اپل از ویژگی‌های جدید سلامت دیجیتال رونمایی می‌کند

برنامه سلامت دیجیتال اپل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اپل آخرین غول تکنولوژی است که سلامتی دیجیتال را در اولویت قرار می‌دهد. در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان، این شرکت از ویژگی‌های جدیدی رونمایی کرد که آشنایی با آن‌ها می‌تواند جالب باشد.

دستاوردهای اپل در زمینه سلامت دیجیتال که در کنفرانس WWDC 2018 بیان شد، به کاربران آی او اس اجازه می‌دهد تا ببینند چه میزان زمان را صرف کدام اپلیکیشن کرده‌اند، محدودیت زمانی برای استفاده از اپلیکیشن ها بگذارند، مزاحمت نوتیفیکیشن‌ها یا اعلان‌ها را کنترل کنند و میزان استفاده‌ی کودکان از دستگاه را محدود سازند.

سایت بلوملرگ قبل از این، خبر اضافه شدن این قابلیت‌ها را داده بود ولی جزئیات عملکرد این قابلیت‌ها دقیقاً مشخص نبود. در iOS 12 برای آیفون و آیپد، اپل تعدادی قابلیت جدید متمرکز بر روی سلامت دیجیتال اضافه خواهد کرد. این قابلیت‌ها شامل یک نسخه‌ی ارتقا یافته از ویژگی Do Not Disturb می‌شود و به افرادی که شب‌ها مورد مزاحمت نوتیفیکشن‌ها و اعلان برنامه‌های مختلف قرار می‌گیرند کمک می‌کند تا ساعاتی را برای عدم دریافت اعلان‌ها تنظیم کنند. درنتیجه، حتی اگر کاربران در حال کار با آیفون باشند، در ساعات مشخص‌شده، نوتیفیکیشنی بر روی دستگاه‌های خود دریافت نخواهند کرد.

به‌علاوه، این ویژگی شامل یک صفحه‌ی صبحگاهی می‌شود که همانند قبل، هیچ اعلانی را به شما، به‌عنوان یک کاربر iOS، نمایش نمی‌دهد تا صبحتان را با آرامش آغاز کنید. همچنین می‌توانید در کنترل سنتر زمان آغاز و پایان Do Not Disturb را مشخص نمایید.

اپل راه‌های بهتری هم برای مدیریت اعلان‌ها ارائه داده است. سیری حتی بر اساس اپلیکیشن‌هایی که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، به شما پیشنهاد می‌دهد که بهتر است اعلان کدام اپلیکیشن را خاموش کنید.

اما قابلیت مفیدتر، پشتیبانی از اعلان‌های گروهی است. این به این معناست که اعلان‌ها نه‌تنها بر اساس اپلیکیشن، بلکه براساس تیتر و موضوع هم گروه‌بندی می‌شوند. شما می‌توانید این گروه ها را لمس کرده و نوتیفیکیشن‌‌های اپلیکیشن دلخواه را ببینید و یا می‌توانید به‌سادگی آن‌ها را بر اساس اهمیت بچینید.

برنامه سلامت دیجیتال اپل

بخش دیگری از ویژگی‌های سلامت دیجیتال اپل شامل گزارش زمان استفاده‌ی شما از دستگاه است.

این گزارش شامل یک خلاصه‌ی هفتگی می‌شود که نحوه‌ی استفاده‌ی شما از آیفون و یا آیپدتان را شرح می‌دهد. این گزارشِ فعالیت، به شما نشان می‌دهد که چقدر زمان صرف استفاده از هر اپلیکیشن می‌کنید، و این زمان در هرروز به چه شکل است. همچنین می‌توانید ببینید که کدام اپلیکیشن‌ها بیشترین اعلان و نوتیفیکیشن را می‌فرستند تا بتوانید تصمیم بگیرید کدام اپلیکیشن را پاک کرده و یا نوتیفیکیشن کدام اپلیکیشن را غیرفعال کنید.

یکی دیگر از قابلیت‌های iOS 12 به شما این امکان را می‌دهد تا بر اساس میزان استفاده‌ی برای هر اپلیکیشن، محدودیت زمانی تعیین کنید. وقتی این محدودیت نزدیک به پایان است یک اعلان دریافت می‌کنید و زمانی که به پایان می‌رسد با یک صفحه‌ی Times Up مواجه خواهید شد. البته می‌توانید زمان را به دلخواه افزایش و یا کاهش دهید.

قابلیت‌های دیگر برای خانواده‌هایی است که خواستار کنترل استفاده‌ی کودکانشان از این دستگاه‌ها هستند. این قابلیت‌ها شامل گزارش عملکرد برای پدر و مادر و کودک است و همچنین اجازه‌ی دسترسی به کودک را شامل می‌شود. گزینه‌ی downtime به کودکان کمک می‌کند تا استفاده‌ی خود از این دستگاه‌ها را کنترل کنند، همچنین والدین می‌توانند استفاده از اپلیکیشن ها را محدود کنند. به این شکل والدین می‌توانند اطمینان حاصل کنند که اپلیکیشن های خاصی مانند اپلیکیشن تلفن همیشه در دسترس کودک هستند. به گفته‌ی اپل، اعمال تمام این تنظیمات از راه دور و با استفاده از دستگاه شخصی خود والدین امکان‌پذیر خواهد بود.

اپل اولین شرکتی نیست که به دنبال راه‌حلی برای اعتیاد به دستگاه‌های هوشمند می‌گردد. یک ماه پیش در کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل، این شرکت ابزار خاص خود را برای مدیریت استفاده در اندروید را معرفی کرد. این ابزار به کاربران کمک می‌کرد تا گزارشی از زمان استفاده از دستگاه و هر اپلیکیشن را داشته باشند. و همچنین قابلیتی به نام shush که با برگرداندن تلفن، Do Not Disturb را فعال می‌کند و قابلیت کم کردن رنگ‌ها برای زمان خواب را نیز معرفی کرد.

علاوه بر این‌ها شرکت‌های بزرگ دیگری نیز شروع به در نظر گرفتن سلامت دیجیتال در آپدیت محصولاتشان کرده‌اند.

برنامه سلامت دیجیتال اپل

برای مثال فیسبوک در اوایل سال 2018 نحوه عملکرد بخش اخبارش را تغییر داد تا میزان زمانی که کاربران در این سایت می‌گذارند را کاهش دهد. اپلیکیشن اینستاگرام هم باقابلیت you’re all caught up به شما اخطار می‌دهد که مدت زیادی را در این اپلیکیشن گذرانده‌اید.

موضوع این است که در زمان استفاده از اپلیکیشن نمی‌دانیم چقدر کافی است و همیشه بیش‌ازحد استفاده می‌کنیم، و کمبود اطلاعات و ابزاری که این استفاده را محدود می‌کنند این مسئله را تشدید کرده است.

جنبش جدید به سمت سلامت دیجیتال یکی از حرکات اخیر سیلیکون ولی است. درحالی‌که تاکنون هدف شرکت‌ها تولید نرم‌افزاری بوده که کاربران را ترغیب به استفاده بیشتر کنند، بدون در نظر گرفتن هزینه‌ی روانی این کار. استرس، اضطراب، بی‌خوابی، افکار مزاحم، عدم توانایی در تمرکز، مشکلات احساسی و موارد دیگر، همه از نتایج استفاده‌ی بی‌رویه از دستگاه‌های هوشمند هستند.

ولی خوشبختانه برخی از شرکت‌ها متوجه این موضوع شده‌اند و در پی حل این مشکل هستند. ریاست سابق فیسبوک، شان پارکر به‌وضوح نگرانی خود را در مورد اثرات شبکه‌های اجتماعی بر کودکان اعلام کرده است. همچنین اعتراف کرده است که فیسبوک از نقاط ضعف کاربران استفاده می‌کند تا آن‌ها را بیشتر وابسته کند. یکی از مدیران اجرایی اسبق گوگل نیز به نام Tristan Harris ائتلافی برای فعالان تکنولوژی راه‌اندازی کرده به نام Center of Humane Technology. هدف این ائتلاف کمک به ایجاد ابزاری برای کنترل استفاده‌ی افراد از تکنولوژی است.

با ابزار جدیدی که اپل ارائه داده است، و با توجه به اینکه دیگر شرکت‌ها راه اپل را دنبال می‌کنند، اپل توانایی تبدیل‌شدن به الگویی برای دیگر شرکت هارا دارد. گفتنی است که ساخت فرهنگی جدید حول محور سلامت دیجیتال و جلوگیری از تشویق به استفاده‌ی بیشتر، می‌تواند تحولی بزرگ در صنعت تکنولوژی باشد.

 

کنفرانس توسعه دهندگان اپل 2018

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402