چگونه برند شخصی خود را بسازیم و کسب درآمد کنیم؟

برند شخصی (Personal Brand) در واقع نمایی بیرونی از کسب و کار فردی است که فرد با توجه به مهارت و تخصصی که دارد به صورت فریلنس به فعالیت در آن مشغول است. برای اطلاعات بیشتر در زمینه ساخت برند شخصی با ما همراه باشید.

برند شخصی (Personal Brand) در واقع نمایی بیرونی از کسب و کار فردی است که فرد با توجه به مهارت و تخصصی که دارد به صورت فریلنس به فعالیت در آن مشغول است. شاید تا چندی پیش اینکه در خانه باشید و بتوانید از بهترین کلاس آنلاین زبان بهره‌مند باشید و یا اینکه در خانه باشید و برای شرکتی خارج از کشور کار کنید، اندکی دور از تصور بود. اما امروزه اینترنت این مشکل را حل کرده است. درواقع امروزه دیگر همه متخصصان در هر حرفه‌ای می‌توانند برند شخصی خود را داشته باشند و از طریق اینترنت آن را معرفی کرده و مشتریان بالقوه را شناسایی و جذب کنند. در اینجا می‌توانید با 17 روش کم هزینه ایجاد کسب و کار در منزل آشنا شوید.

Brand / برند کسب و کار

حالا دیگر در دنیای دیجیتال می‌توان کسب و کارهای مختلفی را پیدا کرد که هر کدام به عنوان یک برند شناخته می‌شوند. آن دسته از افرادی که به عنوان طراح، معلم زبان آنلاین، تولید کننده محتوا، طراح سایت و … کار می‌کنند هر کدام می‌توانند برای خود برندی باشند که در قالب برند شخصی (Personal Brand) تعریف شوند. در ادامه این مقاله با موضوعات زیر بیشتر به این مقوله و تعریف برند شخصی خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


برند شخصی چیست؟


برند شخصی درواقع یکی از شیوه‌های بازاریابی و شناخت افراد و کسب و کارهایشان به عنوان یک شغل مستقل است. درواقع اگر شما یک برند شخصی داشته باشید، با این حساب مردم می‌توانند، شما را با تخصصی که دارید بشناسند. درواقع فعالیت شما در زمینه کسب و کار شما را به فردی شناخته شده در این عرصه تبدیل خواهد کرد. اما حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که یک برند شخصی چگونه ساخته خواهد شد و چگونه توسط مردم شناسیایی می‌شود.

personal branding/ برند شخصی / personal brand

درواقع شما به عنوان صاحب کسب و کار باید مطلع باشید که داشتن برند شخصی به طور مستقیم باعث افزایش فروش محصولات شما نخواهد شد بلکه تنها به شناسایی شما توسط مردم کمک می‌کند و باعث می‌شود تا مخاطبین کسب و کار بتوانند شما را پیدا کرده و برای انجام کارهایشان به شما رجوع کنند.

 


چرا ساخت برند شخصی اهمیت دارد؟


اگر می‌خواهید در دنیای کسب و کار شناخته شده شوید، شما به یک برند شخصی نیاز دارید. برند به شما کمک خواهد کرد تا علاوه بر شناخته شدن، متمایز باشید. درواقع داشتن برند شخصی راهی برای شناساندن کسب و کار به سایر افراد و مخاطبین حوزه مربوطه نیز محسوب می‌شود. با این حساب شما می‌توانید فعالیت و تخصص خود را از طریق داشتن یک برند شخصی به سایرین معرفی کنید.

علاوه بر این خوب است بدانید برند شخصی می‌تواند تأثیر بسیاری بر روی مخاطبین و مشتریان داشته باشد. درواقع می‌تواند باعث ماندگاری شما و کسب و کارتان در ذهن مشتریان شود. با توجه به این مسئله، داشتن برند شخصی در روند موفقیت کسب و کار نیز کمک قابل توجهی بوده و گامی در جهت ایستادگی در بازار کسب و کار و رقبای مختلف خواهد بود.

influencer / اینفلوئنسر

خوب است بدانید گاهی اوقات یک برند شخصی همیشه در اندازه یک کسب و کار کوچک باقی می‌ماند اما گاهی هم روند موفقیت و طی کردن مسیر افراد را به شرکت‌هایی بزرگ تبدیل خواهد کرد. در این راستا می‌توان به کارآفرینان و خلاقانی برتر همچون استیو جابز که با برند اپل شناخته می‌شود و یا ایلان ماسک که با برند تسلا شناخته شده است، اشاره کرد. درواقع شاید بتوان گفت که این اشخاص بعد از راه‌اندازی کسب و کار خود توانستند مشتریان بالقوه را در مسیر کاری پیدا کنند و به آنها بها دهند و این‌چنین در عرصه کسب و کار موفق باشند.

 


چگونه برند شخصی خود را بسازیم؟


influencer / اینفلوئنسر

ویلیام آرودا (William Arruda) یکی از نویسندگان مطرح دنیای کسب و کار معتقد است که اگر می‌خواهید در دنیای کسب و کار موفق شوید باید به عنوان یک برند شخصی فکر کنید. درواقع به مانند شرکتی که نماد تجاری خاصی را نشان می‌دهد، شما نیز با داشتن برند شخصی، در سطح یک فرد، به همان صورت دیده خواهید شد. اما همه نمی‌توانند این کار را با موفقیت انجام دهند. چراکه نکاتی را در این زمینه باید رعایت کرد. از طرفی از آنجایی که امروزه رسانه‌های اجتماعی در اینترنت کاربرد و مخاطبین زیادی دارد، پس برای شروع فعالیت و شناساندن برند شخصی شبکه‌‎های اجتماعی مانند لینکیدن، فیسبوک، اینستاگرام و … می‌توانند به عنوان ابزاری قدرتمند، شروعی خوب را در زمینه شناساندن تخصص و حوزه فعالیت‌تان برایتان رقم بزنند. در اینجا می‌توانید با راهکارهای ایجاد کسب و کار در اینستاگرام نیز آشنا شوید.

درست است که اینترنت همه کارها را سرغت بخشیده ولی باید در نظر داشته باشیم که هیچ برندی یک شبه موفق نخواهد شد و رمز پیروزی در این عرصه استمرار و تلاش شما در زمینه بهبود کسب و کار خواهد بود. در ادامه، نکاتی را در این زمینه را بیان خواهیم کرد. اگر هم در زمینه کارهای اینترنتی دچار چالش می‌شوید، می‌توانید به این مقاله از پلازامگ مراجعه کنید.

 

اهداف برند خود را تعریف کنید

تعیین هدف/ set goals

تعریف اهداف بسیار مهم است. درواقع شما باید برای خود تعریف کنید که از طریق این برند شخصی می‌خواهید به چیزی دست یابید. در این زمینه خوب است به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا این برند شخصی، کسب و کاری جدید است؟
  • یا باعث تمایز شما با سایر رقبا و کسب بوکارهای مشابه خواهد شد؟
  • یا می‌خواهد در زمینه فروش و افزایش سود فروش فعالیت کند؟

درواقع پاسخگویی به سوالات بالا منجر خواهد شد تا بتوانید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و خود را بهتر در شبکه‌های اجتماعی مطرح کنید. درواقع برای اینکه افراد شما و کسب و کارتان را بهتر بشناسند، می‌توانید برنامه‌ای مشخص داشته باشید. به عنوان مثال در گام ابتدایی می‌توانید پروفایلی را لینکدین برای معرفی خود و یا کسب و کارتان ایجاد کنید.

social networking/ شبکه های اجتماعی

علاوه بر این شبکه اجتماعی توییتر هم با مخاطبان زیادی که دارد به کمک شما می‌آید. همچنین باید اشاره کنیم که اگر بتوانید تصاویر خوبی هم ثبت کنید، اینستاگرام بستر خوبی برای آغاز فعالیت و ادامه روند شاساندن کسب و کارتان به سایر مخاطبین خواهد بود. علاوه بر اینها اگرچه پینترست در ایران مخاطبین کمی دارد، اما می‌تواند بستری مناسب برای شناساندن کارهای دستی و هنری باشد

 

حوزه‌های تخصص خود را تعریف کنید

دیگر قدم بزرگ در زمینه تعریف برند شخصی، این است که ویژگی خود و کسب و کارتان را بشناسید. این مقوله به شما در انتخاب نامی مناسب هم کمک خواهد کرد. درواقع نام برند شما باید تعریفی از کسب و کارتان را در ذهن مخاطبین ایجاد کند. به یاد داشته باشید که شما در پروفایل خود در شبکه‌های اجتماعی باید علاقه، تخصص و زمینه فعالیتتان را وارد کنید. این موارد به عنوان کلمات کلیدی مهمی هستند که مخاطبین را به سمت پیدا کردن شما هدایت خواهند کرد. به عنوان مثال اگر نگاهی به پروفایل آرایشگر معروف اینستاگرامی یعنی هدی بیوتی بیندازید، می‌توانید این موضوع را بیشتر درک کنید.

hodabeauty instagram / پروفایل هدی بیوتی در اینستاگرام

در ادامه می‌توانید در ویدیوی حاضر با نکات بیشتری در مورد معرفی و پروفایل خود در پیج اینستاگرام آشنا شوید:

 

یک بیانیه تجاری قوی بسیازید

strong statemanet / بیانیه قوی برای معرفی کسب و کار

هنگامی که در شبکه‌های اجتماعی خود را برند می‌کنید، هدف این است که مخاطب شما را بشناسد و بتواند ارتباط بهتر و بیشتری را با شما برقرار کند. درواقع وقتی کاربری ارتباط یاد شده را بین خود و برند شما پیدا کند، مسلماً اعتماد بیشتری به شما خواهد داشت. درحقیت جمله یا بیانیه معرفی برند گامی در جهت برقراری ارتباط بین شما و مخاطب خواهد بود که می‌تواند شما را به عنوان یک برند به خوبی تعریف کند. پس هنگام معرفی و ایجاد بیانیه تجاری مختص خود به یاد داشته باشید، تخصص شما در چه زمینه‌ای است و می‌بایست کار و اهداف و ارزش خود را در این بیانیه برجسته کنید.

درواقع یک بیانیه تجاری به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید خود را به بازار عمومی نیز معرفی کنید. به عنوان مثال جف بولاس (Jeff Bullas) وبلاگ نویس، نویسنده، استراتژیست دیجیتال و سخنگوی معروف مخاطبان را با جمله «Win at business and life in a digital world» تشویق می‌کند و از این جمله در جاهای مختلف برای معرفی استفاده می‌کند. جمله نیز این‌چنین ترجمه می‌شود: «در کسب و کار و زندگی در دنیای دیجیتال پیروز شوید.»

 

حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف را از یاد نبرید

Social Networks/ شبکه های اجتماعی

توجه به این نکته که حضوری قوی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، بسیار مهم است. درواقع موضوع ایده‌آل در این زمینه این‌چنین است که بتوانید پروفایلی برای شناساندن برند خود در همه شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب داشته باشید.

 

یک استراتژی کسب و کار شخصی ایجاد کنید

content calender/ تقویم محتوا

درست به مانند استراتژی برندسازی شرکت‌ها، شما هم باید برای پیشبرد اهداف خود به عنوان یک برند شخصی استراتژی مخصوصی داشته باشید. به عنوان مثال اگر هدف شما این است که ترافیک سایت خود را بالا برید، پس باید تولید محتوای صحیح داشته باشید و محتوای باکیفیت تولید کنید که مردم هر از گاهی آنها را بخوانند و یا به اشتراک بگذارند. در این راستا داشتن یک تقویم محتوا کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

علاوه بر این خوب است اشاره کنیم که شبکه‌های اجتماعی برای به اشتراگ گذاری محتوای شما نیز محلی خوبی خواهد بود. حالا در این زمینه محتوایی که به اشتراک می‌گذارید نیز باید بتواند ارتباط خوبی با نام برند، اطلاعات پروفایل و همین‌طور تخصص شما داشته باشد. این موضوع باعث خواهد شد تا اعتماد مخاطبین جلب شود.

 

همواره در زمینه کسب و کار خود بیاموزید

learning / یادگیری

درواقع یکی از گام‌های مهم در زمینه برند سازی افزایش مهارت و تخصص در حوزه فعالیت است. درواقع شما باید به یاد داشته باشید که همه چیز به سرعت در حال تغییر بوده و برای اینکه بتوانید از عرصه تخصص خود جا نمانید، باید همگام با تغییراتی باشید که در زمینه کسب و کارتان رخ می‌دهد. درواقع شما می‌بایست روندی ثابت را در زمینه تولید محتوا، مقاله، وبلاگ نویسی و موارد مهم دیگر در حوزه کسب و کار داشته باشید.

علاوه بر این باید مواردی جدید را هم در کسب و کار خود بیاموزید تا کم کم علاوه بر شکل دهی برند شخصی خود بتوانید موفقیت خود را در این عرصه به صورت مستمر حفظ کنید. این عوامل دست به دست هم خواهند داد تا بتوانید خود و کسب و کارتان را بهتر معرفی کنید و در نتیجه اعتماد مخاطبین به افراد با سواد حوزه مورد نظر نیز بیشتر خواهد بود.

 


سخن پایانی


در این مقاله به نحوه ساخت برند شخصی پرداختیم، اینکه یک برند شخصی چگونه می‌تواند تعریفی از کسب و کار در سطح فردی باشد و راهکارهایی را هم برای گسترش و شناساندن آن را بیان کردیم و گفتیم که امروزه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند نقش مهمی در شناساندن برندها در زمینه‌های مختلف کسب و کار داشته باشند. نظر شما در این باره چیست؟ خوشحال خواهیم شد نظرات و تجربه‌های خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha