی کاج‌ها و بمب؛ یک عاشقانه را کارگردانی کرده است.

داستان فیلم ناگهان درخت

در فیلم ناگهان درخت پیمان معادی نقش اصلی را که مردی به نام فرهاد است ایفا می‌کند. فرهاد که در واقع راوی فیلم هم هست طبق گفته‌های خودش همیشه از زیر کارهایی که باید انجام می‌داده در می‌رفته و خصوصا از مدرسه رفتن بیزار بوده است. اما از همان کودکی «عشق» محرکی قوی در زندگی او بوده و همواره در پی یک زندگی آرام بوده است. ولی از سر بد شانسی و شرایط محیط اطرافش همیشه از خواسته‌های قلبی‌اش دور و دورتر می‌شود.

 

مهناز افشار در نقش مهتاب

فیلم سینمایی ناگهان درخت

مهناز افشار بازیگر سینما و متولد 21 خرداد 1356 در تهران است. او اولین بار در سال 1377 با سریال تلویزیونی گم‌شده وارد عرصه بازیگری شد و بعد از آن با بازی در فیلم‌هایی چون شور عشق محصول سال 1379، زهر عسل محصول سال 1381 و کما محصول سال 1382 بیشتر شناخته شد. مهناز افشار با اینکه در تلویزیون دیگر در سریالی بازی نکرد، ولی در مجموعه‌هایی چون عاشقانه و گلشیفته برای شبکه نمایش خانگی حضور یافت.

مهناز افشار در دهه 80 بیشتر در فیلم‌های کمدی و بعضا نه چندان قوی بازی کرد؛ فیلم‌هایی چون آتش بس، کلاغ پر، پوپک و مش ماشاالله و پسر آدم، دختر حوا. اما در سال‌های اخیر این بازیگر انتخاب‌های بهتری داشت و در فیلم‌های به‌یادماندنی‌تری حضور پیدا کرد؛ عناوینی چون سعادت آباد، برف روی کاج‌ها، دارکوب و قسم. این بازیگر برای ایفای نقش در فیلم سعادت آباد برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فجر شده است.

فیلم ناگهان درخت با بازی پیمان معادی و مهناز افشار

افشار با اینکه در سال‌های اخیر حضور پررنگ‌تر و بهتری در سینما داشته است، اما مدتی است که از ایران خارج شده و متاسفانه به نظر نمی‌رسد که دیگر در سینمای ایران نقشی را ایفا کند. مهناز افشار در فیلم ناگهان درخت صفی یزدانیان نقش مهتاب، معشوقه فرهاد را بازی می‌کند. با اینکه شخصیت مهتاب را کمتر در فیلم می‌بینیم، اما به واسطه علاقه فرهاد به او همواره به نوعی شاهد حضور پر رنگش هستیم.

همچنین جالب است بدانید که متاسفانه عکس مهناز افشار از بیلبوردها و پوستر فیلم ناگهان درخت حذف شده که این بازیگر اخیرا به این موضوع واکنش نشان داد و در توییترش نوشت:

ممنوعیت برای هیج و یک مشت دروغ!

سایر بازیگران فیلم ناگهان درخت ۱۳۹۷ عبارتند از:

  • زهره عباسی در نقش هما، مادر فرهاد
  • پانته‌آ پناهی‌ها در نقش روانکاو فرهاد
  • سیامک صفری در نقش بازجو
  • شقایق دهقان در نقش ناهید، همسر یحیی و دوست فرهاد و مهتاب
  • مهراب قاسم‌خانی در نقش یحیی، همسر ناهید و دوست فرهاد و مهتاب
  • لیلی فرهادپور در نقش گیتی

 

نقد و بررسی فیلم ناگهان درخت

صفی یزدانیان که در طول سال‌های اخیر بیشتر در روزنامه‌نگاری، ترجمه و نقد فعال بوده، فیلمساز گزیده‌کاری است. او در سال 1382 و با فیلمنامه‌نویسی فیلم سیمای زنی در دوردست به کارگردانی علی مصفا رسما وارد سینما شد. در سال 1385 اولین فیلم کوتاهش را با نام قایق‌های من ساخت که برای آن جایزه بهترین فیلم داستانی را از جشنواره فیلم کوتاه تهران دریافت کرد. در سال 1393 یزدانیان اولین فیلم بلندش را با نام در دنیای تو ساعت چند است؟ کارگردانی کرد؛ عاشقانه‌ای آرام و شخصی با موسیقی گوش‌نواز.

مادرم می‌گفت تو هر کاری می‌کنی که هیچ کاری نکنی…

اکران آنلاین فیلم ناگهان درخت

حالا صفی یزدانیان با فیلم جدیدش که البته دو سال پیش ساخته شده و تازه به اکران آنلاین رسیده، باز هم از عشق می‌گوید و نیم نگاهی هم به مهر مادری و چرخه زندگی دارد. اما آیا فیلم ناگهان درخت صفی یزدانیان همچون فیلم اول او موفق بوده است؟

صفی یزدانیان به نظر می‌رسد در فیلم ناگهان درخت قصد دارد سیر یک زندگی را به تصویر بکشد و به همین دلیل هم فیلم با یک تولد آغاز می‌شود و در پایان هم هرچند سربسته و در همان فضای گرم و آرام فیلم، تجسمی از مرگ را به نمایش می‌گذارد. یزدانیان همانطور که در فیلم قبلی‌اش هم دیدیم، عاشق خاطره‌بازی و نوستالژی‌های دوست‌داشتنی است. فیلم سینمایی ناگهان درخت زمان‌های مختلفی از تاریخ ایران (قبل از انقلاب، دوران جنگ و زمان حال) را به تصویر می‌کشد و به نوستالژی‌هایی از هر زمان اشاره دارد؛ گرچه از نظر داستانی درگیر اتفاقات تاریخی نمی‌شود و مسیر قصه خودش را در پیش می‌گیرد.

آدمایی رو که دوست داری، وانمود کن بیشتر دوستشون داری. اینطوری خودتم کم کم باورت می‌شه…

تیزر فیلم ناگهان درخت

همانطور که پیشتر خواندید، راوی قصه خود فرهاد است که دارد خاطراتش را از کودکی تاکنون برای روانکاوش تعریف می‌کند. اما شاید بزرگترین نقطه ضعف فیلم ناگهان درخت 1397 روایت غیر خطی و بدون انسجام آن باشد که البته از یک جایی به بعد کاملا خطی می‌شود. با این حال شاید هم این روایت پراکنده به نوعی ویژگی تعریف و یادآوری خاطرات باشد؛ چراکه خاطرات ما معمولا نظم مشخص و لزوما خطی‌ای ندارند. اما این ویژگی خاطره‌گویی و فلش‌بک‌های داستان می‌توانست در قالب بهتری قرار بگیرد تا کمتر موجب حواس‌پرتی بیننده از اصل داستان و سیر حوادث شود.

اما خوب است از موسیقی متن خوب فیلم هم بگوییم که کریستف رضاعی آن را ساخته است. در واقع این دومین همکاری یزدانیان و رضاعی است و موسیقی فیلم در دنیای تو ساعت چند است را هم همین آهنگساز ساخته بود که برای آن جایزه بهترین موسیقی فیلم از جشن حافظ را نیز گرفت. موسیقی ناگهان درخت هم شنیدنی است و فضای گرم، آرام و صمیمی فیلم را تقویت می‌کند. کریستف رضاعی در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای موسیقی متن این فیلم نامزد جایزه هم شده بود که البته در نهایت این جایزه به امین هنرمند برای فیلم قصر شیرین رسید.

اصلا صداقت یعنی چی؟ بهم دروغ بگو. بذار آسون‌تر بگذره…

شخصیت های فیلم ناگهان درخت

یکی دیگر از نکات آزاردهنده فیلم ناگهان درخت حضور بی‌مورد و بدون تاثیر شقایق دهقان و مهراب قاسم‌خانی است. این دو شخصیت کاملا در داستان فیلم اضافه هستند و اگر حذف می‌شدند هیچ لطمه‌ای به روند قصه وارد نمی‌شد. شاید اگر نام این دو بازیگر را در فهرست بازیگران فیلم ناگهان درخت بخوانید برایتان جالب باشد تا شاهد حضور آنها که اتفاقا در دنیای واقعی هم زن و شوهر هستند باشید، اما بهتر است بدانید که این دو هیچ حضور تماشایی و خاصی در این فیلم ندارند.

البته این اولین بار نیست که مهراب قاسم‌خانی، نویسنده معروف ایرانی، جلوی دوربین می‌آید و در سال‌های اخیر شاهد ایفای نقش‌های فرعی از این بازیگر بوده‌ایم که البته در هیچ کدام از آنها هم درخشان و به‌یادماندنی نبوده است.

هرگز از کسی که می‌ره نپرس چرا رفته، کجا بوده…

زمان اکران فیلم ناگهان درخت

نکته دیگری که در فیلم سینمایی ناگهان درخت و البته فیلم قبلی یزدانیان به چشم می‌خورد، استفاده این کارگردان از لوکیشن در راستای داستان فیلم و خصوصا ادای احترامش به شهر رشت است. با اینکه در فیلم در دنیای تو ساعت چند است، لوکیشن و خصوصا رشت تبدیل به جزئی جدایی ناپذیر از داستان و فضای فیلم شده بود، اما در فیلم Suddenly a Tree دیگر شاهد این استفاده منحصربه‌فرد از لوکیشن نیستیم و «رشت» فقط در حد نام یک شهر در فیلم باقی می‌ماند.

در نهایت باید بگوییم که گرچه شاید فیلم ناگهان درخت با بازی پیمان معادی و مهناز افشار نسبت به خیلی از آثاری که این روزها ساخته می‌شوند اصالت مخصوص به خودش را دارد، اما در مجموع نسبت به فیلم اول یزدانیان، اثر شاخصی نیست و در حقیقت فیلمی نیست که بخواهید دوباره تماشایش کنید؛ با اینکه فیلم در دنیای تو ساعت چند است را می‌شود دوباره و حتی چندباره دید و باز هم لذت برد.

 

کلام آخر

معرفی فیلم ناگهان درخت

در این مقاله به خلاصه فیلم ناگهان درخت، معرفی بازیگران و در نهایت نقد و بررسی آن پرداختیم. پخش آنلاین فیلم ناگهان درخت اخیرا شروع شده است و در حال حاضر می‌توانید از پلتفرم‌های قانونی و آنلاین به تماشای این اثر بنشینید. نظر شما درباره فیلم سینمایی ناگهان درخت چیست؟ آیا آن را تماشا کرده‌اید؟ به نظر شما شخصیت های فیلم ناگهان درخت تا چه حد واقعی و ملموس هستند؟ در قسمت نظرات همراه ما باشید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
رویان
.
02 دی 1399، 07:27
پاسخ
0
0
در صورت اکران آنلاین امکان دانلود فیلم ناگهان درخت هست از نماوا؟
avatar
سعیده
.
01 دی 1399، 10:09
پاسخ
0
0
زمان اکران فیلم ناگهان درخت کی هست؟
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402