بیوگرافی محمد علی کشاورز و بررسی آثار او + تصاویر و زندگی شخصی

بیوگرافی محمد علی کشاورز
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

محمد علی کشاورز پدر سالار سینمای ایران، یکی از بهترین بازیگران ایرانی بود که در تاریخ 25 خرداد 1399 در سن 90 سالگی دار فانی را وداع گفت. شما هم با این هنرمند دوست‌داشتنی خاطره‌های زیادی دارید؟ با بیوگرافی محمدعلی کشاورز و معرفی مهم‌ترین فیلم و سریال‌های این هنرمند همراه ما باشید.

محمد علی کشاورز یکی از هنرمندان خاکی سینما و تلویزیون کشور محسوب می‌شود که در طی فعالیت هنری خود با مشاهیری همچون بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، علی حاتمی و داریوش مهرجویی همکاری کرده است. محمدعلی کشاورز را بیشتر بخاطر سریال «پدرسالار» و نقشی که در فیلم «مادر» ایفا کرده می‌شناسند. این هنرمند که از اوایل خرداد 1399 به دلیل عارضه کلیوی در بیمارستان بستری بود، روز 25 خرداد 1399 درگذشت. در ادامه قصد داریم زندگینامه محمد علی کشاورز از کودکی تا به امروز را با یکدیگر مرور کنیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید

بیوگرافی محمد علی کشاورز

محمدعلی کشاورز در 26 فروردین 1309 در اصفهان به دنیا آمد. وی دومین فرزند خانواده کشاورز محسوب می‌شود. اصلیت خانواده کشاورز به گرجی تباران اصفهان برمی‌گردد که در زمان قدیم به این شهر مهاجرت کرده‌اند. در ادامه زندگینامه شخصی و کاری وی را با هم مرور خواهیم کرد.

تولد

  • تاریخ تولد محمد علی کشاورز: 26 فروردین 1309

محمدعلی کشاورز در جلفای اصفهان که محله ارمنی نشین است، متولد شد. به گفته خود ایشان، این محله پر از شعرخوانی، شاهنامه‌خوانی و تئاتر بود؛ به گونه‌ای که زمینه ورود به هنر تئاتر برای محمد علی کشاورز فراهم شد. وی در زمان نوجوانی و مدرسه در چند نمایش‌نامه به ایفای نقش پرداخت.

محمدعلی کشاورز / بازیگر محمد علی کشاورز

محمد علی کشاورز همواره گفته است که زادگاهش را به خاطر فضای هنری و ادبی‌اش دوست دارد. وی همچنین برای ورود به عرصه هنر با هیچ‌گونه مخالفتی از سوی خانواده روبرو نبوده است.

زندگی شخصی

  • فرزندان محمد علی کشاورز: نلی کشاورز

محمدعلی کشاورز پس از اخذ مدرک دیپلم در دبیرستان ادب اصفهان به تهران آمد و بعد از گذراندن دوره سربازی با قبولی در کنکور به مدت 3 سال در  هنرستان هنرپیشگی به یادگیری حرفه بازیگری مشغول شد.یکی از نکات جالب بیوگرافی محمد علی کشاورز این است که تنها ازدواج ایشان با خانم منا طاهری بوده است. حاصل این ازدواج یک دختر به نام نلی است که هم اکنون در کشور بلژیک به تدریس نقاشی در دانشگاه مشغول است. محمد علی کشاورز در سال 1352 از همسر خود جدا شد و پس از آن هیچ‌وقت ازدواج نکرد. در تصویر زیر می‌توانید عکس فرزند محمد علی کشاورز را ببینید.

عکس فرزند محمد علی کشاورز / محمد علی کشاورز و دخترش

نلی کشاورز فارغ‌التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک است. وی سابقه تحصیل در رشته نقشه‌برداری را نیز دارد؛ به گونه‌ای که در چند برنامه مربوط به نقشه‌برداری در تلویزیون به عنوان مجری فعالیت داشته است. البته نلی کشاورز در نهایت به دنبال علاقه اصلی خود یعنی بازیگری رفت و در آثاری نظیر «آندورا»، «ادیپوس شهریار» و «آنتیگون» نیز به ایفای نقش پرداخت.

زندگی حرفه ای

همانطور که پیشتر بدان اشاره کردیم، آقای کشاورز با قبولی در هنرستان هنرپیشگی و گذراندن دوره آکادمیک 3 ساله وارد دنیای هنر شد. ایشان در آن دوران زیر نظر افراد کار کشته‌ای نظیر استاد ساسانی، صدری، گرمسیری و جنتی اعطایی آموزش دیدند.

چند استاد خارجی برای آموزش تئاتر توسط اداره هنرهای دراماتیک وارد ایران شدند و محمد علی کشاورز، علی نصیریان، اسماعیل شنگله، جعفر والی و رکن‌الدین خسروی در کلاس دایر شده شرکت کردند. پس از کودتای 28 مرداد که اکثر مردم نسبت به هنر کاباره‌ای سالن‌های تئاتر مایوس شده بودند، گروهی از جوانان تحصیل کرده به همراه کشاورز توانستند به تلویزیون راه پیدا کرده و نمایش‌های تک پرده‌ای اجرا کنند.

محمدعلی کشاورز / زندگینامه محمد علی کشاورز

چنین نمایش‌هایی به زعم خود آقای کشاورز، بیشترین تاثیر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بر روی مخاطب می‌گذاشت و به همین دلیل موجب آشتی دوباره مردم با تلویزیون گردید. استاد کشاورز همچنین از پیشنهادات بازی در فیلم‌های سینمایی آن زمان سخن گفته‌اند، اما به خاطر ارزش کار تئاتر، هیچ‌گاه راضی به بازی در فیلم‌های تجاری و سطح پایین نشدند.

محمدعلی کشاورز بعدها در تالار سنگلج در نمایشنا‌مه‌های ایرانی نظیر «دوزخ»، «سیاوش بر باد»، «ارواح» و «دایره زنگی و مرد فرنگی» ایفای نقش کرد که با استقبال بسیار خوب هنردوستان و مردم روبرو شد. استاد کشاورز بعدها با تلاش دکتر فروغی دانشکده هنرهای دراماتیک را راه‌اندازی کرد و خود در آن‌جا مشغول به تحصیل شد.

آیا محمد علی کشاورز فوت کرده

افرادی نظیر داریوش مهرجویی و بهرام بیضایی از اوایل سال 1343 وارد دنیای سینما شدند و محمد علی کشاورز که تا آن زمان به خاطر حضور در تلویزیون، چهره شناخته شده‌ای بین مردم محسوب می‌شد، در فیلم سینمایی «شب قوزی» به کارگردانی فرخ غفاری به ایفای نقش پرداخت. ایشان همچنین به همراهی جمشید مشایخی، پرویز فنی زاده و زکریا هاشمی در فیلم «خشت و آیینه» به کارگردانی ابراهیم گلستان بازی کرد.

بیماری و مرگ محمد علی کشاورز

  • علت فوت محمد علی کشاورز: نارسایی کلیه

چند سالی بود که استاد کشاورز به علت ناراحتی کلیه، ناخوش احوال بود و در هیچ مجموعه تلویزیونی یا سالن تئاتری حضور پیدا نمی‌کرد. البته ایشان در مصاحبه‌ای اذعان کردند که قبل از بیماری و در شرایطی که حال مساعدی هم داشتند نیز علاقه‌ای به فعالیت در سینمای تجاری نداشته‌اند.

بیماری محمد علی کشاورز

استاد کشاورز چند وقت پیش به علت بالا رفتن سطح کراتین خون در بیمارستان بستری شد، ولی با مراقبت‌های به موقع، فرآیند دیالیز کلیه برای وی ضروری احساس نشد. اگرچه این هنرمند محبوب سینمای ایران در 25 خرداد 99 به دلیل همین عارضه کلیوی دار فانی را وداع گفت.

قبر محمدعلی کشاورز

قبر محمدعلی کشاورز

بهترین فیلم و سریال های تلویزیونی محمد علی کشاورز

در اینجا با معرفی سریال‌ها و فیلم های محمد علي كشاورز همراه شما هستیم. استاد کشاورز برای اولین بار در فیلم «شب قوزی» با کارگردانی فرخ غفاری ایفای نقش کرد. این فیلم در سال 1343 بر روی پرده سینما رفت. محمدعلی کشاورز تجربه حضور در 71 اثر هنری را دارد که در ادامه چند مورد از شاخص‌ترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

فیلم سینمایی آقای هالو

عکس همسر محمد علی کشاورز / بازیگر محمد علی کشاورز

  • سال ساخت: 1349
  • امتیاز IMDb: نمره 7.1
  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • سایر بازیگران: علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی، فخری خوروش و…

فیلم آقای هالو به کارگردانی داریوش مهرجویی و بر اساس نمایشنامه‌ای از علی نصیریان است که در سال 1349 ساخته شد. این فیلم داستان مردی به نام هالو با بازی علی نصیریان را روایت می‌کند که از شهرستان عازم تهران می‌شود، اما عده‌ای قصد کلاهبرداری از وی را دارند. استاد کشاورز در این فیلم با بازیگرانی نظیر علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی، فخری خوروش و عنایت بخشی همکاری کرده است.

فیلم کمال الملک

محمد علی کشاورز در فیلم کمال الملک

  • سال ساخت: 1362
  • امتیاز IMDb: نمره 7.4
  • کارگردان: علی حاتمی
  • سایر بازیگران: جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان و…

کمال‌الملک فیلمی به کارگردانی علی حاتمی است که در سال 1362 بر روی پرده سینما رفت. در این فیلم جمشید مشایخی در نقش کمال‌الملک، عزت الله انتظامی در نقش ناصرالدین شاه، علی نصیریان در نقش مظفرالدین شاه، داوود رشیدی در نقش رضاخان و محمد علی کشاورز در نقش اتابک اعظم ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم کفش های میرزا نوروز

محمد علی کشاورز در فیلم کفش های میرزا نوروز

  • سال ساخت: 1364
  • امتیاز IMDb: نمره 6.5
  • کارگردان: محمد متوسلانی
  • سایر بازیگران: علی نصیریان، سعید امیرسلیمانی، زهرا برومند و…

کفش‌های میرزا نوروز یک فیلم کمدی به کارگردانی محمد متوسلانی و نویسندگی داریوش فرهنگ در سال 1364 است. فیلم‌نامه این اثر بر اساس نمایشنامه کفش‌های مبارک بهرام بیضایی نوشته شده است. محمد علی کشاورز در این فیلم با علی نصیریان، سعید امیر سلیمانی، جمشید لایق، زهرا برومند و کاظم افرندنیا همبازی بوده است.

فیلم مادر

محمد علی کشاورز در فیلم مادر

  • سال ساخت: 1368
  • امتیاز IMDb: نمره 8.5
  • کارگردان: علی حاتمی
  • سایر بازیگران: رقیه چهره‌آزاد، فریماه فرجامی، امین تارخ و…
همچنین بخوانید :

مادر فیلمی به کارگردانی علی حاتمی است که در هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1368 پخش شد. این فیلم قصه مادری را روایت می‌کند که از سرای سالمندان به خانه برمی‌گردد تا اواخر عمر خود را با فرزندانش زندگی کند.

پسر بزرگ این خانواده محمد ابراهیم نام دارد که با بازیگری محمد علی کشاورز، نقش به یاد ماندنی از کار درآمده است. رقیه چهره آزاد، فریماه فرجامی، امین تارخ، اکبر عبدی، اکرم محمدی، جمشید هاشم پور و حمید جبلی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

فیلم زیر درختان زیتون

بازیگر محمد علی کشاورز

  • سال ساخت: 1373
  • امتیاز IMDb: نمره 7.7
  • کارگردان: عباس کیارستمی
  • سایر بازیگران: حسین رضایی، ظریفه شیوا، فرهاد خردمند و…

زیر درختان زیتون فیلمی به کارگردانی و نویسندگی عباس کیارستمی است که در سال 1373 ساخته شد. داستان این فیلم در روستای کوکر اتفاق می‌افتد. جوانی به نام حسین به خواستگاری دختری به نام طاهره می‌رود، اما خانواده دختر چون پسر خانه ندارد، جواب منفی به او می‌دهند.

پس از وقوع زلزله، خانه تمام مردم شهر نابود می‌شود، اما حالا حسین که با همه برابر است در یک فیلم با طاهره همبازی می‌شود. زیر درختان زیتون در نشریه ایوژوارت فرانسه در فهرست 100 فیلمی که باید تماشا کنیم قرار دارد.

سریال هزار دستان

سنگ قبر محمد علی کشاورز

  • سال‌های پخش: 1358 تا 1366
  • امتیاز IMDb: نمره 8.7
  • کارگردان: علی حاتمی
  • سایر بازیگران: جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، داوود رشیدی و…

سریال هزار دستان به کارگردانی علی حاتمی است که در بین سال‌های 1358 تا 1366 در تلویزیون پخش شد. این مجموعه  به حواشی سیاسی تهران قدیم در زمان قاجار و پهلوی می‌پردازد. از نکات جالب هزار دستان می‌توان به فیلمبرداری در محیط شهرک سینمایی غزالی اشاره کرد. جمشید مشایخی، علی نصیریان، عزت الله انتظامی، محمد علی کشاورز، داود رشیدی، حسین گیل و زهرا حاتمی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال سربداران

محمد علی کشاورز در سریال سربداران

  • سال‌های پخش: 1360 تا 1372
  • امتیاز IMDb: نمره 7.4
  • کارگردان: محمدعلی نجفی
  • سایر بازیگران: امین تارخ، سوسن تسلیمی، علی نصیریان و…

مجموعه تلویزیونی سربداران به کارگردانی محمد ‌علی نجفی در بین سال‌های 1360 تا 1372 ساخته شد. این سریال داستان قوم سربداران خراسان را روایت می‌کند. از بازیگران این سریال می‌توان به سوسن تسلیمی، امین تارخ، علی نصیریان، محمد علی کشاورز، عنایت الله بخشی و افسانه بایگان اشاره کرد.

سریال پدر سالار

محمد علی کشاورز سریال پدرسالار

  • سال‌های پخش: 1372 تا 1374
  • امتیاز IMDb: نمره 6.6
  • کارگردان: اکبر خواجویی
  • سایر بازیگران: حمیده خیرآبادی، خسرو شجاع‌زاده، سیامک اطلسی و…
همچنین بخوانید :

مجموعه تلویزیونی پدر سالار به کارگردانی اکبر خواجویی در سال‌های 1372 تا 1374 از شبکه 2 سیما پخش شد. این مجموعه یکی از ماندگارترین سریال‌های تاریخ تلویزیون محسوب می‌شود.

داستان این سریال درباره یک پدر سخت‌گیر و در عین حال خانواده دوست به نام اسدالله است. او معتقد است که پسرانش بعد از ازدواج باید در خانه بزرگ وی زندگی کنند. محمد علی کشاورز در این سریال در کنار هنرمندان دیگری نظیر حمیده خیرآبادی، جمیله شیخی، آزیتا لاچینی، کتایون ریاحی و پرستو گلستانی به ایفای نقش پرداخته است.

استاد کشاورز پیش از انقلاب نیز در فیلم «کاروان‌ها» با هنرپیشه آمریکایی به نام آنتونی کوئین همبازی شد. وی همچنین در فیلم «صحرای تاتارها» با ماکس ماکسیدوف همبازی بوده است.

در جدول زیر می‌توانید فهرست فیلم های محمدعلی کشاورز را مشاهده کنید.

سال ساختنام فیلمکارگردان
1343شب قوزیفرخ غفاری
1344زمزمه محبتامیر شروان
1344خشت و آینهابراهیم گلستان
1349آقای هالوداریوش مهرجویی
1351صادق کردهناصر تقوایی
1351رگباربهرام بیضایی
1352قصه ماهانجواد طاهری
1352خورشید در مردابمحمد صفار
1355وقتی که آسمان بشکافدفتح‌الله منوچهری
1355صحرای تاتارهاوالریو زورلینی
1355شطرنج بادمحمدرضا اصلانی
1355شام آخرشهیار قنبری
1356این گروه محکومینداریوش فرهنگ
1357کاروان‌هاجیمز فارگو
1360گردابحسین دوانی
1360دست شیطانحسین زندباف
1361برزخی‌هاایرج قادری
1362کمال‌الملکعلی حاتمی
1363طائلمحمد عقیلی
1364مردی که موش شداحمد بخشی
1364کفش‌های میرزا نوروزمحمد متوسلانی
1364ستاره دنباله‌دارسیروس کاشانی نژاد
1366جمیلاحمد بخشی
1366جعفرخان از فرنگ برگشتهعلی حاتمی
1368مادرعلی حاتمی
1368گل سرخحمید تمجیدی
1368جستجوگرمحمد متوسلانی
1368پول خارجیرخشان بنی اعتماد
1369جستجو در جزیرهمهدی صباغ‌زاده
1370ناصرالدین‌شاه آکتور سینمامحسن مخملباف
1370دلشدگانعلی حاتمی
1371آقای بخشدارخسرو معصومی
1371یک مرد، یک خرسمسعود جعفری جوزانی
1371خسوفرسول ملاقلی‌پور
1371چهارشنبه عزیزحمید تمجیدی
1372زیر درختان زیتونعباس کیارستمی
1373نگاهی دیگرحسین مختاری
1373روز واقعهشهرام اسدی
1374غزالمجتبی راعی
1374دامجلال مهربان
1375روزی که خواستگار آمدفریال بهزاد
1377لژیونسید ضیاءالدین دری
1377کمیته مجازاتعلی حاتمی
1378تهران روزگار نوعلی حاتمی
1379انتظارمحمد نوری‌زاد
1383فرزند صبحبهروز افخمی

در جدول زیر می‌توانید فهرست سریال های محمدعلی کشاورز را مشاهده کنید.

سال پخشنام اثرسمتکارگردانتوضیحات
1339تله‌تئاتر خودکشیبازیگرعلی نصیریاندیگر بازیگران آن جمیله شیخی و علی نصیریان بودند
1339تله‌تئاتر خانه اجاره‌ایبازیگرعزت‌الله انتظامیدیگر بازیگران آن عزت‌الله انتظامی، علی آزاد، علی نصیریان، جعفر والی و عزت پریان بودند
1339تله‌تئاتر ویلای یوکابازیگرعباس جوانمردبرخی از دیگر بازیگران آن علی نصیریان، اسماعیل داورفر، عزت‌الله انتظامی، ایرج تاجبخش و جمیله شیخی بودند
1339تله‌تئاتر «شام خصوصیبازیگرعلی نصیریاندیگر بازیگران آن علی نصیریان و نصرت پرتوی بودند
1340تله‌تئاتر شیدوش و ناهیدبازیگرعلی نصیریاندیگر بازیگران آن علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی بودند
1340تله‌تئاتر مزرعه‌های سبزبازیگررکن‌الدین خسرویدیگر بازیگران آن فخری خوروش، جمشید مشایخی، اسماعیل داورفر و فرزانه تأییدی بودند
1340تله‌تئاتر تابستان طولانیبازیگردیگر بازیگران آن علی نصیریان، پوران رجبی پور، جمیله شیخی و فرزانه تأییدی بودند
1342تله‌تئاتر مترسکها در شببازیگرجعفر والینویسنده آن بهرام بیضایی بود
1342تله‌تئاتر در جزیره‌ای غریببازیگردیگر بازیگران آن داوود رشیدی، عباس مغفوریان، فرزانه تأییدی و منوچهر فرید بودند
1347خانه قمرخانمکارگردانمحمدعلی کشاورز، فخری خوروش، سهراب اخوان، محسن هرندی و برهان آزاد
1351تله‌تئاتر بختککارگردانمحمدعلی کشاورزمهین شهابی در آن بازی کرده است
1352تله‌تئاتر دوزخبازیگرپری صابریدیگر بازیگران آن فخری خوروش، جمیله شیخی و عباس یوسفیانی بودند
1353تله‌تئاتر گربه سیاهبازیگرفرزانه تأییدی نیز در آن بازی کرده است
1354آتش بدون دودبازیگرنادر ابراهیمی
1354دایی‌جان ناپلئونبازیگرناصر تقواییمحمد علی کشاورز نقش دایی جان سرهنگ را بازی می‌کرد
1354-1355آلاخون‌والاخونکارگردانمحمدعلی کشاورز
1356تله‌تئاتر مهتابی برای محرومینبازیگرسعید نیک‌پورفخری خوروش و فیروز بهجت‌محمدی نیز در آن بازی کرده بودند
1360-1363افسانه سلطان و شبانبازیگرداریوش فرهنگاز شبکه 1 پخش می‌شد. وی نقش خواب‌گزار اعظم را ایفا می‌کرد
1363سربدارانبازیگرمحمدعلی نجفیدر نقش خواجه قشیری بازی کرد
1363-1364مستند نقشهراویحمید تمجیدیکاری از گروه اقتصاد سیما
1364تله‌تئاتر دست بالای دستبازیگراسماعیل شنگله
1358-1366هزاردستانبازیگرعلی حاتمیدر نقش شعبون استخونی بازی کرد
1365-1366گرگ‌هابازیگرداود میرباقریدر نقش قاضی بازی کرد
1367زندگی و جنگبازیگراحمد نجیب‌زاده
1371گزارش، نقطه صفربازیگرمحسن شاه‌محمدیاز شبکه 1 پخش می‌شد
1372-1373پدرسالاربازیگراکبر خواجوییاز شبکه 2 پخش می‌شد. در نقش اسدالله بازی کرد
1373-1374نگاهی دیگربازیگرحسین مختاری
1374تازیانه بر بادبازیگراکبر صادقیمحصولی از سیمافیلم
1374تله‌تئاتر غروب روزهای آخر پاییزبازیگرمحمد رحمانیان
1374-1375وکلای جوانبازیگربهرام کاظمی
1375خانه به خانهبازیگرکیانوش عیاری
1375شب و مهبازیگراحمد بخشیاز شبکه 2 پخش می‌شد
1375زندگیبازیگرمحمدرضا اعلامی
1376کهنه‌سواربازیگراکبر خواجوییاز شبکه 3 پخش می‌شد
1378سال‌های خاکستریبازیگرمحمدرضا ورزی
1377-1378بگذار آفتاب برآیدبازیگرحسین مختاریاز شبکه 3 پخش می‌شد
1378ایستگاهبازیگرمنوچهر عسگری‌نسباز شبکه 2 پخش می‌شد
1378-1379قصه‌های رودخانه سیاکیابازیگرکمال تبریزیمحصول مشترک تلویزیون ایران و مالزی
1380جوانیبازیگرسعید سلطانی
1374-1380خورشید شببازیگرسیروس مقدم و فریبرز صالحاز شبکه 2 پخش می‌شد
1381فرستادهبازیگرجواد شمقدریدر نقش امیرالحاج (حاکم مکه) بازی کرد
1380-1381سیب ترشبازیگرخسرو معصومیاز شبکه 2 پخش می‌شد
1380-1381حجربن عدیبازیگرتاجبخش فنائیان
1378-1381روشنتر از خاموشیبازیگرحسن فتحی
1381ثاراللهبازیگرشهریار بحرانیدر نقش معاویه بازی کرد
1381-1382مزرعه آفتابگردانبازیگرفریدون حسن‌پور
1382این سه نفربازیگراصغر توسلیاز شبکه 3 پخش می‌شد
1383خانه‌ای در تاریکیبازیگرسعید سلطانی
1383بوی غریب پاییزبازیگرمجتبی یاسینی
1383رسم شیداییبازیگراکبر خواجوییدر نقش سالار بازی کرد
1384رسم عاشقیبازیگرسعید سلطانیاز شبکه 5 پخش می‌شد
1385راه شببازیگرداریوش فرهنگاز شبکه 3 پخش می‌شد
1382-1386چهل سربازبازیگرمحمد نوری‌زاداز شبکه 2 پخش می‌شد
1386-1387پاتوقبازیگر مهمانشاهین باباپوراز شبکه 1 پخش می‌شد
1387تله‌تئاتر آدم خوابش می‌گیرهبازیگرمحمد یعقوبیاز شبکه 4 پخش می‌شد

حواشی محمد علی کشاورز

زندگینامه محمد علی کشاورز مملو از فعالیت هنری است. ایشان خود به دور از هرگونه حاشیه همواره به ایرانی بودن خود افتخار کرده است. در مراسم نکوداشت استاد کشاورز در چند سال پیش، هنرمندان زیادی حضور پیدا کردند و در جریان این همایش از وی به عنوان یکی از قافله سالاران تئاتر یاد کردند.

بیوگرافی محمد علی کشاورز

استاد کشاورز در مصاحبه اخیر خود گفته بود که هرگز در دنیای هنر به فکر پول نبوده و در طی این 90 سال عمر همواره احساس خوشبختی کرده است. شاید مهم‌ترین حواشی زندگی ایشان همان مناقشه‌هایی است که با سینمای تجاری داشته‌اند. در حقیقت خود استاد کشاورز در این باره می‌گوید:

من همیشه عاشقانه کار کردم و روی تک تک نقش‌هایی که بازی می‌کردم (هرچند کوتاه) خیلی مطالعه و بررسی می‌کردم. قطعا طی هر کاری بحث و گفتگو وجود دارد، اما آن روزها برای همه ما شرافت و نجابت در اولویت بود.

شایعه مرگ محمد علی کشاورز

شایعه مرگ استاد کشاورز همواره برای جذب فالوور در کانال‌های تلگرامی بازنشر می‌شود؛ به گونه‌ای که خود ایشان از دولت خواسته تا در برابر چنین شایعه پراکنی‌‌هایی بایستد. در سال 1390 بعد از عمل جراحی بر روی پای آقای کشاورز، یک عکاس تصویری از وی بر روی تخت بیمارستان منتشر می‌کند که از آن روز تا به حال با تیترهای فوت ایشان در فضای مجازی منتشر می‌شود. حتی برخی از کانال‌های تلگرامی برای جذب فالوور تیترهایی نظیر مشاهده سنگ قبر محمد علی کشاورز را در فضای مجازی پخش کرده‌اند.

نشان درجه یک فرهنگ و هنر

در بهمن ماه 1391، رئیس جمهور وقت کشور محمود احمدی نژاد نشان درجه یک فرهنگ و هنر را در افتتاحیه سی و یکمین دوره جشنواره فجر به محمد علی کشاورز و داود رشیدی اعطا کرد. نام ایشان در کنار اشخاص برجسته‌ای نظیر جلیل شهناز، محمود فرشچیان و علی نصیریان فهرست دارندگان این نشان قرار دارد.

سوالات متداول

1. محمد علی کشاورز متولد چه سالی بود؟

او متولد 26 فروردین 1309 بود.

2. محمد علی کشاورز در چند سالگی فوت کرد؟

وی در 90 سالگی و در سال 1399 از دنیا رفت.

کلام آخر

زندگینامه محمد علی کشاورز

پدر سالار سینمای ایران در تاریخ 25 خرداد جامعه هنری را تنها گذاشت و به سوی حق شتافت. در اینجا با مرور زندگی نامه محمدعلی کشاورز همراه شما بودیم. کارنامه هنری محمد علی کشاورز بسیار درخشان است و بازی ایشان همواره دلنشین و تاثیرگذار قلمداد می‌شود. استاد کشاورز همچنین در زندگی شخصی خود به عنوان یک هنرمند مردمی و بی حاشیه شناخته می‌شد. شما با کدامیک از نقش‌های وی در سینما یا تلویزیون بیشتر ارتباط برقرار کرده‌اید؟ به نظر شما آیا نسل اول بازیگران تئاتر و سینما دوباره تکرار خواهند شد؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402