بهترین کارگردان های جهان در طول تاریخ ؛ از تارانتینو تا هیچکاک

بهترین کارگردان های جهان
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تعداد آثار سینمایی که پس از تماشا تا مدت‌ها در خاطر انسان باقی می‌مانند کم نیست. بدون شک عوامل متعددی در ماندگاری یک اثر سینمایی دخیل هستند ولی نمی‌توان نقش کارگردان را در این مسئله نادیده گرفت. با ما همراه باشید تا با فهرست بهترین کارگردان های جهان آشنا شویم.

وقتی به برترین کارگردانان دنیا فکر می‌کنید، نام کدام کارگردان‌ها در ذهنتان نقش می‌بندد؟ هنر سینما تا کنون کارگردان‌ها و فیلمسازهای بزرگ زیادی به خود دیده است. افرادی که آثار ارزشمندی برای مخاطبان خود تولید کرده و می‌کنند. تهیه فهرستی درباره بزرگترین کارگردان جهان کار چندان ساده‌ای نیست؛ چراکه سلیقه شخصی در این قضیه نقش بزرگی دارد. با این حال در این مقاله از پلازا قصد داریم 18 نفر از بهترین کارگردان های سینما در طول تاریخ را برای شما معرفی کنیم. در انتخاب نام‌های فهرستمان هم سعی کرده‌ایم سلایق مختلف را در نظر گرفته و مثال‌هایی را هم در رابطه با کارگردانان سینمای قدیم و هم در رابطه با سینمای مدرن برای شما معرفی کنیم.

فهرست مطالب:

14. کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) ؛ از برترین کارگردانان دنیا
11. چارلی چاپلین (Charlie Chaplin) ؛ پر افتخار ترین کارگردان جهان
10. کریستوفر نولان (Christopher Nolan) ؛ از برترین کارگردانان دنیا
9. دیوید فینچر (David Fincher) ؛ بزرگترین کارگردان جهان
7. وودی آلن (Woody Allen) ؛ از برترین کارگردانان دنیا
6. استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) ؛ بزرگترین کارگردان جهان
5. مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) در لیست بهترین کارگردان های دنیا
1. آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock) ؛ پر افتخار ترین کارگردان جهان

بهترین کارگردان های تاریخ سینما

در ادامه بهترین کارگردان های سینما در طول تاریخ را معرفی کرده و کارنامه هنری آن‌ها را به‌طور مختصر بررسی می‌کنیم. همراه پلازا بمانید.

همچنین بخوانید :

18. آندری تارکوفسکی (Andrei Tarkovsky) ؛ از کارگردان های معروف روسی

کارگردان های معروف

آندری تارکوفسکی را می‌توانیم از بهترین کارگردان های تاریخ سینما بدانیم. اگرچه کارنامه هنری این کارگردان روسی خیلی کوتاه است (تنها 7 فیلم) همچنان می‌توانیم نام او را در فهرست بزرگترین کارگردان جهان قرار بدهیم. شاید تعداد فیلم‌های او کم باشد، اما هر کدام به نوعی یک شاهکار محسوب می‌شوند. یکی از بزرگترین فیلم‌های او، Ivan’s Childhood محصول 1962 است؛ یکی از بهترین فیلم‌هایی که توانسته به هر دو مفهوم کودکی و جنگ به خوبی بپردازد. تارکوفسکی سپس Andrei Rublev را در سال 1966 به سینما معرفی کرد؛ فیلمی بیوگرافی از یک نقاش روسی قرن 15. پس از آن نیز Solaris را در سال 1972 ساخت که یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی شوروری بود.

اما در واقع با ساختن سه فیلم بعدی‌اش بود که تارکوفسکی به لیست بهترين كارگردان هاي دنيا راه یافت: Mirror (1975) و Stalker (1979) و البته Nostalghia (1983). او با این فیلم‌ها سبکی نو از فیلمسازی را ابداع کرد و سپس آن را بهبود بخشید. در سال 1986 نیز او فیلم The Sacrifice را ساخت؛ داستانی سینمایی از مردی که تلاش می‌کند با خدا درباره پایان دادن جهان مذاکره کند. تارکوفسکی این فیلم را در بحبوحه جنگ جهانی اول و درست وقتی که خودش هم بر اثر سرطان روزهای آخرش را سپری می‌کرد، ساخت. این فیلم معنای واقعی کلمه آخرالزمان را با خود به یدک می‌کشد و هنوز و در قرن 21 هم نا‌مرتبط با حال و روز زمانه نیست.

17. فدریکو فلینی (Federico Fellini) ؛ از بهترین کارگردان های جهان

بهترین کارگردانان جهان

نمی‌شود حرف از بهترین کارگردانان سینما به میان بیاید و از فدریکو فلینی، کارگردان ایتالیایی مشهور، یادی نکنیم. فدریکو فلینی و اینگمار برگمن -که در ادامه با او آشنا خواهیم شد- به نوعی قطب‌های سینمای پسا جنگ اروپایی در اواخر قرن 20 بودند. هر دوی آن‌ها از کارگردانان معروف جهان بودند که فیلم‌های کلاسیک متعددی ساختند؛ فیلم‌هایی که هم در جلب نظر منتقدان موفق عمل کردند و فروش خوبی در گیشه داشتند و هم مرزهای ممکن و ناممکن را در سینما جابجا کردند.

فلینی بخشی از موج نئورئالیسمی بود که پس از جنگ جهانی دوم اروپا را فرا گرفت. اما او در دهه 1950 با فیلم The Layabouts که فیلم مورد علاقه استنلی کوبریک و الهام‌بخش او برای ورود به عرصه فیلمسازی بود، خودش را پیدا کرد. او سپس La Strada را در سال 1954 ساخت؛ فیلمی که یکی از بهترین داستان‌های عاشقانه تاریخ سینما را در خود جای داده بود. اما همه‌ی این‌ها تنها شروع درخشش فدریکو فلینی، از بزرگترین کارگردان جهان در تمام دوران، بود. فلینی پس از خرابی‌هایی که جنگ جهانی دوم به بار آورده بود، به ثبت دنیای جدیدی که در ایتالیا و سراسر اروپا در حال شکل‌گیری بود پرداخت. فیلم Le notti di Cabiria را در سال 1957 ساخت و در 1960 نیز با La Dolce Vita بار دیگر یکی از شاهکارهای خود را روی پرده نقره‌ای به نمایش گذاشت. با فیلم هشت و نیم نیز فلینی یکی از بهترین فیلم‌ها درباره فیلمسازی را ساخت.

16. دیوید لینچ (David Lynch) ؛ از بهترین کارگردان های جهان

بزرگترین کارگردان جهان در تمام دوران

دیوید لینچ را می‌توانیم یکی از بهترین کارگردان های حال حاضر جهان بدانیم. این فیلمساز بزرگ، با آثار خود ما را به دنیایی عجیب و غریب می‌برد. او جامعه را تکه تکه کرده و سپس از درون به آن می‌نگرد. او با کمک عناصر سوررئال دنیای درونی شخصیت‌هایش را کاوش می‌کند. دنیای فیلم‌های لینچ منطق خودش را دارد و از قوانین رویاوار خودش پیروی می‌کند. تنها با نگاهی به کارنامه دیوید لینچ می‌توانیم با اطمینان بگوییم که او باید جایگاهی در فهرست بهترین کارگردانان جهان داشته باشد.

15. هاوارد هاکس (Howard Hawks) ؛ از بهترین کارگردان های جهان

بهترین کارگردان های تاریخ سینما

یکی دیگر از نام‌هایی که در رده بندی بهترین کارگردان های جهان به چشم می‌خورد، هاوارد هاکس است. هاکس یکی از بهترین فیلمسازان هالیوودی بود که آثاری به یادماندنی در ژانرهای مختلف از خود به جا گذاشت. او در دوران فعالیتش که حدود 5 دهه به طول انجامید، حداقل 5-6 فیلم سینمایی ساخته که بتوانیم در فهرست بهترین فیلم‌های هالیوودی قرار بدهیم. اولین فیلم کلاسیک هاکس، Scarface محصول 1932 بود. او سپس از فیلم‌های گنگستری فاصله گرفت و توانایی‌هایش در ژانر کمدی را با Bringing Up Baby محصول 1938 و His Girl Friday محصول 1940 ادامه داد.

کمی بعد نیز هاوارد هاکس،‌ از بهترین کارگردان های هالیوود، تصمیم گرفت ژانر نوآر را با فیلم‌های o Have and Have Not (1944) و The Big Sleep (1946) امتحان کند. در نهایت و در سال‌های پایانی فعالیتش نیز Rio Bravo (1959) را ساخت که یکی از بهترین فیلم‌های وسترن بود.

14. کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) ؛ از برترین کارگردانان دنیا

کارگردانان معروف جهان

یکی از فاکتورهای مهم در معرفی بزرگترین کارگردان جهان، تأثیری است که فیلم‌های او بر جامعه می‌گذارد. تأثیر فیلم‌های کوئنتین تارانتینو بر فرهنگ عامه نیز دست کمی از یک بمب اتمی ندارد. فیلم‌های تارانتینو، از کارگردان های معروف جهان، پر از ارجاعات به فرهنگ عامه و ژانرهای مختلف سینما هستند. او در آثارش از طنز تلخ، روایت‌های غیرخطی و بازیگران مشهور استفاده می‌کند. فیلم‌هایی که این بزرگترین کارگردان جهان تا کنون ساخته است، از موفقیت زیادی برخوردار بوده‌اند و توسط مخاطبان و منتقدان تحسین شده‌اند. تارانتینو تا کنون 2 جایزه اسکار، 2 جایزه بفتا و 4 گلدن گلوب دریافت کرده است. پیتر باگدانوویچ، فیلمساز و تاریخدان آمریکایی، او را تأثیرگذارترین کارگردان نسل خودش می‌داند.

فیلم جنایی و کمدی سیاه Pulp Fiction، فیلم جنگی Inglourious Basterds، فیلم تریلر و معمایی The Hateful Eight و همچنین فیلم کمدی-درام Once Upon a Time in Hollywood از آثار مطرح کوئنتین تارانتینو، از بهترین کارگردانان هالیوود، هستند.

13. کاترین بیگلو (Kathryn Bigelow) ؛ از بهترین کارگردان های زن جهان

بزرگترین کارگردان جهان

در لیست برترین کارگردانان دنیا به ندرت نام یک زن به چشم می‌خورد. با اینکه زنان همیشه بخش مهمی از صنعت سینما بوده‌اند، فرصت‌های کارگردانی کمتری در اختیارشان قرار داده شده. اما اینجا می‌خواهیم یکی از بهترین کارگردان های زن جهان را به شما معرفی کنیم. کاترین بیگلو فیلمسازی آمریکایی است که با فیلم‌هایی همچون Near Dark، از بهترین فیلم‌های ترسناک، Point Break، از بهترین فیلم‌های اکشن و همچنین The Hurt Locker و Zero Dark Thirty، از بهترین فیلم های درباره جنگ شناخته می‌شود.

بیگلو اولین کارگردان جهان در میان فیلم‌سازان زن است که موفق شد جایزه اسکار بهترین کارگردانی را با ساختن فیلم The Hurt Locker از آن خود کند. آثار بیگلو معمولا ژانرهای مختلفی را در بر می‌گیرند. او در یکی از مصاحبه‌هایش اعلام کرده است که فیلم‌های آلفرد هیچکاک تأثیر زیادی روی او گذاشته‌اند.

12. فرانسیس فورد کاپولا (Francis Ford Coppola)

بزرگترین کارگردان جهان

فرانسیس فورد کاپولا را می‌توان یکی از برترین کارگردانان دنیا دانست. او تا کنون 5 جایزه اسکار، 6 گلدن گلوب، 2 نخل طلای کن و یک جایزه بفتا دریافت کرده است. کاپولا یکی از بزرگترین چهره‌های جنبش موج نوی هالیوود در دهه‌های 1960 و 1970 بود. آثار کاپولا جزئیات زیادی دارند، کم و بیش خشن و البته طولانی هستند.

بیشتر ما این کارگردان بزرگ را با سه‌گانه پدرخوانده می‌شناسیم. اولین فیلم این سه‌گانه، ژانر گنگستری را زیر و رو کرد و موفقیت زیادی هم در گیشه‌ها و هم نزد منتقدان به دست آورد. برخی از دیگر آثار برجسته این بزرگترین کارگردان جهان نیز عبارتند از: فیلم جنگی و روانشناختی Apocalypse Now، فیلم درام نوجوانانه The Outsiders، درام جنایی The Cotton Club، فیلم ترسناک Bram Stoker’s Dracula و همچنین فیلم درام حقوقی The Rainmaker.

11. چارلی چاپلین (Charlie Chaplin) ؛ پر افتخار ترین کارگردان جهان

بهترین کارگردانان سینما

وقتی بزرگترین کارگردان سینمای جهان در تمام دوران ها را معرفی می‌کنیم، نمی‌توانیم نام چارلی چاپلین را از قلم بیندازیم. این کارگردان و بازیگر انگلیسی در دوره فیلم‌های صامت به شهرت رسید. شخصیت ولگرد کوچولو یا Tramp که در اکثر فیلم‌های چاپلین مشاهده می‌کنیم نیز یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ سینما است. اما چه چیزی کار چارلی چاپلین را متمایز و او را تبدیل به یکی از برترین کارگردانان دنیا می‌کند؟

فیلم‌های چاپلین از آزمون زمان سربلند بیرون آمده‌اند. آن‌ها خنده‌دار و لذت‌بخش هستند و در عین حال انسان را به فکر فرو می‌برند. تأثیرات فیلم‌های او بر آثار سایر کارگردانان نیز قابل چشم‌پوشی نیست. برخی از محبوب‌ترین و بهترین آثار این بزرگترین کارگردان جهان عبارتند از: فیلم The Kid، فیلم City Lights و همچنین فیلم The Great Dictator. اگر دوست دارید بیشتر با زندگی و آثار این کارگردان آشنا شوید نیز می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

10. کریستوفر نولان (Christopher Nolan) ؛ از برترین کارگردانان دنیا

بهترین کارگردان های هالیوود

در رتبه دهم فهرست بهترین کارگردان های سینما کارگردان انگلیسی-آمریکایی کریستوفر نولان (Christopher Nolan) قرار دارد. نولان را در دنیای سینما با سبک شخصی و منحصربه‌فرد خود که در جریانی متفاوت با عمده آثار هالیوودی حرکت می‌کند می‌شناسند. او تا کنون 11 فیلم ساخته است که در مجموع توانسته‌اند بیش از 5 میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشته باشند. این فیلم‌ها همچنین موفق به کسب 36 نامزدی اسکار و دریافت 11 جایزه در بخش‌های مختلف این جشنواره سینمایی معتبر شده‌اند.

از مهمترین آثار سینمایی نولان می‌توان به فیلم Memento، فیلم The Prestige، فیلم The Dark Knight، فیلم Inception و Interstellar اشاره کرد. جدیدترین اثر نولان که بسیاری از دوستداران سینما را چشم‌انتظار نگه داشته نیز فیلم Oppenheimer در ژانر بیوگرافی است که در سال 2023 منتشر خواهد شد. درون مایه اکثر آثار نولان حول محور موضوعات متافیزیکی، مسائل اخلاقی مربوط به انسان، زمان، حافظه و همچنین هویت شخصی می‌چرخد. علاوه بر این بهره‌گیری از روایت‌های غیرمعمول و استفاده از جلوه‌های صوتی و بصری ویژه در خدمت فضاسازی فیلم نیز در آثار او دیده می‌شود. برای خواندن بیوگرافی کامل کریستوفر نولان می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

9. دیوید فینچر (David Fincher) ؛ بزرگترین کارگردان جهان

بهترین کارگردان های زن جهان

جایگاه نهم فهرست بهترین کارگردان های سینما به دیوید فینچر (David Fincher) تعلق دارد. فینچر یک کارگردان فیلم، تلویزیون و موزیک ویدیو آمریکایی است که از کودکی نسبت به فیلمسازی علاقه نشان داد. از مهمترین آثار این کارگردان می‌توان به فیلم Seven، فیلم Fight Club، فیلم Zodiac، فیلم The Social Network، فیلم تریلر روانشناختی Gone Girl و همچنین فیلم درام بیوگرافی و سیاه و سفید Mank اشاره کرد. او همچنین در ساخت سری تلویزیونی محبوب House of Cards نیز به عنوان کارگردان دست داشته است.

فینچر در پروسه یافتن سبک مختص به خودش از افراد مختلفی الهام گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock)، مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) و جورج روی هیل (George Roy Hill) اشاره کرد. از ویژگی‌های مشخص کننده فیلم‌های او می‌توان به توجه افراطی نسبت به جزئیات و مهندسی دقیق لایه‌های مختلف روایت داستانی اشاره کرد.

8. برادران کوئن (Coen Brothers)

پر افتخار ترین کارگردان جهان

در جایگاه هشتم فهرست بهترین کارگردان های سینما برادران کوئن (Joel and Ethan Coen) قرار دارند. آثار این فیلمسازهای منحصربه‌فرد آمریکایی روند تحول خود را داشته است و از جمله مهمترین این آثار می‌توان به فیلم‌هایی نظیر Barton Fink ،Fargo، فیلم No Country for Old Men و Inside Llewyn Davis اشاره کرد.

فیلم‌های برادران کوئن تا کنون موفق به کسب 42 نامزدی اسکار شده‌اند که از میان آن‌ها فیلم Fargo موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول زن شد و فیلم No Country for Old Men جوایز بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرد. شاید بتوان گفت بارزترین ویژگی مشخص کننده فیلم‌های برادران کوئن ترکیب هنرمندانه ژانرهای مختلف با همدیگر باشد.

7. وودی آلن (Woody Allen) ؛ از برترین کارگردانان دنیا

رده بندی بهترین کارگردان های جهان

جایگاه هفتم فهرست بهترین کارگردان های سینما در طول تاریخ به نویسنده، کارگردان و بازیگر آمریکایی وودی آلن (Woody Allen) اختصاص دارد. این کارگردان فعالیت حرفه‌ای خود را در ابتدا به عنوان یک نویسنده کمدی برای تلویزیون آغاز کرده و سپس به عنوان استند آپ کمدین آن را ادامه داد. از مهمترین آثار او در زمینه سینما می‌توان به فیلم‌های Annie Hall، فیلم The Purple Rose of Cairo، فیلم Match Point و Midnight in Paris اشاره کرد.

وودی آلن معمولا خود نیز در فیلم‌هایش بازی می‌کند و عموما در نقش شخصیتی ظاهر می‌شود که به عنوان یک استند آپ کمدین او را با آن می‌شناسیم. او همچنین در زمینه نمایشنامه‌نویسی و موسیقی نیز فعالیت داشته و از جمله افرادی که در شکل گیری سبک او در فیلمسازی و بازیگری نقش داشته‌اند می‌توان به کمدین‌هایی همانند باب هوپ (Bob Hope)، گروچو مارکس (Groucho Marx) و چارلی چاپلین (Charlie Chaplin) اشاره کرد.

6. استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) ؛ بزرگترین کارگردان جهان

بهترین کارگردان های حال حاضر جهان

ششمین رتبه فهرست بهترین کارگردان های سینما در طول تاریخ را به فیلمساز آمریکایی استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) اختصاص داده‌ایم. اسپیلبرگ را یکی از پیشروهای اصلی دوره جدید هالیوود (New Hollywood) در سینمای آمریکا می‌دانند. از مهمترین فیلم‌های او می‌توان به آثاری همچون Jaws، فیلم E.T. the Extra-Terrestrial، فیلم Saving Private Ryan، فیلم Schindler’s List، فیلم درام تاریخی Bridge of Spies و همچنین فیلم عاشقانه West Side Story اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

فروش تجاری فیلم‌های اسپیلبرگ سبب شده‌اند او عنوان موفق‌ترین فیلمساز تاریخ سینما از منظر تجاری را به یدک بکشد. فیلم‌های اسپیلبرگ اغلب به کاوش درون‌مایه‌های متفاوتی می‌پردازند؛ اما به شکل عمومی می‌توان گفت در اکثر آثار او با شخصیت‌های معمولی مواجه هستیم که با موجودات عجیب و غریب فراواقعی رویارو می‌شوند و یا خود را در موقعیت‌های غیرطبیعی می‌یابند. البته درون‌مایه‌هایی همانند احساس شگفتی و ایمان را نیز می‌توان در آثار مناسب‌تر او برای سنین نوجوان (همانند E.T.) ردیابی کرد. برای خواندن بیوگرافی استیون اسپیلبرگ از این مطلب دیدن کنید.

5. مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) در لیست بهترین کارگردان های دنیا

لیست بهترین کارگردان های دنیا

همچنین بخوانید :

پنجمین جایگاه فهرست بهترین کارگردان های سینما در طول تاریخ را به کارگردان ایتالیایی-آمریکایی مارتین اسکورسیزی (Martin Charles Scorsese) اختصاص داده‌ایم. در آثار این کارگردان مهم آمریکایی درون‌مایه‌هایی همانند هویت ایتالیایی-آمریکایی‌ها، موضوعات کاتولیکی مثل انتقام، ایمان، مردانگی، تبهکاری و همچنین خشونت کندوکاو می‌شوند.

از مهمترین آثار اسکورسیزی می‌توان به فیلم‌هایی نظیر Taxi Driver، فیلم Raging Bull، فیلم Goodfellas، فیلم Shutter Island، فیلم The Wolf of Wall Street، فیلم The Departed و فیلم The Irishman اشاره کرد. فیلم‌های اسکورسیزی تا کنون موفق به کسب نامزدی‌های مختلفی هم به شکل ملی و هم به شکل بین‌المللی شده‌اند و فیلم The Departed او نیز موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد. از اینجا می‌توانید با بیوگرافی مارتین اسکورسیزی بیشتر آشنا شوید.

4. استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) ؛ بزرگترین کارگردان جهان

بهترين كارگردان هاي دنيا

در رتبه چهارم فهرست بهترین کارگردان های سینما در طول تاریخ فیلمنامه نویس و کارگردان آمریکایی استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) قرار دارد. کوبریک را نیز در زمره مهمترین و تاثیرگذارترین کارگردانان هنر سینما تاکنون قلمداد می‌کنند. اکثر آثار سینمایی کوبریک بر اساس رمان‌ها و یا داستان‌های کوتاه ساخته شده‌اند و المان‌های دامنه متنوعی از ژانرهای گوناگون را می‌توان در آن‌ها شناسایی کرد.

از ویژگی‌های دیگر آثار او می‌توان به واقع گرایی، طنز تلخ، فیلمبرداری منحصربه‌فرد، طراحی صحنه مفصل و نهایتا استفاده هوشمندانه از موسیقی اشاره کرد. تعدادی از مهمترین فیلم‌های کوبریک عبارتند از The Shining، فیلم 2001: A Space Odyssey، فیلم A Clockwork Orange، فیلم Eyes Wide Shut و Dr. Strangelove.

پاوربانک ریمکس مدل Proda PPP-15 ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت

پاوربانک ریمکس مدل Proda PPP-15 ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتRemax Proda PPP-15 4000mAh Power Bank

وزن85 گرم
شدت جریان خروجی2.1 آمپر
قابلیت شارژ سریعدارد

3. آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa) ؛ از برترین کارگردانان دنیا

بهترین کارگردان های جهان

به عنوان سومین کارگردان فهرست بهترین کارگردان های سینما در طول تاریخ فردی به نام آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa) را برای معرفی در نظر گرفته‌ایم. این کارگردان ژاپنی در طول فعالیت حرفه‌ای 57 ساله خود حدود 30 فیلم را کارگردانی کرده و به عنوان یکی از مهمترین فیلمسازان تاریخ سینما از او یاد می‌شود.

از مهمترین آثار کوروساوا می‌توان به فیلم‌های Seven Samurai، فیلم Rashomon، فیلم Ran و Yojimbo اشاره کرد. سبک فیلمسازی کوروساوا را می‌توان شیوه‌ای جسورانه نامید که در عین وام گرفتن از سینمای وسترن، امضای خود را نیز به یدک می‌کشد. از درون‌مایه‌های آثار او می‌توان به بررسی رابطه بین شاگرد و استاد، قهرمان پروری و همچنین کاوش خشونت در بستر زمان اشاره کرد.

2. اینگمار برگمان (Ingmar Bergman) ؛ از بهترین کارگردان های جهان

کارگردان های معروف

در جایگاه دوم فهرست بهترین کارگردان های سینما در طول تاریخ اینگمار برگمان (Ingmar Bergman) قرار دارد. برگمان یک نویسنده، کارگردان و تهیه کننده اهل سوئد است که در زمینه‌های سینما، تلویزیون، تئاتر و رادیو به فعالیت پرداخته است. از مهمترین فیلم‌های برگمان می‌توان به آثاری همانند The Seventh Seal، فیلم Wild Strawberries، فیلم Persona و Fanny and Alexander اشاره کرد.

برگمان علاوه بر این‌ها کارگردانی 170 نمایشنامه را نیز بر عهده گرفته است و از نظر یکی از منتقدین به نام فیلیپ فرنچ (Philip French) یکی از بزرگترین هنرمندان قرن بیستم شناخته می‌شود. او از راه ادبیات و هنرهای نمایشی به بازآفرینی موقعیت انسان پرداخته و حتی آن را زیر سوال می‌برد. عمده دغدغه‌های برگمان در کارهایش موضوعاتی همانند فانی بودن انسان، تنهایی و ایمان هستند. علاوه بر این در فیلم‌های او همواره زیرلایه‌ای پنهانی از تکانه‌های غریزی و اولیه انسانی نیز می‌توان شناسایی کرد. برای آشنایی بیشتر با فیلم های برگمان به این مقاله مراجعه کنید.

1. آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock) ؛ پر افتخار ترین کارگردان جهان

بهترین کارگردانان جهان

نهایتا به جایگاه اول فهرست بزرگترین کارگردان جهان در تمام دوران رسیدیم و این جایگاه به کارگردان محبوب انگلیسی آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock) تعلق دارد. در دنیای سینما از هیچکاک اغلب به عنوان «سلطان تعلیق» یاد می‌شود. او کارگردانی بیش از 50 فیلم بلند را برعهده گرفت و این فیلم‌ها جمعا 46 بار موفق به کسب نامزدی اسکار شدند و 6 جایزه را نیز برای این فیلمساز به همراه داشتند.

از مهمترین فیلم‌های هیچکاک می‌توان به آثاری همانند Psycho، فیلم Rear Window، فیلم Vertigo و The Birds اشاره کرد. از جمله ویژگی‌های سبک هیچکاک در فیلمسازی می‌توان به مقوله استفاده از حرکت دوربین جهت تقلید نگاه یک فرد اشاره کرد که از این طریق بینندگان فیلم در واقع دوربین را به مثابه چشم خود فرض و قبول می‌کنند. طراحی قاب‌بندی‌ها به گونه‌ای که میزان اضطراب و هراس به حداکثر خود برسد از دیگر ویژگی‌های سینمای آلفرد هیچکاک محسوب می‌شود.

کلام آخر

بزرگترین کارگردان سینمای جهان در تمام دوران هابزرگترین کارگردان جهان در تمام دوران

بهترین کارگردان های سینما را برای شما فهرست کردیم و امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت لذت را برده باشید. بدون شک تعداد کارگردان‌های بزرگ تاریخ سینما به نام‌های فهرست بالا محدود نمی‌شوند و افراد بزرگ دیگری نیز هستند که آثار ارزنده‌ای را در زمینه سینما برای ما ساخته‌اند. حالا نوبت شماست که به ما بگویید کدامیک از فیلم‌های برترین کارگردانان دنیا که معرفی کردیم را تماشا کرده‌اید؟ فکر می‌کنید عجیب ترین کارگردان های دنیا چه کسانی هستند؟ بزرگترین کارگردان جهان از نظر شما کیست؟ فراموش نکنید نظرات خود را از قسمت پایین و از بخش دیدگاه‌های سایت با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران14 دیدگاه
avatar
س
.
25 اسفند 1402، 14:04
پاسخ
0
0
واقعا جای جیمز کامرون و فرانک دارابونت خالی بود
avatar
Mahan
.
12 آبان 1402، 14:36
پاسخ
2
0
به نظرم جای آلخاندرو گونسالس ایناریتو و تیم برتون تو لیست خیلی خالیه
avatar
کیومرث
.
07 آبان 1402، 20:53
پاسخ
0
2
بد نبود جیمز کامرون و لوک بسون هم توی لیست جا میدادید
avatar
صدرا
.
03 آبان 1402، 02:27
پاسخ
1
4
یعنی نولان از چارلی چاپلین و فورد کاپولا بهتره؟ سرجو لئونه کجاست؟ یعنی جایی برای استاد جان فورد نبود؟ ای کاش اروپایی و ژاپنی بیشتر میذاشتید. مثلا گدار و کوبایاشی و تروفو و آنجلوپولوس و .... حالا بدی های لیستو گفتم حوبیاشم بگم... منم هیچکاکو قطعا اول میذارم ولی برای رتبه های بعدی خیلی انتخابا سخته. خوبه که فلینی رو گذاشتید تو لیست. باتشکر...
avatar
میلاد گرجی
.
04 مهر 1402، 07:47
پاسخ
0
2
ژان لوک گدار هم فراموش کردی
نمایش 5 دیدگاه دیگر
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402