معرفی مهم ترین موزه های ایران ؛ از موزه جواهرات ملی تا موزه موسیقی اصفهان

موزه های ایران
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تاریخ و فرهنگ گسترده ایران آن را تبدیل به کشوری پربار کرده و موزه های ایران یکی از مکان‌های مهم برای نشان دادن این فرهنگ غنی هستند. در این مطلب برترین موزه های ایران را معرفی می‌کنیم.

علاقه خیلی از مردم به آثار تاریخی آن‌ها را به سمت موزه‌ها می‌کشاند. بزرگترین الماس دنیا، ریزبافت ترین فرش در جهان یا قدیمی‌ترین ظرف‌های زرین ما را کنجکاو می‌کند تا آن‌ها را از نزدیک ببینیم و کشور ما با آن فرهنگ و تاریخی که بر همگان شناخته شده است همه ساله گردشگران زیادی را به موزه های ایران جذب می‌کند. با پلازا همراه باشید تا به معرفی 12 موزه مهم ایران بپردازیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

مهم ترین موزه های ایران

هر گوشه از ایران تاریخ و فرهنگ خاص خودش را دارد. این امر باعث شده تا در شهرهای ایران موزه‌های مهمی برپا شود. شاید بهترین موزه های ایران را در تهران بیابید و شنیده باشید که به آن «شهر موزه‌ها» می‌گویند، اما موزه‌های مهمی در شهرهای دیگر ایران وجود دارد که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. موزه ملی ایران

موزه های ایران

  • آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک
  • ساعت بازدید: بهار و تابستان همه روزه 9 الی 19 – پاییز و زمستان همه روزه 9 الی 17

«موزه ملی ایران» جزء اولین و قدیمی‌ترین موزه های ایران است. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به دانستن در مورد انسان‌های اولیه، عصر حجر و شیوه زندگی آن‌ها علاقه دارید، حتما به موزه ملی ایران در تهران سر بزنید تا اشیا و نحوه زندگی آن‌ها را از زمان پارینه سنگی تا دوره اسلامی مطالعه کنید.

2. موزه جواهرات ملی ایران

موزه ایران / موزه جواهرات

  • آدرس: تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
  • ساعت بازدید: روزهای شنبه تا سه شنبه ساعت 14 الی 17

«موزه جواهرات ملی ایران» در خزانه بانک مرکزی ایران وجود دارد که جزء با ارزش‌ترین موزه های ایران به شمار می‌آید. پادشاه صفوی به خرید جواهرات از کشورهای همسایه توسط سفرای خود، علاقه داشت و به حفظ و نگهداری آنها می‌پرداخت. در دوران قاجار تمام این جواهرات جمع شده و در کاخ گلستان نگهداری می‌شدند. زمانی‌که رضا شاه روی کار آمد به ساخت بانک ملی ایران پرداخت و این جواهرات به بانک انتقال داده شد تا پشتوانه اسکناس باشد.

این خزانه در دل ساختمان بانک مرکزی ایران قرار گرفته است و از آن به عنوان موزه استفاده می‌کنند. جواهراتی نظیر تاج فرح پهلوی، الماس دریای نور، تاج کیانی، جقه نادری، کره جواهر نشان، تخت نادری، تخت طاووس (قاجاری) و تخت خورشید در این موزه قرار دارند که در واقع این جواهرات سلطنتی به دوره‌های صفوی، افشار، قاجار و پهلوی تعلق دارد.

3. موزه آذربایجان

موزه آذربایجان

  • آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی، جنب مسجد کبود
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 الی 18:30

یکی از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی «موزه آذربایجان» است که آندره گدار معمار معروف فرانسوی با توجه به معماری محلی در آذربایجان ایران، نقشه آن را تنظیم و اسماعیل دیباج (رییس وقت اداره فرهنگ تبریز) آن را ترسیم کرده است. این موزه را می‌توان دومین موزه باستان شناسی ایران بعد از موزه ملی ایران دانست که در فهرست قدیمی‌ترین موزه های ایران قرار دارد و پیشینه آن به زمان پهلوی برمی‌گردد. در موزه آذربایجان اشیای گرانبهایی از تمدن و دوره‌های مختلف تاریخ ایران وجود دارد که بسیار دیدنی است.

4. موزه عاج رامسر

موزه ایران / موزه عاج

  • آدرس: رامسر، خیابان شهید رجایی (سخت‌سر سابق)، غرب هتل رامسر، مجتمع فرهنگی موزه‌ای شهدای رامسر
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 9 الی 20

جالب است بدانید که در این موزه اشیای ساخته شده از عاج وجود دارد که دیدنش بسیار هیجان انگیز است. اولین موزه تخصصی عاج در ایران و غرب آسیا «موزه عاج رامسر» است که 90 سال پیش ساخته شد و در مجموعه کاخ رامسر قرار دارد. این موزه زیر مجموعه کاخ تاج الملوک (معروف به آتابای) است. در این موزه هنر تراشکاری روی انواع عاج فیل را می‌بینیم که حدود 300 اثر با ارزش ساخته دست هنرمندان شرق، جنوب شرقی آسیا و بخش‌هایی از قاره آفریقا را در خود جای داده است و آن را در فهرست بهترین موزه های ایران قرار می‌دهد.

5. کاخ گلستان

بهترین موزه های ایران / کاخ موزه گلستان

  • آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 9:30 الی 18:30

«کاخ گلستان» به سبب ارزش و قدمت آن که به 440 سال پیش برمی‌گردد جزء بهترین موزه های ایران محسوب می‌شود و به آن کهن‌ترین کاخ تاریخی ایران هم می‌گویند. این کاخ در زمان صفویه ساخته شد، اما امروزه از آن سازه‌ها چیزی باقی نمانده و ساختمان‌های موجود از دوران زندیه به یادگار مانده است. اتفاقات مهم تاریخی مثل انقلاب مشروطه و تاج‌گذاری پهلوی اول و دوم در این کاخ صورت گرفت. اگر به کاخ گلستان بروید تخت مرمر و سنگ قبر ناصرالدین شاه، آثار با ارزشی از کمال‌الملک و هنرمندان ایرانی و خارجی دیگر را مشاهده می‌کنید که باعث شده در تاریخ 2 تیر ماه سال 1392 به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت برسد.

6. موزه موسیقی اصفهان

مهمترین موزه های ایران / موزه موسیقی اصفهان

  • آدرس: اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی (مهرداد)، پلاک 74
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 9 الی 21

موزه موسیقی اصفهان همه ساله گردشگران خارجی و داخلی زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. شاید اجرای زنده موسیقی و آموزش نحوه نواختن آلات موسیقی یکی از دلایل بازدید گردشگران از این موزه باشد. این موزه در سال 94 به همت «مهرداد جیحونی» و «شهریار شکرانی» که خودشان موسیقیدان‌های بزرگی هستند و به موسیقی سنتی علاقمند بودند، در مهمترین شهر توریستی ایران (محله قدیمی جلفا در اصفهان) تاسیس شد. در موزه موسیقی اصفهان 300 مدل از آلات موسیقی کل ایران به نمایش گذاشته شده است و با وجود اینکه سال‌های زیادی از تاسیس آن نمی‌گذرد، از ایکوم (شورای بین‌المللی موره‌ها) بهترین موزه خصوصی ایران شناخته شد.

7. موزه آبگینه و سفالینه

موزه های ایران

  • آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک 59
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 الی 16:30

«موزه آبگینه و سفالینه» موزه شیشه و سفال است و از پرطرفدارترین موزه های ایران به شمار می‌آید که اکثرا گردشگران خارجی از آن بازدید می‌کنند. ساختمان این موزه یکی از خانه‌های تاریخی دوره قاجار است که ارزش آن را بالاتر برده تا جایی‌که در سال 1377 این موزه به عنوان «آثار ملی ایران» ثبت شده است. موزه آبگینه دارای 6 تالار است که هر بخش آن ظروف و اشیای شیشه‌ای و سفالی تاریخ ایران را به نمایش گذاشته که بسیار جالب و دیدنی است. علاوه بر آن، در ساختمان این موزه گچ‌بری‌های بسیار قدیمی و با ارزش، آجرکاری‌های زیبا، آینه کاری‌های فوق‌العاده، میناکاری و جواهرات چشم‌نوازی به‌کار رفته است.

8. موزه پارس

موزه پارس

  • آدرس: شیراز، خیابان زند، باغ نظر، نزدیک ارگ کریمخان
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 الی 18

«موزه پارس» که به آن عمارت کلاه فرنگی شیراز هم می‌گویند، اشیای با ارزشی از زمان قبل و بعد از اسلام را در خود جای داده و جالب است بدانید که مزار کریم خان زند هم اینجا واقع شده است. اثر نقاشان معاصر معروفی که از شاگردان کمال‌الملک بودند در این موزه نگهداری می‌شود؛ نقاشانی همچون میر منصور و صدرالدین شایسته و همچنین آثار آقا صادق، میرزا بابا نقاش باشی و جعفر که از نقاشان معروف زندیه بودند. انواع سکه‌ها، مهرها، اشیای فلزی و سفالی، مجموعه 30 جلد قرآن که به دست یحیی الجمالی الصوفی نوشته شد و تابلوی مشهور کریم خان در حال قلیان کشیدن از مجموعه آثار این موزه به حساب می‌آیند.

9. موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

  • آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله
  • ساعت بازدید: یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 الی 19 / جمعه‌ها 15 الی 19

اگر به هنر مدرن علاقه دارید به «موزه هنرهای معاصر تهران» سر بزنید. در این موزه کامل‌ترین و مهمترین آثار هنر مدرن از پاپ آرت و مینی مالیسم گرفته تا حرکت‌های هیجان نمایی انتزاعی و فتورئالیسم را نگهداری می‌کنند. به همین دلیل یکی از سرشناس ترین موزه های ایران به‌شمار می‌آید. این موزه به همت فرح پهلوی ساخته شد و برای طراحی آن، کامران دیبا از بادگیرهای کویر الهام گرفت و به سبک معماری مدرن آن را ترسیم کرد. موزه هنرهای معاصر از اموال عمومی ایران محسوب می‌شود و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. آثار با ارزشی از «گوگن»، «ماگریت»، «وارهول»، «رنوار»، «پیکاسو»، «ارنست»، «پولاک» و «جاکومتی» در این موزه وجود دارد که میانگین قیمت کل این آثار  بین 5 الی 10 میلیارد دلار محاسبه شده است.

10. موزه آب یزد

موزه آب یزد

  • آدرس: یزد، خیابان امام، شمال میدان لمیرچخماق، خیابان قیام
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 الی 14:30 – 15:30 الی 19

موزه آب یزد در سال 1379 با هدف نشان دادن اهمیت آب در منطقه‌ای کویری تاسیس شد. مکان این موزه خانه‌ای تاریخی به اسم «کلاهدوزها» است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. وجود یک رشته کاریز که قدمت آن به صدها سال می‌رسد و زمانی آب مورد نیاز مردم را تامین می‌کرد، سبب برتری آن نسبت به موزه‌های دیگر شده است. اگر به شهر یزد سفر کردید حتما به موزه آب آن سر بزنید تا با وسایل ارزشمند و ملزومات تاریخی آب و حفر قنات، چگونگی تامین روشنایی در قنات، اسناد خرید و فروش و توزیع آب، ابزار اندازه گیری حجم آب، ظرف‌های نگهداری آب و حمل آن آشنا شوید.

11. موزه ملی ملک

موزه ملی ملک

  • آدرس: تهران، میدان امام خمینی، سر در باغ ملی، خیابان ملل متحد یا میدان عشق
  • ساعت بازدید: شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 الی 16:45

در کشور ما همیشه افرادی بودند که کارهای بزرگی برای سرزمینشان انجام دادند و نامی نیک از خود به‌جای گذاشتند. «حاج آقا ملک» یکی از این مردان نیک روزگار است که اموال و دارایی خود را به آستان قدس رضوی بخشید تا امروزه «موزه ملی ملک» شکل بگیرد. این موزه یکی از گرانبهاترین موزه های ایران به‌شمار می‌‌آید که می‌توانید در آن آثار نقاشی بزرگانی همچون لطفعلی صورتگر، کمال‌الملک غفاری، سکه‌های با ارزش تاریخی، نسخه‌‌های خطی و آثار خوشنویسی را مشاهده کنید.

12. کاخ موزه سعدآباد

کاخ موزه سعد آباد / موزه های معروف ایران

  • آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 9 الی 18:30

«کاخ سعدآباد» متشکل از موزه‌های مختلفی است که آن را به مجموعه فرهنگی تاریخی تبدیل کرده و در منطقه خوش آب و هوای تهران واقع شده است. کریستال‌هایی از دوره قاجار، لوسترهایی که ساخت ایتالیا، چکسلواکی و فرانسه هستند، ظرف‌های سفالی بسیار قدیمی و میز تحریر ماری آنتوانت (ملکه فرانسه) در کاخ ملت قرار دارند. کاخ ملت بزرگترین کاخ در مجموعه کاخ‌های سعدآباد است که به دلیل رنگ سفید آن به کاخ سفید معروف است.

از دیگر موزه‌های کاخ سعدآباد می‌توان به «موزه استاد بهزاد» اشاره کرد که رضاشاه در آنجا استراحت می‌کرد، «موزه چهره‌های ماندگار» که مخصوص ملکه توران امیراسماعیلی همسر رضاشاه بود، «موزه ظرف‌های سلطنتی» که اشرف پهلوی در آن سکونت داشت، «موزه مردم شناسی» که شمس پهلوی در آن زندگی می‌کرد. همچنین می‌توان به موزه‌های «فرشچیان»، «مینیاتور»، «خط و کتابت»، «نظامی»، «آشپزخانه سلطنتی» و «موزه برادران» اشاره کرد.

در این مطلب بهترین و مهمترین موزه های ایران را مورد بررسی قرار دادیم. این موزه‌ها نشان دهنده فرهنگ و تاریخ غنی کشور ما هستند که گردشگران زیادی برای بازدید از آن‌ها به ایران سفر می‌کنند. شما به کدام یک از این موزه‌ها سر زدید؟ شهر شما موزه مهم دیگری دارد؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌های پلازا بنویسید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402