تفاوت مانیتور LED و LCD | (ال ای دی) بهتر است یا (ال سی دی)

تفاوت مانیتور LED و LCD
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تفاوت مانیتور LED و LCD چیست؟ این سوالی است که خیلی از افراد زمانی که به دنبال خرید یک نمایشگر، تلویزیون و یا حتی موبایل و لپ تاپ هستند با آن مواجه می‌شوند. در این مقاله از پلازا قرار است در مورد همین موضوعات صحبت کنیم.

مانیتور‌ و یا به طور کلی کلیه صفحه نمایش‌هایی که ما در اطراف خود میبینیم، تغییرات زیادی را در طول زمان داشته اند و می‌توان گفت اتفاقات مختلفی برای آنها رخ داده است تا توانسته اند به جایگاه و کیفیت امروزی خود برسند. در صورتی که به دنبال خرید یکی از محصولاتی که دارای یک صفحه نمایش است رفته باشید، با واژه‌هایی مانند LED و LCD برخورد می‌کنید که هر چند هم از نظر تلفظ و نوشتار و هم ظاهر خود محصولات به هم شبیه اند؛ اما تفاوت‌های بسیاری دارند که می‌تواند در انتخاب شما تاثیر گذار باشد. در این مقاله قرار است توضیح دهیم که تفاوت مانیتور LED و LCD در چیست و هر کدام از آنها چه برتری‌هایی نسبت به دیگری دارند.

لازمه درک تفاوت مانیتور LED و LCD این است که در مورد ساختار این صفحه نمایش‌ها اطلاع داشته باشیم و ببینیم هر کدام از آنها با چه تکنولوژی ای پیاده سازی می‌شوند. در بخش بعدی این موضوع را با هم دنبال خواهیم کرد.

فهرست مطالب

ساختار LED و LCD چیست؟

به طور کلی نمایشگرها و دیسپلی‌ها از زمان عرضه تا به امروز چرخه ای طولانی و پیچیده را طی کرده و تغییرات زیادی روی آنها اعمال شده است. اولین تکنولوژی به کار گرفته شده در نمایشگر‌ها لامپ‌های تصویر بود. بعد از آن تلویزیون‌ها رنگی شدند و در نسل بعدی نمایشگر‌های LCD خود را نشان دادند. بعد از گذشت مدتی از کار LCD‌ها نسل بعدی به صورت LED وارد بازار شد و در نهایت اکنون که در حال نگارش این مقاله هستیم جدیدترین فناوری به کار رفته در نمایشگر‌ها OLED و سایر زیر شاخه‌های آن می‌باشد.

در ادامه در مورد اینکه LED و LCD هر کدام چه هستند و چه ساختاری دارند به صورت موردی صحبت خواهیم کرد.

ساختار LCD چیست؟

وازه LCD سرواژه ای از عبارت Liquid-crystal display است که به معنای «نمایشگر کریستال مایع» می‌باشد که نمونه‌های اولیه آن برای اولین بار در دهه 90 میلادی به بازار عرضه شدند. دلیل انتخاب این نام استفاده از کریستال مایع بین دو صفحه است که می‌تواند تصاویر را نمایش داده و با استفاده از یک نور پس زمینه یا همان بک لایت، آنها را درخشان و قابل دیدن کند. در واقع ال‌سی‌دی‌ها ساختاری لایه ای دارند. اولین لایه نور بک لایت است که نور خام را به صفحه نمایش وارد کرده و هر لایه با انجام کاری، باعث می‌شود در انتها تصویر مورد نظر را ببینیم. عکس زیر می‌تواند یک نمای کلی از این لایه‌ها در اختیار ما قرار دهد:

ساختار LCD چیست

پنل‌های ال‌سی‌دی در زمان شروع به کار خود بخاطر دردسر‌هایی که در تولید و نگهداری و قیمت داشتند، چنان که باید نتوانستند خود را در بازار جا بیندازند و سرعت رشد آنها مانند LED چشمگیر نبود. اما به هر حال توانستند توسعه پیدا کنند و خود را به سطح بهترین صفحه نمایش‌ها برسانند. در واقع ال‌سی‌دی‌هایی که امروز در بازار وجود دارد، با آنچه در سال 1991 ارائه شد تفاوت‌های زیادی دارند و اگر بخواهیم نسل تکنولوژی این دو را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم جدید ترین فناوری ال‌سی‌دی که در سال 2018 ارائه شده است، اکنون در نسل 10.5 قرار داد.

ساختار LED چیست؟

در مورد ساختاری که صفحه نمایش‌های LED دارند، باید گفت که فلسفه اصلی آن همان چیزی است که در LCD‌ها وجود دارد. در این نوع از صفحه نمایش هم یک نور بک لایت از لایه‌های مختلف عبور می‌کند که در نهایت تصویر را تشکیل می‌دهند. اما این نور بک لایت توسط دیود‌ها تولید می‌شود و در نتیجه نوری مسطح و مستقیم با اندازه ای زیادی به دست می‌آید که مانند LCD لازم نیست برای بهبود کیفیت روی آن کارهای مختلفی انجام گیرد. پس لایه‌هایی که در نمایشگر‌های LED وجود دارد، کمتر از LCD خواهد بود:

ساختار LED چیست

 

این ساختار سبک و سریعتر و استفاده از فناوری به نسبت پیشرفته تر باعث شده تا LED تفاوت‌هایی را با LCD داشته باشد. به طور مثال نمایش رنگ‌های تیره و جزئیات ریز در ال‌ای‌دی‌ها وضعیتی بهتر دارند و همینطور بزرگ کردن صفحه نمایش در ای ای دی کار چندان دشواری نیست و می‌توان رزولوشن‌های بالا را نیز از آن دریافت کرد.  به طور کلی باید گفت که فناوری ال‌ای‌دی از ال‌سی‌دی جدید تر است. اما اینکه آیا این موضوع به معنای برتری آن نسبت به ال‌سی‌دی است یا نه، موضوعی است که نیاز به بررس‌های بیشتری دارد.

در ادامه با هم به سراغ این موضوع که تفاوت مانیتور LED و LCD در چیست و هر کدام چه ویژگی‌ها و برتری ای نسبت به دیگری دارند بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تفاوت مانیتور LED و LCD در چیست؟

در بخش قبلی با بررسی ساختار این دو نوع نمایشگر متوجه این موضوع شدیم که در پس صفحه نمایش پیش روی ما چه خبر است و می‌توان گفت همین موضوع تا حدودی تفاوت مانیتور LED و LCD را برای ما روشن می‌کند. در واقع باید گفت اصلی ترین تفاوتی که در اینجا وجود دارد مربوط به سیستم بک لایت یا همان نور پس زمینه برای نمایش است.

اما این موضوع که ما بدانیم تفاوت مانیتور LED و LCD در کجاست چندان دردی از ما دوا نمی‌کند و هنوز هم این موضوع که این تغییر سیستم می‌تواند چه مزیت‌ها و معایبی را در اختیار هر کدام از این دو نوع بگذارد، بررسی نکرده ایم.

اگر بخواهیم مهمترین جنبه‌هایی که تفاوت مانیتور LED و LCD را به صورت مروری بررسی کنیم، جدول زیر می‌تواند این اطلاعات را به ما بدهد:

معیار هانمایشگر‌های LEDنمایشگر‌های LCD
کیفیت تصویرعالیخوب
نمایش جزئیاتعالیمتوسط
رزولوشن بالابالامتوسط
قیمتبالااقتصادی
مصرف برقبهینهپر مصرف
وزن نمایشگرباریک و سبکضخیم و سنگین
عمر نمایشگر100 هزار ساعت (11 تا 12 سال)50 هزار ساعت (5 تا 7 سال)
مقاومت در برابر ضربهپایینبالا
زاویه دیدبالاپایین
امکان استفاده در فضای بازبدون افت کیفیتافت کیفیت بالا
ارگونومیک بودنمضر برای چشمضرر کمتر برای چشم

در ادامه مهمترین موارد گفته شده در این جدول را به صورت موردی بررسی خواهیم کرد.

نمایش جزئیات در مانیتور ها

یکی از مواردی که تفاوت مانیتور LED و LCD می‌تواند خود را نشان دهد، نمایش جزئیاتی است که در مانیتور مشاهده می‌کنید. عموما تصاویری که ال‌سی‌دی نمایش داده می‌شود، تصاویری نرم تر و Smooth تر هستند. اما ال‌ای‌دی‌ها می‌توانند گوشه‌های تصاویر را تیز تر و Sharp تر به شما نمایش بدهند. این موضوع برای نمایش رنگ‌ها در کنتراست‌های بالا نیز صدق می‌کند. در کل باید گفت طیف رنگی ال‌ای‌دی‌ها در مانیتور ها، می‌تواند بیشتر از ال‌سی‌دی‌ها باشد و همین مورد باعث شده است که مانیتور‌های LED طرفداران زیادی را به خصوص در بین گیمر‌ها داشته باشند. البته باید گفت در مورد تلویزیون‌های ال‌ای‌دی و ال‌سی‌دی داستان فرق می‌کند که در ادامه آن را با هم میبینیم.

کیفیت تصویر در تلویزیون ها

یکی از مقوله‌هایی که می‌تواند در تفاوت تلویزیون LED و LCD مهم باشد کیفیت تصویری است که هر کدام از انواع این نمایشگر‌ها می‌توانند در اختیار شما قرار دهند. همانطور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، ال‌ای‌دی برتری‌هایی را در این خصوص دارد. به خصوص در نمایش رنگ‌های مشکی می‌تواند کاری کند که رنگ مشکی به جای نمایش سیاه، در واقع یک پیکسل خاموش را به شما نمایش دهد که کیفیت را تا حد زیادی بالا می‌برد. اما وقتی پای تلویزیون در میان باشد باید بگوییم معیار‌ها کمی متفاوت خواهد بود و معمولا از فاصله ای آنقدر نزدیک و با کیفیت بسیار بالا قرار نیست چیزی در آن پخش شود که نمایش این جزئیات دردسر ساز شود.

کیفیت تصویر در تلویزیون ها

وقتی که به پنل‌های مختلفی که برای ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی ارائه شده اند نگاه کنیم، خواهیم دید که کیفیت تصویر تا حد اعلا در هر دوی آنها افزایش پیدا کرده است و خبری از تفاوت مانیتور LED و LCD از نظر کیفیت نیست. در واقع باید گفت شما تا زمانی که دو تلویزیون که در یک رنج هستند را در کنار هم قرار ندهید، متوجه کیفیت تصویر آنها نمی‌شوید.

تفاوت مانیتور LED و LCD از نظر قیمت

قیمت یکی از اصلی ترین نکاتی است که در مورد یک مانیتور وجود دارد. در حالت کلی باید گفت که ال‌سی‌دی‌ها ارزانتر از ال‌ای‌دی‌ها هستند، البته استثنا‌هایی هم وجود دارد و به طور مثال یک مانیتور گیمینگ از نوع ال سی دی، با پنل VR که می‌توانید نمونه‌های آن را در مقاله بهترین مانیتور‌های گیمینگ ببینید، می‌تواند از یکی از مانیتور‌های ال‌ای‌دی و حتی اولد با کیفیت بالا که در مقاله بهترین مانیتور برای ترید نمونه‌های آنها را عنوان کردیم گران تر باشد. اما در حالت کلی می‌توان گفت در شرایط یکسان، ال‌سی‌دی قیمت تمام شده ارزان تری برای شما خواهد داشت.

پشتیبانی از رزولوشن بالا

نکته مهم دیگر در مورد تفاوت مانیتور LED و LCD این است که رزولوشن‌های بالاتر در ال‌ای‌دی‌ها راحت تر پشتیبانی می‌شوند. به طور مکثال پیدا کردن مانیتور‌های LCD که بتوانند رزولوشن 4K را به شما بدهند، چندان کار ساده ای نیست و قیمت آنها بالاتر خواهد رفت. همچنین گوشی‌های موبایل که از صفحه نمایش‌های IPS LCD استفاده می‌کنند عمدتا رزولوشن‌های پایین تری را نسبت به اولد‌ها دارند.

علت این موضوع به چگالی صفحه نمایش‌ها باز می‌گردد که به دلیل کوچکتر بودن پیکسل‌های ال‌ای‌دی‌ها می‌تواند تعداد بیشتری از آنها را در یک اینچ جای داد و رزولوشن بالاتری را از آنها گرفت.

تفاوت عمر مانیتور LED و LCD

وزن و قابلیت حمل مانیتور‌های LED و LCD

شاید وزن یک مانیتور برای شما زیاد مهم نباشد اما وقتی بخواهیم از این نمایشگر‌ها در لپ تاپ و گوشی استفاده کنیم، وزن یک گزینه مهم خواهد بود. در مورد تفاوت مانیتور LED و LCD از نظر وزنی باید گفت که ال‌سی‌دی‌ها وزن بیشتری را دارند. این موضوع می‌تواند گوشی و لپ تاپ را سنگین تر کند.

تفاوت عمر مانیتور LED و LCD

یکی دیگر از مواردی که در تفاوت مانیتور LED و LCD باید به آن اشاره کرد عمر این نمایشگر‌ها است که باید گفت ال‌ای‌دی در این مورد هم قرار است پیروز میدان باشد. در واقع عمر مفیدی که برای ال‌سی‌دی‌ها اعلام شده است، در حدود 50 هزار ساعت می‌باشد که می‌توان در کل 5 تا 7 سال روی آن حساب کرد. اما در مورد ال‌ای‌دی‌ها ما یک بازه زمانی 100 هزار ساعته داریم که دو برابر ال‌سی‌دی است. البته باید گفت در حالت خوشبینانه این دستگاه می‌تواند تا 11 سال به ما سرویس بدهد و بعد از آن نیاز به جایگزین شدن دارد.

تفاوت مانیتور LED و LCD از نظر مقاومت در برابر ضربه

شاید این موضوع کمی بی ربط به نظر برسد، اما کسانی که در خانه بچه کوچک دارند این شرایط را به خوبی درک می‌کنند. اگر به دنبال یک تلویزیون محکم هستید که بتواند از دست مواردی مانند پرتاب اسباب بازی و توپ و یا افتادن از روی میز مقاومت خوبی از خود نشان دهد و در صورت سالم نماندن هم حداقل آسیب کمتری ببیند، ال‌سی‌دی انتخاب ایده آل برای شما خواهد بود. نمایشگر‌های ال‌ای‌دی حساسیت بالایی دارند و در زمان کارکردن با آنها باید حسابی مراقب باشید.

تفاوت مانیتور LED و LCD در زاویه دید

یکی دیگر از موارد مهمی که درمورد یک مانیتور می‌تواند مهم باشد زاویه دید آن است. مطمئنا شما دوست ندارید وقتی از کنار به صفحه نمایش خود نگاه می‌کنید تصاویر و رنگ‌ها را به هم ریخته ببینید. این مساله شاید برای مانیتور‌ها مشکل چندان زیادی ایجاد نکند، اما برای تلویزیون می‌تواند بسیار عذاب آور باشد. در این خصوص باید گفت که زاویه دید نمایشگر‌های ال ای دی، بهتر از ال‌سی‌دی است و این مشکل در آنها اصلا دیده نمی‌شود.

ارگونومیک بودن LED و LCD

البته در صورتی که از ال‌سی‌دی‌هایی با پنل‌های خوب مانند IPS و VR استفاده کنید هم این مشکل به حداقل رسیده و اصلا آن را حس نمی‌کنید. اما در مانیتور‌هایی که قدیمی تر هستند، و حتی بعضی از لپتاپ‌ها مشکل زاویه دید یک ایراد اساسی و نکته ای منفی برای ال‌سی‌دی خواهد بود.

تفاوت مانیتور LED و LCD در عملکرد در فضای باز

کار کردن برای نمایشگر‌ها در فضای باز به دلیل نور زیاد یکی از مسائلی است که می‌تواند دردسرساز شود. مطمئنا شما تجربه این موضوع را داشته اید که در زیر نور آفتاب نمی‌توانستید صفحه گوشی خود را ببینید. در این رابطه باید گفت که باز هم جدید تر بودن تکنولوژی ال‌ای‌دی‌ها می‌تواند به کمک آن آمده و این مشکل را رفع کند. اما ال‌سی‌دی‌ها در فضای باز بازدهی خوبی را ندارند و چندان نمی‌توان تصویر خوبی از آنها گرفت.

ارگونومیک بودن LED و LCD

حقیقت این است که ما تبدیل به نسلی شده ایم که در ساعت کاری 8 ساعت را پشت مانیتور می‌نشینیم و در اوقات فراغت خود به صفحه گوشی زل می‌زنیم، پس اینکه بدانیم این رفتار تا چه اندازه می‌تواند به چشم ما صدمه بزند، از مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشت. در این خصوص باید گفت که تکنولوژی ال‌سی‌دی عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد. هر چند ال‌ای‌دی‌ها جدید تر هستند و امکانات بهتری را برای ارگونومیک کردن مانند کاهش نور آبی و مواردی از این دست دارند، اما میزان نوری که بک لایت ال‌ای‌دی تولید می‌کند، بسیار بیشتر از ال‌سی‌دی‌ها بوده و این نور مستقیم  وارد چشم کاربران می‌شود.

این در حالی است که نور ال‌سی‌دی یک نور نرم تر و ملایم تر است که چندان ضرری را برای چشمان شما ندارد. پس  در صورتی که مدت زیادی را  پشت مانیتور می‌نشینید، بهتر است به جای ال‌ای‌دی از ال‌سی‌دی استفاده کنید تا مضرات آن برای چشم را کاهش دهید.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به بررسی تفاوت مانیتور LED و LCD پرداختیم و دیدیم که این دو مانیتور هر کدام چه هستند، چه ساختاری دارند و ویژگی‌های منحصر به فرد هر کدام کدام است. در این رابطه می‌توان گفت که LED یک مانیتور با سیستمی جدید تر، نور بیشتر، وزن سبک تر و باریکتر است، که عمر بیشتری داشته و زاویه دید آن نیز بالاتر است. در عوض ال‌سی‌دی‌ها ارزان تر، در برابر ضربه مقاوم تر و همینطور ارگونومیک تر هستند. در صورتی که سوال و یا نظری در مورد هر یک از این انواع نمایشگر داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402