بیوگرافی جت لی ؛ بازیگر افسانه ای فیلم های رزمی و مبارزه ای

زندگینامه جت لی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

جت لی بازیگری اهل کشور چین است که سابقه درخشانی در فیلم‌های رزمی و اکشن دارد و در جهان او را به عنوان یکی از بازیگران بزرگ در این عرصه می شناسند. در مقاله پیش‌رو با بیوگرافی جت لی همراه شما هستیم.

سینمای رزمی شرق، از پرطرفدارترین و خاص‌ترین صحنه‌های هنر هفتم در دنیا است. عناوین این سینما را می‌توان آثاری اغراق‌آمیز، پر زد و خورد و با طنزی عجیب و دل‌نشین دانست. البته بدون شک جت لی یکی از بازیگران نقش های اکشن در تاریخ سینمای هالیوود نیز می باشد. بر فراز تاریخ این سینمایی رزمی شرق، سه نام بیش از سایرین می‌درخشند؛ جکی چان، جت لی و بروسلی که همگی به عنوان افسانه‌های جاویدان هنرهای رزمی شناخته می‌شوند. در ادامه می‌توانید بیوگرافی جت لی را مطالعه کنید.

فهرست مطالب:

اطلاعات شخصی جت لی

در این بخش از بیوگرافی کامل جت لی اطلاعات شخصی او را می‌بینید.

  • قد جت لی: 168 سانتی منتر
  • وزن جت لی: 66 سانتی متر
  • رنگ چشم: قهوه ای تیره
  • رنگ مو: مشکی
  • آدرس اینستاگرام: jetli@
  • میزان ثروت جت لی: 265 میلیون دلار

بیوگرافی جت لی

در این بخش به تفصیل به زندگی نامه جت لی می‌پردازیم؛ هنرمندی که انقلابی در دید جهانیان به سینمای چین به وجود آورد. با ما همراه باشید.

اوایل زندگی

اینستاگرام جت لی / زندگی نامه جت لی

همچنین بخوانید :

لی‌لیان جیه که معمولا با نام هنری خود یعنی جت لی شناخته می‌شود، در سال 1963 در شهر پکن چشم به جهان گشود. وی کوچک‌ترین فرزند خانواده‌ای 7 نفره بود. دو سال پس از تولد لی، پدر وی دار فانی را وداع گفت. در این زمان، او و خانواده‌اش وارد دوران سختی شدند. جت لی در سن هشت سالگی به صورت حرفه‌ای وارد ورزش ووشو شد. این هنرمند شرقی، سپس به عضویت تیم ووشو پکن درآمد و در مسابقات ملی چین شرکت کرد. او مهم‌ترین عامل در موفقیت خود را کمک‌های مربیان عنوان کرده است. این مربیان، وظیفه تامین غذای خانواده لی را نیز بر عهده گرفتند. لی در مسابقات قهرمانی ووشو چین به رقابت با ورزشکاران بزرگسال پرداخت و در مجموع موفق به کسب 15 مدال طلا و یک مدال نقره شد.

بیوگرافی جت لی / زندگی نامه جت لی

در ادامه بیوگرافی کامل jet li می‌خوانیم، سن جت لی 60 سال است. او پس از یکی از قهرمانی‌های خود در مسابقات، اجرایی اختصاصی برای رییس جمهور وقت آمریکا یعنی ریچارد نیکسون انجام داد. نیکسون به او پیشنهاد کار به عنوان بادیگارد خود را داد، اما جت لی بادیگارد بودن را شغلی شرافتمندانه نمی‌دانست. هدف او، استفاده از مهارت‌های خویش برای دفاع از شهروندان چینی بود. لی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اساتید دو رشته رزمی چانگ‌چوئن و فانزی در دنیا شناخته می‌شود. وی همچنین به مطالعه هنرهای رزمی دیگری چون باگوآژانگ، تای چی، شینگ یی چوان، بوکس مست، پنجه عقاب، آخوندک شمالی و نان‌چوئن پرداخته است. در واقع، تمرینات جت لی بر سبک‌های شائولین شمالی تمرکز داشته‌اند. علاوه بر این‌ها، او از اساتید مبارزه با سلاح‌های مشهور ووشو چون سانچیکو، کوئن، تائو و ژین محسوب می‌شود. جایگاه قابل توجه لی در عرصه هنرهای رزمی،‌ نقش مهمی در شهرت فراوان او در شرق و غرب داشت.

همچنین بخوانید :

حرفه بازیگری

در این بخش از زندگینامه جت لی می‌توانید جزییات حضور او در سینمای غرب و شرق را مطالعه کنید؛ حضوری موفقیت‌آمیز که از او چهره‌ای ماندگار در سطح جهان ساخت.

برخواسته از کوچه‌های شرق

جت لی و همسرش / فیلم های جت لی

در این قسمت عکس jet li را می‌بینیم. موفقیت‌های پیاپی جت لی او را به عرصه بازیگری هدایت کرد. پس از راهنمایی‌های یک سازمان تبلیغاتی فیلیپینی مبنی بر دشواری نام حقیقی لی، این بازیگر تصمیم به استفاده از اسمی هنری گرفت. کارشناسان، حضور لی در سینما را به پرواز یک هواپیما تشبیه کرده و موفقیت او را سریع و حتمی می‌دانستند. به همین دلیل، تصویر او از همان ابتدا بر پوسترها و تبلیغات فیلم‌ها نقش بست. علت انتخاب نام جت لی نیز تشبیه مذکور بود. البته، جت از لقب‌های این هنرمند در دوران کودکی بوده و اساتید و دوستانش، به دلیل هیبت خاص و سرعت بالای حرکات لی، او را به این نام صدا می‌زدند. نخستین حضور او در یک اثر سینمایی در فیلم معبد شائولین (Shaolin Temple) بود. از مشهورترین آثار jet li چینی می‌توان به مجموعه معبد شائولین، روزی روزگاری در چین (Once Upon a Time in China)، مشت افسانه‌ای (Fist of Legend) و افسانه (The Legend) اشاره کرد. از نظر بسیاری از طرفداران این هنرمند، بهترین فیلم جت لی مشت افسانه ای است. جت لی فرقه شر (Kung Fu Cult Master) را نیز از فیلم‌های مهم خود در این سالها می‌داند.

جت لی در سال 1995 در فیلم حداکثر خطر (High Risk) حضور یافت؛ اثری اکشن و خشن که الهامات فراوانی از آثار محبوب هالیوودی چون جان‌سخت (Die Hard) گرفته بود. یکی از شخصیت‌های این فیلم، برداشتی توهین‌آمیز از جکی چان بود؛ مسئله‌ای که در ادامه جت لی بابت آن از چان عذرخواهی کرد. از دیگر فیلم‌های چینی جت لی در سال‌های گذشته می‌توان به جادوگر و مار سفید (The Sorcerer and the White Snake) و پرواز شمشیرهای دروازه اژدها (Flying Swords of Dragon Gate) در سال 2011 اشاره کرد. لی به منظور توسعه ورزش تای چی، در سال 2012 در فیلمی به همین نام بازی کرد.

کوچ به سرزمین‌های غربی

جت لی و فرزندش / بیوگرافی جت لی بازیگر

در ادامه بیوگرافی جت لی بازیگر می‌خوانیم، نخستین حضور جت لی در عناوین هالیوودی در چهارمین قسمت از مجموعه فیلم‌های اسلحه مرگبار (Lethal Weapon 4) بود. لی وظیفه ایفای نقش منفی این اثر را بر عهده داشت. وی در ادامه، شخصیت اصلی فیلم رومئو باید بمیرد (Romeo Must Die) را به تصویر کشید. این اثر به موفقیت گیشه‌ای بسیار خوبی دست یافت. منتقدان، بازی لی در نقش اصلی این عنوان را تحسین کردند. در این سال‌ها، لی به دلیل حاملگی همسر خود، درخواست حضور در عناوین بزرگی چون ببر خیزان، اژدهای پنهان (Crouching Tiger, Hidden Drogon) و سه‌گانه ماتریکس (The Matrix) را رد کرد. نقش پیشنهادی به او در این سه‌گانه، سراف بود. لی دیگر دلیل رد این نقش را عدم نیاز مجموعه ماتریکس به نام و حضور او عنوان کرد. جت لی در ادامه وظیفه ایفای نقش کاتو در فیلم زنبور سبز (The Green Hornet) را بر عهده گرفت، اما پروژه ساخت این فیلم به استودیوی دیگری منتقل گشت و در نهایت از بازیگر متفاوتی در این نقش استفاده شد.

در ادامه بیوگرافی جت لی خواهیم خواند که لی در سال 2001 در دو اثر غربی دیگر حضور یافت. نخستین عنوان، فیلم یکه‌تاز (The One) در کنار جیسون استاتهام بود. عنوان دوم جت لی بوسه اژدها (Kiss of the Dragon) نام داشت. این دو اثر، موفقیت نسبتا خوبی در گیشه‌ها کسب کردند. لی در ادامه با حضور در اثری سینمایی در کنار جکی چان موافقت کرد؛ جت لی و جکی چان در اثری به نام پادشاهی ممنوعه (The Forbidden Kingdom) که سرانجام در سال 2008 اکران شد با يكديگر همبازی شدند. جت لی در سال 2002 در فیلم حماسی و ماندگار قهرمان (Hero) حضور یافت؛ بسیاری این اثر را بهترین فیلم این هنرمند بزرگ می‌دانند. فیلم قهرمان با موفقیت هنری و تجاری قابل توجهی در دنیا روبرو شد. این عنوان توانست لقب پرفروش‌ترین اثر سینمای چین در آن زمان را کسب کند. از پروژه‌های بعدی لی می‌توان به فیلم Cradle 2 the Grave در سال 2003 و بازی ویدیویی Jet Li: Rise to Honor در سال 2004 اشاره کرد.

در جایگاه بزرگان

جملات جت لی / بیوگرافی جت لی بازیگر

همچنین بخوانید :

جت لی در سال 2002 جایزه ویژه هیئت East West Players را از دستان جان وو افسانه‌ای دریافت کرد. این جایزه به هنرمندانی که نقش قابل توجهی در توسعه حضور جامعه آسیا در آمریکا داشتند، اعطا می‌شود. او در ادامه نقشی جدی را در فیلم رها‌شده (Unleashed) بازی کرد. این شخصیت را می‌توان پیچیده‌ترین و متفاوت‌ترین نقش به تصویرکشیده‌شده توسط این بازیگر دانست. جت لی رها شده را از مهمترین نقش‌های دوران کاری خود عنوان کرده است. لی در ادامه در فیلم حماسی بی‌باک (Fearless)، نقش یکی از اسطوره‌های تاریخی چین را ایفا کرد؛ اثری خوش‌ساخت که با واکنش‌های خوبی از جانب منتقدان و مخاطبان روبرو شد. این هنرمند شرقی، در سال 2007 در فیلم جنگ (War) حضور یافت. این دومین همکاری لی با جیسون استاتهام بود. فیلم جنگ، شکستی ناامیدکننده در گیشه بود؛ با این حال، فروش نسخه خانگی این اثر موفق به جبران این شکست شد. او در ادامه به چین بازگشت و در درام تاریخی اربابان جنگ (The Warlords) بازی کرد. هنرنمایی این جت لی جدید در این اثر جوایز مختلفی را در کشور چین برای او به همراه آورد.

در سال 2008، جت لی در سومین قسمت از مجموعه مومیایی (The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor) حضور یافت؛ اثری که یک شکست هنری تمام‌عیار بوده و از منفورترین آثار هالیوود در قرن بیست و یکم به حساب می‌آید. لی، پس از استراحتی کوتاه، با فیلم پرستاره The Expendables به سینما بازگشت. در این اثر، بسیاری از ستاره‌های عناوین اکشن هالیوود چون سیلوستر استالونه، جیسون استاتهام، دولف لاندگرن، میکی رورک، اریک رابرتز، استیو آستین، تری کروز و رندی کوتور حضور داشتند. جت لی در دو ادامه این اثر نیز نقش خود را تکرار کرد. او همچنین وظیفه ایفای نقش امپراطور چین را در فیلم جدید مولان (Mulan) بر عهده دارد.

زندگی شخصی جت لی

جت لی عکس / زندگی شخصی جت لی

در این قسمت از بیوگرافی جت لی نگاهی به اعتقادات مذهبی و خانواده این هنرمند محبوب خواهیم داشت. لی به مذهب بودیسم تبتی معتقد بوده و از فلسفه و نکات آن در تمامی بخش‌های زندگی خود استفاده می‌کند. با نگاهی به جملات جت لی متوجه تاثیر فراوان بودیسم در وی خواهیم شد. این بازیگر شرقی در سال 1987 با یکی از اعضای تیم ووشو پکن و همبازی خود در فیلم کودکان شائولین (Kids from Shaolin) به نام هوانگ کیوان ازدواج کرد. این دو با یکدیگر صاحب دو فرزند دو دختر هستند. همسر جت لی در سال 1990 از او جدا شد. نه سال بعد، جت لی مجددا و این بار با بازیگری هنگ کنگی به نام نینا لی چی ازدواج کرد. حاصل ازدواج جت لی و همسرش دو فرزند دختر به نام‌های جین و جیدا است. جت لی و فرزندش در چین و سنگاپور زندگی می‌کنند. با نگاهی به عکس جت لی و همسرش به خوشبختی آنها پی خواهید برد.

در جریان زلزله بزرگ اقیانوس هند در سال 2004، جت لی و یکی از فرزندانش در کشور مالدیو بوده و به سختی از مرگ گریختند. تنها نشانه لی از این حادثه، مصدومیت خفیف پا بود. این هنرپیشه موفق در سال 2009 مدارک شهروندی آمریکایی خود را باطل کرد. دلیل این تصمیم، کسب شهروندی کشور سنگاپور بود. بنا بر گفته بسیاری از رسانه‌ها، جت لی سیستم آموزشی سنگاپور را برای تربیت فرزندان خود ترجیح می‌داد. در همین سال، لی برنامه ورزشی مخصوص خود به نام ووجی (Wuji) را آغاز کرد؛ تمرینات واقعی جت لی ترکیبی از عناصر هنرهای رزمی، یوگا و پیلاتس است. شرکت آدیداس با الهام از این برنامه، خط لباسی اختصاصی به نام JL را عرضه کرد. در سال 2013، اینستاگرام جت لی عکس جدیدی از او منتشر و اعلام کرد که بیماری جت لی پرکاری تیروئید است؛ سه سال بعد، او به طور کامل بهبود یافت. لی در زمان آزاد خود به ورزش‌های بدمینتون، تنیس روی میز و دوچرخه‌سواری پرداخته و همچنین علاقه فراوانی به مطالعه و مدیتیشن دارد. او ادعا می‌کند که هیچ‌گاه با مشکل خسته‌کنندگی اوقات فراغت خود روبرو نشده است. جت لی ۲۰۱۹ را از بهترین سال‌های زندگی خود می‌داند. علاوه بر اینها، اگر نگاهی به عکس جت لی و همسر و دخترش بپردازید، متوجه شکستگی او خواهید شد؛ این شکستگی در عکسهای جت لی را باید تاثیر بیماری خطرناک پرکاری تیروئید بر فیزیک جسمانی این بازیگر بدانیم. تا این‌جا به بیوگرافی جت لی پرداختیم.

لیست کامل فیلمهای جت لی

جت لی کیست / بیوگرافی جت لی بازیگر

این بازیگر موفق، در طول زندگی خود در فیلم‌های رزمی شرقی و غربی متعددی حضور یافته است. در این قسمت از بیوگرافی جت لی با کارنامه کاری متنوع و بلندبالای این هنرپیشه شرقی آشنا خواهیم شد. همان‌طور که بالاتر به آن اشاره شد، تنها فیلم جت لی ۲۰۲۰ مولان است. در جدول زیر می‌توانید فیلم های جت لی را مشاهده کنید.

همچنین بخوانید :
نام فیلمکارگردانسال اکرانامتیاز IMDb
The Shaolin TempleChang Hsin Yen19826.8
Kids From ShaolinChang Hsin Yen19846.2
Born to DefenseJet Li19865.6
Martial Arts of ShaolinLau Kar Leung19866.4
Dragon FightBilly Tang19895.9
Once Upon a Time in ChinaTsui Hark19917.2
The MasterTsui Hark19925.7
Once Upon a Time in China IITsui Hark19927.3
Swordsman IIChing Siu Tung19927.1
Tai Chi MasterYuen Woo Ping19937.2
The LegendCorey Yuen19937.1
The Legend IICorey Yuen19936.9
Kung Fu Cult MasterWong Jing19934.8
Last Hero in ChinaYuen Woo Ping – Wong Jing19936.6
Once Upon a Time in China IIITsui Hark19936.7
The Bodyguard from BeijingCorey Yuen19946.4
Fist of LegendGordon Chan19947.5
The New Legend of ShaolinWong Jing19946.3
High RiskWong Jing19956
My Father Is a HeroCorey Yuen19956.5
Black MaskDaniel Lee19966
Dr. Wai in The Scripture with No WordsChing Siu Tung19965.7
Once Upon a Time in China and AmericaSammo Hung – Lau Kar Wing19976.3
HitmanWei Tung19986.1
Lethal Weapon 4Richard Donner19986.6
Romeo Must DieAndrzej Bartkowiak20006.1
The OneJames Wong20015.9
Kiss of the DragonChris Nahon20016.6
HeroZhang Yimou20027.9
Cradle 2 the GraveAndrzej Bartkowiak20035.8
UnleashedLouis Leterrier20057
FearlessRonny Yu20067.6
The WarlordsPeter Chan20077
WarPhilip Atwell20076.2
The Forbidden KingdomRob Minkoff20086.5
The Mummy: Tomb of the Dragon EmperorRob Cohen20085.2
The Founding of a RepublicHan Sanping – Huang Jianxin20094.9
Ocean HeavenXue Xiaolu20107.5
Flying Swords of Dragon GateTsui Hark20115.9
The Expendables 2Simon West20126.6
Badges of FuryTsz Ming Wong20134.5
The Expendables 3Patrick Hughes20146.1
League of GodsKoan Hui – Vernie Yeung20164.5
Gong Shou DaoWen Zhang20174.9
MulanNiki Caro20205.7

جوایز و افتخارات

جت لی دوبله فارسی / لیست کامل فیلمهای جت لی

لی را می‌توان از موفق‌ترین و مفتخرترین بازیگران سینمای رزمی دانست. در این بخش از بیوگرافی جت لیبا جوایز و افتخارات سینمایی این هنرپیشه دوست‌داشتنی آشنا می‌شویم.

نام مراسمسال برگذاریجایزهبرای فیلمنتیجه
Golden Horse Film Festival1995جایزه ویژهبرنده
MTV Movie Awards1999بهترین نقش منفیLethal Weapon 4نامزد
MTV Movie Awards2001بهترین مبارزهRomeo Must Dieنامزد
MTV Movie Awards2002بهترین مبارزهThe Oneنامزد
MTV Movie Awards2003بهترین مبارزهCradle 2 the Graveنامزد
Hundred Flowers Awards2006بهترین بازیگر مردFearlessنامزد
Hong Kong Film Critics Society Awards2007بهترین بازیگر مردFearlessبرنده
Hong Kong Film Awards2007بهترین بازیگر مردFearlessنامزد
Hong Kong Film Awards2008بهترین بازیگر مردThe Warlordsبرنده
Shanghai Film Critics Awards2008بهترین بازیگر مردThe Warlordsبرنده
Asian Film Awards2008بهترین بازیگر مردThe Warlordsنامزد
Hundred Flowers Awards2008بهترین بازیگر مردThe Warlordsنامزد

معرفی معروف ترین فیلم های جت لی

در این قسمت به 5 اثر از بهترین فیلم های جت لی که بسیار معروف هستند اشاره می‌کنیم.

1. قهرمان (Hero) از فیلم های جت لی

فیلم های رزمی جت لی / لیست کامل فیلمهای جت لی

  • سال تولید: 2002
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.9
  • کارگردان: یی-مو ژانگ (Yi-Mou Zhang)

این فیلم براساس واقعیت از بهترین فیلم ها با حضور این بازیگر معروف است که تقریبا معروف ترین اثر او نیز محسوب می‌شود. لی در این فیلم نقش بی‌نام را دارد و به داستان یک پلیس قهرمان می‌پردازد که در پی برقراری نظم سه تن از معروف ترین قاتلان و مزدوران را به سزای اعمالشان می‌رساند.

2. بی باک (Fearless) از فیلم های جت لی

بیوگرافی جت لی / فیلم های جت لی

  • سال تولید: 2006
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.6
  • کارگردان: رانی یو (Ronny Yu)

دومین اثر این لیست نیز از بهترین فیلم های جت لی و داستانی براساس واقعیت است. در این اثر مبارز شجاعی با نام هاو یوآنجینا است که سردسته گروهی را شکست می‌دهد و با یک دروغ از سمت مریدانش زندگی او به کلی تغییر می‌کند. هاو همه چیز خود را از دست می‌دهد و به مرز جنون می‌رسد تا این که زنی نابینا او را پیدا کرده و زندگی اش را عوض می‌کند.

3. اقیانوس بهشت (Ocean Heaven) از فیلم های جت لی

بهترین فیلم جت لی / بیماری جت لی

  • سال تولید: 2010
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.5
  • کارگردان: شوئه شیائولو (Xue Xiaolu)

اقیانوس بهشت اثری فوق العاده زیبا از فیلم های جت لی که برخلاف آثار قبلی بر روی هنرهای رزمی تمرکز ندارد و یک فیلم احساسی و جالب تماشاست. این فیلم درباره وانگ با باز لی مردی است که همسرش سال‌هاست او را ترک کرده و پسری مبتلا به اوتیسم به نام دافو دارد. وانگ به بیماری لاعلاج مبتلا شده و حال تمام فکر و خیالش تنها ماندن دافو پسر شکننده و حساسش در دنیاست.

4. روزی روزگاری در چین 2 (Once Upon A Time In China 2) از فیلم های جت لی

فیلم های جت لی / زندگی شخصی جت لی

  •  سال تولید: 1992
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.3
  • کارگردان: تسوی هارک (Tsui Hark)

این فیلم قدیمی از این بازیگر دومین سری فیلم های روزی روزگاری در چین است و جز برترین فیلم های جت لی محسوب می‌شود. این اثر در ادامه فیلم اول برای زمانی است که انجمن نیلوفر سفید در شهر گوانگجو جلسه ای تشکیل می‌دهد. آن‌ها قصد دور کردن خارجی ها را از خود دارند و وانگ فی-هیونگ با شنیدن این خبر تصمیم می‌گیرد خودش دست به کار شود.

5. مشت افسانه ای (The Fist Of Legend) از فیلم های جت لی

آثار jet li / بیوگرافی جت لی بازیگر

  • سال تولید: 1994
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.5
  • کارگردان: گوردون چان (Gordon Chan)

مشا افسانه ای یکی دیگر از فیلم های جت لی که محبوبیت زیادی دارد. قسمت اول این اثر در سال 1994 و دنباله آن در سال 2010 بدون حضور لی ساخته شد. این فیلم با الهام از فیلم خشم اژدها بروس لی درباره چن زن با بازی جت لی است که پایان متفاوتی با فیلم اصلی دارد.

چند حقیقت درباره جت لی

عکس جدید جت لی

در این قسمت به بیان چند حقیقا و حواشی جت لی می‌پردازیم.

1. معنای نام جت لی

لی‌لیان جیه یانگ ژونگ نام اصلی جت لی است. او وقتی در تیم ووشو کار می‌کرده بخاطر مهارت و سرعت خود لقب جت را به خود می‌گیرد و همین دلیل می‌شود که در زمان هنرپیشه شدنش وقتی می‌بینند نام او سخت است، ترجیح می‌دهند او را جت لی بنامند.

2. جت لی هرگز مهر پدری را تجربه نکرد

در بیوگرافی جت لی می‌خوانیم که او پدرش را در سن دو سالگی از دست داد و علیرغم داشتن مادری خوب، هرگز درک نکردن محبت پدری چگونه است. او زمانی که در فیلم معبد شائولین بازی می‌کرد، باید دیالوگی می‌گفت که در آن نام پدر را فریاد می‌زد. جت لی نتوانست این کار را انجام دهد و کارگردان آن خط دیالوگ را تغییر داد. این بازیگر اعتراف کرد تا زمانی که خودش پدر نشد، نفهمید که پدر بودن به چه شکل است.

3. استعدادی ذاتی در ووشو داشت

زمانی که لی تنها 8 سال داشت به مهارت خود در ووشو پی برد و عضو تیم ووشو شد. او توانست افتخارات زیادی برای تیمش کسب کند و علیرغم اینکه این ورزش را بخاطر آسیبی که به زانوهایش وارد شد کنار گذاشت، اما سبک‌های مختلفی از آن را یاد گرفته است.

4. پیشنهاد بادیگارد شدن

همانطور که گفتیم استعداد این بازیگر در ووشو ‌کم نظیر بود و روزی که مهارتش را در تیم ملی ووشو چین به نمایش گذاشت از طرف رئیس جمهور وقت آمریکا نیکسون به او پیشنهاد بادیگاردی داده شد. جت لی در جواب گفت که نمی‌خواهد محافظ شخصی کسی باشد و قصد دارد در آینده از جمعیت میلیاردی کشور خودش دفاع کند.

5. تا سن 33 سالگی انگلیسی بلد نبود

به طور کلی چینی‌ها در یادگیری زبان انگلیسی با وجود تفاوت فاحش این دو زبان، کند هستند. جت لی نیز تا سال 1998 برای بازی در فیلم اسلحه مرگبار 4 تنها چند کلمه ساده انگلیسی می‌دانست و برای ایفای نقش در این فیلم مجبور شد تا انگلیسی یاد بگیرد.

6. یکبار خبر مرگ لی پخش شد

در سال 2004 و در طی یک حادثه سونامی، خبر مرگ جت لی در جهان پخش شد. اما در این حادثه فقط پای او آسیب دیده بود.

7. او ویزای سنگاپوری دارد

در سال 1997، این بازیگر اقدام به گرفتن ویزای سنگاپور که می‌توان به 180 کشور دنیا به سهولت با آن سفر کرد، گرفت.

8. جت لی بهتر است یا جکی چان؟

یکی از مسائلی که جت لی با آن مواجه می‌شود، مقایسه دائمی او با جکی چان و بهتر بودن یکی ار آنهاست. در پاسخ این سوال باید دید که زاویه نگاه شما از بهتر بودن چیست. جت لی یک ورزشکار کلاسیک است و بیشتر در ووشو مهارت دارد.

9. نسبت جت لی و بروسلی

بخاطر نام خانوادگی مشابه برخی فکر می‌کردند که جت لی و بروس لی نسبت خونی دارند. اما این مسئله درست نیست زیرا جت لی تنها از کارهای بروس لی فقید الهام می‌گرفته و آنها خویشاوند نیستند.

10. قوی ترین اسلحه جت لی

در یک مصاحبه وقتی از این بازیگر و ورزشکار معروف پرسیدند قوی‌ترین سلاح او چیست، فقط پاسخ داد قوی‌ترین سلاح او لبخند و قدرت اصلی او عشق است.

سخن پایانی

جت لی دوبله فارسی / تمرینات واقعی جت لی

در این مطلب به بیوگرافی جت لی پرداخته و به سوالاتی چون جت لی کیست پاسخ دادیم. لی را می‌توان از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین بازیگران چینی تاریخ دانست که نقش قابل توجهی در توسعه حضور همتایان خود در سینمای جهان داشته است. خوشبختانه، علاقه‌مندان به این بازیگر می‌توانند تمامی آثار جت لی دوبله فارسی را از پلتفرمهای مختلف در کشورمان مشاهده کنند. نظر شما در مورد این هنرپیشه محبوب چیست؟ عکس جدید جت لی را تماشت کردید؟ بهترین فیلم جت لی از نظر شما کدام است؟ از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید، سپاس‌گزاریم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
hamin
.
07 اردیبهشت 1402، 10:16
پاسخ
0
0
آقای معاصر دنیای هنر رزمی
avatar
محمد
.
08 مرداد 1399، 00:49
پاسخ
0
2
سلام از جت لی نمیشه یه فیلم اسم برد از نظر من بهترین فیلماش. بی باک. بوسه اژدها. مشت افسانه‌ای. قلمرو ممنوعه. البته بیشتر فیلماش قشنگه و من به شخصه دوست دارم.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402