اختصاصی پلازامگ: نقد و بررسی بازی Little Nightmares | کابوس های کوچک تمامی ندارند

بازی کابوس های کوچک
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بازی Little Nightmares با تجربه یک بازی پلتفرمر و ترسناک در انتظار شماست. با نقد و بررسی بازی کابوس های کوچک همراه پلازا باشید.

از مفهوم ترس در بازی‌های ویدئویی زیاد شنیده‌ایم؛ از ترس ناشی از خون ‌و خون‌ریزی گرفته تا  ترس‌های روانشناختی و زیرپوستی. اما اگر از طرفداران بازی‌های ترسناک باشید، قطعا یک بازی ترسناک در ژانر پلتفرمر و معمایی برای شما جذاب خواهد بود. ترسی از نوع جدید که پیچیدگی روند داستان تاثیر زیادی در گیم‌پلی بازی خواهد داشت. بازی Little Nightmares تجربه یک بازی سکوبازی آن هم در ژانر ترس و بقا را در اختیار شما خواهد گذاشت.

بازی لیتل نایتمرز

این بازی در تاریخ 28 آوریل 2017 (8 اردیبهشت 1396) برای کامپیوتر، پلی استیشن 4 و ایکس‌باکس وان و در تاریخ 18 می 2018 (28 اردیبهشت 1397) برای نینتندو سوییچ منتشر شد. بازی Little Nightmares 2 هم در راه است و در بهمن 1399 منتشر خواهد شد. در این مقاله با نقد و بررسی بازی Little Nightmares همراه پلازا باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 

تریلر بازی Little Nightmares

شما در تریلر بازی Little Nightmares می‌توانید بخشی از وحشت به‌کار رفته و تعقیب‌وگریزهای شخصیت‌های بازی را به خوبی مشاهده کنید. در ادامه به تریلر بازی کابوس های کوچک نگاهی خواهیم انداخت.

 

نقد و بررسی بازی Little Nightmares

زمان زیادی از معرفی بازی Little Nightmares در سال 2017 نگذشته بود که شرکت سازنده بازی، یعنی Tarsier Studios نوید انتشار یک بازی خوش‌ساخت همراه با معماهای متعدد را می‌داد. در نگاه اول با یک بازی پلتفرمر ساده روبه‌رو بودیم. اما رفته‌رفته مشخص شد که اینطور نیست و بازی لیتل نایتمرز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اگر کاور بازی را دیده‌اید و قصد خرید یک بازی پلتفرمر سرگرم‌کننده را دارید، باید بگویم که سخت در اشتباه هستید. این بازی چیزی فراتر از یک تجربه سرگرم‌کننده است.

گیم پلی بازی little nightmares

در واقع بازی Little Nightmares چیزی بیشتر از یک بازی سکوبازی را در خود جای داده است. اولین چیزی که در مواجهه با بازی لیتل نایتمرز با آن روبه‌رو خواهید شد، فضای سنگین و تیره و تار بازی است. چیزی که توانسته نام انتخاب‌شده برای بازی را به بهترین شکل ممکن برای شما تداعی کند. المان‌های بسیار کوچک وحشت‌انگیز در یک محیط بسیار بزرگ و گیج‌کننده که هر کدام ارتباط تنگانگی با یکدیگر دارند. همه این موارد ناخودآگاه ما را به یاد کابوس‌های دوران کودکی می‌اندازد. کابوس‌هایی که به همان اندازه کوچک و وحشتناک به نظر می‌رسید.

معرفی بازی Little Nightmares

موضوعی که بیش از هر چیز نقد بازی Little Nightmares را برای من جذاب کرده، به ارتباط گیم‌پلی و ژانر بازی باز می‌گردد. جایی که ژانر ترس و بقا در یک قاب سکوبازی به تصویر کشیده می‌شود. البته تا قبل از بازی لیتل نایتمرز عناوین محدودی مانند بازی INSIDE و Limbo وجود داشت که ترس به اصطلاح دوبعدی را عرضه کرده بود، ولی Little Nightmares چیز دیگری است و جای این مجموعه به شدت در میان بازی‌های ترسناک حس می‌شد. نگاه به حرکات رندانه شخصیت اصلی بازی که اتفاقا از ظرافت خاص کودکانه‌ای برخوردار است، در هنگام خورده شدن به وسیله هیولاهای چاق‌وچله بازی به هیچ وجه حس خوشایندی را به شما القا نخواهد کرد!

داستان بازی Little Nightmares

بازی Little Nightmares داستان تعقیب ‌و گریزهای دخترکی زردپوش به نام Six (سیکس) را در یک کشتی مسافری خیالی به نام Maw روایت می‌کند که آغاز داستانش با یک کابوس شروع می‌شود. البته کسانی که این بازی را تجربه کرده‌اند، معمولا بعد از اتمام با بازخوردهای متفاوتی به داستان واکنش نشان می‌دهند. عده‌ای داستان را پوچ و بی‌معنی می‌دانند و عده‌ای دیگر داستان بسیار غنی و پیچیده‌ای را از بازی روایت می‌کنند. از آنجایی که داستان نقش مهمی را در این بازی ایفا می‌کند، بد نیست تا نگاه کامل‌تری به داستان بازی Little Nightmares داشته باشیم.

بررسی بازی Little Nightmares

بعد از بیدار شدن سیکس در زیرزمین‌های کشتی Maw، او تصمیم گرفته تا راه فرار از این کابوس را پیدا کند. او در این راه با موجودی کور با دست‌هایی بلند مواجه شده که به عنوان سرایدار Maw شناخته می‌شود. اینطور که پیداست، سرایدار بچه‌ها را به تله می‌اندازد و بعد از کشتن آنها، بچه‌ها را به محلی نامعلوم می‌فرستد. پس از فرارهای مجدد از دست سرایدار، سیکس‌ موفق می‌شود تا سرایدار را شکست داده و از شر او خلاص شود.

 

در Maw چه خبر است؟

در ادامه سیکس به آشپزخانه Maw راه پیدا می‌کند و دومین دشمن بازی یعنی آشپزهای دوقلو با شما رو‌به‌رو می‌شوند. آن طور که پیداست آشپزها در تدارک یک پذیرایی مفصل برای جشنی بزرگ هستند که در طول این آماده‌سازی، سیکس بارها برای آنها مزاحمت ایجاد می‌کند. پس از فرار از دست آشپزها، سیکس کشتی کوچک‌تری می‌بیند که مهمان‌هایی چاق و بدقواره، از آنجا به Maw وارد می‌شوند. پس از گشت ‌و گذارهای مختلف متوجه خواهید شد که این کشتی توسط زنی مرموز اداره می‌شود که شباهت‌های زیادی به گیشاهای فرهنگ ژاپنی دارد.

داستان بازی Little Nightmares

سیکس ادامه می‌دهد تا به اقامتگاه آن زن می‌رسد. رئیس کشتی خانه زیبا و مجللی دارد که پر از آینه‌های شکسته‌ است. زن مرموز سیکس را یافته و او را دنبال می‌کند تا در مکانی با یکدیگر به مبارزه بپردازند. سیکس با یک آینه شکسته موفق می‌شود تا رئیس کشتی را شکست دهد و همچنین قدرت‌های ماورایی او را به دست می‌آورد. در نهایت سیکس را می‌بینیم که از میان مهمان‌ها یا همان دشمنان به راحتی و بدون مزاحمت دشمنان عبور می‌کند. پس از پایان عنوان‌بندی، سیکس در ورودی Maw نشسته و به احتمال زیاد منتظر نجات است. در این لحظه صدایی ضعیف شبیه آژیر کشتی در پشت صحنه شنیده می‌شود.

 

تحلیل و بررسی داستان بازی Little Nightmares

با یک بار تجربه بازی Little Nightmares متوجه خواهید شد که نقش داستان از اولویت بالایی در این بازی برخوردار است. اما نکته آنجاست که داستان بازی پر شده است از نکات ریز و درشتی که نباید به سادگی از آنها عبور کرد.

دانلود بازی little nightmares

کابوس های تکرارشدنی

در همان ابتدا، بازی با یک کابوس شروع شده و پس از هر بار مرگ سیکس و برخاستن از خواب، متوجه خواهید شد که کل داستان گویا مانند یک کابوس در جریان است. سیر صعودی وحشت باعث شده تا سرتاسر بازی مانند یک کابوس جریان داشته باشد. از محیط کودکستان ابتدای بازی گرفته تا اتاق پذیرایی از مهمانان خبیث و در نهایت صحنه مبارزه پایانی که در تاریکی مطلق دنبال می‌شود.

 

شخصیت های بازی دقیقا چه کسانی هستند؟

نمادگرایی یکی از المان‌هایی است که به خوبی در بازی Little Nightmares پیاده شده است. این نمادگرایی را می‌توان به وضوح در طراحی شخصیت‌های بازی جستجو کرد؛ از شخصیت اصلی بازی گرفته تا دشمنان بازی. به طور خلاصه سیکس را می‌توان نماد یک انسان سالم و بدون حاشیه دانست که تحت تاثیر تیرگی و محیط قرار می‌گیرد و سرنوشتش به کل تغییر پیدا می‌کند. در طرف دیگر رئیس آخر بازی را داریم که گویا قدرت مطلق است و درنهایت به دست سیکس بی‌دست ‌و پای بازی نابود می‌شود. همان دخترک معصوم ابتدای بازی تبدیل به قدرت برتر بازی خواهد شد.

تریلر بازی little nightmares

در بهترین حالت ممکن می‌توان این شخصیت‌ها را در حالات درونی و شخصیت انسان‌ها کشف کنیم. در قسمت دوم بازی که بیشتر به شخصیت سرایدار پرداخته می‌شود، مشاهده می‌کنیم که سرایدار در اصل شخصیت بدی نبوده است، اما به عنوان یکی از دشمنان فعلی بازی شناخته می‌شود. شخصیت‌های بازی کابوس های کوچک به ما می‌گوید که چگونه انسان‌ها می‌توانند تبدیل به یک هیولای غیر قابل‌ کنترل شوند.

 

شما در این کابوس تنها نیستید

با ادامه بازی متوجه موجوداتی به نام نوم (Nome) خواهید شد که این موجودات کوچک در مواقعی از بازی به کمک شما خواهند آمد. اما این موجودات از کجا آمده‌اند؟ در بسته‌ الحاقی بازی Little Nightmares به نام Secrets of the Maw، این حقیقت برملا می‌شود که نوم‌ها در گذشته همان کودکانی بوده‌اند که در کودکستان Maw زندانی‌ شده‌اند. اگر به سایه نوم‌ها بر روی دیوار دقت کنید، می‌بینید که سایه یک کودک بر روی دیوار افتاده است. همچنین در پایان بسته الحاقی رزیدنس (The Residence) مشاهده می‌کنید که پسربچه‌ای که شخصیت اصلی آن بازی را برعهده داشت، توسط رئیس کشتی به یک نوم تبدیل می‌شود.

راهنمای کامل بازی Little Nightmares

هنگامی که کودکان هم بی رحم می شوند

در جریان بازی متوجه خواهید شد که دختر کوچولوی قصه ما آنقدرها هم معصوم نیست. در واقع این ذات بازی Little Nightmares است. جایی که سیکس در هنگام گرسنگی دیگر به مواد غذایی اکتفا نمی‌کند و موش‌های زنده گیرافتاده داخل تله‌ها را می‌خورد. اوضاع وقتی بدتر می‌شود که در انتهای بازی و وقتی که نوم‌ها به سیکس هنگام گرسنگی او مواد غذایی تعارف می‌کنند، سیکس در اقدامی غیرمنتظره نوم را به جای غذا می‌خورد! و در نهایت رئیس آخر بازی را شکست می‌دهد و خون گردن او را میک می‌زند. اما دلیل این خشونت تدریجی چیست؟

 

بد بودن هیچ گاه پایان دارد

بازی به این موضوع اشاره دارد که حتی معصوم‌ترین افراد هم می‌توانند تبدیل به پلیدترین‌ها شوند. در نگاه اول دشمنان بازی بسیار چندش‌آور و خطرناک نمایش داده می‌شوند، ولی رفته‌رفته مشخص می‌شود که سیکس هم دست کمی از آنها ندارد. عوامل مختلفی در این پروسه دخالت دارند. تاثیر محیط و برخورد با شخصیت‌های مختلف، بازخورد قابل توجهی به روحیات کاراکتر اصلی بازی دارد. همان کودکی که در ابتدای بازی به نوم‌ها کمک می‌کرد، کم‌کم از آنها به عنوان یک وسیله برای راه فرار استفاده می‌کرد و در آخر هم آنها را نوش جان کرد! در انتهای بازی و کشته شدن زن مرموز بازی هم گویا سیکس قدرت و بدی او را کسب و حتی خوی شیطانی دشمنان را نیز می‌تواند کسب کند. و در پایان، همان سیکس کوچک و دوست‌داشتنی تبدیل می‌شود به بدترین موجود بازی!

بازی ترسناک Little Nightmares

گیم پلی بازی Little Nightmares

گیم پلی بازی Little Nightmares مانند دیگر قسمت‌های آن ساده است، ولی هیجان خاص خودش را دارد. شما کنترل دختربچه‌ای را به عهده دارید که فرار تنها راه نجاتش است. سلاح و تجهیزاتی هم درکار نیست و فقط می‌توانید با یک فندک کوچک مسیر تاریک خودتان را روشن کنید. مخفی‌کاری و سرعت بالا در تعقیب‌ و گریزها از المان‌های مهم بخش گیم‌پلی است. تمام دقت خود را برای مخفی شدن از شر دشمنان باید به‌کار بگیرید و در هنگام فرار، بهترین مسیر ممکن را انتخاب کنید.

نقد بازی Little Nightmares

البته در طول بازی گیم‌پلی درگیر مشکلات معدودی می‌شود. از آنجایی که بازی کابوس‌های کوچک در ژانر پلتفرمر نیز دنبال می‌شود، پریدن و جابه‌جایی بر روی موانع و مکان‌های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. زاویه دوربین بازی به گونه‌ای است که در هنگام بعضی از پرش‌ها دید مخاطب کور می‌شود. به ویژه در شرایطی که از دست دشمنان در حال فرار هستید و پرش و یا سر خوردن در محیط به خوبی انجام نمی‌شود.

معماهای بازی نیز در نوع خود جالب طراحی شده‌اند. یافتن راه خروج با جابه‌جایی وسایل، پیدا کردن کلید درب‌های بازی و حتی مبارزه با دشمنان نیز از پازل‌های ریز و درشت بهره می‌برند. جستجوی محیط در حل معماها کمک زیادی به شما خواهد کرد. البته در مورد سطح سختی معماها جای بررسی وجود دارد و انتظار بیشتری از بازی می‌رفت. در مجموع نگران معماهای بازی نباشید.

 

گرافیک بازی Little Nightmares

همیشه بخش گرافیک کمک زیادی به موفقیت یک بازی می‌کند. بازی Little Nightmares نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طراحی شخصیت‌ها و محیط بازی توانسته تا مسیر رستگاری بازی را تامین کند. با اینکه از پناسیل‌های حداکثری موتور Unreal Engine 4 در بازی استفاده نشده، ولی گرافیک بازی کابوس های کوچک به خوبی استانداردهای یک بازی در ژانر ترس ‌و بقا را رعایت کرده است. نورپردازی به بهترین شکل بخشی از بار گرافیکی بازی را به دوش می‌کشد.

بازی کابوس های کوچک

کافی است تا فضای سنگین بازی را از همان ابتدا مشاهده کنید. حتی منوی ابتدایی بازی نیز این جو وهم‌آلود و تیره را به نمایش می‌گذارد. ترکیب رنگ‌های ضد در بازی به همراه پارامترهای دیگر، به خوبی نوع وحشت بازی Little Nightmares را انتقال می‌دهد. سایز بدن شخصیت اصلی بازی در برابر محیط‌های بزرگ، بسیار ناچیز است؛ همین طور نور فندک سیکس در برابر تاریکی محیط‌های بازی. همه این پارادوکس‌های طراحی در جهت القای ترس کودکانه از دید شخصیت سیکس به شما است.

 

موسیقی و صداگذاری بازی Little Nightmares

بازی در بخش صداگذاری و موسیقی نیز هیچ کم و کاستی نخواهد داشت. با اینکه بیشتر روند بازی بدون هیچ گونه موسیقی دنبال می‌شود، ولی تاثیر موسیقی به‌جای خود کاملا ملموس است؛ موسیقی دلهره‌آور در موارد تعقیب ‌و گریز و یا موزیک‌های صوتی هیجانی و ترسناک در مواقع اتفاقات خاص بازی. حتی با اینکه هیچ دیالوگی میان کاراکترها ردوبدل نمی‌شود، اما تمام افکت‌های صوتی بازی کاملا مطابق با شرایط رعب‌آور رعایت شده است.

پیشنهاد ما به شما برای تجربه بهتر بازی‌ها، تهیه ست‌های گیمینگ مانند دسته بازی، هدفون گیمینگ، کیبورد گیمینگ، موس گیمینگ، ماوس پد گیمینگ، پایه شارژر دسته PS4، اسکین PS4، برچسب دسته PS4، کیف PS4، برچسب xbox و … از فروشگاه اینترنتی پلازا است.

سخن پایانی

از بازی Little Nightmares می‌توان به عنوان یکی از بهترین بازی‌های پلتفرم نسل هشتم یاد کرد. یک بازی سکوبازی که به خوبی المان‌های ترس و وحشت را در دل خود جا داده است. بازی کابوس های کوچک آنقدر غنی است که حتی وجود یک سری مشکلات در کنترل‌های بازی کمتر به چشم بیاید. اگر به تجربه این شاهکار استودیو تارسیر پرداختید، از کنار بخش داستانی فوق‌العاده آن به همین راحتی عبور نکنید.

بازی لیتل نایتمرز

شاید بد نبود که با توجه به گیم‌پلی این عنوان، دانلود بازی Little Nightmares برای گوشی‌های هوشمند نیز عرضه می‌شد. اگر از کاربران کنسول‌های نسل هشتم و یا رایانه‌های شخصی هستید، تجربه این شاهکار هنری را حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم.

856x482 (0x0)
26.43 KB
856x482 (0x0)
26.43 KB
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
Hamed
.
28 بهمن 1399، 02:07
پاسخ
0
3
من بدون اینکه جایی بخونم برداشتمو میخوام بگم چون واقعا میخکوبم کرد. اون زنه خود شیفته که صاحب کشتی بود دوست داشت همه غیر از خودش بد شکل باشن و همه رو به کشتی خودش میکشیدو غذای مجانی البته سمی میداد. البته خودش هم بدشکل بود ولی نمیتونست قبول کنه چون خونش پر آینه شکسته بود و همیشه قیافشو پنهون میکرد. واقعا همه چی بازی نمادینو هنریه تا حالا انقد با یه بازی ارتباط برقرار نکرده بودم
avatar
عاطفه
.
22 آذر 1399، 12:17
پاسخ
1
3
بازی ترسناک Little Nightmares عالیه
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402