بهترین نرم افزارهای تبدیل عکس به متن

تبدیل عکس فارسی به متن
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

نرم افزارها و همچنین ابزارهای زیادی وجود دارند که امکان تبدیل عکس به متن را برای کاربران فراهم می‌کنند. با این برنامه ها می‌توانید به‌راحتی متون موجود در یک تصویر را به یک متن قابل ویرایش تبدیل نمائید.

حتما تا به‌حال پیش آمده که بخواهید متن داخل یک تصویر را به متن قابل ویرایش تبدیل کنید. در اکثرا مواقع شاید فکر کنید که چاره‌ای به جز تایپ کردن کل متن داخل تصویر ندارید اما با کمک نرم‌افزارهای OCR می‌توانید به‌راحتی تصاویر و حتی دست‌خط را به متن تبدیل کنید. این برنامه های تبدیل عکس به متن البته همیشه کاملا دقیق نیستند و حتما خودتان باید یک بار متن را ویرایش کنید تا مطمئن شوید اشتباهی در آن وجود ندارد؛ با این حال استفاده از آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی در وقت شما صرفه‌جویی کند. با پلازا همراه باشید تا با چند نمونه از این ابزارها آشنا شویم.

فهرست مطالب

بهترین نرم افزارهای تبدیل عکس به متن کامپیوتر

با وجود این که تعداد برنامه‌ها برای تبدیل عکس به متن زبان انگلیسی فراوان است، اما برنامه‌هایی که مناسب تبدیل عکس به متن فارسی باشند، کمتر در دسترس قرار دارند. ما در این مطلب تلاش کردیم علاوه بر برنامه‌هایی که از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کنند، برنامه‌های سازگار با زبان فارسی را نیز معرفی نمائیم.

1. برنامه NAPS2؛

تبدیل تصویر به متن

یکی از بهترین برنامه‌هایی که می‌توانید برای تبدیل عکس به متن در کامپیوتر درنظر داشته باشید، برنامه NAPS2 است. البته طرز کار با این برنامه کمی متفاوت از سایر برنامه‌ها است. نرم‌افزار NAPS2 در حقیقت یک برنامه اسکن اسناد است که امکانات فراوان دیگری از جمله OCR را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما همچنین می‌توانید تصاویر را هم به برنامه اضافه کنید. بعد از اسکن یا اضافه کردن عکس به برنامه، برای تبدیل تصاویر به متن باید روی گزینه OCR در بالای برنامه کلیک کرده و زبان Persian را تیک بزنید تا دانلود شود. پس از دانلود زبان، در پنجره باز شده کافی است گزینه Make PDFs searchable using OCR را تیک بزنید. سپس روی گزینه Save PDF کلیک کرده و عکس را به‌صورت PDF ذخیره کنید. حالا فایل PDF را باز کنید؛ عکس شما به‌صورت یک فایل PDF متنی درخواهد آمد و می‌توانید متن داخل آن را کپی و در یک برنامه دیگر پیست کنید.

2. ابزار OCR با استفاده از Microsoft OneNote | بهترین برنامه تبدیل عکس به متن ورد

نرم افزار تبدیل عکس به متن

نرم افزار تبدیل عکس به نوشتار انگلیسی Microsoft OneNote قابلیت تبدیل عکس و دست‌نوشته‌های کاربر به متن را دارد. برای انجام این تبدیل، عکسی اسکن یا ذخیره شده را در OneNote آپلود کنید. برای تبدیل قسمتی از متن موجود در تصویر نیز می‌توانید با استفاده از محیط OneNote عکس موردنظر را برش دهید. روی عکس آپلود شده کلیک راست کرده و روی گزینه Copy Text from Picture کلیک کنید. متن شناسایی شده توسط نرم افزار در کلیپ بورد کپی می‌شود و سپس می‌توانید آن را دوباره در OneNote یا هر برنامه‌ دیگری از جمله Word یا Notepad جایگذاری کنید.

2. برنامه Easy Screen OCR

بهترین نرم افزارهای تبدیل عکس به نوشتار

از اپلیکیشن‌ های تبدیل عکس به متن برنامه Easy Screen OCR است که برای تبدیل عکس به متن نوشتار از موتور شناسایی مبتنی بر ابر (Cloud) گوگل استفاده می‌کند. همانطور که انتظار دارید این نرم افزار کاربردی برای تبدیل متن به عکس از اینترنت استفاده می‌کند. این برنامه تبدیل تصویر به متن فارسی برای شما بسیار کاربردی خواهد بود؛ البته اگر استفاده از اینترنت برای شما مهم نباشد.

این نرم افزار تبدیل تصویر به متن فارسی از دقیق‌ترین نرم افزارهای تبدیل عکس به نوشتار بوده و برای استخراج متن از اسکرین شات (عکس از صفحه) طراحی شده است. امکان جالبی که در این نرم افزار وجود دارد این است که از بیش از صد زبان پشتیبانی کرده و توانایی ترجمه آن متون را دارد.

3. نرم افزار Capture2Text

روش های تبدیل عکس به نوشته

از دیگر برنامه های تبدیل عکس به متن می‌توان به برنامه Capture2Text اشاره کرد. این مورد، برنامه‌ای بسیار مفید با قابلیت تبدیل عکس به نوشتار فارسی از طریق پردازش عکس روی صفحه دستگاهتان است. برای تبدیل عکس به متن تایپ شده تنها به فشردن یک دکمه و انتخاب متن موردنظر نیاز دارید. بعد از این، برنامه نتایج تبدیل عکس به متن و نوشتار را مستقیما به کلیپ بورد می‌فرستد تا کاربر به راحتی بتواند آن را در یک پردازشگر متن قرار دهد.

برنامه متن یار Capture2Text برنامه‌ای پرتابل است که برای اجرا در سیستم‌های مختلف نیازی به نصب ندارد. البته زبان فارسی در آن به‌صورت پیش‌فرض پشتیبانی نمی‌شود و برای افزودن فارسی ابتدا باید فایل فشرده آن را از اینجا دانلود کرده و سپس تمامی فایل‌های داخل آن را به پوشه tessdata برنامه انتقال دهید.

  • دانلود برنامه Capture2Text برای: ویندوز

4. برنامه تبدیل تصویر به متن Photo Scan

نرم افزار تبدیل عکس به متن

برنامه Photo Scan یک برنامه رایگان است که می‌توانید از مایکروسافت استور آن را دریافت کنید. برنامه علاوه بر امکان تبدیل عکس به متن، از قابلیت اسکن کدهای QR نیز بهره‌مند است. کافی است تصویر را در برنامه اضافه کنید یا حتی وب‌کم سیستم را روی یک کاغذ یا متن بگیرید تا برنامه حروف آن را شناسایی کند. البته Photo Scan از فایل‌های PDF پشتیبانی نمی‌کند و مهمتر از همه این که فاقد زبان فارسی است. با این حال برای عکس‌هایی که زبان انگلیسی دارند، یکی از برنامه‌های کاربردی است که می‌توانید دانلود کنید.

5. نرم افزار SimpleView Freeware OCR

بهترین برنامه تبدیل عکس به متن

از بهترین برنامه ‌های تبدیل عکس به نوشتار SimpleOCR است که می‌تواند متون تایپ شده را به طور مستقیم به فرمت TXT یا نوشته دیجیتال تبدیل کند. اگر فایل ورودی مورد نظرتان دارای پیچیدگی‌هایی همچون ستون است یا به درستی اسکن نشده است، این برنامه تبدیل تصویر به متن فارسی توانایی این تبدیل را ندارد. البته می‌توانید با هزینه بیشتر این مشکل را حل کنید، اما اگر فایل ورودیتان ساده است، می‌توانید از امکانات ابتدایی این برنامه استفاده کنید. از امکانات دیگری که این برنامه ارائه می‌دهد امکان تشخیص متن از روی دستخط است.

اپلیکیشن های تبدیل تصویر به متن گوشی

افزون بر برنامه های تبدیل عکس به متن در کامپیوتر، اپلیکیشن‌های زیادی هم برای اندروید و iOS در دسترس هستند که چنین امکانی را در اختیار شما قرار می‌دهند. البته شاید از لحاظ امکانات نتوانیم آن‌ها را با نمونه‌های مخصوص مک و ویندوز مقایسه کنیم.

1. برنامه ScreenOCR

بهترین برنامه تبدیل عکس به متن

نرم افزار تبدیل عکس به متن ScreenOCR هم در اندروید و هم iOS در دسترس قرار دارد و از بیش از 50 زبان مختلف از جمله فارسی نیز پشتیبانی می‌کند. این برنامه همچنین امکان ترجمه متن داخل عکس‌ها از بیش از 20 زبان را دارا است و حتی می‌تواند دست‌خط را نیز به متن تبدیل کند. با استفاده از ScreenOCR می‌توانید متن تصاویر را به‌صورت فایل متنی یا PDF استخراج کنید و همچنین متن نهایی را نیز با متن داخل عکس مقایسه کنید.

2. Prizmo 5

روش های تبدیل عکس به نوشته

اپلیکیشن Prizmo 5 یک برنامه اسکن اسناد برای iOS است که با قابلیت OCR همراه شده و از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند. بیشتر امکانات برنامه نیز مشابه برنامه‌های اسکن اسناد هستند. برنامه همچنین از قابلیت تبدیل متن به صدا نیز برخوردار است و می‌تواند از اسناد شما فایل‌های PDF یا DOCX قابل جستجو ایجاد کند.

  • دانلود اپلیکیشن Prizmo 5 برای: iOS

3. Text Scanner [OCR]

تبدیل عکس به متن فارسی

برنامه دیگری که برای تبدیل تصویر به متن می‌توانید مدنظر داشته باشید، Text Scanner [OCR] است. این برنامه همانطور که از نامش پیداست، یک برنامه اسکن اسناد و کتاب است و امکان تبدیل آن‌ها به فرمت دیجیتال را دارد. به گفته سازندگان برنامه، قابلیت تبدیل عکس به متن در بیش از 50 زبان مختلف پشتیبانی می‌شود و در کنار آن شما می‌توانید دست‌خط را نیز به متن قابل ویرایش تبدیل کنید.

  • دانلود اپلیکیشن Text Scanner [OCR] برای: اندروید

4. vFlat Scan

بهترین برنامه تبدیل عکس به متن

اپلیکیشن vFlat Scan یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های اسکن با پشتیبانی از قابلیت OCR است. برنامه تمامی امکانات لازم برای اسکن کردن اسناد را در کنار امکان تشخیص کاراکترها و تبدیل آن‌ها به متن دارا است. این برنامه همچنین از قابلیت شناسایی خودکار اسناد و برش بخش‌های اضافی، امکان جستجو در متن اسناد و گرفتن خروجی PDF نیز پشتیبانی می‌کند.

5. Text Fairy (OCR Text Scanner)

تبدیل تصویر به متن

اپلیکیشن Text Fairy یک برنامه تبدیل عکس به متن با پشتیبانی از بیش از 100 زبان مختلف است که ویژگی تبدیل متن به صدا را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. از نقاط قوت این برنامه می‌توان به امکان استفاده از آن به‌صورت آفلاین و همچنین امکان ویرایش و گرفتن خروجی PDF اشاره داشت.

  • دانلود اپلیکیشن Text Fairy (OCR Text Scanner) برای: اندروید

بهترین سایت های تبدیل عکس به متن

از دیگر روش های تبدیل عکس به نوشته استفاده از سایت‌هایی است که چنین امکانی را در اختیار شما قرار می‌دهند. این روش بیشتر برای مواقعی کاربرد دارد که بخواهید سریعا یک عکس را به نوشته تبدیل کنید.

1. ابزار OCR در Google Docs؛ تبدیل عکس به متن با گوگل درایو

بهترین برنامه تبدیل عکس به متن

اگر از رایانه شخصی خود دور هستید، می‌توانید از امکانات OCR Google Drive استفاده کنید. از بهترین ابزارهای تبدیل عکس به نوشتار در کامپیوتر Google Docs است که یک برنامه OCR داخلی دارد. این برنامه توانایی تشخیص متن در فایل JPEG، فایل PNG، فایل GIF و PDF را دارد. کافی است فایل را در گوگل درایو آپلود کرده و سپس به مسیر Open with > Google Docs بروید. علاوه بر این Google Drive می‌تواند زبان مورد استفاده در فایل‌های اسکن شده را به صورت خودکار تشخیص دهد، اگرچه دقت تبدیل عکس به نوشتار آنلاین در حروف غیر لاتین ممکن است چنگی به دل نزند.

2. وبسایت Olocr

تبدیل تصویر به متن

سایت Olocr یکی از ابزارهای تبدیل عکس به متن آنلاین است که از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند. کار با این سایت بسیار راحت است؛ ابتدا باید از گوشه سمت چپ صفحه زبان فارسی را انتخاب کنید. سپس عکس خود را با کلیک روی Image در پایین صفحه آپلود کنید. این سایت سپس پس از گذشت مدتی در پنل سمت راست صفحه، متن داخل عکس را به نوشته تبدیل می‌کند. با وجود این که سرعت آن ممکن است خیلی زیاد نباشد اما در عوض متن نهایی از دقت قابل قبولی برخوردار است. در نهایت شما می‌توانید پاراگراف‌های مدنظرتان را کپی و پیست کنید.

3. وبسایت i2OCR

تبدیل عکس به متن فارسی

سایت i2OCR نیز از بسیاری از زبان‌ها از جمله زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و قابلیت تبدیل عکس به متن از فایل تصویری یا فایل‌های PDF را دارد. شما همچنین می‌توانید لینک URL فایل مدنظر را برای این سایت ارسال کنید. پس از مشخص کردن فایل و آپلود کردن آن، سایت طی مدت کوتاهی متن موجود در تصویر را به صورت یک متن قابل ویرایش در اختیار شما قرار می‌دهد. البته دقت آن ممکن است خیلی زیاد نباشد و برای همین حتما باید خودتان یک بار متن را ویرایش کنید.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب خواندید، ابزارهای زیادی برای تبدیل عکس به متن وجود دارند که هرکدام نیز عملکرد نسبتا قابل قبولی در انجام این کار به‌خصوص برای زبان فارسی دارند. از نظر شما کدام یک از آن‌ها انتخاب بهتری است؟ اگر از برنامه یا سایت دیگری استفاده می‌کنید که در این مطلب به آن اشاره نشده، حتما نام آن را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
farid
.
29 فروردین 1401، 14:54
پاسخ
0
0
به شما اپلیکیشن های رایگان کافه بازار رو پیشنهاد می کنم
avatar
مهدی علی بخشی
.
17 تیر 1400، 15:32
پاسخ
0
0
سلام دوستان بهترین سایتی که من باهاش تونستم عکسو به متن فارسی تبدیل کنم این ادرسه که گذاشتم.سایتش پولیه ولی ارزششو به نظرم داره.پی دی اف روهم تبدیل میکنه میتونید قبل از تبدیل یه صفحه رایگان ازمایشی تبدیل کنید تانتیجه رو ببینید. امتحانش ضرر نداره یون دات آی آر
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402