نکات قبل از فروش گوشی اندرویدی و آیفون که باید به آنها توجه کرد

نکات قبل از فروش گوشی/ before selling iPhone or Android Phone )
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

چنانچه گوشی اندرویدی یا آیفون داشته و قصد فروش آن را دارید، می‌بایست به نکات قبل از فروش گوشی توجه داشت و مسائل امنیتی را رعایت کرد تا ریسک خطر ریکاوری اطلاعات گوشی را به حداقل برسانید؛ با پلازا همراه باشید.

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که هر کاربر در هنگام فروش گوشی خود با آن مواجه می‌شود، پاک کردن اطلاعات شخصی از روی گوشی است. فرقی نمی‌کند که آیفون داشته باشید یا یک گوشی اندرویدی، در هر دو حالت می‌بایست قبل از آنکه گوشی خود را تعویض و یا به فروش می‌رسانید، کاملا آن را از هرگونه اطلاعات شخصی تخلیه کنید. به خاطر داشته باشید که برخی اوقات حتی با زدن گزینه بازگشت به کارخانه باز همچنان مقداری از اطلاعات شخصی‌تان روی گوشی باقی می‌ماند و فردی که گوشی را از شما خریداری کرده به‌راحتی خواهد توانست که فایل‌ها، پیام‌ها و یا حتی عکس‌های شما را بازیابی کند. همچنین این احتمال وجود دارد که در برخی اپلیکیشن‌ها و مرورگرها جزئیات لاگین و پسوردهای شما ذخیره شده باشد؛ در نتیجه باید اطمینان حاصل کرد که تمام اطلاعات به صورت کامل از روی گوشی پاک شوند.

در این نوشتار به نکات قبل از فروش گوشی اشاره شده و اقدامات لازم قبل از فروش گوشی آیفون و اندروید را با هم مرور خواهیم کرد.

نکات قبل از فروش گوشی/ before selling iPhone or Android Phone )

فهرست عناوین:

  • اقدامات قبل از فروش گوشی آیفون
    • گام اول: از اطلاعات خود بکاپ بگیرید
    • گام دوم: اگر اپل واچ دارید، اتصال آن را با گوشی خود قطع کرده و اصطلاحا آن را Unpair کنید
    • گام سوم: از سرویس‌ها و برنامه‌های زیر خارج شده و آنها را خاموش کنید
    • گام چهارم: از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف خارج شوید.
    • گام پنجم: پسوردهای ذخیره شده روی تمام مرورگرهای گوشی را پاک کنید
    • گام ششم: سیمکارت خود را از گوشی خارج کنید
    • گام هفتم: تنظیمات بازگشت به کارخانه را بزنید
    • گام هشتم: شماره سریال گوشی خود را از پروفایل اکانت خود در اپل، حذف کنید
  • اقدامات قبل از فروش گوشی اندروید
    • گام اول: از اطلاعات خود بکاپ بگیرید
    • گام دوم: گزینه factory reset protection را غیرفعال کنید
    • گام سوم: از اکانت‌های گوگل خود لاگ اوت کنید
    • گام چهارم: پسوردهای ذخیره شده روی تمام مرورگرهای گوشی را پاک کنید
    • گام پنجم: سیمکارت و کارت حافظه جانبی را از گوشی خارج کنید
    • گام ششم: گوشی خود را رمزگذاری یا همان Encrypt کنید
    • گام هفتم: داده‌ها و اطلاعات ساختگی را روی گوشی بارگذاری کنید
    • گام هشتم: گوشی خود را بازگشت به کارخانه بزنید
    • گام نهم: دیوایس خود را از اکانت گوگل‌تان حذف کنید

 


اقدامات قبل از فروش گوشی آیفون


 

اگر یک گوشی آیفون دارید و قصد دارید که آن را بفروشید، می‌بایست قبل از فروش، تمامی اطلاعات شخصی خود را از روی آن پاک کنید. برای این کار باید در مرحله اول از اطلاعات خود بکاپ بگیرید. شما می‌توانید به دو روش از آیفون خود بکاپ بگیرید.

 

گام اول: از اطلاعات خود بکاپ بگیرید

اقدامات قبل از فروش گوشی آیفون / iCloud

اگر قصد دارید تنها از پیام‌ها، مخاطبین و ایمیل‌های خود بکاپ بگیرید می‌توانید از آیکلود خود استفاده کنید. برای این کار به آدرس Settings> Your Name> iCloud رفته و سپس در زیربرگ Apps using iCloud اپلیکیشن‌هایی که قصد دارید در آیکلود ذخیره کنید را مشخص کنید. اما متاسفانه باید گفت اگر بخواهید از تاریخچه تماس‌های خود بکاپ بگیرید، می‌بایست از نرم‌افزارهای شخص ثالث نظیر آیفون بکاپ اکسترکتور ( iPhone Backup Extractor) یا iExplorer کمک بگیرید.

حال مجددا به آدرس Settings> Your Name> iCloud> iCloud Backup رفته و روی Back Up Now ضربه بزنید. اگر در گوشی خود عکس یا موسیقی دارید که دوست دارید آنها را برای خود نگه دارید، با استفاده از آیتونز، عکس و آهنگ‌های خود را به کامپیوتر منتقل کنید.

 

گام دوم: اگر اپل واچ دارید، اتصال آن را با گوشی خود قطع کرده و اصطلاحا آن را unpair کنید.

 

گام سوم: از سرویس ها و برنامه های زیر خارج شده و آنها را خاموش کنید:

اقدامات قبل از فروش گوشی آیفون/ apple pay

همچنین بخوانید :
  • آی مسیج (iMessage): برای خاموش کردن آی مسیج به آدرس Settings> Messages> Switch off iMessage رفته و آپشن خاموش کردن آی مسیج را انتخاب کنید.
  • کیف پول و اپل پی (Wallet & Apple Pay): برای غیرفعالسازی سرویس کیف پول و اپل پی به آدرس Settings> Wallet & Apple Pay رفته، کارت خود را انتخاب کرده و سپس گزینه Remove Card را بزنید.
  • Find My iPhone: ویژگی Find MY iPhone یکی از سرویس‌های کاربردی iOS است که می‌توانید با استفاده از آدرس Settings> Your Name> iCloud> Find my Phone آن را خاموش و غیرفعال کنید.
  • اپل آیدی: در آخر برای آنکه اپل آیدی خود را خاموش کرده و به صورت کامل از آن خارج شوید می‌بایست به مسیر Settings> Your Name رفته، حال در پایین صفحه روی گزینه Sign Out ضربه بزنید. در این قسمت می‌بایست پسورد اپل آیدی خود را وارد کنید تا مرحله غیرفعالسازی به اتمام برسد.

 

گام چهارم: از برنامه ها و اپلیکیشن های مختلف خارج شوید

نکات ایمنی قبل از فروش گوشی/ before selling iPhone

همچنین بخوانید :

از اپلیکیشن‌هایی نظیر فیسبوک و جی میل که اطلاعات کاربری و رمزعبورتان در آنها ذخیره شده است، خارج شده و اطمینان حاصل کنید که دیگر این اطلاعات در آنها ذخیره نشده باشد.

گام پنجم: پسوردهای ذخیره شده روی تمام مرورگرهای گوشی را پاک کنید

اگر مقاله «10 مورد از اطلاعاتی که مرورگرتان درباره شما جمع‌آوری می‌کند» را مطالعه کرده باشید، مطلع هستید که کدام اطلاعات در مرورگر گوشی‌تان ذخیره می‌شود. در نظر داشته باشید یکی از اقدامات قبل از فروش گوشی آیفون، پاک کردن پسوردهای ذخیره شده در مرورگرهای مختلف است. لذا همه مرورگرهای خود را چک کرده و چنانچه پسوردی در آنها ذخیره شده است، آنها را پاک کنید.

 

گام ششم: سیمکارت خود را از گوشی خارج کنید

 

گام هفتم: تنظیمات بازگشت به کارخانه را بزنید

نکات ایمنی قبل از فروش گوشی/ before selling iPhone

برای انتخاب این گزینه به آدرس Settings> General> Reset> Erase All Content and Settings رفته و در آخر گزینه تائید را بزنید.

گام هشتم: شماره سریال گوشی خود را از پروفایل اکانت خود در اپل حذف کنید

آخرین اقدامی که قبل از فروش گوشی آیفون می‌بایست انجام داد حذف کردن شماره سریال گوشی در اپل آیدی است. برای این کار به آدرس appleid.apple.com رفته و با اکانت خود لاگین کنید. حال در پایین صفحه در قسمت Devices همه دیوایس‌هایی که به اپل آیدی‌تان لینک شده‌اند را مشاهده خواهید کرد. حال روی آن دیوایسی که قصد فروشش را دارید ضربه زده و گزینه Remove را انتخاب کنید. پیشنهاد می‌شود چنانچه آیفون دارید حتما برای افزایش امنیت گوشی‌تان به مقاله «6 روش برای افزایش امنیت آیفون» مراجعه کنید.

 


اقدامات قبل از فروش گوشی اندروید


 

در نظر داشته باشید چنانچه گوشی شما مجهز به سیستم عامل اندروید است، باز هم رعایت نکات ایمنی قبل از فروش گوشی امری ضروری است. در ادامه اقدامات قبل از فروش گوشی اندروید را به ترتیب با هم مرور می‌کنیم.

 

گام اول: از اطلاعات خود بکاپ بگیرید

اقدامات قبل از فروش گوشی اندروید/ before selling Android phone

همچنین بخوانید :

پیش‌تر در خبرها داشتیم که بکاپ گیری دستی اطلاعات اندروید در گوگل درایو امکانپذیر شد. شما می‌توانید در سیستم عامل اندروید به آدرس Settings> System> Backup رفته و گزینه Back up را فعال کنید. در این حالت تمام فایل و پوشه‌ها و همچنین عکس‌هایتان در گوگل درایو ذخیره خواهند شد. در نتیجه قادر خواهید بود که بعدا تمام این اطلاعات را در گوشی جدید خود بارگذاری کرده و مجددا آپلود کنید. پس از آنکه عکس‌ها و فایل‌های خود را در گوگل درایو ذخیره کردید می‌توانید آنها را از روی گوشی خود پاک کنید.

اگر سیستم عامل گوشی اندروید 8.1 و بالاتر است، پیامک‌های شما به صورت اتوماتیک و خودکار ذخیره خواهند شد اما این امر درباره تاریخچه تماس‌ها صدق نمی‌کند. اگر به دنبال آن هستید که با استفاده از یک روش ایمن، پیامک‌ها و تاریخچه تماس‌های خود را نیز ذخیره کنید، می‌توانید از اپلیکیشن SMS Backup & Restore استفاده کنید. این برنامه یکی از اپلیکیشن‌های گوگل است که هرآنچه در اکانت جیمیل کاربر باشد را ذخیره می‌کند.

شما همچنین می‌توانید تمام اپلیکیشن‌های گوشی را در اکانت گوگل خود همگام‌سازی کنید. اپلیکیشن‌هایی که ساخت خود کمپانی گوگل هستند به صورت اتوماتیک و خودکار، همگام‌سازی می‌شوند مگر اینکه به صورت دستی تنظیمات مربوط به این قسمت را برای آنها غیرفعال کرده باشید. اگر همگام‌سازی این اپلیکیشن‌ها غیرفعال شده باشد، شما می‌توانید برای فعالسازی به آدرس Settings> Users and Accounts> Account Sync رفته و گزینه Sync Now را انتخاب کنید. توصیه می‌شود برای همگام‌سازی اپلیکیشن‌های دیگر، به صورت دستی تنظمیات هر اپلیکیشن را بررسی کرده و همگام‌سازی آن‌ها را فعال کنید.

 

گام دوم: گزینه Factory Reset Protection را غیرفعال کنید

اقدامات قبل از فروش گوشی اندروید/Factory-Reset-Protection-work-on-Android

اگر سیستم عامل اندروید گوشی‌تان اندروید 5.0 و پایین‌تر است، گوشی شما توسط یک روش امنیتی به نام Factory Reset Protection از پاک شدن اطلاعات، محافظت می‌شود. در حقیقت Factory Reset Protection یا همان (FRP) یک روش امنیتی است و به گونه‌ای طراحی شده است که اگر گوشی کاربر گم و یا دزدیده شود، فردی که گوشی را پیدا می‌کند قادر نخواهد بود که اطلاعات گوشی را پاک کرده و یا تنظیمات بازگشت به کارخانه را بزند و به خوبی اطلاعات گوشی محفاظت می‌شوند. در نتیجه با وجود چنین بسته امنیتی در گوشی حتما می‌بایست قبل از فروش گوشی اندرویدی که اندروید آن 5.0 و پایین‌تر است، این گزینه را غیرفعال کنید وگرنه فردی که گوشی را از شما می‌خرد، قادر نخواهد بود که از گوشی شما استفاده کند.

اگر سیستم عامل اندروید گوشی‌تان قدیمی است، مرحله بعدی را نادیده گرفته و رد کنید. اگر مطمئن نیستید که در حال حاضر چه ورژنی از اندروید روی گوشی شما اجرا می‌شود، به مسیر Settings > About device/phone > Software info رفته و اطلاعات اندروید گوشی را در آنجا مطالعه کنید.

همچنین برای غیرفعال سازی تنظیمات FRP به آدرس Settings > Security or Lock Screen Security > Screen Lock رفته و در آنجا گزینه مربوطه را خاموش کنید.

 

گام سوم: از اکانت های گوگل خود لاگ اوت کنید

کارهایی که قبل از فروش گوشی باید انجام داد/ before selling Android phone

همیشه به خاطر داشته باشید یکی از کارهایی که قبل از فروش گوشی اندرویدی باید انجام داد، لاگ اوت کردن از اکانت‌های گوگل است. برای این کار به مسیر Settings> Users and Accounts رفته، اکانت‌های موردنظر خود را انتخاب کرده و سپس روی Remove ضربه بزنید. گفتنی است اگر یک دیوایس سامسونگی دارید می‌بایست اکانت‌های خود را از گوشی یا تبلت خود نیز حذف کنید.

 

گام چهارم: پسوردهای ذخیره شده روی تمام مرورگرهای گوشی را پاک کنید

 

گام پنجم: سیمکارت و کارت حافظه جانبی را از گوشی خارج کنید

 

گام ششم: گوشی خود را رمزگذاری یا همان Encrypt کنید

نکات ایمنی قبل از فروش گوشی/ before selling Android phone

در نظر داشته باشید که همیشه می‌بایست قبل از فروش گوشی اندرویدی، گوشی خود را Encrypt کنید. در حقیقت یک بازگشت به کارخانه ساده نمی‌تواند به صورت کامل تمام اطلاعات موجود در گوشی را پاک کند، مضاف براینکه این اطلاعات می‌توانند به‌آسانی بازیابی شوند. اطلاعات رمزگذاری شده بدین معنا است چنانچه فردی که گوشی شما را خریداری کرده، تلاش کند داده‌ها و اطلاعات گوشی را ریکاوری کند، موفق نشده و به آنها دسترسی پیدا نخواهد کرد.

برای اینکریپت کردن داده‌ها و رمزگذاری کردن آنها باید از مسیر Settings> Security> Encryption & credentials استفاده کنید.

 

گام هفتم: داده‌ها و اطلاعات ساختگی را روی گوشی بارگذاری کنید

برای آنکه یک لایه اضافی امنیتی روی گوشی خود ایجاد کرده باشید، می‌توانید یکسری داده و اطلاعات غیرضروری روی گوشی خود بارگذاری کنید و پس از آن گزینه بازگشت به کارخانه را بزنید. تنها کافی است تعدادی فایل ویدیویی یا هر اطلاعات دیگری را روی حافظه داخلی گوشی بارگذاری کنید. این روش سبب می‌شود که بازگرداندن اطلاعات حساسی که قبلا رمزگذاری کرده‌اید، کاملا غیرممکن شود.

 

گام هشتم: گوشی خود را بازگشت به کارخانه بزنید

برای بازگشت به کارخانه کردن اطلاعات و تنظیمات گوشی به مسیر Settings> Backup & Reset> Factory Data Reset بروید.

 

گام نهم: دیوایس خود را از اکانت گوگل‌تان حذف کنید

حذف گوگل اکانت/ Google account

آخرین مرحله از اقدامات قبل از فروش گوشی اندروید، حذف کردن دیوایس خود از اکانت گوگل‌تان است. برای این کار به اکانت گوگل خود به آدرس myaccount.google.com مراجعه کنید. به محض آنکه با اکانت خود لاگین کرده و وارد شوید، تمام دیوایس‌هایی که به اکانت شما متصل هستند را مشاهده خواهید کرد. کافی است گوشی که قصد فروشش را دارید انتخاب کرده، روی آن ضربه بزنید و سپس گزینه Remove را انتخاب کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402