انواع دست دادن و معنای هرکدام در فرهنگ های مختلف

انواع دست دادن
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

دست دادن یکی از قدیمی‌ترین رسوم انسان‌ها محسوب می‌شود. انواع دست دادن معانی متفاوتی در خود پنهان دارند که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از دیرباز تاکنون دست دادن به عنوان عمل یا رسمی برای سلام و احوالپرسی، جلسات رسمی، آشنایی، توافقات و معاملات استفاده می‌شود. فقط یک نوع دست دادن وجود ندارد و انواع مختلفی دارد. انواع دست دادن معانی مختلفی نیز دارند که در این مقاله به چندین نوع از انواع دست دادن و معانی آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

همچنین بخوانید :

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


تاریخچه دست دادن


دست دادن شل نشانه چیست

ویرانه‌ها و متون باستانی نشان می‌دهند که قدمت دست دادن یا Dexiosis در یونان باستان به قرن پنجم قبل از میلاد برمی‌گردد. تصویری از دو سرباز در حال دست دادن را می‌توان در بخشی از یک سنگ یادبود مربوط به قرن 5 قبل از میلاد مسیح یافت که در موزه پرگامون برلین نگهداری می‌شود. همچنین روی سنگ یادبود دیگری مربوط به قرن چهارم قبل از میلاد می‌توان Thraseas و همسرش Eandandria را در حال دست دادن مشاهده کرد. بعضی بر این باور هستند که دست دادن حرکتی صلح آمیز بوده است؛ چراکه با این کار می‌توان از عدم وجود سلاح در دستان اطمینان حاصل کرد. در عین حال دانشمندان مسلمان اظهار دارند که رسم دست دادن اولین بار توسط مردم یمن به جهانیان معرفی شده است.

 


انواع دست دادن و معنای هرکدام


در این قسمت به اختصار انواع دست دادن را بررسی می‌کنیم.

 

سلطه گر

روانشناسی محکم دست دادن

جهتی که کف دست خود را به هنگام دست دادن با کسی به طرف آن قرار می‌دهید می‌تواند نشان از ویژگی‌های شخصیتی شما داشته باشد. اگر کف دستتان به سمت پایین باشد، بدان معنی است که شما تمایل دارید بر شخص مقابل تسلط یابید. این نوع دست دادن بیشتر در افراد برون گرا دیده می‌شود. معمولاً هنگام دست دادن با چنین افرادی دستتان به سمت آن‌ها کشیده می‌شود. افراد سلطه طلب به هنگام دست دادن، فشار بیشتری وارد می‌کنند و به همین ترتیب دست دادن آن‌ها نیز باقدرت‌تر خواهد بود.

در مقابل، اگر هنگام دست دادن کف دستتان به سمت بالا باشد، به این معنی است که شما نسبت به شخص مقابل رفتار مطیعی دارید. اگر هنگام دست دادن دو طرف، دستان خود را به صورتی نگه دارند که به هیچ سمتی خم نشود، به این معناست که هیچ یک از طرفین تمایلی برای اطاعت یا سلطه بر دیگری ندارند.

 

ماهی مرده

محکم دست دادن با دیگران نشانه چیست

دقیقاً مثل ماهی مرده این نوع دست دادن نشان از بی‌تفاوتی دارد و دست طرف مقابل در آن بسیار ضعیف فشرده می‌شود؛ بطوریکه بنظر می‌رسد که فرد هیچ استخوانی در دست خود ندارد. این نوع دست دادن نشان دهنده شخصیتی خوددار یا منفعل است.

این نوع دست دادن بدنام‌ترین نوع دست دادن بوده و نشان دهنده ضعف و کمبود انرژی است. معمولاً در این نوع دست دادن به نظر هیچ احساس، تکان و حتی فشاری وجود ندارد و حاکی از این است که فرد ضعیف بوده و دارای عزت نفس پایینی است. بعضی از افراد درونگرا نیز این گونه دست می‌دهند.

 

دست عرق آلود

انواع دست دادن

عرق کف دست نشان از اضطراب دارد؛ زیرا در مواقعی که فرد عصبی است یا احساس ناراحتی می‌کند سیستم عصبی سمپاتیک فعال شده و عرق بیشتری تولید می‌کند.

 

استخوان شکن

انواع دست دادن

این نوع دست دادن برای تهدید و ترساندن استفاده می‌شود. در این نوع دست دادن فرد اغلب دست طرف مقابل را به قدری می‌فشارد که به نظر می‌رسد استخوان‌های دست او در حال خرد شدن هستند یا امکان بیرون کشیدن دست وجود ندارد. دست دادن استخوان شکن غالبا دردناک است و برای ترساندن طرف مقابل انجام می‌شود.

همچنین وضعیت در صورتی بدتر می‌شود که شخص موردنظر نشان دهد ترسیده است یا آن‌ها بر او مسلط شده‌اند. در این صورت آن‌ها حتی بیش از پیش به دست فشار وارد می‌کنند. با این حال هنگامی که این افراد از نظر تعداد افراد در مضیقه قرار می‌گیرند یا موفق به ترساندن طرف مقابل نمی‌شوند، از فشار دادن دستتان دست برمی‌دارند.

 

خودخواه

انواع دست دادن دیپلماتیک

این نوع دست دادن در افراد بسیار جدی، خشک و خودخواه دیده می‌شود. به نظر می‌رسد که آن‌ها تنها بر خود متمرکز هستند. از نظر آن‌ها تنها مسائل مربوط به خودشان مهم است. بنابراین، معمولاً این نوع دست دادن، سریع است و بیش از یک لحظه به طول نمی‌انجامد. با چنین دست دادنی احساس می‌کنید که دستتان به طرفی پرت شده یا به سمتی منحرف شده است.

 

سیاستمدار

دو دستی دست دادن

چنین دست دادنی معمولاً در بین سیاستمداران دیده می‌شود. گفته می‌شود که این نوع دست دادن نشان از خونگرمی، دوستی و صداقت دارد. در این نوع دست دادن دست چپ روی دست راست فرد مقابل قرار می‌گیرد. این یک نوع دست دادن دوستانه‌تر و رسمی‌تر از بقیه انواع دست دادن ها است. این نوع دست دادن معمولاً در بین سیاستمداران، همکاران و گاهی تاجران مشاهده می‌شود.

با این حال این نوع دست دادن دارای معنی یا تفسیری دوگانه است. هنگامی که دست چپ روی دست فرد مقابل قرار می‌گیرد، نشان از صداقت دارد. همچنین زمانی که دست روی شانه طرف مقابل قرار گیرد نشان دهنده این امر است که فرد سعی دارد از شما درخواستی کند.

 

ملکه

انواع دست دادن دوستانه

در این نوع دست دادن دست‌ها با هم برخوردی ندارند، بلکه فقط انگشتان دست لمس می‌شوند. این نوع دست دادن معمولاً مخصوص افراد دارای موقعیت و مرتبه اجتماعی بالاتر (مانند ملکه) است.

دست دادن این افراد با زیردستان خود بدین صورت است. هرچند که تعداد معدودی از خانم‌ها نیز در مقابل مردان از این نوع دست دادن استفاده می‌کنند که در این صورت این حرکت نشان دهنده نیاز به حفظ حریم شخصی است.

 

چنگال خرچنگ

نحوه دست دادن در مذاکرات

این نوع دست دادن به چنگال خرچنگ شباهت دارد. معمولاً انگشت شست و دیگر انگشتان فرد کف دست طرف مقابل را لمس می‌کنند. چنین دست دادنی نشان از معذب بودن شخص مقابل با شما داشته و تمایلی به آشنایی و ارتباط نزدیکی با شما ندارد.

این افراد روابط عمیق چندانی ندارند و ترجیح می‌دهند به تدریج روابط خود را توسعه بخشند. آن‌ها ابتدا سعی می‌کنند قبل از پذیرش طرف مقابل و حرف زدن راجع به خود، همه چیز را در مورد او بشنوند و درک کنند.

 


نحوه دست دادن در کشورهای مختلف


در کشورها و فرهنگ‌های مختلف آداب و رسوم و قواعد خاصی برای دست دادن وجود دارد که در این قسمت به اختصار بعضی از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • در کشورهای انگلیسی زبان در موقعیت‌های تجاری دست دادن مرسوم است. در موقعیت‌های غیرتجاری، مردان بیشتر از زنان به دست دادن تمایل دارند.
  • در سوئیس رسم بر این است که ابتدا با زنان دست داده شود.
  • آمریکایی‌ها محکم و با دست راست دست می‌دهند و در همین حین با طرف مقابل خود ارتباط چشمی برقرار می‌کنند.

دست دادن ماهی خیس نشانگر چه شخصیتی است

  • در برخی از کشورها مانند ترکیه یا کشورهای عرب زبان خاورمیانه افراد خیلی محکم دست طرف مقابل را نمی‌فشارند. بنابراین در این کشورها فشردن زیاد دست طرف مقابل به دور از ادب به شمار می‌آید. دست دادن زن و مرد مرسوم نبوده و فقط از دست راست برای دست دادن استفاده می‌شود.
  • چینی‌ها دست دادن با قدرت و فشار کم را ترجیح می‌دهند، اما در این کشور اغلب طول زمان دست دادن طولانی‌تر است.
  • ژاپنی‌ها ترجیح می‌دهند در دست دادن پیش قدم شوند. در این کشور نیز دست دادن با قدرت و فشار کم مناسب است. ژاپنی‌ها ترجیح می‌دهند به صورت رسمی تعظیم کنند، اما از خارجی‌ها با دست دادن استقبال می‌کنند.
  • در هند و چندین کشور همسایه آن افراد برای سلام کردن به جای دست دادن طبق رسم Namaste عمل کرده و کمی تعظیم می‌کنند. با این حال دست دادن در تجارت و سایر موقعیت‌های رسمی ترجیح داده می‌شود.
  • در کره بزرگترها برای دست دادن پیش قدم می‌شوند. در این کشور نیز مانند چین و ژاپن دست دادن با قدرت و فشار کم را مناسب می‌دانند. آن‌ها به نشانه احترام هنگام دست دادن با دست چپ خود بازوی راست طرف مقابل را می‌گیرند. همچنین به هنگام دست دادن نگه داشتن دست دیگر خود در جیب، بی‌احترامی به طرف مقابل محسوب می‌شود.

انواع دست دادن دیپلماتیک

شما کدام یک از انواع دست دادن را ترجیح می‌دهید؟ خود شما چگونه با دیگران دست می‌دهید؟ کدام نوع را می‌پسندید و از کدام یک بیزارید؟ در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402