ارز مسافرتی چیست و چه شرایط دارد؟

ارز مسافرتی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

همانطور که مطلع هستید، نرخ ارز مسافرتی همواره پایینتر از نرخ معمول بوده. همین امر موجب شده تا مسافرانی که قصد سفر به کشورهایی خاص(نه هر کشوری) دارند، قسمتی از پولی که با خود می‌برند را ارز مسافرتی می‌گیرند. از آنجایی که قوانین مصوب مربوطه درحال تغییر بوده، امسال نیز در سال 1402 قوانین مشخص شده‌ای برای آن تدوین شده است.

اگر قصد تهیه ارز مسافرتی برای سفر خارجه خود دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. در دنیای امروزی که ترددهای بین‌المللی به عنوان یک امر روزمره شناخته می‌شود، اهمیت مسائل مالی و ارزی در سفرهای خارجی نیز افزایش یافته است. یکی از ابزارهای حیاتی در این زمینه، ارز مسافرتی است. که توسط افراد برای تأمین نیازهای مالی در دوره سفرهای خود به کار می‌رود.

این شرایط و خدمات با قوانین و مقررات خاصی همراه است که مسافران باید به طور دقیق با آنها آشنا باشند تا از این ابزار مالی به بهترین نحو استفاده کنند. و درنهایت سفر بهتر و با کیفیت‌تری را تجربه کنند. امیدواریم که اطلاعات این مقاله، به فهم بهتری از این نوع خدمات ارزی منجر شود. و شما مسافران را به انتخاب‌های مالی هوشمندانه‌تر در سفرهایتان ترغیب کند.

فهرست مطالب

ارز مسافرتی

نرخ ارز تخصیص داده شده به مسافران

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، ارز مسافرتی برای هر سفر به هر کشوری تعلق نمی‌گیرد. براساس مصوبه بانک مرکزی، این نرخ ارز تخصیص داده شده به مسافران، تنها درغالب یورو، دلار و پوند موجود می‌باشد. این خدمات نوعی کمک هزینه است که به شهروندان مسافر تعلق گرفته تا سفر راحتتری داشته باشند.

هرچند که در گذشته این نوع ارز به صورت مستقیم و از طرف بانک به مسافر تعلق می‌گرفت، اما امروز و در سال 1402 اگر قصد گرفتن ارز مسافرتی را دارید، باید بدانید که این ارز دقایقی قبل از سوار شدن به هواپیما و بعد از تهیه کارت پرواز و نامه بانکی دراختیار شما قرار می‌گیرد.

تهیه ارز مسافرتی

تهیه ارز مسافرتی

برای بهره‌مند شدن از این خدمات ارزی در ابتدا باید بلیط خود را تهیه کنید. توجه داشته باشید که این خدمات تنها یک بار در سال به مسافران تعلق می‌گیرد. و تنها برای افراد بالای 12 سال قابل دسترسی می‌باشد.

سپس بعد از تهیه بلیط به بانک‌هایی که خدمات ارزی ارائه می‌دهند مراجعه کنید و پس از پرداخت کامل هزینه‌ها و پر کردن فرم‌های اطلاعاتی، رسید تایید پرداخت را دریافت می‌کنید. برای دریافت و تهیه این ارز نیاز به مدارک و انجام پروسه‌های زیر می‌باشد:

گذرنامه

اصلی‌ترین و مهمترین مدرک برای دریافت این خدمات، اصل و کپی گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار می‌باشد. در صورت تعویض گذرنامه، ارائه گذرنامه موقت قبلی ضروری است.

بلیط هواپیما

برای بهره‌مندی از این خدمات، تهیه اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر شرکت هواپیمایی ضروری می‌باشد. در صورت خرید بلیط به صورت آنلاین، ارائه اطلاعات پرواز و کد رهگیری بلیط لازم است.

کارت هوشمند ملی

برای شخصی که قصد دریافت ارز مسافرتی را دارد، ارائه اصل و کپی کارت ملی هوشمند یا گواهی ثبت درخواست برای کارت ملی ضروری است.

عوارض خروج از کشور

واریز وجه عوارض خروج از کشور. مبلغ این عوارض بر اساس تعداد سفرهای خارجی شما متغیر است.

ویزا

برای تهیه و دریافت ارز مسافرتی باید اصل و نسخه کپی مدارک مربوط به ویزا، (در صورتی که کشور مقصد نیاز به ویزا داشته باشد) را همراه داشته باشید.

فرم درخواست ارز

در این قسمت برای دریافت ارز مسافرتی باید به تکمیل فرم درخواست ارز از بانک یا صرافی بپردازید.

پرداخت هزینه روز ارز

در انتها و پس از پر کردن فرم درخواست ارز مسافرتی باید اقدام به پرداخت هزینه‌ها کنید. این هزینه‌ها شامل مبلغ ارز معین بر اساس نرخ روز و کارمزد فروش می‌باشد.

اطلاعات تماس و حساب بانکی

ارائه اطلاعات دقیق تماس و شماره حساب بانکی جهت انجام تراکنش‌های مالی برای ارز مسافرتی.

مزایای ارز مسافرتی

مزایای ارز مسافرتی به طور خلاصه این است که این نوع ارز با قیمت کمتری نسبت به نرخ بازار آزاد در دسترس است. این تفاوت حتی در مقدار کمی می‌تواند باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های مسافرت شود.

بانک های ارائه دهنده خدمات ارز مسافرتی

بانک های ارائه دهنده خدمات ارز مسافرتی / ارز مسافرتی

بانک‌های پارسیان، تجارت، ملی، ملت و سامان این خدمات ارزی را برای مسافران فراهم می‌کنند. برای دریافت ارز مسافرتی پیشنهاد می‌شود که حداقل ۴ تا ۱۰ روز قبل از سفر نوبت خود را برای ارز مسافرتی ثبت کنید.

در روز تعیین شده به بانک مراجعه کرده و پس از انجام مراحل، رسید یا حواله را دریافت کنید. برخی بانک‌ها همان روز خدمات را ارائه می‌دهند، اما برخی نیازمند زمان بیشتری هستند و حداقل ۷ روز قبل از پرواز باید به آنها مراجعه کنید.

نکات ضروری و مهم برای دریافت ارز مسافرتی

نرخ متغیر ارز

قبل از تهیه ارز مسافرتی باید توجه داشته باشید که نرخ آن همانند بازار آزاد تغییر پذیر است. تغییرات ممکن است در یک هفته رخ دهد، بنابراین همواره میزان نرخ ارز موردنظر خود را بررسی کنید.

تحقیق و بررسی از بانک

برخی بانک‌ها طول سال خدمات ارز مسافرتی را ارائه نمی‌دهند. بنابراین بهتر است پیش از اقدام، از بانک مورد نظر تحقیق به عمل آورید.

زمان ثبت نام در بانک‌ موردنظر

زمان مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی در هر بانک متفاوت است. برای مثال بانک تجارت ممکن است در روز درخواست، رسید را همان لحظه برای شما صادر کند. در حالی که برخی بانک‌ها نیازمند حداقل ۷ روز زمان قبل از سفر هستند.

ثبت اطلاعات هر فرد

از مهمترین مراحل برای تهیه ارز مسافرتی ثبت دقیق اطلاعات فرد گیرنده می‌باشد. اطلاعات برای هر فرد جداگانه باید اعلام شود. توجه داشته باشید که در صورتی که فرزند بالای ۱۲ سال حساب بانکی نداشته باشد، باید برای او حساب باز کنید.

صحت اطلاعات تماس و حساب بانکی

برای تهسیل در روند دریافت ارز مسافرتی باید شماره تماس و حساب بانکی خود را با دقت وارد کنید. تا هیچ ایرادی در تراکنش‌ها ایجاد نشود.

ثبت نام در سامانه سازمان حج و زیارت

برای دریافت ارز مسافرتی برای سفرهای زیارتی، حتماً باید در سامانه سازمان حج و زیارت ثبت نام کرده باشید.

مراحل ثبت نام آنلاین بانک ملی برای خدمات ارزی

ارز مسافرتی / مراحل ثبت نام آنلاین بانک ملی برای خدمات ارزی

مراجعه به وب‌سایت “مرکز مبادله ارز و طلای ایران”

در ابتدا برای ثبت تقاضای خود باید به آدرس ice.ir رفته و وارد “سامانه برخط” شوید.

بارگذاری مدارک

سپس در بخش مربوطه، مدارک اسکن شده خود را بارگذاری کنید.

بررسی توسط بانک ملی

مدارک شما توسط بانک ملی بررسی می‌شود. در صورت ناقص بودن یا تایید نشدن مدارک، اطلاعیه از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود.

تایید مدارک

پس از بررسی‌های انجام شده توسط بانک ملی برای تخصیص ارز مسافرتی به شما، در صورت تایید مدارک، شما از طریق پیامک مطلع خواهید شد. و مجاز به ادامه فرآیند خواهید بود.

انتخاب بانک یا صرافی

پس از تاییده نهایی مدارک توسط بانک ملی، فهرستی از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز برای دریافت ارز مسافرتی نمایش داده می‌شود. که بعد از ۲۴ ساعت، می‌توانید به بانک یا صرافی انتخاب شده مراجعه کنید.

تحویل ارز

قبل از اقدام برای تهیه باید توجه داشته باشید که در هنگام تحویل، اطلاعات فروش در دو نسخه و به‌صورت رسید مشتری و رسید بانک یا صرافی چاپ می‌شود و دراختیار شما قرار می‌گیرد.

دریافت ارز مسافرتی از باجه‌ های بانک ملی در فرودگاه‌

برای دریافت ارز مسافرتی خود قادرید تا از باجه‌های بانک ملی در فرودگاه‌های بین‌المللی امام خمینی تهران و سایر شهرها استفاده کنید.

اهمیت و توجه به زمان ثبت ‌نام

در طی انجام این فرآیند توجه داشته باشید که زمان ثبت ‌نام تا تحویل آن حداکثر یک هفته باید باشد. در غیر این صورت، مجدداً درخواست خود را ثبت کنید.

توجه به زمان تحویل ارز در فرودگاه

بهتر است برای دریافت ارز در فرودگاه، زودتر به فرودگاه مراجعه کنید. زیرا فرآیند آن ممکن است بیش از یک ساعت زمان ببرد.

سوالات متداول

چه میزان ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۲ می‌توانم دریافت کنم؟

میزان ارز مسافرتی برای کشورهایی با نیاز به ویزا حداکثر ۵۰۰ یورو و برای کشورهای بدون نیاز به ویزا حداکثر ۳۰۰ یورو است.

چه مقدار ارز را می‌توانم در زمان خروج از کشور با خود داشته باشم؟

در سفر هوایی 5 هزار یورو و در سفر زمینی 2 هزار یورو.

چگونه می‌توانم برای دریافت ارز مسافرتی ثبت‌نام کنم؟

برای ثبت‌نام و دریافت این نرخ می‌توانید به سامانه my.ice.ir مراجعه کنید.

سخن پایانی

ارز مسافرتی یک ابزار مالی حیاتی برای سفرهای بین‌المللی است که توسط افراد جهت تأمین نیازهای مالی خود در سفرها به کار می‌رود. با توجه به مقررات مشخص و محدودیت‌های مقرر شده برای دریافت و حمل ارز در زمان خروج از کشور، مسافران می‌توانند با ثبت‌ نام در سامانه‌های مربوطه و پیروی از دستورالعمل‌های مراجع مختلف، به‌طور کارآمدتری ارز خود را تهیه کنند.

این خدمات نه تنها برای تسهیل در تأمین نقدینگی در سفرهای خارجی بلکه برای افزایش اطمینان و کاهش مشکلات مالی در مسافرتهای بین‌المللی اهمیت دارد. توجه به مقررات و قوانین مربوطه، آگاهی از سقف مجاز ارز در زمان خروج از کشور، و استفاده مسئولانه از این امکان، اقدامات مهمی هستند که مسافران باید در این راستا رعایت کنند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402