زیباترین و بهترین کویرهای ایران برای کویر گردی

بهترین کویرهای ایران
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

کویر یکی از آرام‌ترین و عاشق‌ترین مکان‌هایی است که می‌توان حتی روزها در آن قدم زد و خسته نشد. بهترین کویرهای ایران در فصل پاییز به عنوان مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران هستند. بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند کویر را به جای مناطق زیبای شمال یا شمال غرب ایران انتخاب کنند. حتی قدم زدن در جایی خالی از ساختمان‌ و بدون پوشش گیاهی سرسبز به انجام تفریحات متنوع در جنوب، شرق و غرب ایران ارجحیت دارد. اگر شما هم به دیدن آسمان پرستاره شب‌های کویر با دستگاه‌های منجمان یا حتی با چشم غیرمسلح علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم، با کویرهای ایران آشنا شوید.

کویر اگرچه زیبایی‌های شمال، جنوب، شرق یا غرب ایران را ندارد، اما بستری آرام دارد که با طمأنینگی خاصی پذیرای خورشید و نور پرمهر آن است. راه رفتن روی تپه‌های شنی کویر و حتی غلت زدن روی آن، آرامشی مضاعف به شما می‌دهد. می‌توانید ساعت‌ها با دوست و همسفر خود گردش کنید و متوجه گذر زمان نشوید. چادر زدن در دل کویر و دور بودن از همهمه شهر و ترافیک بی حد و حساب خیابان‌ها را برای چند شب تجربه کنید. در این مطلب از پلازا سعی داریم تا شما را با زیباترین کویرهای ایران آشنا کنیم. همراه ما باشید.

فهرست مطالب

لیست بهترین کویرهای ایران برای کویرگردی

کویرهای ایران یکی از زیباترین مکان‌هایی هستند که می‌توانید در آنها ساعت‌ها قدم بزنید، بی‌آنکه خسته شوید. کویر مصر، کویر ریگان، کویر مرنجان و کویر زردگاه نمونه‌هایی از مناطق کویری به حساب می‌آیند که در این مطلب به معرفی آنها می‌پردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

1- کویر مصر

کویر مصر - از بهترین کویرهای ایران

کویر مصر یکی از زیباترین کویرهای ایران است که در استان اصفهان قرار دارد. مردم به دلیل نزدیکی این کویر به روستای مصر، به آن کویر مصر می‌گویند. هرچند گردشگرانی که به این کویر سر زده‌اند، نام دیگر آن را نیز یاد گرفته‌اند. درست حدس زدید، کویر خور و بیابانک نام دیگر کویر مصر است. آنهم به دلیل نزدیکی این کویر به شهرستان خور و بیابانک است. گردشگران به دلیل وجود چاهی عمیق در میانه کویر پوشش گیاهی ویژه‌ای را مشاهده می‌کنند. علاوه بر این می‌توانیم به دریاچه نمک فصلی ایران در کویر مصر اشاره کنیم. جای دیدنی دیگری در کویر مصر نیزارهای آن است. این نیزارها با ارتفاع تقریباً چهار متری، مأمن امنی برای حیوانات بومی آن منطقه شده‌اند.

  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، 55 کیلومتری شمال غربی خور، روستای مصر، کویر مصر

2- کویر ریگ جن

کویر ریگ جن

کویر زیبای دیگری که می‌توانیم معرفی کنیم در استان سمنان قرار دارد. کویر ریگ جن یکی از مناطق بکر ایران به حساب می‌آید. مردم آن را به عنوان سومین ریگزار بزرگ ایران می‌شناسند. خالی بودن از حیوانات و وجود باتلاق‌های خطرناک در کویر ریگ جن مردم را همیشه به ترس و وحشت می‌اندازد. اما نمی‌توان زیبایی‌های این کویر را نادیده گرفت. شاید بهتر باشد بدانید که کویر ریگ جن هیچ نوع پوشش گیاهی ندارد. به همین دلیل بادهای تندی در آن می‌وزند.

با اینکه شایعه‌ها و داستان‌های عامیانه زیادی درباره آن وجود دارند. اما کویرشناسان ایرانی و خارجی مختلفی از آن دیدن کرده یا بر فراز آن پرواز نموده‌اند. همین مشاهدات داستان‌ها را رد می‌کنند. روزهای خیلی گرم و شب‌های خیلی سرد، صدای وزش باد و باتلاق‌های خطرناک را نباید نادیده گرفت. اما باید به این توجه داشته باشید که برای اولین کویرگردی کویر ریگ جن با ویژگی‌های مذکور، انتخاب مناسبی نیست.

  • آدرس: استان سمنان، روستای حسینیان، جاده جندق، کویر ریگ جن

3- کویر زردگاه، از بهترین کویرهای ایران برای کویرگردی

کویر زردگاه، از بهترین کویرهای ایران برای کویرگردی

برای کویرگردی بعدی بهتر است سری به خراسان جنوبی بزنید. کویر زردگاه یکی دیگر از زیباترین مناطق ایران برای کویرگردان محسوب می‌شود. برای افرادی که قصد تفریح و اقامت چند روزه در کویر را دارند، کویر زردگاه به عنوان سرسبزترین کویر ایران، بهترین موقعیت مکانی است. چشمه‌های آب گرم محلی در طبس و اطراف کویر زردگاه به زیبایی این منطقه کویری افزوده است. چندین اقامتگاه در روستاهای اطراف کویر و شهر طبس وجود دارند که خدمات اقامتی مناسبی به مسافران ارائه می‌دهند. شترسواری، سافاری و موتور چهارچرخ سواری نیز از تفریحات سرگرم‌کننده کویر دیدنی زردگاه هستند.

  • آدرس: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، روستای زردگاه، کویر زردگاه

4- کویر زیبای مرنجاب

کویر مرنجاب کاشان

کویر مرنجاب که در نزدیکی کاشان در استان اصفهان قرار دارد، یکی دیگر از کویرهای زیبا و سرسبز ایران است. پوشش گیاهی خاص کویر مرنجاب، آن را از دیگر کویرهای استان اصفهان مانند کویر آب شیرین متمایز کرده است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید نام این کویر از کاروانسرایی گرفته شده که در زمان حکومت صفویان ساخته شده است. کویرگردان با رفتن به کویر مرنجاب فرصت قدم زدن در تپه‌های شنی زیبایی را دارند که با دریاچه نمک و جنگل‌ها تاغ شکل متفاوتی به خود گرفته‌اند. شترسواری، سافاری، رصد ستارگان در شب و شب‌گردی در کویر مرنجاب از جمله تفریحاتی هستند که شما در کویر مرنجاب خواهید داشت.

  • آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، آران و بیدگل، بلوار ارتش، جاده مرنجاب، کویر مرنجاب

5- کویر متین آباد

کویر متین آباد

کویر دیگری در استان اصفهان و نزدیکی شهر نطنز قرار دارد که به نام متین آباد شناخته می‌شود. این کویر اولین کویری است که کمپ طبیعی دارد. شرایط آب و هوایی این کویر به گونه ای است که حیواناتی مانند روباه، گرگ، تیهو، چکاوک و زاغ در آن وجود دارند. علاوه بر دوچرخه‌سواری، شترسواری و پیاده‌روی در کویر می‌توانید از مرکز پرورش شترمرغ و اسب دیدن کنید. کویر متین آباد مناظر زیبایی برای عکاسی حرفه‌ای دارد. نزدیکی این کویر به کاشان باعث شده که مردم بتوانند از جاهای دیدنی کاشان بازدید کنند. اگرچه اماکنی مانند بند ریگ، دشت کرشاهی و دریاچه نمک مسیله اطراف کویر هستند که بسیار دیدنی به نظر می‌آیند.

  • آدرس: استان اصفهان، 40 کیلومتری شهر نطنز، کویر متین آباد

6- کویر ورزنه، در میان بهترین کویرهای ایران

کویر ورزنه، در میان بهترین کویرهای ایران

کویر دیگری که می‌توانیم معرفی کنیم در دل دشت کویر قرار دارد. این کویر در همسایگی تالاب گاوخونی، زاینده رود و یزد قرار دارد. کویر ورزنه یکی دیگر از بهترین کویرهای ایران است که کویرگردان در آن کمپ زده و شب‌ها را به نگاه کردن ستارگان می‌گذرانند. قرار گرفتن کویر ورزنه در مجاورت بیابان خارا، تالاب گاوخونی و جاذبه‌های دیدنی اصفهان، آن را به جای دیدنی جذابی تبدیل کرده است. شما این فرصت را دارید که ساعات طولانی در کویر قدم بزنید و زیبایی آن را با عمق وجود خود درک کنید. تپه‌های شنی ورزنه در کنار پوشش گیاهی و جانوری آن چشمنواز هستند.

  • آدرس: استان اصفهان، جاده اصفهان ورزنه، 20 کیلومتری جنوب ورزنه، کویر ورزنه

7- بهترین کویرهای ایران، کویر کاراکال

بهترین کویرهای ایران، کویر کاراکال

یزد یکی دیگر از استان‌هایی است که کویرهای قشنگی را در دل خود جای داده است. از این میان می‌توانیم به کویر کاراکال اشاره کنیم. کویر کاراکال که در فاصله کمی نسبت به شهر بافق قرار دارد، وسعت 1500 هکتاری برای پوشش گیاهی و حیوانی خود فراهم کرده است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید، نام کاراکال از نام گربه‌سانی گرفته شده که ساکن این کویر است. شما می‌توانید با قدم زدن بر بستر پهناور کویر، شترسواری و رصد کردن ستارگان آسمان کاراکال اوقات مفرحی داشته باشید.

  • آدرس: استان یزد، انتهای جاده یزد-بافق، روستای صادق آباد، کویر کاراکال

8- کویر ابوزید آباد

کویر ابوزید آباد

کویر زیبای دیگری که می‌توانیم معرفی کنیم، کویر ابوزید آباد است که به استان کویری اصفهان تعلق دارد. روباه، خرگوش، گربه، عقاب، شاهین و شغال شنی مهم‌ترین گونه‌های حیوانی این کویر هستند. وجود آثار تاریخی و باستانی در اطراف کویر ابوزید آباد و بیابان بند ریگ به جذابیت‌های این منطقه کویری افزوده است. شما با سفر به کویر ابوزید آباد می‎توانید از جاهای دیدنی دیگری بازدید کنید. از این جمله می‌توان به قلعه کرشاهی، آب‌انبار صفوی، روستای ابیانه، کوه یخاب، شهر زیر زمینی اویی و شهر تاریخی نوش آباد اشاره کرد. اگرچه امکان کمپ زدن در کویر ابوزید آباد را دارید، اما می‌توانید در کاروانسرای ابوزید آباد که قدمتی در حدود نیم قرن دارد، اقامت داشته باشید.

  • آدرس: استان اصفهان، 30 کیلومتری شرق کاشان، کویر ابوزید آباد

9- کویر شهداد

کویر شهداد

کرمان استان دیگری است که سهمی از بیابان‌های لوت را از آن خود کرده است. کویر شهداد را می‌توانیم یکی از زیباترین کویرهای ایران تلقی کنیم. گرمای کویر شهداد بسیار بالاست. حتی دفعاتی بیشترین دمای هوای جهان (70 درجه سانتی‌گراد) را تجربه کرده است. شاید برای شما هم این نکته جالب باشد که در دل کویر شهداد برجستگی‌هایی طبیعی وجود دارند که به آنها کلوت می‌گوییم. این کلوت‌ها تا حدود 20 هزار سال قدمت دارند. این کلوت‌ها باقیمانده رسوب دریاچه‌های طبیعی انگشت شماری هستند. به دلیل کمیاب بودن، در میان جهانیان اهمیت بسیاری دارند. توجه کنید موتورسواری، سافاری؛ شترسواری و دوچرخه‌سواری از جمله تفریحاتی هستند که می‌توان در کویر شهداد کرمان تجربه کرد.

  • آدرس: استان کرمان، جاده کرمان-سیرچ، روستای شهداد، کویر شهداد
همچنین بخوانید :

10- کویر ریگان از بهترین کویرهای ایران

کویر ریگان از بهترین کویرهای ایران

کویر دیگری در کرمان که می‌توانیم در این مطلب از پلازا معرفی کنیم، کویر ریگان است. شنزارهایی که در این کویر می‌بینید رنگ روشن و تپه‌های آن تا ارتفاع 75 متر هستند. اگرچه پهنای این تپه‌ها از 4 متر تجاوز نمی‌کنند. با اینکه بیابان‌های لوت پوشش مخصوص و مقاوم در مقابل کم آبی دارند. اما بعضی از انواع گیاهان به دلیل ناسازگاری با شرایط محیطی در حال نابودی هستند. پرندگان شکاری، روباه، گربه، زاغ بور، سارگپه بیابانی و نوعی سوسمار در این کویر زندگی می‌کنند. در این میان سوسمارها گونه‌ای نادر هستند که سازمان بین المللی مربوط به امور محیط زیست از آنها نگهداری می‌کند.

  • آدرس: استان کرمان، شهر بم، روستای نرماشیر، 60 کیلومتری جاده نرماشیر-چابهار، 5 کیلومتری جاده رحمت آباد

11- کویر ریگ زرین

کویر ریگ زرین

کویر ریگ زرین یکی دیگر از مناطق کویری در یزد است. این کویر پهناور که در نزدیکی بافق استان یزد قرار دارد به دد قسمت شمالی و جنوبی و تقسیم می‌شود. در بخش شمالی تپه‌های ماسه‌ای می‌بینیم و در قسمت جنوبی زمین‌های خیس باتلاقی و رسی به چشم می‌خورند. جالب آنجاست که در عمق زمین کویر شمالی و زیر تپه‌ها، آب‌های زیرزمینی قابل توجهی وجود دارند. از طرفی در کویر جنوبی رودخانه‌ای فصلی شکل می‌گیرد.

گونه‌های حیوانی متنوعی مانند پرندگان شکاری، روباه، گربه، انواع مارمولک، کفتار، شغال، گرگ و پرندگان مختلف در آن زندگی می‌کنند. وجود گونه‌های گیاهی نیز این کویر را دیدنی‌تر کرده‌ است.

  • آدرس: استان یزد، روستای ساغند، انتهای جاده مغستان، کویر ریگ زرین

12- کویر حلوان، زیباترین کویر در ایران

کویر حلوان

کویر دیگری که می‌توانیم نام ببریم، کویر حلوان است. شما در سفر خود به خراسان جنوبی و شهر طبس، می‌توانید از کویر حلوان دیدن کنید که در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. دورتادور این کویر را مناطق بیابانی فراگرفته‌اند. از طرفی باتلاق‌های نمکی و خاک‌های رسی در حاشیه کویر حلوان به چشم می‌خورند که آنجا را دیدنی‌تر و جذاب‌تر می‌کنند. هرچند برخورد کویر با کوه‌های اطرافش زیبایی چشم‌نوازتری را به بار می‌آورد. تپه‌های کویر که ارتفاعی تا حدود 80 متر نیز دارند، بسیار دیدنی هستند.

از پوشش گیاهی آنجا می‌توانیم به گیاهانی مانند قیچ، تاغ، دم گاوی، بادام کوهی و اسکنبیل اشاره کنیم. اما حیواناتی نیز در این کویر سکنی گزیده‌اند. گرگ، روباه، انواع مار و عقرب، پرنده‌های شکاری مانند شاهین و عقاب طلایی، چکاوک و کرکس در میان حیوانات ساکن کویر حلوان به چشم می‌آیند. شما با سفر به این کویر، شب‌های پرستاره و روزهای گرم و درخشانی دارید.

  • آدرس: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، کیلومتر ۵۴ جاده طبس-خور، جاده هودار، روستای حلوان، کویر حلوان

سؤالات متداول

بهترین کویرهای استان اصفهان کدامند؟

کویر مصر، کویر مرنجاب، کویر متین آباد و کویر ورزنه از بهترین کویرهای استان اصفهان هستند.

زیباترین کویرهای یزد کدامند؟

کویر کاراکال و کویر ریگ زرین در یزد قرار دارند.

کویرهای استان خراسان جنوبی کدامند؟

کویر زردگاه و کویر حلوان در استان خراسان جنوبی و نزدیک طبس قرار دارند.

کلام آخر

در این مطلب زیباترین و بهترین کویرهای ایران را معرفی کردیم. کویرها در بیابان‌های مرکزی و لوت قرار دارند. همین باعث شده که سهم عمده کویرها در استان اصفهان باشد. علاوه بر این کویرهای دیگری مانند ریگ زرین و کاراکال در یزد هستند. در حالی که در سفر به کرمان و خراسان جنوبی نیز می‌توانید از کویرهای زیبایی دیدن کنید. بگذریم که سمنان نیز کویرهایی را در دل خود دارد.

شما با قدم زدن در کویرهای زیبایی که در ایران قرار دارند، آرامش متفاوتی را تجربه می‌کنید. از طرفی امکان دیدن ستارگان در شب برای شما وجود دارد. شما می‌توانید چندین روز به دور از هرج و مرج و ترافیک شهرهای بزرگ به سر ببرید. شترسواری و دوچرخه‌سواری کنید. سافاری نیز در این کویرها امکان‌پذیر است. از کویر مصر که بسیار شناخته شده است تا کویر ریگ جن که به دلیل داستان‌های عامیانه بکر و دست‌نخورده باقی مانده، پوشش‌های گیاهی و حیوانی متنوعی در این مناطق کویری وجود دارند. شما با سفر به هر استان مانند یزد، سمنان، اصفهان و کرمان فرصت گردش در مناطق روستایی، بیابان‌ها و کویرهای مختلفی را دارید.

شما کدام کویر را برای گردش انتخاب می‌کنید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402