پل آلن موسس شرکت مایکروسافت در 65 سالگی درگذشت

پل آلن / paul Allen
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

پل آلن موسس شرکت مایکروسافت در سن 65 سالگی به دلیل ابتلا به عارضه لنفوم درگذشت. آلن در اوایل ماه جاری در این زمینه اعلام کرده بود که بیماری او درمان شده است.

پل آلن / paul Allen

پل آلن متولد 21 ژانویه 1953 در شهر سیاتل آمریکا و یکی از موسسان شرکت مایکروسافت بود که در تاریخ 15 اکتبر 2018 مصادف با 23 مهر 1397 براثر ابتلا به بیماری سرطان در گذشت. این موسس ردموندی از دوستان کودکی بیل گیتس محسوب می‌شد، و همین دوستی بود که باعث شد این دو شخصیت بزرگ در کنار هم در سال 1975 مایکروسافت را تاسیس کنند. او از سال 1983 به بیماری لنفوم هاجکین مبتلا بود و از سال 2000 نیز هیئت مدیره مایکروسافت را ترک کرد و تنها جزو سهامداران مایکروسافت محسوب می‌شود. همچنین در سال 2009 بیماری لنفوم غیرهاچکین برای او تشخیص داده شد و از آن زمان وی درگیر این عارضه بود.

گفتنی است پل آلن از مشهورترین افراد مایکروسافت در طی سال‌های فعالیت این شرکت فعال در زمینه فناوری بعد از بیل گیتس بود. براساس اطلاعات بدست آمده از مجله فوربس وی در جایگاه بیست و یکمین ثروتمند دنیا قرار داشت. با این حال او صاحب یک تیم فوتبال، تیم بسکتبال پورتلند و همچنین صاحب یکی از بزرگ‎ترین قایق‌های بادی جهان بوده است. او که کارهای بشردوستانه و اجتماعی زیادی انجام داده، در سال 1986 نیز شرکت ولکان را تاسیس کرد که در این شرکت روز گذشته خبر مرگ او را به اطلاع همگان رساند.

پل آلن و بیل گیتس / pual allen and bill gates

شبکه خبری NBC در یک بیانیه‌ای از زبان گیتس گفته: «قلبش برای از دست دادن یکی از قدیمی‌ترین و عزیزترین دوستانش شکسته است.» او در این رابطه ادامه داد:

همچنین بخوانید :

از همان روزهای قدیم گذشته ما با هم بودیم، در مدرسه Lakeside، تاسیس مایکروسافت، فعالیت‌های بشردوستانه و در طول این سال‌ها پل همیشه یک شریک واقعی و دوست داشتنی برای من محسوب می‌شد. درواقع او کسی بود که کامپیوترهای شخصی بدون او وجود نداشتند.

پل هیچوقت انسان مادی نبود و با خرد و دلسوزی که داشت همیشه در تلاش برای بهبود زندگی مردم جهان بوده و به تقویت محل زندگی خود یعنی سیاتل و مردم سراسر جهان می‌پرداخت. او همیشه مایل بود که بیان کند: «اگر توانایی انجام کاری را داریم، پس آن را انجام دهیم» همین بود که ما دقیقا بعد از این جمله آن کار را انجام می‌دادیم. این واقعا مهم‌ترین جنبه شخصیتی و انسانی پل آلن به شمار می‌رفت.

پل عاشق زندگی بود و همه افرادی که در پیرامونش بودند را عاشقانه دوست داشت. از طرفی مورد احترام اطرافیان نیز قرار می‌گرفت. او سزاوار این بود تا زمان بیشتری را زنده بماند. با این حال همکاری او با جهان تکنولولوژی و فعالیت‌های بشردوستان‌هاش برای نسل‌های آتی به یادگار خواهد ماند.

مایکروسافت

ساتیا نادلا نیز مدیرعامل شرکت مایکروسافت در باره پل آلن بیان کرده است که «مشارکت وی هم برای مایکروسافت و هم در زمینه صنعت، موضوعی ضروری و واجب بود.» بیانیه کامل وی در این باره اشاره می‌کند:

حضور پل آلن در شرکت، صنعت و جامعه ما امری ضروری بود. به عنوان یکی از بنیانگذاران مایکروسافت او توانست با دستاوردهای جادویی‌اش، انستیتوها و تجربه‌ای که داشت، جهان را تغییر دهد. من درس‌های زیادی از وی آموخته‌ام. تعمق، کنجکاوی، اصرار برای رعایت استاندارد بالا در کار، چیزی است که از پل برای من و مایکروسافت به یادگار باقی مانده است. دل‌های ما همواره همراه عزیزان و خانواده‌اش خواهد بود. روحش شاد.

پل آلن بعد از ترک مایکروسافت همچنان در هیئت مدیره به عنوان سهامدار باقی ماند. او یک بنیاد خیریه و همین‌طور شرکت سرمایه‌گذاری ولکان را ایجاد کرد. درواقع شرکت یاد شده یکی از بازوهای سرمایه‌گذای وی در شرکت‎های دیگر محسوب می‌شد.

اهدای 30 میلیون دلار به شهر سیاتل برای ساخت مجتمع آپارتمانی جهت اسکان 94 خانواده بی خانمان، تنها یکی از کارهای کوچک بشردوستانه این شخصیت بزرگ محسوب می‌شد. او در سال 2010 به کمپین giving Pledge پیوست و در آن‌جا متعهد شد تا بعد از مرگش نیمی از دارایی که از وی برجا می‌ماند به این کمپین اهدا گردد. با این حال هم‌اکنون ارزش دارای وی 20 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

پل آلن / paul Allen

در راستای درگذشت پل آلن، تیم کوک مدیرعامل اپل و ساندرا پیچای مدیرعامل گوگل نیز در بیانیه‌هایی جداگانه، تاسف خود را از درگذشت این شخصیت بشردوست چنین اعلام کردند:

صنعت ما امروز یکی از پیشگامان خود را از دست داد. ما عمیق‌ترین غم و اندوه خود را به دوستان پل، خانواده و هر آن کس که در مایکروسافت حضور دارد، اعلام می‌کنیم.

تیم کوک 15 اکتبر 2018/ Tim Cook (@tim_cook) October 15, 2018

ما امروز یکی از پیشگامان عرصه تکنولوژی را از دست دادیم. پل آلن از تو برای کمک‌های بزرگی که از طریق کار و فعالیت‌های بشردوستانه برای جهامن انجام دادی، ساپسگذاریم. همدلانه با خانواده، دوستان و شرکت مایکروسافت ابراز همدردی می‌کنیم.

ساندرا پیچای 15 اکتبر 2018 / Sundar Pichai (@sundarpichai) October 15, 2018

جف بزوس، مدیرعامل آمازون هم در این زمینه چنین نوشت:

خبر درگذشت پل آلن بسیار ناراحت کننده بود. اشتیاق او برای ایجاد نوآوری‌های جدید افراد بسیار زیادی را تحت تاثیر قرار می‌داد. این چنین رفتنی واقعا بی‌رحمانه بود. من با خانواده، دوستان و اطرافیان پل آلن ابزار همدردی می‌کنم.

جف بزوس 15 اکتبر 2018 / Jeff Bezos (@JeffBezos) October 15, 2018

آلن همان‌طور که در ابتدا بیان کردیم، صاحب دو تیم ورزشی نیز بود. یکی از تیم‌ها در لیگ بسکتبال آمریکا به نام تریل بلیزر فعالیت دارد و دیگری نیز به نام Seattle Seahawks در لیگ فوتبال حاضر است. وی تا لحظه آخر بر روی کار این دو تیم نظارت داشت. عضو عالی هیئت NFL درباره پل آلن گفته بود که آلن به صورت خستگی‌ناپذیری کار می‌کند.

پل آلن
پل آلن گیتاریست قهاری نیز بود

علاوه بر این‌ها این شخصیت بزرگ دنیای فناوری باز هم فعالیت‌های بشردوستانه زیادی را در کارنامه کاری خود دارد که بسیاری از ثروت خود را نیز به این راه اختصاص داده است. خواهر وی جودی آلن که عضو هیئت مدیره شرکت ولکان است در بیانیه‌ای جدا از پل به عنوان مردی بزرگ در دنیای فناوری یاد کرد و اشاره نمود که نمی‌توان فعالیت‌های بشردوستانه وی را نادیده گرفت. وی در بیانیه‌ای اشاره کرد:

برادر من فردی قابل توجه در بخش‌های مختلف بود.  در حالی که مردم او را به عنوان یک تکنولوژیست برتر و فردی بشر دوست می‌شناسند این شخصیت بزرگ برای ما در کنار آن برادری دوست داشتنی و دوستی استثنایی بود.

خانواده پل خوشبختند که توانستند حضور چنین انسان دوست داشتنی را در میان خود تجربه کنند. او فردی بود که در میان همه برنامه‌ها همیشه برای خانواده و دوستان خود زمان کافی داشت. حال که او را از دست دادیم بسیار غمگین و اندوهناکیم.

علاوه بر سازمان‌ها و نهادهایی که از آن‌ها نام بردیم، پل آلن درواقع سازمان‌های دیگری را نیز ایجاد کرد که یکی از آن‌ها شرکت حمل و نقل فضایی Stratolaunch نام داشت. دیگر فعالیت وی مربوط به ساخت انستیتوی هوش مصنوعی بود. گفتنی است که این انستیتو با هدف سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ های مختلف تاسیس شده بود. او در این باره پیش‌تر به مجله فوربس چنین گفت: «به‌عنوان یک برنامه‌نویس قدیمی من هنوز هم درمورد عملکردهای مغز کنجکاوم» در راستای تاسیس موسسه هوش مصنوعی او همچین ارگان‌هایی را نیز برای تامین سرمایه مورد نیاز چنین موسسه‌ای ایجاد کرد.

سخنگوی موسسه آلن در ایمیلی به The Verge نیز چنین بیان کرده است:

چشم انداز و بینش پل الهام‌بخش من و بسیاری دیگر بوده است که در موسسات مختلفی که وی تاسیس کرده مشغول کار هستیم. امروز ما میراث‌دار موسسه آلن خواهیم بود و با ادامه راه وی و مبازره با مشکلات سخت در زمینه علوم زیست شناسی، به او و کارهایش احترام می‌گذاریم.

کتاب زندگینامه پل آلن

کتاب زندگینامه پل آلن در سال 2011 منتشر شد. در این کتاب اشاره شده است، او مسئول نامگذاری مایکروسافت و ساخت ماوس دو دکمه است. با این حال توانست همکاری دوستانه خود را با بیل گیتس ادامه دهد. دوستی که سالیان سال پابرجا ماند و با هیچ مساله‌ای خدشه‌دار نشد. او که در سی سالگی یک میلیونر نابغه بود در پروژه‌های تحقیقاتی زیادی نیز حضور داشت. در واقع حضور وی را در موسسه غیر انتفاعی علوم مغز آلن نمی‌توان نادیده گرفت. همچنین وی در تهیه اطلس آنلاین نقشه نخاع مشارکت و سرمایه‌گذاری داشته است. او همچنین برای کمک به چنین پروژه‌هایی، تحقیقات و دستاوردهای خود را به صورت رایگان در اختیار پزشکان و متخصصان قرار می‌داد. چنین کارهایی تنها بخش کوچکی از فعالیت‌های انسان دوستانه پل آلن محسوب می‌شوند.

کلام آخر

واقعا از دست دادن چنین انسان‌های بزرگی که به بهبود زندگی نه تنها خود و اطرافیان بلکه زندگی بشریت فکر می‌کنند، بسیار غم‌انگیز است و دنیا باید به اینکه روزی میزبان چنین افرادی بوده به خود ببالد. ما هم در تیم پلازا برای پل آلن آرزو می‌کنیم روحش شاد باشد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402